2017-04-15, 15:39
Medlem
bradgardsindianens avatar
Men det där med vad man lägger in i "könsmogen", bland muslimer finns det ju även de som förargar sig på att vissa täcker håret på mycket små barn. Eljest verkar det som att ifall man nu ska täcka håret så är den korrekta tiden att börja ungefär när menstruationen inträffar. Att sätta hijab på små barn skulle således vara en sexualiserad objektifiering som inte var motiverad.
(Oklart om barnets värde dock om huvudduken bland muslimer ska ses som ett slags skydd eller signal?)
Citera
2017-04-15, 15:42
Medlem
Doodis avatar
Känns som att den här tråden lika gärna kan flyttas från aktuella brott till biologi eller liknande, för de flesta inlägg handlar verkligen inte om det aktuella fallet.

Finns det någon FUP eller dom att tillgå?
Citera
2017-04-15, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doodi
Känns som att den här tråden lika gärna kan flyttas från aktuella brott till biologi eller liknande, för de flesta inlägg handlar verkligen inte om det aktuella fallet.

Finns det någon FUP eller dom att tillgå?

Det borde det väl finnas men sannolikt är väl då allt som handlar om tjejen maskat om man nu ska vara konsekvent med hur man förfar i sexbrottsmål. Eller varför inte i filosofiforumet? Om det nu är så att man nu i moralens namn mer eller mindre förklarar en 12-åring begåvningshandikappad (eftersom hon nu verkar haft ett förhållande med killen men ändå inte anses tillräckligt tillräknelig för att ge sig in i en relation med sexuellt umgänge). Av artikeln framgår inte att flickan skulle blivit gravid heller i tolvårsåldern, bara att relationen inleddes då.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-04-15 kl. 16:26.
Citera
2017-04-15, 16:23
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Nej brösten brukar BÖRJA UTVECKLAS i samband med menstruation men är inte färdigväxta förrän man är 18.
Så hon kan mycket väl ha haft myggbett till tuttar. Eller så var hon iranierhårig och såg ut som 12 going on 40. Vem vet?

Förändrar inte fsktum att hon var 12. För de med ett normalt intellekt så ser jag inte hur man skulle kunna luras att ett tolvårigt barn skulle vara en femtonåring.

Brukar inte 12 åringar leka med dockor och samla hästbilder?
Citera
2017-04-15, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag försvarar inte att hon blev gravid. Men biologiskt så är det tydligen ett fakta. Vilket väl inte är lyckat men ändå inte i sig är tillräckligt för att kvalificera det som våldtäkt om de nu var tillsammans och inte tolvåringen uppenbart var begåvningshandikappad?

Tolvåringar är ju förståndshandikappade, det är därför dom inte får eller kan ta vuxna beslut och står därför under ett förmyndarskap. Förståndshandikappade i vuxen ålder kan ju ha liknande restriktioner och stå under ett förmyndarskap eftersom de kan anses vara på en tolvårings nivå.

Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd

Båda kanske gillar Happy Meals?
Citera
2017-04-15, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barskeback
Tolvåringar är ju förståndshandikappade, det är därför dom inte får eller kan ta vuxna beslut och står därför under ett förmyndarskap. Förståndshandikappade i vuxen ålder kan ju ha liknande restriktioner och stå under ett förmyndarskap eftersom de kan anses vara på en tolvårings nivå.

Båda kanske gillar Happy Meals?

Förståndshandikappad är väl de flesta tolvåringar inte. Det som fallerar typiskt sett hos en tolvåring är väl abstrakt konsekvensanalys speciellt i frågor som relaterar eller involverar andra. Den biten börjar väl utvecklas kring tonåren. En normal tolvåring är väl mer som en psykopat snarare än förståndshandikappad.
Jag var nog säkert så, jag kan inte minnas att mina föräldrar klagade på mitt leverne i mycket annat än att jag skolkade mycketunder högstadiet, vilket de inte kunde förstå eftersom jag hade lätt för att lära mig och gillade att läsa. Jag var rätt ofta på "biblo". Min gudmor kallade mig ett pojknamn för hon tyckte jag såg ut som ett typiskt militärämne och var stryktålig (fysisk disciplinering av barn var tillåtet när jag växte upp). Vi hade haft ett "tortyrläger" i skogen också när vi lekte krig, smög på varann och spöa upp varann.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-04-15 kl. 18:07.
Citera
2017-04-15, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinbergbatrashaka
Aha. Du tycker att det är ok att knulla på en tolvåring? Idiot.
om du läser bättre kanske du ser att det inte var det jag skrev. jag menade på att det inte bör klassas som våldtäkt eftersom hon VILLEEEEEEE ha dick
Citera
2017-04-15, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
om du läser bättre kanske du ser att det inte var det jag skrev. jag menade på att det inte bör klassas som våldtäkt eftersom hon VILLEEEEEEE ha dick

