2017-04-15, 22:35
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Det där är också helt rimligt. Det här är ju ingen tävling utan bollande med idéer; men visst blir man som förhäxad?

Ja men skulle det vara på det här sättet så tror jag mer att dåden utförs och bara delvis planeras med andra, man kanske sitter och spånar några stycken på lite olika alternativ och när chansen dyker upp så tar dom den men efter det är utfört så vet dom vilka personer som dom kan kontakta/gömma sig och så vidare.

Men i dagsläget så känns det som att verkligen alla alternativ kan vara tänkbara, och visst sätter det igång fantasin.
Senast redigerad av sebno1 2017-04-15 kl. 22:38.
Citera
2017-04-15, 22:37
Medlem
Men nu blir jag lite konfunderad! Går det att se polisens första presskonferens någonstans igen???
Denna bild tog jag först på tv:n kl 17:43, men de verkade ju ha något problem med datorn de hade kopplad till projektorn bakom de, så den blev halv:
https://www.dropbox.com/s/02dx1hjhujn1d7m/Foto%202017-04-07%2017%2043%2057.jpg?dl=0
När de fick upp bilden igen tog jag en till bild, kl 17:44, den jag la upp tidigare:
https://www.dropbox.com/s/qjif0bdyctk5xb7/Foto%202017-04-07%2017%2044%2000.jpg?dl=0
Sjukt dålig kvalitet, men är det bara jag som tycker att bilderna skiljer sig åt när man tittar på telefonen/föremålet han håller i handen??? Är det inte bara på den andra bilden det är något vitt framför?
Citera
2017-04-15, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jourhavande.svensk
Hon med ena foten som hänger löst!

Nej, fel färg på skorna. Detta är ytterligare en tjej.
Citera
2017-04-15, 22:44
Medlem
En fråga bara,

Rahmat Akilov, ses han som en terrorist eller som en sk "moderat rebell" som vi skattebetalar hjälper i exempelvis Syrien.
Citera
2017-04-15, 22:45
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamplight99
Har jag också tänkt på rätt länge. Och att den nästan ser FÖR slät ut... finns väl inga skal som inte har hål för kameralinsen och det heller..?
Det kan skymtas ett par hål på övre delen av något som ser ut som en smartphone:
https://minfil.org/d80415b7bc/Samtal_p_g_r.jpg

Det "vita" är bara en avspegling av den övre delen av handen (krökt pekfinger). - Han blundar (blinkar) med högra ögat. - Ser inte ut att bära samma t-shirt (skjorta) som i bilen till häktet: tätare tyg och annorlunda krage.
Citera
2017-04-15, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamplight99
Men nu blir jag lite konfunderad! Går det att se polisens första presskonferens någonstans igen???
Denna bild tog jag först på tv:n kl 17:43, men de verkade ju ha något problem med datorn de hade kopplad till projektorn bakom de, så den blev halv:
https://www.dropbox.com/s/02dx1hjhujn1d7m/Foto%202017-04-07%2017%2043%2057.jpg?dl=0
När de fick upp bilden igen tog jag en till bild, kl 17:44, den jag la upp tidigare:
https://www.dropbox.com/s/qjif0bdyctk5xb7/Foto%202017-04-07%2017%2044%2000.jpg?dl=0
Sjukt dålig kvalitet, men är det bara jag som tycker att bilderna skiljer sig åt när man tittar på telefonen/föremålet han håller i handen??? Är det inte bara på den andra bilden det är något vitt framför?

Jag tittar och tittar men lyckas inte förstå vad det är för vitt du och andra ser... Menar ni verkligen det lilla lilla något ljusare området uppe i vänstra hörnet av föremålet? Jag tänker att det skulle kunna vara en ljusreflektion på kameralinsen, om föremålet är en mobiltelefon dvs... Jag har t.ex en sony xperia och kameran sitter långt uppe i vänstra hörnet om en tittar på baksidan. Alltså samma ställe som på bilden. Den här "ljusare fläcken" är ungefär lika ljus som MGMs näsa, som kanske träffas.av samma eventuella ljus.

Edit efter att ha sett letsdoits bild: tror inte längre att det är en kameralins. Kan dock vara ett blänk ändå, om han t.ex. Har ett turkost läderskal (de kan ju reflektera ljus litegrann) med flärp med knapp för att hålla skalet stängt, som på bilden hänger löst och orsakar en ljusblå diffus form till vänster..

