2017-04-16, 16:51
Medlem
Hydrangeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Väldigt kort.
Belgiskan vid Olof Palmes gata.
Lena vid Karat (dödförklarad på sjukhus).
Chris och Ebba vid Kungsgatan.
Den yngre kvinnan vid Åhléns överlevde mirakulöst.

Om Lena dödförklarades på sjukhus så är det här påståendet från vittnet i artikeln i dagens DN märkligt, om Lena verkligen var den första;
"– Några andra har dragit in en kvinna i en portöppning, de håller på med hjärt- och lungräddning. Det visar sig att det är kvinnan som jag passerat på gatan bara några sekunder tidigare. Jag frågar om jag kan hjälpa till, men de säger att det verkar lönlöst. Hon är redan död."

Vittnet var vid barnhusgatan men kan ha hunnit ner mot Olof Palmes.
Citera
2017-04-16, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
För det första kan jag säga att jag tror dådet var relativt välplanerat. Jag tror att Akilov visste att han skulle få tag på lastbilen, jag tror att väskan på ryggen som syns i butiken innan dådet var utrustning som skulle användas vid attacken, jag tror att varven runt kvarteren innan själva gatloppet var någon sorts förberedelser av utrustning som tog lite tid.

Sedan tror jag även att målet var att köra in i Åhléns. På grund av att han hade kört på betonglejonen så hade bromsvätska läckt ut och troligen var bromsverkan väldigt dålig, därför körde han in i blomkrukorna strax innan Åhléns för att dämpa farten, sedan gjorde han en gir år vänster och därefter körde han diagonalt över Kungsgatan och in i Åhléns. Sista biten kan han mycket väl ha legat ner i bilen.

Detta var ingen typisk IS-attack. De brukar ju normalt sett sluta med att GM dör. Men IS verkar å andra sidan ha börjat ändra taktik. Det var ju ett liknande scenario i Berlin, men den killen blev senare dödad i Italien.

Jag tror GM hade tänkt komma undan. Det mesta tyder på detta. Han påstås ha haft en rånarluva på sig när han stal lastbilen och att han kraschade in i Åhléns var bland annat för att han skulle kunna smita ner i tunnelbanan där. Han verkar också ha rakat sig efter dådet. Det märkliga är att han senare verkar ha gett upp. Detta måste ha varit på grund av att han insåg att polisen hade bilder på honom. Kanske hade han tänkt ta flyget från Arlanda men förstod att han skulle stoppas i passkontrollen.

Jag håller med dig i allt i första stycket.
- relativt välplanerat.
- lastbilen.
- väskan.
- varvet runt kvarteret. Vittnen har sett att bilen hela tiden är i rullning.

- Målet var inte Åhlens.
- tror inte han legat ner i bilen för han styr in i Åhlens skyltfönster. I hörnet är det en betongpelare.
Sedan kommer 3 skyltfönster, just in i dessa fönster kör han.
Han kör alltså in i mellan 2 stora betongpelare.
Du kan själv titta på huset Åhlens drottnigninggatan Stockholm, på "svenska gator.se"
Utredningen om bilen skulle jag vilja läsa: du skriver Bromsolja - jag vill lägga till Motorolja
Vi får heller inte glömma att han körde på ett trafikljus - det närmast varuhuset.

- Ja, GM hade tänkt komma undan. Han stannar inte kvar på plats tillex. Hytten / bilen börjar någon min. efter han lämnat den på att brinna. Där hade han chansen att DÖ.
Han kunde haft tid på sig i hytten att spränga Åhlens
Han kunde ha tagit sitt liv i hytten.
Han kunde ha gått ut och stannat på gatan - vilket hade kunnat föra med sig fler dödsoffer.
etc. etc. Men han flyr till tuben.
Jag tror han tänkte: överlever jag eller dör jag, kvittar det. Bara jag får DÖDA otrogna.

Åhlens var inte målet om man säger så - därför blir det också ( se ovan ) relativt välplanerat.
Leif GW Person tror han hade handskar på sig, han tänkte inte lämna spår efter sig. Det låter inte otroligt.
- Om han hade tänkt ta flyget är jag skeptiskt till, varför bokar han då inte en biljett till valfritt land innan och lägger den någonstans ? Med lite fantasi är det inte omöjligt.
Om han hade tänkt lämna landet, varför ställer han inte en bil någonstans i närheten av Åhlens ?
Han har ju åkt kommunalt överallt ?
Citera
2017-04-16, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Här är en i 1960x1100
https://tv-gfx.aftonbladet-cdn.se/users/ab_/images/06cef9058aad1ba46739ba61af2e7933.jpg?t%5B%5D=1960x 1100q50

Tackar. Tittade på bilden med lupp. Skägget och mustaschen är borta, men ser ut som dålig rakning med stubb kvar. Stubben kan dock bero på regndropparna på bilfönstret. Näsan verkar likadan som på alla bilder. Om det då inte är en klankran som delas av många från den delen av världen. Ögonen och brynen verkar vara lika som på ansiktsbilden från tobaksaffären.

