2017-04-16, 02:09
Medlem
Kvalitén på videon beror på hur de ställt in kamerorna. Tyckte någon sa att de hade Axis kameror. Hur mycket bandbredd de har i systemet och lagringskapacitet.
Antar att de primärt har systemet för att övervaka vad som händer och inte ta ”passfoto” på folk.
Det är omöjligt att avgöra bestämt vad han håller i, är detta en snabb rörelse upp eller ner smetar det ut och kan dölja linsen på en mobil eller kanten på en burk.
https://www.axis.com/ae/en/learning/educational-apps/frame-rate-vs-shutter-speed
Citera
2017-04-16, 02:50
Medlem
sonny crockets avatar
Varför skulle han ta med sin Samsung s5 (eller vad ni nu kom fram till att det var)? Om han nu nödvändigtvis skulle ha med sig en mobil så borde det väl ha varit en aldrig tidigare använd 200 kronorstelefon bara?
Citera
2017-04-16, 03:16
Medlem
sonny crockets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeoilman
Men chauffören har ju själv vittnat om att han var inne och levererade och då var liften öppen, när han kom ut var den stängd.
Ok, men är det verkligen helt rimligt att han skulle stå där och fälla upp den? Borde han inte haft bråttom att hoppa in i bilen och hinna dra iväg innan chauffören kommer?
Citera
2017-04-16, 03:31
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
De aktuella filmerna är:
1) https://www.youtube.com/watch?v=eP6JyHiogdE
2) https://www.youtube.com/watch?v=B_nJng8HFqQ (Lies film)

Den kraftige mannen i ljusa byxor, blå täckjacka, keps och gymnastikskor - och som någon halvminut tidigare pucklat på förarhytten med ett järnrör, kan skymtas 1:09 i Lies film: Mannen har då passerat brevlådorna någonstans i mitten av gatan och är så sakteliga på väg att ta sig över den. Han vänder sig då och då om och tittar mot lastbilen. När den kvinnliga ordningsvakten ses springande; 1:19, har han fortfarande inte hunnit över. 1:42 ser man att han i maklig takt närmar sig H&M.

Jämför "den blå" järnrörsmannen med film 1:

0:09 ser man "14" på lastbilens vänstra, främre sida
0:12 ser man hur rörkillen är klädd; bl.a. tvåfärgad blå täckjacka och under den en blå-vitrutig skjorta
0:19 framträder killens keps och helskägg (äv. vid 0:07)
0:26 synes han vara på väg tillbaka till lastbilen
0:34 tycks han ha bestämt sig för att gå därifrån
0:36 tar han sikte på H&M
0:56 har han passerat brevlådorna

Med andra ord: 1:09 i film 2 motsvaras av 0:56 i film 1; c:a 13 sek tidsskillnad.

Vid 1:16 i film 1 befinner sig ett av offren strax till höger om Hemköpsskylten, för att vid 1:28 förflyttas ytterligare en bit bort från lastbilen.
Vid 1:26-27 i film 2 har någon precis upptäckt ett offer under bilen och dragit fram detta. Vid 1:29 ser offrets ben ut att vara kapat; offret har vita (ljusa) skor.
Vid exakt 1:30 i Lies film hör man den dova smällen från bomben (eller vad det nu är) och sekunden efter ser man hur eldsflammor slår ut genom hytten. Ganska kraftig eldmoln med andra ord. Titta gärna i hastighet 0.25 eller 0.50 för att på bästa sätt se detta.

Är det vanligt/normalt att det sker explosioner av detta slag i lastbilar som krockat?

Att eld förstör DNA är ju icke särskilt bra för utredningen. Polisen kan måhända i efterhand ej säga något om DNA-spår inifrån själva hytten.

Hur svårt är det att göra en brandbomb med tidsfördröjning? Jag funderar på hur sannolikt det är att 39-åringen kunnat tillverka en sådan själv. Att jag nämner tidsanordning är för att jag antar att 39-åringen, om det nu var han som körde, inte satt kvar i hytten när Lie filmar den höga dova smällen och det påföljande eldmolnet.

