2017-04-15, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Detta togs ju tillbaka sen. Polisen hävdade då att ingen överhuvudtaget hade gripits (fram till att 39-åringen greps)

En man ser man ju dock bli bortförd av poliser i handbojor. Innan dess blir han nedbrottad och det finns en film där han skriker av smärta då de böjer hans ben och armar när han ligger på marken - jag antar att det är han du syftar på?

Enligt flera i tråden så var han en person som måhända ej respekterade avspärrningarna eller liknande och att han släpptes tämligen omgående. Jag anser själv att det låter plausibelt.

Jag menade mer att statsministern förmodligen har särskilda informationskanaler. Om han meddelar på en presskonferens att en person gripits som misstänkt så får man ju intrycket att det ej handlar om någon de brottat ned och fört bort för att han kaxade sig. De brottade ju exempelvis även ner en mamma som vill komma fram till sitt barn på en film.

Ja precis; tänkte på han som blev nerbrottad o bojad. Menar bara att han per definition blev gripen.
Men håller med om att det blir lite märkligt när Lövet nämner gripandet på presskonf.
En förklaring kan ju helt enkelt vara att det i det läget kanske inte var alldeles utrett att den gripne inte hade med dådet att göra men att det samtidigt var 'allmänt' känt att någon blev bojad/gripen (fanns väl många vittnen till det) så han var tvungen att säga någonting/kommentera det?
Citera
2017-04-15, 02:13
Medlem
ufomammuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emotion-lotion
Jag har sparat nån bild på en arab som dom leder fram med polisgrepp kopplat på honom, tror det är längst med Åhlens långsida mot stora vägen.

Mitt intryck var att dom var tre i bilen och att tre blev gripna men det är ju mina rena antaganden.

Har det hänt något med den riktiga lastbilschaffisen ( Ryss?) som bodde på samma gård som Akilov? Djävligt märkligt "sammanträffande" tycker jag.

Han syns även i reza-videon. Kolla mitt inlägg från igår.
Citera
2017-04-15, 02:16
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Krasch in i fönster, airbag och bältesspännare löser ut-kan förklara krutlukten.
Kort fråga bara: vittnet Stig befann sig enligt uppgift inne i parfymavdelningen och säger i SR:s dokumentär om dådet att han ser föraren kastas in i framrutan vid kraschen. Är detta förenligt med att airbagen ska ha utlösts?

En fråga/synpunkt till: lastbilen ska ha kvaddat en väktarbil längs sin färd, samt även krockat med de 900-kilo tunga stenlejonen...kan något av detta ha utlöst airbagen innan? Eller krävs det mer än så för den att aktiveras?

Sen vill jag även delge en uppgift som en vaksam användare har skickat mig via pm. Det gäller Arlanda-expresståget. Enligt pm:et så säger reglerna att "Du kan boka din resa fram till en timme innan avgång och betala med kredit/betalkort." Detta är alltså ett förbokat tåg, minst en timme innan ska man boka.

Antingen sket dom fullständigt i honom, eller så gömde han sig, eller så kastade de av honom vid första stoppet. Om konduktörerna kastat av honom så har de givetvis bra minnesbilder av honom. Det verkar dock vara en gåta hur han kunde åka på det tåget. Enligt flera inlägg i denna tråden så kollar de alltid biljett på Arlanda-expressen.
Citera
2017-04-15, 02:22
Medlem
Tänkte på mannen som bankar på lastbilsdörren. Kan det ha varit korvmannen? Han klarade sig med ett hårsmån, vet vi ju. Änglavakt.
Citera
2017-04-15, 02:27
Medlem
Citat:
/--/

Sen vill jag även delge en uppgift som en vaksam användare har skickat mig via pm. Det gäller Arlanda-expresståget. Enligt pm:et så säger reglerna att "Du kan boka din resa fram till en timme innan avgång och betala med kredit/betalkort." Detta är alltså ett förbokat tåg, minst en timme innan ska man boka.

