2017-04-16, 11:27
Medlem
submariners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grenar
Tycker du?

Priserna är väl hela tiden intressant, det är enligt mig, väldigt få vinnare av stigande priser, det finns otroligt få människor (exkl renodlade fastighets investerare) som borde önska stigande priser.

Med andra ord är priset hela tiden relevant. Personligen drömmer jag om ras, trots höga lån.

Hej,

Ehh, ja... annars skulle jag knappast skrivit det?

Frågan är dock om du ens läste mitt inlägg (varför börjar du mumla om priser) - isåfall ska du nog satsa på att Gör om, gör rätt
Citera
2017-04-16, 11:29
Medlem
Hur står det till med bilkrediterna i Sverige? I UK börjar dom bli oroliga...

Drivers face car loan crackdown to avoid new financial crisis
“Motorists can be offered loans worth more than their own salaries in a growing scandal which has echoes of the sub-prime mortgage boom which helped spark the global financial crisis.”

http://www.telegraph.co.uk/news/2017/04/14/drivers-face-car-loan-crackdown-avoid-new-financial-crisis/
Citera
2017-04-16, 11:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Nästan bara fel i ovanstående.

* Amorteringskrav gäller för de som tar lån och lånar mer än 50% av köpeskillingen.
* Bostadsköpare kan möjligen ta privatlån till kontantinsatsen. Men det är inte så att bankerna lånar ut till den.
* Maxbelånar man sig går ca 9% av disponibel inkomst till ränta. Det är inte så att de 9% knäcker någons ekonomi.
* FI har använd hårda data och räknat på dels 7% ränta och dels på 10% arbetslöshet. 4-5% av hushållen får det lite svettigt då. Inte så att de nödvändigtvis måste sälja. Men det blir inga utsvävningar.

Innan vi har 7% ränta så har vi väldigt kraftiga löneökningar och KPI-ökningar. Det är inte riktigt så att vi ser det ens om vi använder kikare.

Med all respekt för att du talar som en mäklare men förklara då vänligen hur en "vanlig" svensk person i låt säga 25 års ålder, med en bruttolön på ca 25.000:- i månaden skall kunna fylla på pyramiden? Det är nämligen dessa som måste göra det underifrån åt de som redan sitter i pyramiden. Med i huvudsak singelhushåll så är det ju en lön vi talar om per bostad. Med dina 7% i ränta, med amortering, hur de sparar ihop till kontantdelen och hur de har råd med alla övriga utgifter, mat el, försäkringar, resor till arbetet osv utöver bostadskostnaden. Du behöver bara fylla i med lite kronor i din beräkning.
Citera
2017-04-16, 12:08
Medlem
Citat:
För det första, Sverige= Stockholm.
Då är det nog dags för dig att gå om grundskolan.

Citat:
Tror du på allvar att att Stockholmare lägger enbart 10% av sin disponibla inkomst på räntor?? snarare 30%
Tron är ni så många andra som står för. Det ägnar inte jag mig åt.

Medellön i Sverige är ca 28 KSEK/månad. Det blir ca 21.5 efter skatt.
Denne får låna max ca 1.7 MSEK.
Ränta på det är ca 1600/mån. Det är 7.5% av disponibel inkomst. Så för medelinkomsttagare är det tom mindre än 9%.

När du alldeles nyss visat dig sakna verklighetsförankring, borde du då inte vara lite mer restriktiv med att komma med nya fantasifulla påståenden.
Citera
2017-04-16, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
Med all respekt för att du talar som en mäklare
Då har du nog inte träffat på mäklare. De är inte alls så sakliga som jag är.

Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
men förklara då vänligen hur en "vanlig" svensk person i låt säga 25 års ålder, med en bruttolön på ca 25.000:- i månaden skall kunna fylla på pyramiden? Det är nämligen dessa som måste göra det underifrån åt de som redan sitter i pyramiden. Med i huvudsak singelhushåll så är det ju en lön vi talar om per bostad. Med dina 7% i ränta, med amortering, hur de sparar ihop till kontantdelen och hur de har råd med alla övriga utgifter, mat el, försäkringar, resor till arbetet osv utöver bostadskostnaden. Du behöver bara fylla i med lite kronor i din beräkning.
Försök undvika egna fantasibegrepp som "pyramiden". Någon annan kan läsa in något helt annat i det.
Använd vedertagna begrepp.

Då du inte är tydlig måste jag gissa vad du menar. Och då gissar jag att du menar hur ungdomar ska kunna köpa bostäder. Dels spara ihop till kontantinsats och dels få låna till resten.

Uppenbarligen fungerar det. Som jag nämnde tidigare så var det några ungdomar som köpte min villa när jag flyttade senast.
Men låt oss ta ditt exempel.
Din25 åring köper t ex denna. https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-centrum-enkopings-kommun-kungsgatan-8-10962236
Låt oss säga att din 25 åring då sparat ihop 150 KSEK. Då lånar vederbörande 650 KSEK.
Idag ger det en ränteutgift på 600/mån. Med månadsavgiften på 1403/mån har din 25-åring då kvar 18'868-600-1403= 16'865/mån kvar att leva på.
Vad är problemet?

