2017-04-15, 20:42
Medlem
526s avatar
Vet de något om vilka han träffade i Märsta?
Citera
2017-04-15, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1

Men kollar man dom gula flaggorna på bilen så börjar dom lägre bokstäverna nere i trappan, då borde det väl betyda att han sprungit upp för trappan?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/5aP5z/sa-flydde-misstankte-terroristen
.

nej, vi vet att han sprang eller gick ned för trappan.
Polisens bokstäver, glöm det.
Citera
2017-04-15, 20:44
Medlem
sonny crockets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeoilman
Så du menar att det finns en tredje person som fällt upp liften?

Analysen är glasklar, chauffören har inte fällt upp den.

Nej det måste vara chauffören menar jag. Hur länge tar det att fälla upp luckan? Det känns inte som att man skulle idas stå där och greja med den när man inte vet när chauffören ska komma tillbaka och man vet inte om chauffören kanske ser inifrån att nån fäller upp hans lucka, eller att nån annan skulle göra chauffören uppmärksam på det. Han måste ju fortfarande hinna hoppa in i bilen och komma iväg också.
Tar man den risken?
Citera
2017-04-15, 20:46
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Men den visar också McDonalds utgången. Det går inte att komma ut där från bl linjen, såvida man inte går upp på röda eller gröna svars rulltrappor leder till den utgången.

Det stämmer inte vad jag fattar. Om han kom från blå linje är det vid Bishop Arms/Max

Njae det jag menar är att han kommer upp vid utgången vid Vasagatan 11 - Springer sedan rakt fram vid MAX och fortsätter rakt fram vid Vasaplan - Sedan tar han höger in på Östra järnvägsgatan och springer rakt fram - Kommer sedan till trappen ( http://imgur.com/a/mdv8X ) där han springer upp - Nu står han på Kungsbron 1 och springer vänster och sedan ner på perrongen.

Låter det oklart hur jag menar så får jag försöka använda Paint Men sedan hade väl ett vittne sett honom någonstans där vid Cosmopol eller var det nere vid Burger King? För då kan jag lika gärna ta bort det här inlägget!?
Senast redigerad av sebno1 2017-04-15 kl. 20:48.
Citera
2017-04-15, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det kan nog finnas goda skäl till att det luktat krut, åtminstone i parfymavdelningen. Det flesta krockkuddar innehåller en krutladdning.

På nyare fordon finns oftast även en bältesförsträckare som aktiveras vid en kollision. Även den drivs av en krutladdning.

Och ja, jag kan även en del om vapen och ammunition men ser inte i nuläget att det skulle ha någon relevans i detta sammanhang.

Jo, jag har läst att en del säger att krockkudden drivs av en krutladdning. För att få kudden att expandera vill man att krutet "förbrinner långsamt" för att få en varmluftsblandning som expanderar kudden. Man vill ju inte att en detonation skall slå sönder kudden. Jag har inget bra sätt att förklara det på men tror att du förstår om du är vapen kunnig.

Att spränga sönder metallkonstruktioner görs med sprängdeg som detoneras med hög explosionshastighet. Att lyfta undan stubbar görs med nitrolit med långsammare explosionshastighet som tillåter gasutveckling att lyfta undan stubben. Om man "gör fel" klyver man stubben vilket inte är meningen.

Alla som lekt med smällare och tagit ut krutet och satt eld på det har säkert kännt lukten av brinnande krut. Om krutlukten känts i direkt anslutning till förarhytten eller mycket nära känns det rimligt. Jag har aldrig varit med om att krockkudden utlöst så jag kan inte svara på det.

Krutlukten kändes tydligen inne på Åhléns, så why not?

Mitt svar som du citerade handlade om en möjlig bomb och min uppfattning var att om en random terrorist hade en apterad sådan med, vilket vore fullkomligt livsfarligtmed stötkänslig sprängkapsel, men trots det misslyckades så skulle det inte förvåna mig. Att aptera en sprängladdning efter krasch är helt uteslutet. Därav min kanske raljanta inledning.
Senast redigerad av Utredaren 2017-04-15 kl. 21:01. Anledning: Förtydligande
Citera
2017-04-15, 20:47
Medlem
sonny crockets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeoilman
Så du menar att det finns en tredje person som fällt upp liften?

Analysen är glasklar, chauffören har inte fällt upp den.
Vet vi med säkerhet att luckan nånsin var nedfälld? Kan han ha tagit bilen innan chauffören hann fälla ner den?
Citera
2017-04-15, 20:48
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Vet de något om vilka han träffade i Märsta?

