2017-04-16, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Ok. Visste inte att sånt ingår numera. Har nog ändrats sen jag själv undervisade i matte på gymnasiet.

Vad menar du? Det var ju en uppgift, i vilken texten ovan är hämtad, som jag frågade om.
Citera
2017-04-16, 18:19
Medlem
Shawn92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Ja, ungefär, ska jag vara ärlig så är jag inte speciellt imponerad av tricket dom gjorde men det fungerar. Det krävs ju mer räknande vid partialbråksuppdelningen ser det ut som. Utan om du kommer till en partialbråksuppdelning där du får termerna som

1/(z - 3)

så kan du bryta ut 1/z så att man får

1/z * z/(z - 3)

z/(z - 3) finns i din tabell vill jag minnas, så du kan slå upp att denna är transformen av följden a_n = 3^n, n ≥ 0. Sedan har du faktorn 1/z framför denna, den faktorn kommer förskjuta följden ett steg, så nu blir den istället a_0 = 0 och a_n = 3^(n - 1), n ≥ 1.

I see

"Sedan har du faktorn 1/z framför denna, den faktorn kommer förskjuta följden ett steg, så nu blir den istället a_0 = 0 och a_n = 3^(n - 1), n ≥ 1." - när jag kollar på deras lösning kan jag inte precis se den här förskjutning du nämner:

http://imgur.com/a/eGjiw

För i ovanstående så ser jag bara "rena" transformer som de fått från tabellen (kolla nedan)

http://imgur.com/a/lJ2jy
Citera
2017-04-16, 18:25
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shawn92
I see

"Sedan har du faktorn 1/z framför denna, den faktorn kommer förskjuta följden ett steg, så nu blir den istället a_0 = 0 och a_n = 3^(n - 1), n ≥ 1." - när jag kollar på deras lösning kan jag inte precis se den här förskjutning du nämner:

http://imgur.com/a/eGjiw

För i ovanstående så ser jag bara "rena" transformer som de fått från tabellen (kolla nedan)

http://imgur.com/a/lJ2jy

I deras lösning så har dom ju inte faktorn 1/z framför någon transform. Det undvek dom ju genom att dividera hela ekvationen med 1/z och sedan gjorde en partialbråksuppdelning.

Men förskjutningen jag partar om kan man ju se genom att om man har

1/z Z{a_n} = 1/z Σ_{n = 0, ∞} a_n z^(-n) = Σ_{n = 0, ∞} a_n z^(-(n + 1)) = Σ_{n = 1, ∞} a_{n - 1} z^(-n)

Det senare kan man identifiera som transformen av följden b_0 = 0, b_n = a_{n - 1}, n ≥ 1. Så detta motsvara alltså att skjuta in en nolla i början av följden.
Citera
2017-04-16, 19:12
Medlem
Varför är n! + (n+1)n! = n!(n+1+1)?
Citera
2017-04-16, 19:17
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Varför är n! + (n+1)n! = n!(n+1+1)?

Man faktoriserar helt enkelt ut n!. För tydlighetens skull låt x = n! då har man

x + (n + 1)x = x(1 + n + 1) = x(n + 1 + 1)

så alltså n! + (n + 1)n! = n!(n + 1 + 1) = n!(n + 2).
Citera
2017-04-16, 19:21
Medlem
Citat:
Man faktoriserar helt enkelt ut n!. För tydlighetens skull låt x = n! då har man

x + (n + 1)x = x(1 + n + 1) = x(n + 1 + 1)

så alltså n! + (n + 1)n! = n!(n + 1 + 1) = n!(n + 2).

Jag insåg det, tack för svar.
Citera
2017-04-16, 19:23
Medlem
Visa att n! + (n-1)! = (n² - 1)(n - 2)!

VL = n(n - 1)! + (n - 1)! = (n - 1)!(n + 1) = (n - 1)(n - 2)!(n - 1) = (n² - 1)(n - 2)! = HL

Jag förstår, men vad är det egentligen för väsentligt jag visar? Kan man, genom att bara se på VL respektive HL, se att de bör vara lika med HL respektive VL?
Citera
2017-04-16, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Visa att n! + (n-1)! = (n² - 1)(n - 2)!

