2017-04-15, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Du gör det inte lätt för oss; jag har hittat en bild som förvisso verkar vara spegelvänd. Bra gjort!
Men den bilden har jag inte sett på annan plats - finns de alltså tre bilder ute på den flyende?
Jag menar den här
http://imgur.com/a/tobfP

Nej, den jag pratar om är när han är påväg upp. Den bilden spelgelvände jag och postade tidigare. Den stämmer då bättre överens med uppgången Vasagatan från blå/röd linje samt det han har i fickan.

Sitter på mobilen och är halvt upptagen, annars hade jag letat upp och postat den igen!
Citera
2017-04-15, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av granddanoise
https://goo.gl/images/qkjRgO

Förarhytten på snarlik förarhytt. Denna har EJ airbag - vet ej om mordvapnet hade det, eller ej.
Lite lustigt att du dragit slutsatsen att bilen du länkat till inte har airbag vad grundar du detta på?, då det ju står i utrustnings listan till just den bilen att den ska vara utrustad med airbags.
Citera
2017-04-15, 15:49
Medlem
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sa-flydde-misstankte-terroristen-efter-dadet-pa-drottninggatan

Till Dig som inte är bekant med Sthlm så Titta - Så flydde han.
Citera
2017-04-15, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonny crocket
Men han verkar inte bära på någon bomb. Ingen väska eller ryggsäck. Antingen hade han ingen bomb eller så är bilden tagen efteråt. Eller?
Eller så fick den plats under jackan i en liten ryggsäck kanske
Citera
2017-04-15, 15:50
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonny crocket
Men han verkar inte bära på någon bomb. Ingen väska eller ryggsäck. Antingen hade han ingen bomb eller så är bilden tagen efteråt. Eller?
Det är en bra iakttagelse. Men vi kan anta att han inte hade någon bomb då polisen dementerat att man hittat en bomb. De pratade om en "anordning" av något slag "som inte hörde hemma där". Hur stor denna "anordning" var vet vi inte. Den kan, teoretiskt, ha rymts i fickan.
Citera
2017-04-15, 15:53
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Den här videon bör vara en som tidigare ej länkats i tråden: https://www.youtube.com/watch?v=MWv1K5sISDA

Det jag framför allt undrar är vad som ropas vid 2:16. Det låter som något om "Skjutvapen" eller "Sjukvård". Efter det hörs ett ord som jag tolkar om "fordonet".

I videon ser man även den väktarbil som ska ha blivit kvaddad. Jag trodde den blivit värre åtgången än vad den uppenbarligen blivit. Man ser den bland annat vid 3:17.

Man ser även den man i grå tröja som en annan användare i går identifierade som en SÄPO-polis. Denne användare hade sett samma man i samband med upploppen i Kärrtorp. Huruvida han verkligen är anställd vid SÄPO eller om han är vanlig civilpolis ska väl dock vara osagt. I filmen så lämnar denne man i grå tröja över något till en uniformerad polis (eller så tar han emot något) varefter han springer bort längs med Drottninggatan rakt mot han som filmar. Man ser detta vid 2:30.

Nu när jag kollar en gång till hör man tydligt hur mannen i grå tröja eller den uniformerade polisen säger: "Ge mig nyckeln!". Mannen i grå tröja lämnar därefter över något eller tar emot något varpå han springer bort från platsen. Vad kan det vara för nyckel han vill ha eller som han uppmanas lämna över?

Edit: 2:29 snarare än 2:30 säger mannen i grå tröja eller den uniformerade polisen "Ge mig nyckeln!".
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2017-04-15 kl. 16:05.
Citera
2017-04-15, 15:56
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sa-flydde-misstankte-terroristen-efter-dadet-pa-drottninggatan

Till Dig som inte är bekant med Sthlm så Titta - Så flydde han.
Videon stämmer inte med texten, som verkar ha redigerats efter att videon spelades in.
Citera
2017-04-15, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Alltså, uppgifterna om skottlossning samt krutlukt är ju uppgifter som förekommit i media. Sen huruvida det skett eller ej kan man ju ifrågasätta. Just slagen mot dörren tror jag ingen misstagit för skott. Möjligtvis att folk misstagit den första knallen från lastbilen som ett skott. Man hör en kort, hög knall vid ett tillfälle. Den andra höga smällen från hytten är mer dov och i samband men den så syns ett stort eldmoln i hytten.

