2017-04-16, 14:07
Medlem
För det första kan jag säga att jag tror dådet var relativt välplanerat. Jag tror att Akilov visste att han skulle få tag på lastbilen, jag tror att väskan på ryggen som syns i butiken innan dådet var utrustning som skulle användas vid attacken, jag tror att varven runt kvarteren innan själva gatloppet var någon sorts förberedelser av utrustning som tog lite tid.

Sedan tror jag även att målet var att köra in i Åhléns. På grund av att han hade kört på betonglejonen så hade bromsvätska läckt ut och troligen var bromsverkan väldigt dålig, därför körde han in i blomkrukorna strax innan Åhléns för att dämpa farten, sedan gjorde han en gir år vänster och därefter körde han diagonalt över Kungsgatan och in i Åhléns. Sista biten kan han mycket väl ha legat ner i bilen.

Detta var ingen typisk IS-attack. De brukar ju normalt sett sluta med att GM dör. Men IS verkar å andra sidan ha börjat ändra taktik. Det var ju ett liknande scenario i Berlin, men den killen blev senare dödad i Italien.

Jag tror GM hade tänkt komma undan. Det mesta tyder på detta. Han påstås ha haft en rånarluva på sig när han stal lastbilen och att han kraschade in i Åhléns var bland annat för att han skulle kunna smita ner i tunnelbanan där. Han verkar också ha rakat sig efter dådet. Det märkliga är att han senare verkar ha gett upp. Detta måste ha varit på grund av att han insåg att polisen hade bilder på honom. Kanske hade han tänkt ta flyget från Arlanda men förstod att han skulle stoppas i passkontrollen.
Citera
2017-04-16, 14:09
Medlem
0gKolhydraters avatar
Brinner varje dag i Märsta. Det gjorde det aldrig för 10 år sen.

Varför får polisen så mycket credd egentligen?
Enligt mig så gjorde de inte ett skit vare sig före, under eller efter terrorattentatet.

De t.om "LÄT" honom åka tåg hela vägen till Arlanda. Om inte tåget är det första man spärrar av så är det väl att spärra av ARLANDA FLYGPLATS.

Befolkningen gjorde ALLT!
Varnade för lastbilen, försökte rädda skadade, larmade polisen om vart terroristen befann sig.

Vad gjorde polisen? Åkte dit och satte handklovar på honom, han gjorde inte ens motstånd.

Det här är bara ett sätt att få folket att glömma de hemskheter Eliasson och poliserna vägrar göra.
Citera
2017-04-16, 14:12
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Mycket intressant.

Han har vita (?) hörlurar instoppade. Man ser även en sån där mikrofon eller volymkontroll på sladden. Uppenbarligen sitter de i en smartphone. Stod det inte i Aftonbladet att han ska ha pratat med någon?

Det bör vara butiksägaren som de köpt filmen av och även troligen han som de intervjuat i samband med detta.

Han tycks alltså ha markerat ut sina förehavanden på attentatsdagen med både mobiltelefon och snusinköp. Mobilens rörelser kan ju polisen måhända fastställa i efterhand.

Skulle för övrigt vara intressant att veta hur fort mobilnätet kollapsade efter dådet. Samt även varför det kollapsade. Enligt en annan användare så ska den teknik som används i city inte kunna kollapsa på grund av överbelastning om jag minns rätt.

Det där med "kollapsa" ska man ta med en nypa salt. Vad menas med "kollapsa"?
Jag kan bekräfta att minuterna efteråt kom iaf jag inte fram då jag skulle ringa min fru via mobilnätet. Jag befann mig hyggligt nära Drottninggatan. Jag skulle hellre kalla det "överbelastning". Vilket givetvis kan inträffa. Närliggande basstationer och luftens kanaler/frekvenser har inte *oändlig kapacitet*.
Citera
2017-04-16, 14:19
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
För det första kan jag säga att jag tror dådet var relativt välplanerat. Jag tror att Akilov visste att han skulle få tag på lastbilen, jag tror att väskan på ryggen som syns i butiken innan dådet var utrustning som skulle användas vid attacken, jag tror att varven runt kvarteren innan själva gatloppet var någon sorts förberedelser av utrustning som tog lite tid.