VL = n(n - 1)! + (n - 1)! = (n - 1)!(n + 1) = (n - 1)(n - 2)!(n - 1) = (n² - 1)(n - 2)! = HL

Jag förstår, men vad är det egentligen för väsentligt jag visar? Kan man, genom att bara se på VL respektive HL, se att de bör vara lika med HL respektive VL?
Sambandet är inte uppenbart, men som du ser är det inte särskilt svårt att visa. Det är inget samband man särskilt ofta har användning av; jag har då aldrig behövt det så vitt jag kommer ihåg.
Citera
2017-04-16, 19:36
Medlem
Citat:
Det är bara sååå simpelt Det är ju att om matrisen M ger bytet från B till B' så kommer M^(-1) ge bytet från B' till B. Detta eftersom om v är kolon matrisen som beskriver en vektor p i P_2 med basen B, så kommer ju Mv beskriva vektor p fast i basen B'. Om jag nu tar M^(-1)Mv = v så går får jag alltså tillbaka hur p ska beskrivas i basen B.
och det är för att det står transitionsmatrisen som man gör det?
är det inte samma sak som linjär avbildning? för jag tänker på denna uppg "låt P_n beteckna det reella vektorrummet av polynom av grad högst n. Dwefinera en linjäravbildning M: P3 -> P4 genom (Mp)(x)=p'(x)+xp. Finn matrisen för M relativt standardbaserna för P3 och P4.
Här ska man ju inte beräkna inversen..

ps. hur hittar man ens matrisen? jag tänkte att jag gör såhär:
p(x) = Ax^3 + Bx + C
p'(x) = 3Ax^2 + B

(MP)(x) = p'(x) + xp
= 3Ax^2 + B + x(Ax^3+Bx+C)
= 3Ax^2 + B + Ax^4+Bx^2+Cx
= A(3x^2+x^4)+B(1+x^2)+C(x)

men vet inte riktigt sedan hur jag skall göra för att 'bygga' matrisen.
Senast redigerad av melyhna 2017-04-16 kl. 19:56.
Citera
2017-04-16, 19:43
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melyhna
och det är för att det står transitionsmatrisen som man gör det?
är det inte samma sak som linjär avbildning? för jag tänker på denna uppg "låt P_n beteckna det reella vektorrummet av polynom av grad högst n. Dwefinera en linjäravbildning M: P3 -> P4 genom (Mp)(x)=p'(x)+xp. Finn matrisen för M relativt standardbaserna för P3 och P4.

Det är för att det är matrisen som byter bas man ska finna. Detta basbyte är en specifik linjär avbildning. I den uppgift du citerar nu så ska du ju inte byta bas på något sätt, utan här ska du bara skriva ned en matris för en specifik linjär avbildning i en viss bas. Dom frågar alltså inte efter någon basbytes matris i den uppgift du citerade nu.
Citera
2017-04-16, 19:58
Medlem
Citat:
Det är för att det är matrisen som byter bas man ska finna. Detta basbyte är en specifik linjär avbildning. I den uppgift du citerar nu så ska du ju inte byta bas på något sätt, utan här ska du bara skriva ned en matris för en specifik linjär avbildning i en viss bas. Dom frågar alltså inte efter någon basbytes matris i den uppgift du citerade nu.

jaa okej! Jag hann upptadera mitt inlägg innan du hann citera Jag la till

p(x) = Ax^3 + Bx + C
p'(x) = 3Ax^2 + B

(MP)(x) = p'(x) + xp

Citera
2017-04-16, 20:10
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melyhna
jaa okej! Jag hann upptadera mitt inlägg innan du hann citera Jag la till

p(x) = Ax^3 + Bx + C
p'(x) = 3Ax^2 + B

(MP)(x) = p'(x) + xp

Du har missat en term i polynomet.

p(x) = Ax³ + Bx² + Cx + D,
p'(x) = 3Ax² + 2Bx + C

vilket innebär att

Mp = 3Ax² + 2Bx + C + x(Ax³ + Bx² + Cx + D) = 3Ax² + 2Bx + C + Ax⁴ + Bx³ + Cx² + Dx = Ax⁴ + Bx³ + (3A + C)x² + (2B + D)x + C

Så man ska alltså kolla var M avbildar polynomen {1, x, x², x³}.

1 avbildas på x, (låt A = B = C = 0, D = 1).
x avbildas på x² + 1, (låt A = B = D = 0, C = 1),
x² avbildas på x³ + 2x
x³ avbildas på x⁴ + 3x²

så alltså är matrisen [0 1 0 0; 1 0 2 0; 0 1 0 3; 0 0 1 0; 0 0 0 1] (varje rad avgränsas med ; )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in