2017-04-15, 05:34
Medlem
Har hittat ett par intressanta saker. Är inte säker om det tagits upp tidigare.

1. Föraren är borta senast 40 sekunder in i klippet. En civilare kikar från avstånd för att sen gå fram med draget vapen mot förarhytten.

Zooma in bilden för att se bättre: http://oi65.tinypic.com/eqb287.jpg

2. Kvinnan i bild pekar med något svart i handen och skriker backa! Svårt att se vad det är, ser ut som en polisbricka.

3. Man släpar iväg en person minut 1.03 uppför Mäster Samulesgatan. Det är nog den personen vi ser få HLR med en svartklädd civil med draget vapen. Måste vara samma person som kollar förarhytten innan.

https://imgur.com/gallery/xqVli
Citera
2017-04-15, 05:50
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Kort videoanalys av frames från 0:07 till 0:09 påvisar att något rörde sig i förarhytten.
Han var alltså kvar där inne i röran när mobilen filmade:
https://s30.postimg.org/5vcm6u3oh/010.png

Angående airbags så sitter väl sensorerna precis ovanför "kofångaren", och betongklumparna gick väl inte så högt utan slog bara i motorupphängningen och stagen, och körde han nu bara med 20-30 in i fönstret så blev han nog knockad av airbagen istället eller i kombination, eftersom han knappast hade satt på sig något bälte.

Även om upplösningen inte är den bästa, så om du tolkar det hela rätt så befinner sig alltså GM fortfarande i hytten vid ca 8 sekunder in i videoklippet. Det är fullt möjligt. Skulle kunna förklara att man några sekunder tidigare står och slår mot dörren på förarsätetssidan.

Så när startar videoklippet?
Du anger max 30 sekunder efter kraschen i ditt tidigare inlägg. Jag håller naturligtvis med.
Kraschen bör ha inträffat någon gång mellan 14:53:45 och 14:53:55 (se tidigare inlägg för inte så många sidor sedan, jag skall specifisera detta närmare i min nästa sammanställning).
Jag har en vittnesuppgift (säker sådan) om att branden startade 14:55, förmodligen bara en liten bit in på den minuten, låt säga 14:55:15.
Alltså bör filmen starta ca 14:54:15. Om GM är kvar i hytten 8 sekunder in i klippet så lämnar han alltså lastbilen först ca 14:54:23 (med felmarginaler). Fullt möjligt.
Hur lång tid tar det att gå de ca 50 metrarna till rulltrappan, ta rulltrappan ner och sen gå ytterligare 60 meter för att ta nästa rulltrappa ner och fasta på övervakningskamera? Eller är det ytterligare en rulltrappa ner för att komma till platsen där han fastnar på övervakningskamera (det är minst 20 år sen jag var just där så minnet sviktar)?
60 sekunder?
Citera
2017-04-15, 05:58
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zuttarn
Har hittat ett par intressanta saker. Är inte säker om det tagits upp tidigare.

1. Föraren är borta senast 40 sekunder in i klippet. En civilare kikar från avstånd för att sen gå fram med draget vapen mot förarhytten.

Zooma in bilden för att se bättre: http://oi65.tinypic.com/eqb287.jpg

2. Kvinnan i bild pekar med något svart i handen och skriker backa! Svårt att se vad det är, ser ut som en polisbricka.

3. Man släpar iväg en person minut 1.03 uppför Mäster Samulesgatan. Det är nog den personen vi ser få HLR med en svartklädd civil med draget vapen. Måste vara samma person som kollar förarhytten innan.

https://imgur.com/gallery/xqVli

Otroligt vilken bra upplösning du får på skärmdumpen från videon. Jag har alldeles för långsamt internet (och för gammal dator XP från 2005, som hänger med än).

