Citat:
Ursprungligen postat av
skunkjobb
Istället för styrsystem...

Bröderna Wrights Flyer 1 hade för fan ett styrsystem likväl som Fokke Wulf, Flygande gräshoppan och i stort sett alla flygplan någonsin har haft. Du menar fly by wire, skriv det då.
fly by
wire = elektronisk koppling till roder
drive by wire = elektronisk koppling till motor och ratt (i bil)
styrsystem = elektroniska algoritmer för att styra (reglerteknik)
det wright gjorde kanske kan kallas styrytor?
Citat:
Utveckla ett jaktflygplan för att hålla sig på enstaka tiotals meters höjd??? Låter inte rimligt, då tror jag snarare att de bara tycker vingarna ser coola ut.
han verkar tro det är ett ekranoplan eller nåt.......
Citat:
Varför skulle det bli stabilare på högre höjd? Varför har inte andra extrema höghöjdsflygplan såsom U-2/TR-1 haft liknande vingar?
varför tror du USA är bäst på allt? ge andra en chans. har du sett hur U2 landar?

helt hjärndött. designad av en svensk om jag minns rätt. vad hette han....chelsey johnson från malmö? född i USA då...nåt sånt
min analys av de snea vingarna är så här: en vanlig vinge skapar en kraft uppåt. en sne vinge skapar en sned kraft uppåt. denna snea kraft kan delas upp i två komposanter som är vertikal och horisontell. den vertikala är uppåt som vanligt. den horisontella är det nya.
nu har vi två horisontella krafter åt vardera håll som alltså drar vingarna utåt. det borde ge energiförlust men också ökad stabilitet. håll en penna i fingrarna och dra i vardera ände så blir den stabil. jämför detta med att balansera den på två fingrar och hålla upp den som då motsvarar två raka vingar.