Här kan man läsa vittnesmål om att polisen avlossat sina tjänstevapen i luften: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:2sW2sQG3CCAJ:www.kkuriren.se/sormland/vittnen-sag-polishelikoptrar-en-timme-fore-dadet/+&cd=1&hl=en&ct=clnk&gl=se

Notera att jag inte påstår att detta är en absolut sanning. Hur man ska värdera uppgifterna kan man alltid fundera på. Att utan vidare avfärda dom är dock inget man bör göra.

Här är ett exempel på vittnesmål om krutlukt, det har dock förekommit från flera personer:
https://svenska.yle.fi/artikel/2017/04/07/ogonvittne-i-stockholm-jag-hade-jattetur

Nu är jag inte jätteinsatt men är det inte skillnad på brandlukt och krutlukt? Att det just luktar krut efter att man avfyrat vanliga automatpistoler av den typen polisen har är väl inget osant?

Kan krutlukten ha kommit ifrån brandbomben på något vis? Det låter dock inte så troligt, då skulle den ha utlösts via svartkrut eller liknande. Någon som är utbildad på sprängtjänst via lumpen som kan ge mer fakta?

I artikeln från Yle ovan så kan man även läsa ett vittnesmål från en man som direkt efter dådet sprang mot Arlanda-expresståget och hoppade på det. Han bör rimligtvis ha tagit samma tåg som föraren till lastbilen. När han kommit ett kvarter bort ropade folk "Han är där, han är där!". Jag antar detta ska ha syftat på antingen en civilpolis med pistol som skrämt folk eller så syftade det på föraren eller så var det en person som misstogs för att vara föraren.

Utan att vara ironisk så verkar det vara mig du riktar frågan till. Mina erfarenheter är följande.

Det finns säkert en hel del som gjort GMU eller är FM anställda som också kan svara.

Om man skjuter med ett vapen utomhus och lyfter upp vapnet så visst kan det lukta "krut" . Det har ju varit en mindre "krutexplosion". Om man är så nära en pistol som avfyras och kan känna lukten men inte höra explosionen vid avlossande av skott blir jag mer än tveksam. Även en mynningsflamma kan också ses. Naturligtvis tydligt i mörker.

Krutlukten vid ett par avlossade skott skingras nog ganska snabbt i luften.

Jag har också varit skytteofficer för flera decennier sen och utbildat en skyttepluton. Skjutning var ett vanligt och återkommande utbildningsmoment.

En krutstubin som antänds avger en omisskännlig krutlukt, men jag ifrågasätter om den kan sprida sig utanför förarhytten om den använts där. Längden på stubinen bestämmer tiden till "tändhatten" initieras/exploderar och i sin tur initierar en huvudladdning som då naturligtvis skall ha en avsedd destruktiv verkan.

Det har talats om en mindre explosion från lastbilen men från en beskrivning på Flashback är det svårt att avgöra om det är en "tändhatt" som exploderat utan att initiera en huvudladdning.

Läs och begrunda

http://www.sprangningsolyckor.se/sprangmedel-stjals-fran-byggen/
Senast redigerad av Utredaren 2017-04-15 kl. 16:09.
Citera
2017-04-15, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det är en bra iakttagelse. Men vi kan anta att han inte hade någon bomb då polisen dementerat att man hittat en bomb. De pratade om en "anordning" av något slag "som inte hörde hemma där". Hur stor denna "anordning" var vet vi inte. Den kan, teoretiskt, ha rymts i fickan.
På radion för några dagar sedan påstod de ju att anordningen innehöll spikar,bultar och muttrar bla.Så att polisen dementerat att man hittat en bomb är väl att ta i, sen är det ju en annan sak om vad som är sanning och inte när det gäller medias rapportering.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Videon stämmer inte med texten, som verkar ha redigerats efter att videon spelades in.

Vad stämmer inte ? Så kan det rättas till.
Citera
Medlem
flazbazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emotion-lotion
Skjut som "putta" kanske? att dom försöker att rubba på lastbilen för att dom vill få fram något offer?
Är det ofta du försöker knuffa omkring lastbilar? Jag skulle tro att det är tämligen lönlöst, speciellt om den är inkilad i en butiksvägg och har massa bråte under.
Citera
2017-04-15, 16:05
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Vad stämmer inte ? Så kan det rättas till.
Enligt texten tar han sig till blå linjens perrong, vilket jag hävdar är rätt, och då är uppgången till Vasagatan vid Max hamburgar-restaurang. Killen i videon promenerar från T-centralens södra utgång (den mot centralstationen) och på fel sida av Vasagatan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in