Sedan tror jag även att målet var att köra in i Åhléns. På grund av att han hade kört på betonglejonen så hade bromsvätska läckt ut och troligen var bromsverkan väldigt dålig, därför körde han in i blomkrukorna strax innan Åhléns för att dämpa farten, sedan gjorde han en gir år vänster och därefter körde han diagonalt över Kungsgatan och in i Åhléns. Sista biten kan han mycket väl ha legat ner i bilen.

Detta var ingen typisk IS-attack. De brukar ju normalt sett sluta med att GM dör. Men IS verkar å andra sidan ha börjat ändra taktik. Det var ju ett liknande scenario i Berlin, men den killen blev senare dödad i Italien.

Jag tror GM hade tänkt komma undan. Det mesta tyder på detta. Han påstås ha haft en rånarluva på sig när han stal lastbilen och att han kraschade in i Åhléns var bland annat för att han skulle kunna smita ner i tunnelbanan där. Han verkar också ha rakat sig efter dådet. Det märkliga är att han senare verkar ha gett upp. Detta måste ha varit på grund av att han insåg att polisen hade bilder på honom. Kanske hade han tänkt ta flyget från Arlanda men förstod att han skulle stoppas i passkontrollen.

Instämmer i att han tänkte smita.
Dock tror jag inte han skulle krascha där utan det berodde på att en bil blockerade vägen som han fick väja för och defekt styrning efter krock med betongsugga (lejon) gjorde bilen svårmanövrerad.
"Bomben" var nog mer tänkt att bränna ur bilen så spåren skulle försvinna.

Men jag tycker planeringen var dålig. Bättre med en stor bomb på lasten och kört fram lastbilen fram till ingången på Åhléns och där försvunnit från lastbilen stilla och fint och detonerat bomben med mobil. Dålig planering hävdar jag då det "bara" blev 4 dödsoffer och anledningen är att Drottninggatan har rätt så många platser att skydda sig på. En bomb i öppningen till Åhléns hade tagit 100-tals offer.

Hoppas de förhindrar framtida attentat där.
Citera
2017-04-16, 14:22
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Alla skal har inte lock. Just det skal jag menar är det som sitter på den mobil som GM använder, är ljusblått metallic och saknar lock över skärmen. Min kollega har exakt den konfigurationen till sin Samsung S6 och jag höll den i min hand så sent som igår.

Intressanta uppgifter om den lokala IS-föreningen i Märsta och dess lokal i förhållande till busshållplatsen. Säkert har GM tagit sig dit och kanske har han varit säker på att han skulle få support där eller anvisats dit av sin/sina "hanterare" i detta syfte (mobilsamtalen före och efter dådet har kanske handlat om just detta). Väl på plats har man fått klarhet i att han är röjd (övervakningsbilderna) och man har skickat iväg honom. Kanske via en mötesplats som är enkel att hänvisa till (Circle K). Kanske fanns där en plan för att hämta upp honom där. Kanske inte. Man ville bara ha bort honom. Han får vaska av sig, fixa till sina kläder (oklart om han fortfarande har trasiga byxor vid gripandet) och sen skickas han ut.

Konsekvenserna för de inbäddade islamisternas olika mer eller mindre öppet extrema organisationer skulle, ifall man kan knyta GM till dem, bli förödande. Bidragskranarna skulle stängas, folk skulle arresteras för samröre, lokaler sägas upp. Allt Musa och hans "kollegors" idoga lobbyarbete skulle bli ogjort med ett alexanderhugg rätt i gordiska knuten! Alla infiltratörer i de etablerade partierna skulle få det hett under fötterna.

Flera har beskrivit liknande teori/scenario att bundsförvanter kastat ut honom då han är röjd och nu måste bli ett offerlamm för att skydda gruppen och "saken".

Spekulation: visst stärks detta av den delvis frånvarande blick han har i bilden i bilen direkt efter gripandet. Hans tankar är någon annan stans. Han verkar inte reflektera över att han just gripits, det har han insett kommer ske för "nån timme sedan". Mycket ner funderande kring "hur kunde det gå så här", "aha, det var mina vänner det", eller mer framåt "jag får ta på mig hela skulden". Men visst är hans tankar annan stans än just här och nu.

