2017-04-02, 18:00
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av denimhead
Hade tänkt köpa och läsa Det och undrar om den är svårläst på engelska? Den verkar ju omöjlig att hitta på svenska..
Jag har läst den ¨på båda språken och den är inte särskilt svår på engelska. Kanske nån 50talsslang eller så som kan va knepig men man brukar fatta iom sammanhanget så köp den på engelska. Kollar du på engelska filmer utan att behöva undertexten så är det inga som helst problem.
Citera
2017-04-02, 18:02
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av denimhead
Hade tänkt köpa och läsa Det och undrar om den är svårläst på engelska? Den verkar ju omöjlig att hitta på svenska..

Omöjlig att hitta skulle jag knappast säga. Besök fem olika Myrorna så lär du hitta den för max en tjuga.
Citera
2017-04-02, 18:06
Medlem
Tack för infon! Jag satsar nog på den engelska versionen då!
Citera
2017-04-06, 17:04
Medlem
Jag läste klart hans relativt nya bok, Revival, för ett tag sen och tyckte verkligen om den. Den har liksom stannat kvar i sinnet sen dess. Någon annan som läst?
Fick hem den helt enormt tjocka boken It för nån vecka sen, men är bara 2 kapitel in.
Ser verkligen fram emot att sätta tänderna i den på riktigt. Perfekt tajming nu när filmen är på g också.
Älskar King, en sann inspiration!
Citera
2017-04-07, 21:24
Medlem
Rakiis avatar
I förra veckan laddade jag hem ljudboken av Danse Macabre men pallade bara att lyssna på det (nya) briljanta förordet och 1½ kapitel innan jag lade av, klarar verkligen inte av att lyssna på ljudböcker så surfade istället in på Adlibris och beställde hem en fysisk kopia, som borde komma på måndag. Har verkligen trånat länge efter att läsa denna, svår att finna på svenska i secondhandbutiker jag kollat i genom åren, aldrig stött på den, däremot Dödsbädden som jag har i hyllan. Men nu är den på ingång och skall bli ett sant nöje att hugga in på den, förmodligen under en biltur neråt landet i påsk.

De som känner igen mig ifrån filmforumet vet ju vilken skräckfilmsfantast som jag är, det gäller ju även i mångt och mycket skräcklitteratur och allt inom skräckens ramverk i fiktionen. Boken kommer förmodligen att passa min hand som en handske, plus alltid roligt med anekdoter från King själv från hans barndom och biobesök!
Citera
2017-04-10, 14:27
Medlem
st3fan91s avatar
Jag har precis läst klart Förbannelse (Thinner). Med den har jag nu läst fem av de sju böcker som King skrivit under pseudonymen Richard Bachman.
Det jag har märkt med de här böckerna är att de på många sätt är lika varandra, det finns ett driv i dem som ibland gör det till olidligt spännande läsning, premissen för berättelserna är enkla och lätta att förstå och hänga med på, det uppstår inte särskilt många stickspår. De är också överlag mer samhällskritiska än hans övriga produktion.
Jag läser Thinner, och de andra, ivrigt och snabbt för att komma framåt, ibland stannar jag upp för reflektion, men för det mesta är det slutet som är det viktiga, klassiska bladvändare alltså.
Huvudpersonerna, och de få bipersonerna som flimrar förbi, är bra men inte lika utbroderade och skarpa som jag annars tycker är en av Kings styrkor. Undantaget är Blaze som jag tycker porträtterar huvudpersonerna på ett gripande sätt. Men annars står och faller böckerna med premissen för berättelsen och huruvida man köper den och vill läsa vidare.
Något som kan vara störande för vissa är översättningen av de tidigare böckerna. Till exempel kallas att runka av någon för att "tajja". Sådant får mig ibland att hoppa till. Men i fallen med Bachmanböckerna så läser jag dem inte för den språkliga skickligheten, det är som sagt handlingen och drivet som är det viktiga.

Med detta sagt så kommer här en kort sammanfattning av premisserna för de Bachmanböcker jag har läst. Om man tycker någon av handlingarna låter lockande och något man kan köpa så rekommenderar jag att läsa dem, om inte så tror jag det är stor risk att man blir besviken.

Raseri (Rage): En ung man skjuter ihjäl två lärare och håller under en hel dag en klass som gisslan.

