2017-04-15, 19:50
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Nej, men oavsett bör det rent juridiskt dömas som "vidrigt" då vi har en byxmyndighetsålder på 15 av en anledning.

Fast killen är nätt och jämt över den själv? 15 år sammanfaller ju med straffmyndighetsåldern, men i själva straffmätningen har han många år kvar till att räknas som reellt vuxen. För mig verkar det lite som en reell devalvering av "våldtäkt" (igen; såvitt det nu inte är uppenbart även för 16 åringen att hon skulle vara gravt förståndshandikappad) om det kan dömas strikt på åldersgräns.

Domen verkar även något inkonsekvent. Utvecklingen går väl annars mot att barnens åsikter ska efterfrågas. Vid exempelvis skilsmässor förväntas väl yngre än tolvåringar yttra sig om med vilken förälder de vill leva? Batnets önskan behöver förvisso inte följas men föräldrarna förväntas höra barnet och barnet förväntas ha någon åsikt om vem de ska välja och någon motivering till varför oavsett hur befängd den är.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-04-15 kl. 20:29.
Citera
2017-04-15, 20:28
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast killen är nätt och jämt över den själv? 15 år sammanfaller ju med straffmyndighetsåldern, men i själva straffmätningen har han många år kvar till att räknas som reellt vuxen. För mig verkar det lite som en reell devalvering av "våldtäkt" (igen; såvitt det nu inte är uppenbart även för 16 åringen att hon skulle vara gravt förståndshandikappad) om det kan dömas strikt på åldersgräns.

Jag vet om det här med straffrabatt för unga m.m. Det behöver du inte lära mig, tack.
Men under 15 är fortfarande under 15 i lagens mening. Och i detta fall, iaf utifrån den info som finns, känns domen helt korrekt.
Citera
2017-04-15, 20:33
Medlem
Citat:
Jag vet om det här med straffrabatt för unga m.m. Det behöver du inte lära mig, tack.
Men under 15 är fortfarande under 15 i lagens mening. Och i detta fall, iaf utifrån den info som finns, känns domen helt korrekt.

Tja "förövaren" är med endast ett år över såväl byxmyndighetsålder som straffmyndighetsåldern. Det är inte överdrivet hög marginal. Lagens mening var väl aldrig avsedd att vara strikt. Det framgår väl av förarbeten, vilket du nog också känner till eller i vart fall bordegöra om du nödvändigt vill luta dig mot just åldersgränsen och inte någon annan omständighet som ev. kan ha varit relevant.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-04-15 kl. 20:36.
Citera
2017-04-15, 20:34
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Tja "förövaren" är med endast ett år över såväl byxmyndighetsålder som straffmyndighetsåldern. Det är inte överdrivet hög marginal.
Nej, men ändock över, varför han kan och ska stå till svars för sin handling.
Citera
2017-04-15, 20:40
Medlem
Citat:
Nej, men ändock över, varför han kan och ska stå till svars för sin handling.

Fortfarande äbåde kille och tjej tämligen nära ålder för byxmyndighetsåldern så att enbart åldern skulle vara relevant och tillräckligt för att kalla det ens våldtäkt framstår som krystat. Vad tror du flickan kommer att kallas när hon tar emot 100 tkr i *skadestånd* för samlag hon vad det verkar tagit initiativet till?
Och vad ska man kalla föräldrarnas eller andra vårdnadshavare som vad det verkar, börjat processa först sedan de fått barn och allt?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-04-15 kl. 20:44.
Citera
2017-04-15, 20:49
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Fortfarande äbåde kille och tjej tämligen nära ålder för byxmyndighetsåldern så att enbart åldern skulle vara relevant och tillräckligt för att kalla det ens våldtäkt framstår som krystat. Vad tror du flickan kommer att kallas när hon tar emot 100 tkr i *skadestånd* för samlag hon vad det verkar tagit initiativet till?
Och vad ska man kalla föräldrarnas eller andra vårdnadshavare som vad det verkar, börjat processa först sedan de fått barn och allt?

Tjejen är inte nära byxmyndighetsåldern. Hon var 12, han var 16. När man pratar om att åldersskillnaden varit nära, iaf i de rättsfall jag sett, har man pratat om typ 14/16, 13/15 o.dyl. Det här inte nära, och det är ett övergrepp.
Citera
2017-04-15, 20:51
Medlem
fan vad alla gnäller på killen, en kompis till mig låg för första gången när hon var 12, frivilligt, med en 18åring, hon hade fått mens redan som 10åring och hade rätt stora bröst när hon var 12, hon var tvungen att skaffa ett ID-kort då busschaufförerna / konduktörerna ofta bad henne om leg. Visst, killen hon låg med visste inte att hon var 12, dock hängde vi ju på fester hos 15-16åringar som vi inte var blyga med att hångla upp... och nej varken jag eller mina kompisar kom från WT-familjer, vi var bara rätt tidiga med vårt utforskande.

