2017-04-16, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
Hur kunde denna gulliga 11 åring missa att springa undan från lastbilen .Hon var väl den sista som blev påkörd.hon borde ha hört skrik .Och lastbilen som dessutom hade ett betonglejon framför dig när han körde.hon var liten och nätt hon borde ha kunnat springa undan

Rädd och paralyserad kanske?
Citera
2017-04-16, 17:29
Medlem
Fredrik Lies video från Drottninggatan, Stockholm 2017-04-07

Video länk Youtube
https://youtu.be/B_nJng8HFqQ

Utgångspunkt för geografisk placering med Google.
Postombud Hemköp 53 Mäster Samuelsgatan, Stockholm
https://goo.gl/maps/vJzexhGiDbk

Alla avstånd i meter mäts med Google i förhållande till ovanstående utgångspunkt.

Fredrik Lie befinner sig nära parkbänk utanför Joy 170 meter från Postombud Hemköp enligt intervju i Expressen

http://www.expressen.se/nyheter/lastbilen-missade-kalles-permobil-med-en-harsman/

För att inte bli påkörd tar han då snabbt beslutet att stanna i mitten av gatan i skydd av en parkbänk.
– Jag förstod att om den ska träffa mig måste han köra över parkbänken först. Jag ser hur han tvekar och svänger till vänster om den, och då kan jag gå på höger sida om den, säger Fredrik Lie.

Tidsförhållande internt i video utan hänsyn till eventuell redigering.

Fredrik Lie går till Zara 130 meter från Åhléns
Fredrik Lie börjar filma vid zara (0:00)

Fredrik Lie vänder sig åt vänster 180 grader och tillbaka 180 grader (0:10)

Fredrik Lie börjar gå från Zara mot Åhlens (0:10)

Fredrik Lie stannar cirka 20 meter från Åhléns (1:28)

Fredrik Lie vänder sig om och förflyttar sig skyndsamt tillbaka samma väg han kom.
Fredrik Lie fortsätter att filma på vägen tillbaka.

Rök syns från Åhléns vid (1:57)

Fredrik Lie filmar när han når Zara (2:14)

Fredrik slutar filma (2:21)

Fredrik Lies video ger en översiktsbild av vad, var och hur något händer vilket enkelt kan ses i videon. För att bedöma avstånd och tid internt i videon krävs mätning på plats och kunskap om eventuell redigering vilket vi inte vet något om.
Citera
2017-04-16, 17:45
Medlem
DrugsBunny7s avatar
Övervakningskameran visar bild på Akilov i skägg men när han sitter i bilen till häktet då har han inte? Har han rakat sig mellan bilderna??
Citera
2017-04-16, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
Hur kunde denna gulliga 11 åring missa att springa undan från lastbilen .Hon var väl den sista som blev påkörd.hon borde ha hört skrik .Och lastbilen som dessutom hade ett betonglejon framför dig när han körde.hon var liten och nätt hon borde ha kunnat springa undan

Var hon inte döv? Kan ha fel men har för mig jag läste det i tråden.
Citera
2017-04-16, 17:58
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja som sagt där går våra uppfattningar isär. Jag tror inte avsikten var att ställa till maximal skada. I så fall kunde han troligen kört på fler, haft en större bomb, kanske en kniv och skjutvapen. Jag kan tänka mig att meningen med branden var att utplåna alla DNA-bevis från hytten.

Hade han kört längre fram på Drottninggatan hade det blivit längre att komma till tågen.

Det som han däremot verkar ha missat är just att han skulle bli identifierad och fotograferad i tunnelbanan. Hade detta inte skett så skulle han mycket väl ha kunnat komma undan.

Utplåna DNA jag instämmer.
Men jag tror inte avsikten var att stanna på Drottninggatan utan ta sig därifrån med lastbilen.
Knappast T-banan där som det nu blev utan betydligt längre bort och kanske till parkerad bil.

Att han inte körde på fler är nog en miss att folk blev varnade samt att gatan har gott om platser att gömma/skydda sig på.

Klar miss att ta T-banan och att folk då kunde identifiera honom.
Om han kört 5-6 km bort med lastbilen och där tänt på den så hade det varit enklare att undkomma upptäckt. Helst till en annan stulen bil.

Som tur är att han inte var så smart.
Citera
2017-04-16, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Var hon inte döv? Kan ha fel men har för mig jag läste det i tråden.