Maratonmarschen (The Long Walk): Hundra ungdomar väljs varje år ut för att tävla om ett stort pris. Tävlingen går ut på att de ska gå framåt oavbrutet, om man kommer under det godkända tempot får man en varning, likaså om man försöker smita, ger sig på sina mottävlare etc, efter tre varningar blir man skjuten på fläcken. Den som till sist står ensam kvar vinner.

Den flyende mannen (The Running Man): Huvudpersonen deltar i ett teveprogram som går ut på att han ska hålla sig undan så länge som möjligt, ju längre desto mer pengar i vinstpotten. Han blir jagad av en brutal polismakt och utmålas som en kriminell med ett pris på sitt huvud för att locka allmänheten att delta i jakten.

Förbannelse (Thinner): Huvudpersonen kör bil med sin fru när hon bestämmer sig för att runka av honom. Han tappar koncentrationen och hinner inte se att en zigenarkvinna kliver rakt ut i vägen och han kör ihjäl henne. Zigenarkvinnans urgamle fader kommer senare att lägga en förbannelse över honom för att skapa rättvisa. Förbannelsen får honom att magra konstant, han tappar flera kilo i veckan oavsett hur mycket han äter.

Blaze (Blaze): Ett livsporträtt av en man som har har många problem, lever ett kringflackande liv och försörjer sig på småbrott. Han är lätt efterbliven och världen och hans listigare kumpan kör konstant med honom.
Senast redigerad av st3fan91 2017-04-10 kl. 14:35.
Citera
2017-04-10, 19:23
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sejmonil
Jag läste klart hans relativt nya bok, Revival, för ett tag sen och tyckte verkligen om den. Den har liksom stannat kvar i sinnet sen dess. Någon annan som läst?
Fick hem den helt enormt tjocka boken It för nån vecka sen, men är bara 2 kapitel in.
Ser verkligen fram emot att sätta tänderna i den på riktigt. Perfekt tajming nu när filmen är på g också.
Älskar King, en sann inspiration!

Revival gillade jag, den var intressant från början när person- och miljöbeskrivningarna byggdes upp, och mot slutet fick i alla fall jag kalla kårar av gammal god Stephen King-skräck.

Lite avundsjuk på dig att du har nästan hela Det (It) framför dig. Det är vid sidan av Pestens Tid hans bästa bok i mina ögon och jag har säkert läst om den i sin helhet tio gånger och delar av den dussintals gånger.
Citera
2017-04-16, 11:43
Medlem
volvo 240s avatar
Folk i tråden har lyft upp RAge väldigt mycket. Ttycker den och Thinner är de sämsta Bachman-böckerna. Bäst är ju Long Walk och Running Man.
Citera
2017-04-16, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Folk i tråden har lyft upp RAge väldigt mycket. Ttycker den och Thinner är de sämsta Bachman-böckerna. Bäst är ju Long Walk och Running Man.

Själv tycker jag att Väktarna/The Regulators är den sämsta boken och att Vägbygge/Roadwork är den bästa boken. Bland Bachmanböckerna alltså. Men jag gillar också Maratonmarschen samt Den flyende mannen är bra. Blaze och Thinner är okej, men Rage är nog mer överskattad.
Citera
2017-04-20, 10:58
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Själv tycker jag att Väktarna/The Regulators är den sämsta boken och att Vägbygge/Roadwork är den bästa boken. Bland Bachmanböckerna alltså. Men jag gillar också Maratonmarschen samt Den flyende mannen är bra. Blaze och Thinner är okej, men Rage är nog mer överskattad.
Justja den glömde jag, REgulators är snäppet bättre än Rage men sämre än Thinner. Roadwork och Baze är bra men inte riktigt så bra som mina toppnoteringar
Citera
2017-04-20, 20:27
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly

Jag minns att jag inte gillade Väktarna alls, det kan till och med vara så att jag inte läste klart den.

Maratonmarchen och Den flyende mannen är bra, har läst om dom flera gånger. Blaze var rätt bra också. Thinner är helt ok, Raseri var snäppet sämre, men läsvärd ändå.
Citera
2017-04-25, 12:44
Medlem
Gillade MR Mercedes ,King är ju kung på riktigt , läst många bra böcker men inget slår nog dom jag läst av King.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in