Citat:
Ursprungligen postat av
baldarchin
den följer arearegeln.
Tja jag har lovat mig själv att aldrig kommentera i denna forumsdelen Vapen och militär. Då jag anser att det finns en del riktigt sjuka människor här inne med endast internet som kunskapsinhämtning.
Ska man möta dessa idioter så måste man avslöja militära hemligheter och det är inget jag tänker bidra med.
Dock har jag tröttnat lite på ditt sätt att uttrycka dig och slänga dig med ord som du förmodligen bara inhämtat via internet.
Du pratar om att denna, jag vet faktiskt inte vad jag ska kalla den för men i brist på annat så kallar jag den X-wing från Star wars.
Jag skulle vilja se din uträkning på att detta pajasplan följer transsoniska arearegeln eller vilken regel du nu tänker på. (Kanske vingarean) I alla fall har jag svårt att bedöma storleken på kropp och vingar.
Det jag först reagerade på var storleken på luftintagen. Men visst när man sen konstaterar att utloppsarean ser ut att vara ca 30 cm så undrar i alla fall jag på hur mycket luft och bränsle dessa pygmémotorer använder så kanske är storleken på luftintagen helt okej för behovet.
Men några större farter lär denna sak inte kunna utveckla!
Tittar vi sen på utformningen på dessa luftintag som verkar sitta ovanpå vingen intill vingroten (ett ganska kritiskt ställe, där de flesta fpl har en knäck på vingen för att anpassa kroppsvirveln och framkants virveln. Med andra ord ganska svår placering med mycket störd luft)
Nåja jag enligt mitt sätt att se på det hela så kommer motorn att få problem med luftförsörjningen i ganska moderat anfallsvinklar.
Det innebär att när flygplanet flyger rakt fram så borde virveln vid framkanten på vingen och närmast kroppen skapa en mycket orolig luftström in i motorn.
Vid ett hastigt förändrad anfallsvinkel rakt upp då flygplanet höjer nosen och fortfarande transporterar sig i x led så kommer luftintaget utformning kväva motorn. Motorn kommer helt enkelt att pumpa.
Utformning av moderna flygplans luftintag är mycket känsligt idag. Förr i tiden så gjorde man helt enkelt luftintaget lite större. Eftersom moderna krigsflygplan försöker minska radarsignaturen så är det inte enkelt. Men utformningen på detta pajasplan slår alla rekord.
Men som sagt vad kom med lite beräkningar så ska jag omvärdera min inställning på att detta plan är ett operativt stridsflygplan.
Huruvida det det kan transportera sig från punkt a till punkt b låter jag vara osagt.
Har mer att säga om detta men avstår för tillfället.
Fram med siffrorna så kan vi titta på dessa och se hur du kom fram till att pajas saken fungerar enligt aerodynamiska regler.
Förövrigt ser det ut som om detta plan inte har någon vidare radarantenn att prata om. Utan att gå in på radarteknik.
Ha en bra dag!
Edit:
Glömde!
Saken är cool och ser riktigt häftig ut. Dock om det är så fantastisk ny teknik som det måste vara med tanke på storlek och utformning så hade vissa länder bombat Iran för längesen.
Edit 2:
Kollade på filmen ett par gånger till och konstaterar att det är väldigt svårt att se roderytorna på vingarna och att dessa förövrigt är helt stilla vid taxningen i svängen. Nåja det ser snyggt ut men jag är extremt skeptisk till att Iran utvecklar ett stridsplan.
En sak till som poppade upp. Tänker på bilden av förarplatsen. En väldigt rak vinkel på stolen med tanke på att vi borde prata om G-krafter i storleken 9G. Vilket förövrigt är den gränsen som är svår att passera och nästa generation blir förmodligen utan personal i skrovet.