Folk sa att han betedde sig konstigt på Circle-K. Han kanske köpte billiga rakhyvlar och hyvlade av sig ansiktshåret.

En journalist rapporterade från häktningen att han var gråsprängd i håret. Många svarthåriga är det i hans ålder. Om han inte gjort en Berlusconi och färgat håret. Eller satt dit skokräm. Vem vet han kanske hade satt dit lösskägg och det man ser i polisbilen är lim.

Det borde ju finnas mugshots på honom. Är de inte offentliga? Och han borde ha fått ett bildlegg från migrationsverket. Är inte den bilden offentlig?
Citera
2017-04-16, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Jag spekulerar fortfarande i varför IS inte har tagit på sig dådet i Sverige.

Är det långsökt att tro det beror på att de får verka relativt ostört i Sverige? Och t.o.m får bidrag till sina små föreningar. Att de inte vill se försämrade relationer med Sverige?

Ja Akilov verkar ju sympatisera med IS, men de tar ändå inte på sig skulden. Det visar ganska klart att det inte ligger i deras intresse att angripa Sverige, snarare så är Sverige en fristad för muslimer och en bas för terrorister i Europa. Dessutom så har Sverige inte deltagit i några direkta krigshandlingar mot dem. Således kan man vara säker på att han inte har handlat på deras order. Han kan ha tagit ett eget initiativ eller så ligger någon annan organisation bakom.
Citera
2017-04-16, 17:00
Medlem
Hydrangeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Tittade på bilden utan turkos telefon/läsk. Med lupp. Mycket riktigt. Ser ut som skägg och även mustasch. Han verkar ha stylat sig själv som Anonymous. Nu letar jag efter bilden där han sitter i polisbilen. Trodde jag hade länk.

Bra där! De flesta här svarade att det är en skugga men det kan inte stämma, om man ser hur de andra skuggorna på bilden faller.
Om han rakat av sig på flyktvägen - varför då inte rakat bort allt?
Får creepes av tanken att han kanske är två. En Jönssonligangrej att klä sig i samma kläder och enkelt komma undan
Citera
2017-04-16, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja Akilov verkar ju sympatisera med IS, men de tar ändå inte på sig skulden. Det visar ganska klart att det inte ligger i deras intresse att angripa Sverige, snarare så är Sverige en fristad för muslimer och en bas för terrorister i Europa. Dessutom så har Sverige inte deltagit i några direkta krigshandlingar mot dem. Således kan man vara säker på att han inte har handlat på deras order. Han kan ha tagit ett eget initiativ eller så ligger någon annan organisation bakom.

Det gjordes en TV-intervju med en svensk ISIS krigare på "permis" här. Han var hotfull i still med att om ni kommer efter oss då kan ni inte känna er trygga längre.
Citera
2017-04-16, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Jag håller med dig i allt i första stycket.
- relativt välplanerat.
- lastbilen.
- väskan.
- varvet runt kvarteret. Vittnen har sett att bilen hela tiden är i rullning.

- Målet var inte Åhlens.
- tror inte han legat ner i bilen för han styr in i Åhlens skyltfönster. I hörnet är det en betongpelare.
Sedan kommer 3 skyltfönster, just in i dessa fönster kör han.
Han kör alltså in i mellan 2 stora betongpelare.
Du kan själv titta på huset Åhlens drottnigninggatan Stockholm, på "svenska gator.se"
Utredningen om bilen skulle jag vilja läsa: du skriver Bromsolja - jag vill lägga till Motorolja
Vi får heller inte glömma att han körde på ett trafikljus - det närmast varuhuset.

- Ja, GM hade tänkt komma undan. Han stannar inte kvar på plats tillex. Hytten / bilen börjar någon min. efter han lämnat den på att brinna. Där hade han chansen att DÖ.
Han kunde haft tid på sig i hytten att spränga Åhlens
Han kunde ha tagit sitt liv i hytten.
Han kunde ha gått ut och stannat på gatan - vilket hade kunnat föra med sig fler dödsoffer.
etc. etc. Men han flyr till tuben.
Jag tror han tänkte: överlever jag eller dör jag, kvittar det. Bara jag får DÖDA otrogna.

Åhlens var inte målet om man säger så - därför blir det också ( se ovan ) relativt välplanerat.
Leif GW Person tror han hade handskar på sig, han tänkte inte lämna spår efter sig. Det låter inte otroligt.
- Om han hade tänkt ta flyget är jag skeptiskt till, varför bokar han då inte en biljett till valfritt land innan och lägger den någonstans ? Med lite fantasi är det inte omöjligt.
Om han hade tänkt lämna landet, varför ställer han inte en bil någonstans i närheten av Åhlens ?
Han har ju åkt kommunalt överallt ?

jag tror han försökte dölja spåren, enligt min kollega som jobbar i disken precis där lastbilen körde in, så tände han själv på lastbilen.
Citera
2017-04-16, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad

Folk sa att han betedde sig konstigt på Circle-K. Han kanske köpte billiga rakhyvlar och hyvlade av sig ansiktshåret.