/// säger jag som är skitdålig på att läsa folks tankar ...
Citera
2017-04-16, 14:40
Medlem
TbbWs avatar
Kan man flyga inrikes utan att visa leg? Var tanken att ta sig till Malmö? Eller skulle han bara till Märsta? Vad tror ni?
Citera
2017-04-16, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Alla skal har inte lock. Just det skal jag menar är det som sitter på den mobil som GM använder, är ljusblått metallic och saknar lock över skärmen. Min kollega har exakt den konfigurationen till sin Samsung S6 och jag höll den i min hand så sent som igår.

Intressanta uppgifter om den lokala IS-föreningen i Märsta och dess lokal i förhållande till busshållplatsen. Säkert har GM tagit sig dit och kanske har han varit säker på att han skulle få support där eller anvisats dit av sin/sina "hanterare" i detta syfte (mobilsamtalen före och efter dådet har kanske handlat om just detta). Väl på plats har man fått klarhet i att han är röjd (övervakningsbilderna) och man har skickat iväg honom. Kanske via en mötesplats som är enkel att hänvisa till (Circle K). Kanske fanns där en plan för att hämta upp honom där. Kanske inte. Man ville bara ha bort honom. Han får vaska av sig, fixa till sina kläder (oklart om han fortfarande har trasiga byxor vid gripandet) och sen skickas han ut.

Konsekvenserna för de inbäddade islamisternas olika mer eller mindre öppet extrema organisationer skulle, ifall man kan knyta GM till dem, bli förödande. Bidragskranarna skulle stängas, folk skulle arresteras för samröre, lokaler sägas upp. Allt Musa och hans "kollegors" idoga lobbyarbete skulle bli ogjort med ett alexanderhugg rätt i gordiska knuten! Alla infiltratörer i de etablerade partierna skulle få det hett under fötterna.

Låter inte omöjligt. Finns väl någon timme oredovisad i Märsta innan han tar den andra bussen, och dyker upp på Frejgatan i Märsta. Eller har någon sett tidpunkt för när han ska ha stigit av på Frejgatan ?

Behöver inte handla om Märsta Unga Muslimers lokal, finns gott om extrema islamister i Märsta. Och de bör rimligen ha lägenheter i området.

För den som är intresserad av islamistscenen i Märsta, finns en del läsning här:
https://www.flashback.org/sok/m%C3%A4rsta?sp=1&t=2202762
Citera
2017-04-16, 14:52
Bannlyst
Med palmemordet och svensk polis i åtanke, vad är sannolikheten till att terroristen gripits utan övervakningsbilderna och vittnet som följde efter och tipsade polisen?
Senast redigerad av Marion86 2017-04-16 kl. 15:05.
Citera
2017-04-16, 15:02
Medlem
Dricksglas55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marion86
Men palmemordet och svensk polis i åtanke, vad är sannolikheten till att terroristen gripits utan övervakningsbilderna och vittnet som följde efter och tipsade polisen?
Väldigt väldigt små.
Citera
2017-04-16, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Instämmer i att han tänkte smita.
Dock tror jag inte han skulle krascha där utan det berodde på att en bil blockerade vägen som han fick väja för och defekt styrning efter krock med betongsugga (lejon) gjorde bilen svårmanövrerad.
"Bomben" var nog mer tänkt att bränna ur bilen så spåren skulle försvinna.

Men jag tycker planeringen var dålig. Bättre med en stor bomb på lasten och kört fram lastbilen fram till ingången på Åhléns och där försvunnit från lastbilen stilla och fint och detonerat bomben med mobil. Dålig planering hävdar jag då det "bara" blev 4 dödsoffer och anledningen är att Drottninggatan har rätt så många platser att skydda sig på. En bomb i öppningen till Åhléns hade tagit 100-tals offer.

Hoppas de förhindrar framtida attentat där.

Ja om avsikten var att döda så många som möjligt så kanske man kan tycka det var misslyckat, men jag tror inte att det var så. Dels försökte han säkert undvika att köra på folk med "muslimskt" utseende, dels så tror jag som sagt att målet var att köra in i Åhléns för att därifrån kunna smita. Det finns knappast ett bättre ställe än där på hela Drottninggatan, eller har du ett bättre förslag.

