Flashback bygger pepparkakshus!
2017-04-08, 20:27
Medlem
Är det bara jag som tycker det är ytterst konstigt att man helt utan vidare släppt den ursprunglige chauffören av lastbilen. Han lät alltså nycklarna sitta kvar i bilen och - vips - kunde en terrorist hoppa in i den på ett väldigt "lämpligt" ställe. För att avskriva honom fick han tydligen "lindriga skador". det var ju också väldigt lägligt så att han inte skulle vara misstänkt. Yeah right!
Citera
2017-04-08, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Kanske den civilklädde polis som här syns bära bort någon gripen person, nu med en "polis-bandana" på huvudet ( bild 2 i bildspelet):
https://www.svd.se/svds-fotograf-om-hyllade-bilden-overklig-stamning/om/terrordadet-i-stockholm

Bra observation. Ja, det är nog han. Samma typ av skor som på andra bilden, smala spetsiga lågskor.
Citera
2017-04-08, 20:28
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Vem var det polisen brottade ner precis efter dådet? Spreds bilder på vad folk trodde var GM men det var det inte. Finns bl.a. en film från en frisörsalong där detta filmas. Är cirka 5 poliser som brottar ner en person. Vem fan var det?

Igår eftermiddag så spreds bilder på 2 gripanden som skett strax efter terrorattentatet inne i city. Polisen kommenterade det senare med att 2 personer tagits in på förhör. Detta var innan MGM plockats. Dessa två killar ska vara släppta vad det verkar som.

Den tredje som plockades var den misstänkte gärningsmannen, i Märsta.

Den fjärde och femte som plockades in är kvinnan och 17-åringen i Hjulsta som delar postadress med MGM. Dessa två ska ha släppts.

Under eftermiddagen idag ska 3 personer ha plockats i Kungsholmen och 2 personer i Vårberg. Men eftersom media rapporterar om 6 personer så bör det snarare vara antingen 3+3 eller 4+2, inte 3+2 som rapporterats innan.

Jag får det till totalt 11 plockade personer.
Citera
2017-04-08, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jepjester
Är det bara jag som tycker det är ytterst konstigt att man helt utan vidare släppt den ursprunglige chauffören av lastbilen. Han lät alltså nycklarna sitta kvar i bilen och - vips - kunde en terrorist hoppa in i den på ett väldigt "lämpligt" ställe. För att avskriva honom fick han tydligen "lindriga skador". det var ju också väldigt lägligt så att han inte skulle vara misstänkt. Yeah right!

Vill du stjäla en lastbil är det knappast svårare än att driva omkring bland lastkajer och vänta på att en dyker upp.
Citera
2017-04-08, 20:29
Medlem
ant's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LameBull
Ja varför inte utvisa alla som SÄPO har på sin lista? Inte särskilt många personer det skulle röra sig om än då?

Jag tror nog att SÄPO skulle tycka det var en bra idè
Skulle nog röra sig om några hundra men det är det nog värt.
Citera
2017-04-08, 20:30
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theodulus
Är det bara jag som reagerar på Dan Eliassons uttalande om att den som misstänks vara föraren greps kl 01:15?
Ingripandet i Märsta hände väl flera timmar innan dess?
Tidigare, i den svenska delen av briefingen nämns denna detalj inte öht.

Jag kanske har missat det, men jag har inte sett någon tidning rapportera denna detalj heller.

Han anhölls på natten. Han greps flera timmar tidigare.
Citera
2017-04-08, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mufff
Jag är inte heller övertygad om att de fått tag på de verkliga gärningsmännen. Polisen har allt att vinna på att gripa någon snabbt och sedan hävda att det är rätt person. Och även om de skulle ha gripit föraren av lastbilen så kan mycket väl de övriga vara "oskyldiga" i just detta attentat.

Hade han inte gått in på Cicle K och sagt att det var han som gjorde det hade han nog inte gripits så snabbt.
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Men dom varnar inte rent allmänt för sin egen rapportering? Eller SVT's?

Med tanke på att dom har själva rapporterat om skottlossning genom sina dygnslånga och repetiva rapporteringar..

Nej, P1 rapporterade en gång om skottlossning, och dementerade sedan snabbt. Jag vet för jag lyssnade till dem då.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MitchRapp
Någon som vet var/hur MGM kan ha radikaliserats. Har läst att han gillat attentatet i Boston men inte mer än så.

Är han Muslim? Vilken moské? Några Resor? Har han tex varit i Syrien?

Många har bekräftat att moskéer i skärholmen/vårberg har övertalat folk till att ansluta sig till Is
Citera
2017-04-08, 20:32
Medlem
Citat:
Kan ju finnas vittnesuppgifter, kamerainspelningar m.m.
Högst troligt att man sökt igenom snubbens mail, internethistorik o dyl också.
Citera
Medlem
Wiljans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Kan det inte ha varit den där hemmagjorda bomben som lät? Bara en tanke.

Precis min tanke.

Planen var att köra på så många som möjligt. Köra in i en folksamling och spränga sig själv. Så släpade han runt på ett lejon, tappade kontrollen över lastbilen och avslutade resan tidigare än beräknat. Väl still detonerar han hemmabygget. En mindre smäll, han blir brännskadad och det börjar ryka.

Fortfarande vid liv tar han sig därifrån.
Citera
Medlem
Lawlines avatar
Citat:

Polisen grep en person men en jacka farmen.se. Ett åkeri. Kan det vara så att detta är föraren av lastbilen som dom nu vill förhöra ännu mer om glömda nycklar eller övrigt umgänge?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in