Din 25-åring kommer här att kunna amortera ganska rejält om denne så vill. Och kommer att kunna byta upp sig till en större bostad om några år.
Citera
2017-04-16, 14:54
Medlem
Ok, men beslutsfattarna bryr sig inte om vad som händer i resten av Sverige, får Stockholm problem så kraschar Sverige. Förstår du inte det?

Hur ser medelinkomsten ut i Stockholm, vad kostar en familjebostad där? Då börjar du se problemet.

Snittpriset är 90k per meter för centrala stockholm, dvs nästan 10 mill för 100m som är minsta en familj behöver, 60k för storstockholm, dvs 6mill för liten familjelägenhet.

villor ligger på 50-100k per meter

Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Då är det nog dags för dig att gå om grundskolan.

Tron är ni så många andra som står för. Det ägnar inte jag mig åt.

Medellön i Sverige är ca 28 KSEK/månad. Det blir ca 21.5 efter skatt.
Denne får låna max ca 1.7 MSEK.
Ränta på det är ca 1600/mån. Det är 7.5% av disponibel inkomst. Så för medelinkomsttagare är det tom mindre än 9%.

När du alldeles nyss visat dig sakna verklighetsförankring, borde du då inte vara lite mer restriktiv med att komma med nya fantasifulla påståenden.
Senast redigerad av Grenar 2017-04-16 kl. 14:58.
Citera
2017-04-16, 17:41
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ok, men beslutsfattarna bryr sig inte om vad som händer i resten av Sverige, får Stockholm problem så kraschar Sverige. Förstår du inte det?

Hur ser medelinkomsten ut i Stockholm, vad kostar en familjebostad där? Då börjar du se problemet.

Snittpriset är 90k per meter för centrala stockholm, dvs nästan 10 mill för 100m som är minsta en familj behöver, 60k för storstockholm, dvs 6mill för liten familjelägenhet.

villor ligger på 50-100k per meter

Väljer du att bo en bit från centrum är priserna rimligare för de som inte har så hög lön.
Haninge, Botkyrka: 33000/kvadrat

En familj klarar sig bra på 75 kvadrat om de behöver spara pengar.

Nu är vi nere under 2,5 miljoner.
Det klarar alla familjer med två heltidsarbetande att få lån till.
Citera
2017-04-16, 17:59
Medlem
Absolut, bör ju nämnas att Botkyrka knappast är en kommun de flesta vill bo i av många anledningar, man kan även bo i åmål, om man vill spara pengar, men faktum är att de flesta inte gör det. de flesta vill även bo lite större än 75m2

Då många väljer att bo i en större stad innebär det större lån, de flesta klarar räntan nu, men när den tripplas blir det en annan femma.

Om medelklassen i större städer inte konsumerar så kraschar Sverige. Så jag ser 2 scenarion. Riksbanken höjer räntan och knäcker medelklassen, eller så har vi räntetoppar kring 2-3%.

Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Väljer du att bo en bit från centrum är priserna rimligare för de som inte har så hög lön.
Haninge, Botkyrka: 33000/kvadrat

En familj klarar sig bra på 75 kvadrat om de behöver spara pengar.

Nu är vi nere under 2,5 miljoner.
Det klarar alla familjer med två heltidsarbetande att få lån till.
Citera
2017-04-16, 18:08
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Absolut, bör ju nämnas att Botkyrka knappast är en kommun de flesta vill bo i av många anledningar, man kan även bo i åmål, om man vill spara pengar, men faktum är att de flesta inte gör det. de flesta vill även bo lite större än 75m2

Då många väljer att bo i en större stad innebär det större lån, de flesta klarar räntan nu, men när den tripplas blir det en annan femma.

Om medelklassen i större städer inte konsumerar så kraschar Sverige. Så jag ser 2 scenarion. Riksbanken höjer räntan och knäcker medelklassen, eller så har vi räntetoppar kring 2-3%.

Botkyrkas invånarantal är nu 90 000, tydligen finns det några som vill bo där.
Citera
2017-04-16, 18:10
Medlem
Tror knappast dom vill bo där, det är det dom har råd med.

Citat:
Botkyrkas invånarantal är nu 90 000, tydligen finns det några som vill bo där.
Citera
2017-04-16, 18:16
Medlem
berra77s avatar
Citat:

Själv skulle jag föredra Åmål alla dagar i veckan om alternativet är Stockholms innerstad.
I Åmål kan du dessutom köpa en normalstor villa för en miljon.
Citera
2017-04-16, 18:19
Medlem
Absolut, Åmål är vackert. Däremot färre jobb.

Citat:
Själv skulle jag föredra Åmål alla dagar i veckan om alternativet är Stockholms innerstad.
I Åmål kan du dessutom köpa en normalstor villa för en miljon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in