Vad jag vill fråga om är om du också är av samma uppfattning som duqu att filmklippet pausats vid 01:00?
Senast redigerad av Juristakuten 2017-04-15 kl. 06:05.
Citera
2017-04-15, 06:15
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men RA hade ett gällande beslut om utvisning och hade avvikit/var efterlyst av polisen; i det läget bör han inte längre ha rätt till några bidrag och bankkortet från MIG var därför troligen spärrat. Så det kunde han nog alltså ej ha nyttjat på tåget.

Får man inte bidrag så länge man är i Sverige? Bara undrar, för det tror jag nog, men vill veta hur det är.
Citera
2017-04-15, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Om ölchaffisen är inblandad rör det sig nog om pengar.
Men han begrep inte att han blev lurad, därför är han nu i äkta chocktillstånd.

Fick han 50 000 för att få bil snodd ? Inte illa...

Undra hur mycket pengar då Gm fick för attentatet.

Japp, klart det rör sig om Pengar.
Citera
2017-04-15, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
...går det att betala med kontanter på det tåget?

Svar JA.
Citera
2017-04-15, 07:08
Medlem
Citat:
Korrekt, jag misstolkade.

Vissa uppger att Akilov ej kan ha haft ett betalkort då han inte fått något beslut om att han får stanna i Sverige. Man ska tydligen behöva ett svenskt personnummer för att få ha ett vanligt betalkort. Jag har för mig att visa flyktingar/invandrare som kommer får tillfälliga personnummer men om han var i åtnjutande av det vet jag ej.

Vi får väl anta att 39-åringen rörde sig med kontanter då han uppehöll sig illegalt i landet. Vart han fick sina pengar till mat och annat i från kan man ju också undra. Han är ju uppenbarligen inte den Akilov som haft anställningar och deklarerat 314.000 kr inkomst. Den Akilov som är häktad kan ju i och för sig ha jobbat svart. Fast om han jobbade svart så lär han ju naturligtvis fått betalt i kontanter...går det att betala med kontanter på det tåget?
Han hade ett samordningsnummer. Så han kan ha arbetat.
Citera
2017-04-15, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Med tanke på den uppsjö av inlägg som du bajsar ut så borde du ha lite kunskapskontroll över dig själv, men den insikten saknar du uppenbarligen!

Du har inte varit på Drottninggatan på över 20 år.
Citera
2017-04-15, 07:15
Medlem
Citat:
. Vart han fick sina pengar till mat och annat i från kan man ju också undra.Den Akilov som är häktad kan ju i och för sig ha jobbat svart. Fast om han jobbade svart så lär han ju naturligtvis fått betalt i kontanter..

Jag har också uppfattat det så, han jobbade svart för att sända hem pengar till barnen.
Citera
2017-04-15, 07:19
Medlem
another-devils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
Jag vill minnas att den kvinna som påstås larma tidigt eller först och som jag tolkar finns i anslutning till korsningen där bilen stals har sagt "rånarluva" i textintervju med media.

(Rätt säker på att det var hon som påståts säga så. Däremot fick jag intrycket att hon gjorde sin observation då GM körde ut på D-gatan efter att ha snurrat runt i kvarteren. Den kan ju va så att förskoleläraren sett GM före detta utan luva. Möjligt.)

Ja, den kvinna som först ringde 112 stod i korsningen Kammakargatan och Drottninggatan och rapporterade att MGM hade rånarluva. Troligtvis tog MGM av den när han åkte av Drottninggatan och nerför wallingatan.
Citera
2017-04-15, 07:22
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Fick han 50 000 för att få bil snodd ? Inte illa...

Undra hur mycket pengar då Gm fick för attentatet.

Japp, klart det rör sig om Pengar.

Ekonomiska motiv är säkerligen bakom väldigt många brottsfall, långt mer än vad det svenska rättsväsendet har förstått.

Jag är dock ytterst tveksam till att denna terrorattack har några bakomliggande ekonomiska motiv.
Citera
2017-04-15, 07:26
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Du har inte varit på Drottninggatan på över 20 år.

Senaste gången jag minns var september/oktober 1997. Kan ha varit där senare. Var i trakterna av Adolf Fredrik 2002. So what? Vad vill du ha sagt med detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in