Antingen sket dom fullständigt i honom, eller så gömde han sig, eller så kastade de av honom vid första stoppet. Om konduktörerna kastat av honom så har de givetvis bra minnesbilder av honom. Det verkar dock vara en gåta hur han kunde åka på det tåget. Enligt flera inlägg i denna tråden så kollar de alltid biljett på Arlanda-expressen.

Ang Arl Express: man måste alltså inte förboka/betala innan. Är det mindre än en timme till avgång så går det inte att boka via nät/online.
Köper man biljett ombord kostar den 100 kr mer.
Hursomhelst är det klart intressant hur RA tog sig till Arlanda, om han betalade/hade biljett etc.
Citera
2017-04-15, 02:33
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Flera personer talade om att det luktade krut i luften runt Åhléns. Detta styrker vittnesmålen i media om att polisen avfyrade sina vapen i luften i syfte att skingra folkmassan i samband med att folk sökte få ut föraren.
(...)
Snarare bekräftar detta, att Åhléns moderna sprinklersystem verkligen hade krutladdningar installerade, vilka utlöses vid brand. Därav vittnesmål om "skottlossning" etc.
Citera
2017-04-15, 02:42
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ang Arl Express: man måste alltså inte förboka/betala innan. Är det mindre än en timme till avgång så går det inte att boka via nät/online.
Köper man biljett ombord kostar den 100 kr mer.
Hursomhelst är det klart intressant hur RA tog sig till Arlanda, om han betalade/hade biljett etc.
Korrekt, jag misstolkade.

Vissa uppger att Akilov ej kan ha haft ett betalkort då han inte fått något beslut om att han får stanna i Sverige. Man ska tydligen behöva ett svenskt personnummer för att få ha ett vanligt betalkort. Jag har för mig att visa flyktingar/invandrare som kommer får tillfälliga personnummer men om han var i åtnjutande av det vet jag ej.

Vi får väl anta att 39-åringen rörde sig med kontanter då han uppehöll sig illegalt i landet. Vart han fick sina pengar till mat och annat i från kan man ju också undra. Han är ju uppenbarligen inte den Akilov som haft anställningar och deklarerat 314.000 kr inkomst. Den Akilov som är häktad kan ju i och för sig ha jobbat svart. Fast om han jobbade svart så lär han ju naturligtvis fått betalt i kontanter...går det att betala med kontanter på det tåget?
Citera
2017-04-15, 02:47
Medlem
kermassas avatar
Citat:
Korrekt, jag misstolkade.

Vissa uppger att Akilov ej kan ha haft ett betalkort då han inte fått något beslut om att han får stanna i Sverige. Man ska tydligen behöva ett svenskt personnummer för att få ha ett vanligt betalkort. Jag har för mig att visa flyktingar/invandrare som kommer får tillfälliga personnummer men om han var i åtnjutande av det vet jag ej.

Vi får väl anta att 39-åringen rörde sig med kontanter då han uppehöll sig illegalt i landet. Vart han fick sina pengar till mat och annat i från kan man ju också undra. Han är ju uppenbarligen inte den Akilov som haft anställningar och deklarerat 314.000 kr inkomst. Den Akilov som är häktad kan ju i och för sig ha jobbat svart. Fast om han jobbade svart så lär han ju naturligtvis fått betalt i kontanter...går det att betala med kontanter på det tåget?
Asylsökande får maestro-kort på Ica-banken
https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Skydd-och-asyl-i-Sverige/Medan-du-vantar/Ekonomiskt-stod/Bankkort-till-asylsokande.html
Citera
2017-04-15, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kermassa
Asylsökande får maestro-kort på Ica-banken
https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Skydd-och-asyl-i-Sverige/Medan-du-vantar/Ekonomiskt-stod/Bankkort-till-asylsokande.html

