Citat:
Ursprungligen postat av
climasol
För det första kan jag säga att jag tror dådet var relativt välplanerat. Jag tror att Akilov visste att han skulle få tag på lastbilen, jag tror att väskan på ryggen som syns i butiken innan dådet var utrustning som skulle användas vid attacken, jag tror att varven runt kvarteren innan själva gatloppet var någon sorts förberedelser av utrustning som tog lite tid.
Sedan tror jag även att målet var att köra in i Åhléns. På grund av att han hade kört på betonglejonen så hade bromsvätska läckt ut och troligen var bromsverkan väldigt dålig, därför körde han in i blomkrukorna strax innan Åhléns för att dämpa farten, sedan gjorde han en gir år vänster och därefter körde han diagonalt över Kungsgatan och in i Åhléns. Sista biten kan han mycket väl ha legat ner i bilen.
Detta var ingen typisk IS-attack. De brukar ju normalt sett sluta med att GM dör. Men IS verkar å andra sidan ha börjat ändra taktik. Det var ju ett liknande scenario i Berlin, men den killen blev senare dödad i Italien.
Jag tror GM hade tänkt komma undan. Det mesta tyder på detta. Han påstås ha haft en rånarluva på sig när han stal lastbilen och att han kraschade in i Åhléns var bland annat för att han skulle kunna smita ner i tunnelbanan där. Han verkar också ha rakat sig efter dådet. Det märkliga är att han senare verkar ha gett upp. Detta måste ha varit på grund av att han insåg att polisen hade bilder på honom. Kanske hade han tänkt ta flyget från Arlanda men förstod att han skulle stoppas i passkontrollen.
Jag instämmer i det mesta här.
Han sägs ha varit maskerad när han snodde lastbilen, det verkar logiskt. Han verkar inte ha varit maskerad när han gjorde varven runt, innan han satte fart nerför Drottninggatan Det är också logiskt med tanke på att det skulle ha sett skumt ut för mötande bilister/trafikanter ifall han fick stopp då. Sedan tog han på sig rånarluvan igen till själva vansinnesfärden.
Han ville definitivt komma undan, det blir även min slutsats. Liksom du, tror jag att kraschen i Åhléns också var planerad, för att lätt kunna smita ivag. Likaså skulle branden utplåna spår.
Han tog sig till Arlanda Express därför att hans destination var just Arlanda, jag tror Occhams rakkniv ger mig rätt i denna slutsats.
Där tror jag han hade avsikten att fly utomlands (kanske till Ryssland) och inväntade en kontakt där, som skulle förse honom med nya identitetshandlingar, nya kläder och biljett. Under tiden på Arlanda tvättade han sig och troligen även rakade sig (för att matcha sin nya identitet).
Emellertid dök aldrig kontaktpersonen upp. Jag tror Akilov väntade i det längsta och hängde på Arlanda många timmar innan han tvingades ge upp och inse att det var kört.
Vittnet Per, 83, som säger sig ha sett honom på bussen till Märsta vid 17-tiden, tror jag inte man ska ta så allvarligt på. Det var nog någon annan jeppe han såg ("uteliggare"). Nej, jag tror Akilov hade varit bara en kort stund i Märsta innan han vimsade inne på Circle K och sedan greps.
Kanske hade han något ärende till Märsta, lämna ifrån sig något som han inte ville ha på sig när han väl skulle bli gripen. Han kan också ha gjort ett fåfängt försök att söka ett gömställe hos någon han kände, men att den/dessa avvisade honom. De ville inte bli inblandade eller rent av sa till honom att ge upp (annars sätter vi dit dig ändå).
Nej, dådet liknar inte ett IS-dåd och jag tror att någon annan organisation ligger bakom det hela. Om det nu var planerat, alltså. Men det är givetvis meningen att vi ska misstänka IS i så fall. Att Akilov själv hävdar det kan man ta med en nypa salt. En GM är väl den sista man ska lita på.
Han kan också vara en knäppgök bara, men då var det nog inte så planerat som man kan tro.