Citat:
Så, då återgår vi till Quaher-313 Vill ni diskutera energi och kastbanor så finns det en helt eget underforum för det:
(FB) Fysik, matematik och teknologi måste dock varna att nivån på uträkningarna där kan hålla lite högre krav.
/Moderator.
(FB) Fysik, matematik och teknologi måste dock varna att nivån på uträkningarna där kan hålla lite högre krav.
/Moderator.
Jag anser att eftersom det inte finns några kända variablar angående Qaher 313 (eftersom det inte är ett riktigt flygplan) så måste vi utgå ifrån dess huvudbeväpning för att på något sätt sakligt diskutera planets teoretiska prestanda mot givet motståndarflygplan/motståndarflygvapen. Vidare uppvisar planets trogna försvarare en sådan brist på sakkunskap att det är nödvändigt att gå bortanför det tilltänkta diskussionsområdets gränser.
Har du någon annan uppfattning får du gärna radera detta inlägg. För egen del anser jag detta inlägg mitt sista i frågan.
Nej, det gör det inte. En robots räckvidd kan man beskriva på en rad olika sett, när det kommer till Pheonix är den enda (såvitt jag vet) öppet kända siffran det aerodynamiska maxavståndet. Det vill säga, att om samtliga variabler är till robotens fördel kommer den att kunna nå och ge verkan i målet. Förhoppningsvis (jag kanske ger dig för mycket credd här) tänker du nu att det måste finnas en ohygglig mängd parametrar, och ja, det finns fler än det praktiskt går att ta i beaktning, därför anger man det här avståndet som > X (nån variabel kan troligtvis öka avståndet än mer). Då snackar vi ett flygplan som flyger i en känd, konstant hastighet emot bäraren utan att ändra riktningen, väderförhållanden är optimala, saturnus står i linje med jupiter, och så vidare. Roboten kommer mycket riktigt att stiga så mycket den kan, för att sedan glidflyga till sitt mål. För att du ska kunna visualisera dig detta, tänk dig att om målet är 500 meter bakom detta avstånd när roboten avfyras kommer den att missa; roboten beter sig som en gevärskula eller ett kastat spjut.
Här har Pheonix en rad fördelar. Det är en tung robot med en kraftig motor, så när den slungas iväg i mach 5 har den en väldigt hög energi vilket gör att den kan flyga långt. I ett scenario där roboten används på det sättet den designades för, det vill säga att avfyras mot ett flygplan som närmar sig en känd punkt (hangarfartyg) i en tid där EWS inte finns, är det väldigt bra egenskaper.
Men, eftersom de flesta luftstrider inte riktigt ter sig på det här sättet, och man önskar viss styrning i målzonen, brukar man tala om optimalt skjutavstånd, det vill säga ett avstånd där roboten har tillräcklig energi (hastighet) i slutet av banan för att kunna genomföra manövrar. Vill du visualisera dig, är detta ungefär som att roboten avlossas mot ett plan som flyger rakt mot sig, piloten i målet ser roboten (detta är alltså i slutfasen) och gör en undanmanöver. Detta blir alltså en lägre siffra.
Vidare finns ett RtR; avståndet där målet, i stunden roboten avfyras, kan vända 180 grader och flyga bort ifrån avlossningspunkten där roboten fortfarande kan hinna ikapp och träffa målet. Återigen, kortare avstånd. Samtliga av dessa kategorier förutsätter (upprepar mig kanske) optimala förhållanden och är således relativa och i stort sett teoretiska.
Vart vill jag då komma med detta? Jo, samma egenskaper som gör att Pheonix får ett högt Raero-värde gör att den presterar sämre i de andra kategorierna. Roboten är tung, och blöder alltså väldigt mycket energi när den manövrerar. Blir målet varnat tidigt om roboten och har möjlighet att utföra rätt åtgärder (det är något som samtliga moderna flygvapen kan) och snabba manövreringar så är AIM-54an inte längre optimal. I modern luftstrid, där motståndaren har tillgång till elektroniska störmedel, stealthförmåga, datalänkar med släpande radarflyg eller till och med ewacs kommer Raero aldrig att vara relevant.
Ska även tillägga ännu en sak angående luftmålsrobotar, de avfyras mot en punkt där flygplanet tros vara inom räckvidd för robotens sökare i den stund den kommer fram. Det vill säga, flygplanet avfyrar roboten mot en punkt, när roboten anländer slår den på sin sökare (under en förhållandevis kort period) och därefter manövrerar den sista biten. Slår roboten på sökaren utan att kunna hitta ett mål, kommer den antingen att självförstöra eller helt enkelt falla till marken. För att vara övertydlig, ett längre skjutavstånd leder till mindre felmarginal när det kommer till beräkning/uppskattning av målets flygbana vilket är särskilt beklämmande för Pheonix som har en ganska klen sökare.
Avslutningsvis, läs och begrunda. Jag kommer inte att ödsla av Flashbacks dyrbara bandbredd i strid mot mods önskan. Om det är öppna dörrar jag sparkat in skiter jag i, likaså om du vill ha sista ordet. Förvänta dig inga fler svar.
Senast redigerad av armatura 2017-05-07 kl. 20:57.
Senast redigerad av armatura 2017-05-07 kl. 20:57.