Jag tror mer att det handlade om att göra en spektakulär grej men att ändå komma undan. Kanske hoppades han även på en större brand på Åhléns.

Om man utgår ifrån detta så framstår det hela som väl genomtänkt. Han startade ifrån Vårberg med en fullpackad bag över axeln. Verkade helt avslappnad när han köpte en snus i butiken. Hur han kom till Adolf Fredriks kyrkogata vet vi inte heller, men åkte han kommunalt så borde han finns på fler övervakningsfilmer. Man borde kunna se när han är på väg dit, annars måste han ha åkt bil.
Citera
2017-04-16, 15:11
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Frejgatan ligger i Valsta som närmast kan liknas vid en muslimsk stadsdel. Inte långt därifrån ligger Arlanda Gymnasiet där den lokala Moskéns ungdomsavdelning har haft möten och bjudit in radikala talare från andra länder som tex tycker att homosexuella ska dödas. Bara för att ta ett exempel.

Han har haft en anledning att bege sig till Märsta. Det är ingen slump. Fler är garanterat inblandade och jag skulle inte bli förvånad om vi åker på fler terrordåd inom kort.
Valsta är kontrollerat av syrianer men visst finns det en och annan muslim, syrianska kyrkan är dock den helt dominerande med Mor Johannes Kyrka som centrum.

Muslimerna håller sina sammankomster i Märsta men har det svårt med lokal nu

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6666789
Citera
2017-04-16, 15:18
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
Det mycket demolerade offret ligger vid korsning Kungsgatan-Drottninggatan (eller möjligtvis väg före, minns inte just nu). Inte vid Åhléns iaf.

Sen kan man fråga om den demolerade var E**a. Men det verkar vederlagt vara så.

Vittnen som nu säger att de sett E**a vid Åhléns tror jag gör lite felaktiga antaganden. De har sett en liten flicka dras fram från bilen, hon kanske liknar/påminner om den bild på en "kyssblåsande" flicka som spridits. Sedan säger de att E**a var den de såg. Men hur vet de att det var E**a egentligen?
Man ska ta detta med en nypa kritisk salt.

Så tror jag.

///den "sanning" som finns här gäller att kläder på den demolerade personen överensstämmer mycket väl med påstådd uppgift om hur E**a angavs vara klädd i en FB-efterlysning. Den efterlysningen har mig veterligen inte ifrågasatts. Så vi kan väl värdera den demolerade flickans "klädesidentifikation" med ett vittnes påstådda identifikation. Klädesidentifikationen väger mycket tyngre.

(Men skulle FB-efterlysningen visa sig vara ett falsarium blir läget annorlunda.)

Tillägg:
Dubbelkollar var den demolerade kvinnan ligger och det är på övergångsstället där Kungsgatan och Drottninggatan korsar varandra.

Bild 2 och 9 på https://www.gangrapesweden.com/stockholmterrorattack.php verifierar detta.
Bild 2 är uppenbart den demolerade. Där ser man bl.a. Ett par svarta handskar i nedre bild (norrut), blodspår i gatan mot offret, "barnvagnsrampen" upp på Drottninggatan i övre bild (söderut). Allt detta kan verifieras i bild 9 som är enkelt bestämbar till korset d-gata och k-gata. Klarlagt.

Men, kan hålla med om att be
och fotstorlek på den demolerade till synes är tjockare/större än en elvaårings.

Jag tycker det syns klart och tydligt att det är Ebba. Lila byxor, blå dunjacka (man kan se att den har en pälshuva på bilden, vilket dunjackor brukar ha.) Hur vanligt är det med lila byxor? Knappast sånt sammanträffande. Sen är det ju svårt att tyda benstorleken av en kamera bild, byxorna var kanke inte tighta så därför ser benen större ut än vad de är, skostorleken ser inte stor ut på bilen enligt mig, sen stämmer ju hårfärg o liten hand med, förstår inte varför det ska fortsättas att diskuteras om detta, då det är tydligt att det är hon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in