Nej hon var inte döv.
Citera
2017-04-16, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ibristpaannat
Nej hon var inte döv.

Ok , då var det någon som skrev felaktiga uppgifter
Citera
2017-04-16, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Här är bilder på honom FÖRE attacken. Från en tobaksaffär.

Har han inte mer skägg här än när han grips i bilen i Märsta?
Han borde sannolikt varit hemma hos någon i Märsta och fått lite service.
Nya kläder, tvätta såren, rakat sig etc?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mmr4L/har-fangas-han-pa-film--fore-attacken
På den filmen ser man hans telefon, iofs är den i skugga men inte ser den ljusblå ut.
Citera
2017-04-16, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Högst troligt är det så. Sverige är en fantastisk bas för att vila upp sig, få gratis sjukvård, diverse bidrag & penningtvätt. Utanför det sk "kalifatet" i Mellanöstern så är Sverige definitivt IS absolut bästa tillgång i hela världen. Därför tror jag inte vi får se stora organiserade attentat i Sverige än på ett tag. Det blir mest ensamvargar som inte begriper bättre.

Det har ändrat sig. 2004 förklarade Al-Qaidas Bin Laden att Sverige inte skulle attackeras:
Citat:
Han ser däremot ingen större, konkret betydelse i att bin Ladin nämner Sverige.
- En sak är väl att Sverige inte är något mål för den militanta fundamentalism som Usama bin Ladin representerar, vilket vi trott redan tidigare.
- Sverige nämns för att budskapet ska gå hem, att det är USA som är huvudfienden.
Sveriges urikesminister Laila Freivalds vill inte kommentera varför hon tror att terrorledaren valde att nämna Sverige som motpol till USA:
– bin Ladin och hans organisation har begått ett angrepp på alla fria och öppna samhällen. Jag vill inte spekulera i varför bin Ladin nämner Sverige, säger hon via UD:s pressjour.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10498462.ab

IS har däremot 2014 förklarat att Sverige är ett legitimt mål, men inte prioriterat:
Från Säpos bedömning 2015:

Citat:
Islamiska Staten (IS) har sedan sommaren 2014 uppmanat till attentat i Europa. Underrättelser och nyligen genomförda attacker i Europa har ökat IS:s avsikter att utföra fler attacker, enligt Säkerhetspolisen, som också gör bedömningen att det finns aktörer som både har avsikter och viljan att genomföra attacker i Sverige.

–- Våldbefrämjande Islamism utgör fortsatt det högsta hotet mot Sverige. Sverige bedöms vara ett legitimt mål för sådana aktörer, säger Anders Thornberg.

Enskilda individer kan också komma att inspireras av genomförda attacker.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6305742

IS är så att säga inte lika "tacksamma" för hur vi underlättar för terrorister, som Bin Laden var.

Att IS inte tar på sig terrordådet när GM är gripen, är helt förväntat och säger inte så mycket.
NYT om Akilov lastbilsattack:

Citat:
The Islamic State, also known as ISIS, has not claimed responsibility for the attack. Experts note, however, that the militant group tends to do so when its loyalists are killed, and not when they are taken into custody, as was the case in Stockholm.
https://www.nytimes.com/2017/04/14/world/europe/stockholm-attack-isis-rakhmat-akilov.html?partner=rss&emc=rss
Citera
2017-04-16, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrangea
Syns rätt så bra på bilden på Iggy var han ligger, butikerna syns tydligt. Bilderna på Ebba (?) är så pass inzoomade att det är omöjligt att bedöma annat än att hon ligger på ett övergångsställe. Tänker att hon nödvändigtvis inte behövs varit just på övergångsstället utan liksom har flugit dit i smällen.

Jag blir riktigt förvirrad av dessa motsägesfulla vittnesintervjuer som strömmar in. Kan det inte vara så att det är i chock och att man har svårt att hålla reda på tider och händelser?
Det är väl dokumenterat att ögonvittnen är bristfälliga vittnen. Fem personer ser samma händelse och det är fem olika versioner, som kan skilja stort i att en säger personen had läng blå rock medan en annan säger kort grön jacka. Det mänskliga minnet är inte fool proof.
Citera
2017-04-16, 18:19
Medlem
Vissa påstår/tror att det här var planerat och tanken var att han skulle smita iväg, fortsätta köra alltså och på så vis komma undan.