Edit 2: en annan tanke är att han skulle kunna vara sjukt skakis efter kollisionen och darrar ordentligt på händerna. De flesta som tagit bilder om ens bara med mobilen känner till att resultatet kan bli halvtransparent eller se lite förvrängt ut om fotoobjektet rör sig snabbare än slutartiden..
Senast redigerad av morboso 2017-04-15 kl. 22:54.
Citera
2017-04-15, 22:51
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dozah
En fråga bara,

Rahmat Akilov, ses han som en terrorist eller som en sk "moderat rebell" som vi skattebetalar hjälper i exempelvis Syrien.
Han ser labil och sinnessvag ut; en mycket farlig och oberäknelig person.

Och apropå sinnessvag: Hur ser det här med rikets säkerhet ut - i praktiken?
http://www.gp.se/nyheter/sverige/tullen-helt-obevakad-efter-terrord%C3%A5det-1.4235132
Citera
2017-04-15, 22:52
Medlem
Golonkas avatar
Vore intressant om någon som begriper bättre än jag kunde bearbeta inzoomingen av den där bilden på mobilen. Jag har som sagt en kollega som har just en sådan Samsung-telefon med det där metallicblå skalet. Jag tycker mig kunna se hålet till kameran på den inzoomade bilden. Loggan är så otydlig så den ser man inte på en sådan bild om man inte kör den genom en bildprocessor stor som NASAs...
Citera
2017-04-15, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Den här videon bör vara en som tidigare ej länkats i tråden: https://www.youtube.com/watch?v=MWv1K5sISDA

...

Man ser även den man i grå tröja som en annan användare i går identifierade som en SÄPO-polis. Denne användare hade sett samma man i samband med upploppen i Kärrtorp. Huruvida han verkligen är anställd vid SÄPO eller om han är vanlig civilpolis ska väl dock vara osagt. I filmen så lämnar denne man i grå tröja över något till en uniformerad polis (eller så tar han emot något) varefter han springer bort längs med Drottninggatan rakt mot han som filmar. Man ser detta vid 2:30.

Nu när jag kollar en gång till hör man tydligt hur mannen i grå tröja eller den uniformerade polisen säger: "Ge mig nyckeln!". Mannen i grå tröja lämnar därefter över något eller tar emot något varpå han springer bort från platsen. Vad kan det vara för nyckel han vill ha eller som han uppmanas lämna över?

Ja, killen i grått får en nyckel. Han springer iväg längs Drottninggatan norrut. Vid 4:48 kommer han tillbaka, bärandes på något slags röd apparat. Han håller ena delen i handen och hänger den andra över axeln just när han kommer förbi oss. Vad är det, tro?
Citera
2017-04-15, 22:53
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Ja, Märsta är ett jätte frågetecken just nu, i alla fall för mig.
Jag är inte ens bekant med området om det är av vikt.

Ja Märsta är ett stort frågetecken. Jag tror inte heller för en sekund att det var en slump att han åkte till Märsta och jag tror också att det finns fler inblandade. Det faktum att Märsta är nåt sorts centrum för radikala islamister och att andra IS-terrorister också har bott där kan förvisso vara en slump, men det är nånting som inte stämmer här.
Citera
2017-04-15, 22:54
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Jag tittar och tittar men lyckas inte förstå vad det är för vitt du och andra ser... Menar ni verkligen det lilla lilla något ljusare området uppe i vänstra hörnet av föremålet? Jag tänker att det skulle kunna vara en ljusreflektion på kameralinsen, om föremålet är en mobiltelefon dvs... Jag har t.ex en sony xperia och kameran sitter långt uppe i vänstra hörnet om en tittar på baksidan. Alltså samma ställe som på bilden. Den här "ljusare fläcken" är ungefär lika ljus som MGMs näsa, som kanske träffas.av samma eventuella ljus.

Edit efter att ha sett letsdoits bild: tror inte längre att det är en kameralins. Kan dock vara ett blänk ändå, om han t.ex. Har ett turkost läderskal (de kan ju reflektera ljus litegrann) med flärp med knapp för att hålla skalet stängt, som på bilden hänger löst och orsakar en ljusblå diffus form till vänster..
På Samsung sitter kameralinsen mitt i telefonens överkant. Som skuggan på det där suddiga fotot. Det är en mobiltelefon och det är en Samsung. Jag är stensäker!
Citera
2017-04-15, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morboso

Jag tycker att hela övre halvan av föremålet är liksom ljusfärgat på min andra bild... blir så suddigt när man förstorar men sätter man de bredvid varann ser man... tycker jag då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in