2017-04-15, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Irans forsvarsminister påsto i mars at flyet snart er klart for prøveflyging. I så fall får vi bare ønske piloten lykke til.

Hele historien side 2013, og hva vi har sett rundt dette flyet tilsier at det kun er ment for intern propaganda.
Som jag sa, varken propaganda eller trams..
Irans "försvarsminister" sa inget om flygning.
https://m.youtube.com/watch?v=0c6woYkp2FU
Citera
2017-04-15, 23:56
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Som någon skrev, motorstyrkan kan inte vara mer än i klass med Sk60, som inte heller ger mycket daller i luften på tomgång. Men var får de plats med vapen i den där lilla kärran? Påhängda vapen utanpå är ju ganska dåligt för stealth-egenskaperna.

Kärran ser ut som nån slags ekranoplan så de kanske bara gömmer vapnen under vingarna. Kanske en tung torped mot större fartyg.
Citera
2017-04-16, 10:08
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Skarven i huven är ju för fan direkt i siktlinjen för piloten!

Att dom brölande skäggen fortsätter med detta tramset....
Citera
2017-04-16, 15:21
Medlem
de borde ha piloten liggande som i formel 1 så det blir mindre luftmotstånd.

https://www.google.se/search?q=formula+1+driver+position&source=lnms&tbm =isch&sa=X&ved=0ahUKEwjx9-eUh6nTAhViJpoKHXjHAlMQ_AUIBigB&biw=1280&bih=872#im grc=l0MeeNpW3oqM5M:

kanske inte behöver vara så extremt men åt det hållet iaf.

f5 flyger mach 1.6 så denna flyger ungefär lika snabbt.

den har uppenbart redan flugit. i presentationen sa de att den kunde flyga lågt och lyfta/landa på mkt korta banor och lite annat som tyder på att den redan flugit.

riktigt fin. vill se vapnen nu. den ser väldigt manöverbar ut med de stora canarderna och de invikta vingarna måste vara för stabilitet vilket betyder att det inte är fly by wire. lite långsammare än de andra men mer manövrerbar verkar vara tanken. dessutom slipper man styrsystem vilket gör stor skillnad i pris och utvecklingstid. jag gillar idén. håll det enkelt.
Senast redigerad av baldarchin 2017-04-16 kl. 15:24.
Citera
2017-04-16, 16:03
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frans-Jaeger
Skarven i huven är ju för fan direkt i siktlinjen för piloten!

Att dom brölande skäggen fortsätter med detta tramset....

Inte mer än vad som är fallet med F-35, F-15, F/A-18, EF2000, Gripen o.s.v.
Bågen till huven sitter där den alltid sitter på flygplan.
I ovankant av huvudet på spakryckaren och ovanför instrumentpanelen.
Citera
2017-04-16, 17:32
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baldarchin
de borde ha piloten liggande som i formel 1 så det blir mindre luftmotstånd.

https://www.google.se/search?q=formula+1+driver+position&source=lnms&tbm =isch&sa=X&ved=0ahUKEwjx9-eUh6nTAhViJpoKHXjHAlMQ_AUIBigB&biw=1280&bih=872#im grc=l0MeeNpW3oqM5M:

kanske inte behöver vara så extremt men åt det hållet iaf.

f5 flyger mach 1.6 så denna flyger ungefär lika snabbt.

den har uppenbart redan flugit. i presentationen sa de att den kunde flyga lågt och lyfta/landa på mkt korta banor och lite annat som tyder på att den redan flugit.