Nu har jag bara varit på Drottninggatan en gång i mitt liv, men är det inte rätt svårt att "bara köra igenom" utan att behöva köra slalom typ? Jag menar, hur många "betonglejon" och andra föremål finns det inte som man bör undvika?
Citera
2017-04-16, 18:21
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
För det första kan jag säga att jag tror dådet var relativt välplanerat. Jag tror att Akilov visste att han skulle få tag på lastbilen, jag tror att väskan på ryggen som syns i butiken innan dådet var utrustning som skulle användas vid attacken, jag tror att varven runt kvarteren innan själva gatloppet var någon sorts förberedelser av utrustning som tog lite tid.

Sedan tror jag även att målet var att köra in i Åhléns. På grund av att han hade kört på betonglejonen så hade bromsvätska läckt ut och troligen var bromsverkan väldigt dålig, därför körde han in i blomkrukorna strax innan Åhléns för att dämpa farten, sedan gjorde han en gir år vänster och därefter körde han diagonalt över Kungsgatan och in i Åhléns. Sista biten kan han mycket väl ha legat ner i bilen.

Detta var ingen typisk IS-attack. De brukar ju normalt sett sluta med att GM dör. Men IS verkar å andra sidan ha börjat ändra taktik. Det var ju ett liknande scenario i Berlin, men den killen blev senare dödad i Italien.

Jag tror GM hade tänkt komma undan. Det mesta tyder på detta. Han påstås ha haft en rånarluva på sig när han stal lastbilen och att han kraschade in i Åhléns var bland annat för att han skulle kunna smita ner i tunnelbanan där. Han verkar också ha rakat sig efter dådet. Det märkliga är att han senare verkar ha gett upp. Detta måste ha varit på grund av att han insåg att polisen hade bilder på honom. Kanske hade han tänkt ta flyget från Arlanda men förstod att han skulle stoppas i passkontrollen.
Jag instämmer i det mesta här.
Han sägs ha varit maskerad när han snodde lastbilen, det verkar logiskt. Han verkar inte ha varit maskerad när han gjorde varven runt, innan han satte fart nerför Drottninggatan Det är också logiskt med tanke på att det skulle ha sett skumt ut för mötande bilister/trafikanter ifall han fick stopp då. Sedan tog han på sig rånarluvan igen till själva vansinnesfärden.
Han ville definitivt komma undan, det blir även min slutsats. Liksom du, tror jag att kraschen i Åhléns också var planerad, för att lätt kunna smita ivag. Likaså skulle branden utplåna spår.

Han tog sig till Arlanda Express därför att hans destination var just Arlanda, jag tror Occhams rakkniv ger mig rätt i denna slutsats.
Där tror jag han hade avsikten att fly utomlands (kanske till Ryssland) och inväntade en kontakt där, som skulle förse honom med nya identitetshandlingar, nya kläder och biljett. Under tiden på Arlanda tvättade han sig och troligen även rakade sig (för att matcha sin nya identitet).
Emellertid dök aldrig kontaktpersonen upp. Jag tror Akilov väntade i det längsta och hängde på Arlanda många timmar innan han tvingades ge upp och inse att det var kört.

Vittnet Per, 83, som säger sig ha sett honom på bussen till Märsta vid 17-tiden, tror jag inte man ska ta så allvarligt på. Det var nog någon annan jeppe han såg ("uteliggare"). Nej, jag tror Akilov hade varit bara en kort stund i Märsta innan han vimsade inne på Circle K och sedan greps.
Kanske hade han något ärende till Märsta, lämna ifrån sig något som han inte ville ha på sig när han väl skulle bli gripen. Han kan också ha gjort ett fåfängt försök att söka ett gömställe hos någon han kände, men att den/dessa avvisade honom. De ville inte bli inblandade eller rent av sa till honom att ge upp (annars sätter vi dit dig ändå).

Nej, dådet liknar inte ett IS-dåd och jag tror att någon annan organisation ligger bakom det hela. Om det nu var planerat, alltså. Men det är givetvis meningen att vi ska misstänka IS i så fall. Att Akilov själv hävdar det kan man ta med en nypa salt. En GM är väl den sista man ska lita på.
Han kan också vara en knäppgök bara, men då var det nog inte så planerat som man kan tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in