Hoppas dem släpper övervakningsfilmen och ev bilder från cirkel K till media.
Vad gjorde han där egentligen ?? Väntade på att bli upplockad ?
Citera
2017-04-16, 17:10
Medlem
Jag vill åter lyfta diskussionen om någon ev avled under lastbilen, från en brandmans rapport, som postats tidigare i tråden:

Citat:
Vi lastar av snabbt och beger oss omgående tillbaka till stan, där en styrka från Brännkyrka brandstation har kommit på plats och påbörjat arbetet att försöka få fram personen som ligger under lastbilen.

Citat:
En annan sak som jag är imponerad av är styrkan från Brännkyrka brandstation som kom till lastbilen klockan 15.10 och som valde att vara kvar för att slutföra arbetet med att ta loss personen som satt fast under bilen.

Till att börja med så inträffar alltså detta med god marginal efter både de två personer som ses bäras/släpas bort från lastbilen i ett par filmer som länkats här i tråden tidigare och som verkar ha överlevt, så det kan inte vara någon av dom. Det är dessutom så sent att jag antar att det är efter att branden släckts?

Att dom använder ordet "valde" att vara kvar får mig också att tänka att personen inte är vid liv, för hade denna varit vid liv hade det väl inte setts som nått val utan ett måste?

Citat:
De fick möjlighet att bli avlösta men valde att vara kvar för de ville slutföra arbetet på bra och värdigt sätt.

Den sista meningen får mig att tro att arbete med att få loss personen som satt fast under lastbilen pågått väldigt länge, det pågick ju så länge att de fick erbjudandet om att bli avlösta. Slutligen så får den sista delen, om att avsluta det hela på ett värdigt sätt mig att återigen tro att personen inte klarade sig.

Enligt gällande teori som postats här under de senaste 100 sidorna verkar det ju gälla att ingen dog under lastbilen? Vad säger ni som är mer inne i ämnet och har studerat all övrigt information mer ingående?

Källa:
Stockholms brandförsvar - En brandmans berättelse från Drottninggatan

Även Aftonbladet och Expressen återger denna berättelse på sina webbplatser.
Citera
2017-04-16, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gickan
jag tror han försökte dölja spåren, enligt min kollega som jobbar i disken precis där lastbilen körde in, så tände han själv på lastbilen.

Vad hände, utrymdes varuhuset ? Gick sprinklersystemet igång ?
Hur tog han sig ut - exakt ? Gick han genom dörrarna eller fönster ?
Slog GM huvudet i rutan ?
Citera
2017-04-16, 17:15
Medlem
Hydrangeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jakob-E
Jag vill åter lyfta diskussionen om någon ev avled under lastbilen, från en brandmans rapport, som postats tidigare i tråden:

Till att börja med så inträffar alltså detta med god marginal efter både de två personer som ses bäras/släpas bort från lastbilen i ett par filmer som länkats här i tråden tidigare och som verkar ha överlevt, så det kan inte vara någon av dom. Det är dessutom så sent att jag antar att det är efter att branden släckts?

Att dom använder ordet "valde" att vara kvar får mig också att tänka att personen inte är vid liv, för hade denna varit vid liv hade det väl inte setts som nått val utan ett måste?

Den sista meningen får mig att tro att arbete med att få loss personen som satt fast under lastbilen pågått väldigt länge, det pågick ju så länge att de fick erbjudandet om att bli avlösta. Slutligen så får den sista delen, om att avsluta det hela på ett värdigt sätt mig att återigen tro att personen inte klarade sig.

Enligt gällande teori som postats här under de senaste 100 sidorna verkar det ju gälla att ingen dog under lastbilen? Vad säger ni som är mer inne i ämnet och har studerat all övrigt information mer ingående?

Källa:
Stockholms brandförsvar - En brandmans berättelse från Drottninggatan

Även Aftonbladet och Expressen återger denna berättelse på sina webbplatser.

Jag blev också övertygad efter den artikeln att det handlade om en död person i och med sättet han uttrycker sig på. I dagens vittnesintervju i DN anger även ett vittne att Ebba skulle ha hamnat under lastbilen.

Men det kanske är skillnad på att hamna under eller fastna under.
Citera
2017-04-16, 17:18
Medlem
Hur kunde denna gulliga 11 åring missa att springa undan från lastbilen .Hon var väl den sista som blev påkörd.hon borde ha hört skrik .Och lastbilen som dessutom hade ett betonglejon framför dig när han körde.hon var liten och nätt hon borde ha kunnat springa undan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in