riktigt fin. vill se vapnen nu. den ser väldigt manöverbar ut med de stora canarderna och de invikta vingarna måste vara för stabilitet vilket betyder att det inte är fly by wire. lite långsammare än de andra men mer manövrerbar verkar vara tanken. dessutom slipper man styrsystem vilket gör stor skillnad i pris och utvecklingstid. jag gillar idén. håll det enkelt.
Redan flugit? Glöm det, din analys är helt uppåt väggarna.
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Inte mer än vad som är fallet med F-35, F-15, F/A-18, EF2000, Gripen o.s.v.
Bågen till huven sitter där den alltid sitter på flygplan.
I ovankant av huvudet på spakryckaren och ovanför instrumentpanelen.
F-16 och F-22 är ju ett par undantag utan sådan båge tack vare huv i ett enda stycke.
Citera
2017-04-16, 19:13
Medlem
har säkert tittat på videon på den 20 ggr nu. den har tveklöst en avancerad aerodynamisk design. på de vertikala rodren finns det en spets som jag inte förstår vad det är men det har nåt med aerodynamik att göra.

hjulupphängningen ser ut att fällas ut/in med en saxmekanism för att spara plats vilket jag aldrig sett förut.

gissningsvis är filosofin annorlunda än andra 5-gen plan. som jag skrev ovan är det inte fly by wire t.ex. man håller det enkelt och kan massproducera den i stora antal. riktigt fin.

hur mkt bättre är plan med styrsystem än utan egentligen? vad jag sett stänger piloter ofta av automatiska system för att de inte ska störa.
Citera
2017-04-16, 19:30
Medlem
adam7s avatar
Citat:

hur mkt bättre är plan med styrsystem än utan egentligen? vad jag sett stänger piloter ofta av automatiska system för att de inte ska störa.
Du har faktiskt ingen aning. Moderna jaktplan är designade att vara aerodynamiskt instabila för att möjliggöra skarpa rörelser. Samtidigt betyder det att de inte går att flyga utan datorn.
Citera
2017-04-16, 20:17
Medlem
Citat:
har säkert tittat på videon på den 20 ggr nu. den har tveklöst en avancerad aerodynamisk design. på de vertikala rodren finns det en spets som jag inte förstår vad det är men det har nåt med aerodynamik att göra.

hjulupphängningen ser ut att fällas ut/in med en saxmekanism för att spara plats vilket jag aldrig sett förut.

gissningsvis är filosofin annorlunda än andra 5-gen plan. som jag skrev ovan är det inte fly by wire t.ex. man håller det enkelt och kan massproducera den i stora antal. riktigt fin.

Hur kan du se att den har en tveklöst avancerad aerodynamisk design? "Alla" rymdskepp i dataspel ser tuffa ut - men betyder inte att det finns någon teknisk motivering bakom deras utseende.

Har du sett vindtunnelsimuleringar?
Citera
2017-04-16, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Du har faktiskt ingen aning. Moderna jaktplan är designade att vara aerodynamiskt instabila för att möjliggöra skarpa rörelser. Samtidigt betyder det att de inte går att flyga utan datorn.

jag menade inte att de körde helt manuellt utan att det stängde av vissa funktioner.

tittar man på styrsystem så kan man göra saker med dem som människan inte kan. styra en quadcopter t.ex. eller en automatisk växellåda växlar snabbare än en människa kan. men det beror på tillämpning. hur bra flyger en quadcopter egentligen? de är ofta helt sega.

så här är det ett styrsystem för att styra ett plan åt olika håll. Det kan människan också göra. med instabilt plan kan man ändra riktning snabbare. men med stora canarder kan man också det. Jag tror jag knäckt designen...ist för styrsystem kör de manuellt. planet är stabilt men man har gjort det extra manövrerbart med avancerad vingdesign som stora canarder och vikta vingar...

om det är så är det ingen dum idé!
Citera
2017-04-16, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Hur kan du se att den har en tveklöst avancerad aerodynamisk design? "Alla" rymdskepp i dataspel ser tuffa ut - men betyder inte att det finns någon teknisk motivering bakom deras utseende.

Har du sett vindtunnelsimuleringar?

förklara de vikta vingarna. jag kan förklara dem. kan du?
Citera
2017-04-16, 20:22
Medlem
Citat:
förklara de vikta vingarna. jag kan förklara dem. kan du?

Sikkert, men han må nok sjekke video ca 200 ggr først. Blir mer og mer ekspert for hver sjekk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in