Om 39-åringen hade tänkt bränna ut hytten från bevis (vilket jag i och för sig inte tror) så hade han ju bara kunnat fjutta på en simpel anordning med bensin i samband med att han hoppar ut. Elden hade spridit sig snabbt.
Citera
2017-04-16, 03:36
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
För mitt vidkommande är det givet att GM haft kontakt med någon eller några som haft som uppgift att få honom ut ur området och till en plats han kan hålla sig under radarn. Han pratar via högtalarfumktionen i en mobiltelefon på den bild som släppts av polisen och som cirkulerat i pressen. Det är förmodligen en mobil av fabrikatet Samsung med metallicblått skal.

Eftersom bilden är tagen när han är på väg att urnästla sig från brottsplatsen, så avger han en lägesrapport. Att han genomfört dådet, rapporterar vilken färdväg han väljer eller alternativt får instruktioner om vilken färdväg/färdsätt han ska ta.

Förmodligen finns/fanns ett safe house i Märsta. Eftersom bilden på honom kommit ut, var han bränd och kunde inte stanna där med risk att bli igenkänd och röja cellen.

Gärningsmannen är ingen ensamvarg. Han ingår i en cell. Att IS inte hört av sig beror på att man vill kasta bort polisen från spåret. Man har en aktiv och etablerad terroristcell här.

Det förefaller högst sannolikt.
Det är INTE en kaffekopp han håller i handen och bilden är INTE tagen innan terrorattacken. Och det är högst sannolikt att telefonen är en Samsung, som jag tror att jag var först med att föreslå.
Citera
2017-04-16, 03:38
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonny crocket
Varför skulle han ta med sin Samsung s5 (eller vad ni nu kom fram till att det var)? Om han nu nödvändigtvis skulle ha med sig en mobil så borde det väl ha varit en aldrig tidigare använd 200 kronorstelefon bara?
Ja, att han skulle ta med sig en billig telefon som han skulle slänga efteråt är mer troligt.

Fast varför skulle han ta med sig en mobil alls? Och att ta upp denna i flykten och ringa till någon verkar helt konstigt. Han bör ha varit fokuserad på att ta sig därifrån snarare. Att någon skulle ge honom instruktioner vart han skulle ta vägen är knappast troligt. Varför skulle någon behöva tala om det för honom i realtid?
Citat:
Ursprungligen postat av sonny crocket
Ok, men är det verkligen helt rimligt att han skulle stå där och fälla upp den? Borde han inte haft bråttom att hoppa in i bilen och hinna dra iväg innan chauffören kommer?
Det sägs att den modellen ej går att köra med liften nere. Detta skiljer sig dock mellan olika lastbilar. Att 39-åringen skulle känna till att just denna lastbilsmodellen krävde att liften var uppfälld verkar märkligt.
Citera
2017-04-16, 04:18
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
På Samsung sitter kameralinsen mitt i telefonens överkant. Som skuggan på det där suddiga fotot. Det är en mobiltelefon och det är en Samsung. Jag är stensäker!

Håller helt med! För några dagar sen kom jag på det, som en blixt från en klar himmel. Min hustru har nämligen just en sån (dock inte det ljusblå skalet). Efter att ha kollat hennes telefon försökt att hålla upp den telefonen i rätt vinkel mot mitt ansikte, jämföra osv. Jag är också helt övertygad!
Hur kan man få för sig att det skulle vara en kaffemugg? När skulle han ha haft tid att köpa den?
Citera
2017-04-16, 04:32
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, en plåtburk skulle det kunna vara. - En 50 cl Monster..?
https://www.drinko.se/media/catalog/product/cache/1/small_image/480x/48e3048ea20b3da4d03b3b06e7fd8816/m/o/monster-absolutely-zero-s.jpg

Föremålet är bredare. Typ som en SAMSUNG!!!. När skulle han ha haft tillfälle att köpa den i så fall och NÄR?
Citera
2017-04-16, 06:18
Medlem
Juristakutens avatar
Någon av övervakningsfilmerna har fel tidsstämpel

I en artikel i Aftonbladet http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/orWpa/natali-23-han-korde-rakt-emot-mig-nar-vi-fick-ogonkontakt hävdas att lastbilen passerade Kungsgatan 14:53:21 (exakt 14:53:20 och en sekund senare passerade lastbilen).

Av videon från butiken SALT vid Drottninggatan 66 (i höjd med Bryggaregatan) https://www.youtube.com/watch?v=kP0YRPqJp14 framgår att lastbilen passerade där 14:53:35.
Filmen på Youtube är en mobilupptagning av originalfilmen som startar 14:53:06. 29 sekunder in i klippet syns lastbilen passera.

