Citat:
Ursprungligen postat av
LordBrettSinclair
Med all respekt för att du talar som en mäklare
Då har du nog inte träffat på mäklare. De är inte alls så sakliga som jag är.
Citat:
Ursprungligen postat av
LordBrettSinclair
men förklara då vänligen hur en "vanlig" svensk person i låt säga 25 års ålder, med en bruttolön på ca 25.000:- i månaden skall kunna fylla på pyramiden? Det är nämligen dessa som måste göra det underifrån åt de som redan sitter i pyramiden. Med i huvudsak singelhushåll så är det ju en lön vi talar om per bostad. Med dina 7% i ränta, med amortering, hur de sparar ihop till kontantdelen och hur de har råd med alla övriga utgifter, mat el, försäkringar, resor till arbetet osv utöver bostadskostnaden. Du behöver bara fylla i med lite kronor i din beräkning.
Försök undvika egna fantasibegrepp som "pyramiden". Någon annan kan läsa in något helt annat i det.
Använd vedertagna begrepp.
Då du inte är tydlig måste jag gissa vad du menar. Och då gissar jag att du menar hur ungdomar ska kunna köpa bostäder. Dels spara ihop till kontantinsats och dels få låna till resten.
Uppenbarligen fungerar det. Som jag nämnde tidigare så var det några ungdomar som köpte min villa när jag flyttade senast.
Men låt oss ta ditt exempel.
Din25 åring köper t ex denna.
https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-centrum-enkopings-kommun-kungsgatan-8-10962236
Låt oss säga att din 25 åring då sparat ihop 150 KSEK. Då lånar vederbörande 650 KSEK.
Idag ger det en ränteutgift på 600/mån. Med månadsavgiften på 1403/mån har din 25-åring då kvar 18'868-600-1403= 16'865/mån kvar att leva på.
Vad är problemet?
Din 25-åring kommer här att kunna amortera ganska rejält om denne så vill. Och kommer att kunna byta upp sig till en större bostad om några år.