De begrepp som används i juridik må åtminstone vara i överensstämmelse med normalt språkbruk. Ofta är juridiska begrepp snävare och mer exakta än normalt språkbruk. Jag kan tänka mig att våldtäkt kan komma i fråga om det är uppenbart att tolvåringen då är förståndshandikappad, att hon är så underbegåvad att hon inte bara inte anses kunna lämna relevant samtycke men att en sextonåring absolut måste inse detta. Om man ta vad som framkommer i artikeln som varande någorlunda korrekt.
Citera
2017-04-15, 19:08
Medlem
Lillarapunzels avatar
Jag försvarar absolut inte på något sätt det som hänt - det är fullkomligt vidrigt och det är med all rätt som den (då) 16 åriga idioten dömdes.
Men angående 12 åriga tjejers utveckling:
Jag är tjej och svensk. Jag slutade växa längd/viktmässigt som 10-11 åring. Fick mens när jag var 11 år. Hade D-kupa när jag var 12 år gammal (idag F-G - vilket jag har haft sedan jag var ca. 14 år).
Jag tänkte absolut på sex som 12 åring - men aldrig i hela världen att jag hade legat med någon då, än mindre oskyddad.
att tjejen kunde bli gravid m.m. ser jag absolut inte som konstigt. Men det är ju verkligen inte rätt, och killen (idioten) förtjänar verkligen att dömas för det.
Citera
2017-04-15, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Jag försvarar absolut inte på något sätt det som hänt - det är fullkomligt vidrigt och det är med all rätt som den (då) 16 åriga idioten dömdes.
Men angående 12 åriga tjejers utveckling:
Jag är tjej och svensk. Jag slutade växa längd/viktmässigt som 10-11 åring. Fick mens när jag var 11 år. Hade D-kupa när jag var 12 år gammal (idag F-G - vilket jag har haft sedan jag var ca. 14 år).
Jag tänkte absolut på sex som 12 åring - men aldrig i hela världen att jag hade legat med någon då, än mindre oskyddad.
att tjejen kunde bli gravid m.m. ser jag absolut inte som konstigt. Men det är ju verkligen inte rätt, och killen (idioten) förtjänar verkligen att dömas för det.

Men du ville ju inte ligga, och gjorde det inte. Inget fel i det. Vad framgår så verkar det som att sexet var ömsesidigt önskat, till och med graviditeten var planerad, de ville ha barnet. Det förefaller inte vara något tvång från killens sida och jag uppfattar inte åldersskillnaden som så stor att det på något sätt är naturligt givet att han är så värst mycket klokare och förståndigare än henne så att hon helt fråntas ansvar för hur relationen utvecklades? Oavsett om din uppfattning när du var tolv att sex var vidrigt så verkar detta inte gällt den aktuella tolvåringen.
Citera
2017-04-15, 19:33
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men du ville ju inte ligga, och gjorde det inte. Inget fel i det. Vad framgår så verkar det som att sexet var ömsesidigt önskat, till och med graviditeten var planerad, de ville ha barnet. Det förefaller inte vara något tvång från killens sida och jag uppfattar inte åldersskillnaden som så stor att det på något sätt är naturligt givet att han är så värst mycket klokare och förståndigare än henne så att hon helt fråntas ansvar för hur relationen utvecklades? Oavsett om din uppfattning när du var tolv att sex var vidrigt så verkar detta inte gällt den aktuella tolvåringen.

Nej, men oavsett bör det rent juridiskt dömas som "vidrigt" då vi har en byxmyndighetsålder på 15 av en anledning.
Citera
2017-04-15, 19:46
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Ja men eller hur??
När jag och vännerna var tolv lekte vi nåt från senaste Disney-filmen eller med Barbie.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in