Vad menar du? Vad säger att han träffade någon? Kan han inte bara tagit första bäst färmedel för att komma bort från centrum asap
Citera
2017-04-15, 20:52
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Vad menar du? Vad säger att han träffade någon? Kan han inte bara tagit första bäst färmedel för att komma bort från centrum asap

Jo men han tog tåget 15:05 från Centralen (sista tåget som gick) och då är han på Arlanda 15:30, ett vittne* säger att han tagit samma buss som den misstänkte vid 17.00 från Arlanda, var har då den misstänkte suttit och tryckt någonstans på Arlanda i 1 1/2 timma? Om vittnet ljuger och den misstänkte tog bussen direkt vid 15:30 till Märsta, så fattas det ändå 3 1/2 timmar i som den misstänkte kunde tänkas ha hittat på för något i Märsta.

* http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GWQdV/per-83-sag-akilov-pa-bussen--satt-blodig-bland-folk
Senast redigerad av sebno1 2017-04-15 kl. 20:54.
Citera
2017-04-15, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonny crocket
Nej det måste vara chauffören menar jag. Hur länge tar det att fälla upp luckan? Det känns inte som att man skulle idas stå där och greja med den när man inte vet när chauffören ska komma tillbaka och man vet inte om chauffören kanske ser inifrån att nån fäller upp hans lucka, eller att nån annan skulle göra chauffören uppmärksam på det. Han måste ju fortfarande hinna hoppa in i bilen och komma iväg också.
Tar man den risken?

Men chauffören har ju själv vittnat om att han var inne och levererade och då var liften öppen, när han kom ut var den stängd.
Citera
2017-04-15, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonny crocket
Vet vi med säkerhet att luckan nånsin var nedfälld? Kan han ha tagit bilen innan chauffören hann fälla ner den?

Chauffören hade lossat, och då genom baken.
Citera
2017-04-15, 21:02
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Ja mitt fel i sådant fall såg bara denna infon på hemsidan för AE och nu var det länge sedan jag åkte AE till Arlanda då jag brukar ta flygbussen ut.

-Är det fortfarande mest "business-folk" som åker med AE?
-Skulle denna personen väckt rätt mycket misstänksamhet obord och speciellt om han har blött som det har sagts?
-Kan han ha gömt sig på toaletten utan att konduktören skulle stå där och banka (finns endast en på tågen om jag inte minns fel)?

Har han vikt av höger från "Åhléns-nergången" och sedan tagit vägen vid högra rulltrappan som går direkt ner till blåa linjen för att komma upp vid Vasagatan så känns det ju rätt välplanerat i mina ögon, väl typ den sista vägen jag skulle tänka mig att ta i stundens hetta i alla fall men garanterat den bästa ur synpunkt med minst risk att bli upptäckt och minst risk för att dom skulle stängt av Vasagatan-uppgången i tidigt skede. Sedan att han tar bakvägen till perrongen direkt till Spår 1 är ju inget man bara springer lite mållöst och kommer till i mina ögon så måste han vetat om denna lilla omvägen vid Kungsgatan/Kungsbron där det nog också är mindre risk för upptäckt.

Om vi antar att det var ett misslyckande ur hans synpunkt att färden tog slut vid Åhlens och han inte kunde fortsätta Drottninggatan ner mot Rosenbad så väcker ju detta tanken att han antingen (1) kände vägarna under jord väldigt väl och kunde improvisera, (2) sprang i panik och hade tur eller (3) hade rekat och planerat för olika möjliga utfall inklusive att inte komma längre än till typ Sergels torg. Eller ville han inte köra ända ner mot Rosenbad eftersom han faktiskt ville undkomma om möjligt och därför såg någon nedgång mot T-centralen som sitt slutmål?
Citera
2017-04-15, 21:04
Medlem
Golonkas avatar
För mitt vidkommande är det givet att GM haft kontakt med någon eller några som haft som uppgift att få honom ut ur området och till en plats han kan hålla sig under radarn. Han pratar via högtalarfumktionen i en mobiltelefon på den bild som släppts av polisen och som cirkulerat i pressen. Det är förmodligen en mobil av fabrikatet Samsung med metallicblått skal.

Eftersom bilden är tagen när han är på väg att urnästla sig från brottsplatsen, så avger han en lägesrapport. Att han genomfört dådet, rapporterar vilken färdväg han väljer eller alternativt får instruktioner om vilken färdväg/färdsätt han ska ta.

Förmodligen finns/fanns ett safe house i Märsta. Eftersom bilden på honom kommit ut, var han bränd och kunde inte stanna där med risk att bli igenkänd och röja cellen.

Gärningsmannen är ingen ensamvarg. Han ingår i en cell. Att IS inte hört av sig beror på att man vill kasta bort polisen från spåret. Man har en aktiv och etablerad terroristcell här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in