Långt tidigare i tråden har de som är bättre bildexperter än jag kommit fram till att hastigheten när lastbilen passerade salt var ca 64 km/h, d v s ca 17,8 m/s. Då jag tittar på videon i långsamt tempo så är det tydligt att det går snabbare än 1 sekund för lastbilen att passera. Som långsammast 0,9 sekunder. Lastbilen är 11,85 meter lång och skyltfönstret från stillbilder ca 2,5 meter långt. 11,85+2,5 = 14,35 meter som passeras på som längst 0,9 sekunder d v s med en hastighet av 15,95 m/s eller drygt 57 km/h.

Avståndet mellan korsningen Kungsgatan(Drottninggatan (kamera 1, Aftonbladet) och SALT, Drottninggatan 66 (kamera 2, Youtube videon) är ca 150 meter.
I den hastigheten ca 16 m/s tar det 9 sekunder mellan de två observationspunkterna. Är genomsnittshastigheten lägre mellan de två observationspunkterna så blir tidsavståndet längre.

Min slutsats (främst beroende på andra observationer) blir att kamera 1 (Aftonbladetartikeln) har fel tidsinställning. Sannolikt passerade lastbilen Kungsgatan först ca 14:53:25 eller någon sekund senare.

Från SALT (Drottninggatan 66) till kraschen på Åhléns är det ca 105 meter. Med en något långsammare genomsnittshastighet i slutfasen bör kraschen ha inträffat mellan 9 och 11 sekunder senare än passagen av SALT d v s ca 14:53:45.

I sammanhanget blir då Fredrik Lies film av intresse https://www.youtube.com/watch?v=B_nJng8HFqQ
När startade han filma? Min grova gissning är max 10 sekunder efter kraschen, d v s ca 14:53:55.
Efter 1,30 in i klippet bryter tydligen branden ut, så alltså ca 14:55:25, vilket också stämmer väl in med andra uppgifter.

En annan film av intresse är den här: https://www.youtube.com/watch?v=eP6JyHiogdE
Den startar uppenbarligen senare än Fredrik Lies film. Går det att synkronisera några händelserna på den filmen med Fredrik Lies film för att försöka kunna datera den filmen närmare?
Den filmen är intressant eftersom den sannolikt visar att GM är kvar i förarhytten åtminstone 7-9 sekunder in i klippet.

Och till dom som INTE är intresserade av att försöka fastställa vad som hänt när det hänt behöver inte skicka spydiga kommentarer. TACK!
Senast redigerad av Juristakuten 2017-04-16 kl. 06:23.
Citera
2017-04-16, 06:20
Medlem
KUSEs avatar
Nu har Aftonbladet släppt en film på hur GM köper snus i en butik i Vårby, kl 12:40 samma dag som dådet. Innan detta ska han ha besökt en pizzeria.

I filmen bär han en mörk axelväska som han sedan inte har med sig när han fångas på bild i tunnelbanan efter dådet. Han ska också ha använt handsfree och pratat på ett främmande språk.
Senast redigerad av KUSE 2017-04-16 kl. 06:25.
Citera
2017-04-16, 06:25
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KUSE
Nu har Aftonbladet släppt en film på hur GM köper snus i en butik i Vårby, kl 12:40 samma dag som dådet. Innan detta ska han ha besökt en pizzeria.

I filmen bär han en mörk axelväska som han sedan inte har med sig när han fångas på bild i tunnelbanan efter dådet. Han ska också ha använt handsfree och pratat på ett främmande språk.

Har du någon länk till Aftonbladets film?
Citera
2017-04-16, 06:32
Medlem
KUSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Har du någon länk till Aftonbladets film?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mmr4L/har-fangas-han-pa-film--fore-attacken

Han ska ha köpt lågprismärket Kaliber. Vanesak eller medvetenhet om sin ekonomi då han planerade att överleva attacken? Kanske han t.o.m trodde att han skulle kunna lyckas fly?

Annars kan man ju tänka sig att det är rimligt att åtminstone köpa en General istället för kaliber, för att lyxa till sig lite om det är ändå är ens sista dosa snus, liksom. Kanske han var pank också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in