Vi var helt enkelt ett par kåta 12åriga hästtjejer som ljög för våra naiva föräldrar att vi skulle på "tjejkväll hos *****", istället drog vi på fest och raggade på äldre killar...

Så att han som 16åring har en 12åring som flickvän tycker jag inte är så konstigt, dock borde dom varit mer försiktiga (tänkt på preventinmedel), då varken en 16åring eller 12åring oftast vill få barn!
Senast redigerad av kompish 2017-04-15 kl. 20:53.
Citera
2017-04-15, 20:59
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Tjejen är inte nära byxmyndighetsåldern. Hon var 12, han var 16. När man pratar om att åldersskillnaden varit nära, iaf i de rättsfall jag sett, har man pratat om typ 14/16, 13/15 o.dyl. Det här inte nära, och det är ett övergrepp.

Vid 16 hadde man ju tröttnat på moppeden. Och suktade på lätt motorcyckel. Mellanöl och cigg var inget obekant. Kondomerna i plånboken höll på att falla sönder av ålder och utnöttning.
Citera
2017-04-15, 21:05
Medlem
Citat:

Jag minns ett uppmärksammat fall där flickan var 13 men pojkvännen väsentligt äldre, med god marginal över tjugo (det var avsevärt mer än fyra års åldersskillnad) . Det gällde inte våldtäkt utan sexuellt utnyttjande. Fallet var dock uppmärksammat för att mannen dels inte hade klart för sig om hennes ålder. Man tog hänsyn till att hon inte direkt framstod som ett barn.

Initialt verkar ju killen inte vetat om att tjejen var tolv när de träffades via sociala medier. I artikeln som refererar till domen verkar det även som att det varit hon som tagit initiativet till sexet.
Citera
2017-04-15, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kompish
fan vad alla gnäller på killen, en kompis till mig låg för första gången när hon var 12, frivilligt, med en 18åring, hon hade fått mens redan som 10åring och hade rätt stora bröst när hon var 12, hon var tvungen att skaffa ett ID-kort då busschaufförerna / konduktörerna ofta bad henne om leg. Visst, killen hon låg med visste inte att hon var 12, dock hängde vi ju på fester hos 15-16åringar som vi inte var blyga med att hångla upp... och nej varken jag eller mina kompisar kom från WT-familjer, vi var bara rätt tidiga med vårt utforskande.

Vi var helt enkelt ett par kåta 12åriga hästtjejer som ljög för våra naiva föräldrar att vi skulle på "tjejkväll hos *****", istället drog vi på fest och raggade på äldre killar...

Så att han som 16åring har en 12åring som flickvän tycker jag inte är så konstigt, dock borde dom varit mer försiktiga (tänkt på preventinmedel), då varken en 16åring eller 12åring oftast vill få barn!

De träffades på någon chatt eller något vad det verkar men de skulle åldersmässigt kunna gå på samma skola, hon i sjunde och han i nionde. Så åldersmässigt enbart är långt ifrån klart utnyttjande.

Om inte killen är en tämligen avancerad buse och tjejen inte uppenbart förståndshandikappad så är det fan tveksamt om ett fall som detta hör hemma i rätten. Det är väl inte lyckat att tonåringar blir föräldrar men lagstiftningen kan ju heller inte påtvinga henne ett medicinskt ingrepp mot hennes vilja. Jag skulle anta att hon anses tillräckligt gammal för att kunna vägra abort om frågan varit uppe i samband med att hon blev gravid.
Är det alltså inte en gravt utvecklingsstörd tjej så är det väl närpå man nästan tänker hennes vårdnadshavare ser lite hallickaktiga ut.

Fast nog är väl lagstiftaren i någon mån schizofren.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-04-15 kl. 21:25.
Citera
2017-04-15, 21:55
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Jag minns ett uppmärksammat fall där flickan var 13 men pojkvännen väsentligt äldre, med god marginal över tjugo (det var avsevärt mer än fyra års åldersskillnad) . Det gällde inte våldtäkt utan sexuellt utnyttjande. Fallet var dock uppmärksammat för att mannen dels inte hade klart för sig om hennes ålder. Man tog hänsyn till att hon inte direkt framstod som ett barn.

Initialt verkar ju killen inte vetat om att tjejen var tolv när de träffades via sociala medier. I artikeln som refererar till domen verkar det även som att det varit hon som tagit initiativet till sexet.

Det fallet vet jag ingenting om och jag tänker inte tjafsa mer med dig.
Citera
2017-04-15, 22:13
Medlem
Är det ingen som tänker på att det kan vara tvärtom vad som diskuteras här?

Tjejen kanske var ovanligt brådmogen och killen lätt utvecklingsstörd alternativt omogen?
Att det kanske var tjejen som var den drivande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in