Men RA hade ett gällande beslut om utvisning och hade avvikit/var efterlyst av polisen; i det läget bör han inte längre ha rätt till några bidrag och bankkortet från MIG var därför troligen spärrat. Så det kunde han nog alltså ej ha nyttjat på tåget.
Citera
2017-04-15, 03:01
Medlem
duqus avatar
Kort videoanalys av frames från 0:07 till 0:09 påvisar att något rörde sig i förarhytten.
Han var alltså kvar där inne i röran när mobilen filmade:
https://s30.postimg.org/5vcm6u3oh/010.png

Angående airbags så sitter väl sensorerna precis ovanför "kofångaren", och betongklumparna gick väl inte så högt utan slog bara i motorupphängningen och stagen, och körde han nu bara med 20-30 in i fönstret så blev han nog knockad av airbagen istället eller i kombination, eftersom han knappast hade satt på sig något bälte.
Citera
2017-04-15, 05:02
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Flera personer talade om att det luktade krut i luften runt Åhléns. Detta styrker vittnesmålen i media om att polisen avfyrade sina vapen i luften i syfte att skingra folkmassan i samband med att folk sökte få ut föraren.

Och vad bygger du den uppgiften på att polisen mitt i centrum av Stockholm avfyrade sina vapen i luften? Torde strida helt mot Polisens föreskrifter?
Och sen då också första patrull var på plats sent 14:56 alternativt början av 14:57.
Imse-Vimse, jag tror att det är bättre att du tar en liten paus nu från ditt sagoskrivande i den här tråden!
Citera
2017-04-15, 05:24
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Nej !
I videon finns inga spår av brand fram till 01:00, där kommer ett klipp, efter detta klipp 01:01 osv startar branden. Före 01:00 står vakterna lugnt brevid lastbilen och tar på sig västar, det gör man inte om det pyr. Vid 01:02 blir det också bråttom att släpa bort den skadade kvinnan som ändå låg runt 10-12 m från lastbilen.

Kliver man ur lastbilen och in i parfymavdelningen, finns det en rulltrappa rätt fram c:a 50m inne i varuhuset som går ner till t-baneplan, den är fullt synlig så det fanns ingen anledning för GM heller att ta sig ut genom entren och kuta nedför trappan där, när det finns en rulltrappa brevid parfymavd, och nere på -baneplanet går man bara 60m rak fram så är man vid t-bane spärrarna.

Händelseförloppet bör bli följande.
Krasch in i fönster, airbag och bältesspännare löser ut-kan förklara krutlukten.
Minst 30 sekunder senare bör mobilvideon ha börjat spela in.
Vid 01:00 finns ett klipp med okänd pauslängd, vid 01:01 börjar det pyra och sen drar brasan igång.
Backar vi till vittnen som säger att brandlarmet drog 2 min efter kraschen blir pausen då c:a 00:25-00:30 innan mobilen startar igen.

Så mobilfilmen matchar vittnesuppgifterna om brandlarmet.
Filmen påvisar att branden då startar tidigast 2 min efter krasch.
Alltså har uzbecken inte lämnat bilen förrän brasan startade eftersom han hade brännskador, då var han kvar i hytten fram till 01:00 i videon där klippet är, där blir startpunken för flykten.
Alltså tar vi tiden för brandlarmets start och minskar med c:a 1 min så har vi tidpunken när han shappar och får arslet bränt....

Nej!

Vad jag menade var att det hade kunnat vara en mindre brand i hytten som senare ger upphov till det dramatiska brandförloppet och att GM i så fall, om han blev brännskadad, skulle skadat sig i detta initiala skede.

Sen angående brandlarmet så startade det omkring 1 minut efter kraschen enligt flera vittnen från Åhléns i den här tråden (några hundra sidor bakåt). Så din tidsanalys håller inte.
För övrigt börjar det dramatiska brandförloppet 14:55 sannolikt kring 14:55:15 eller de kommande 10 sekunderna (jag har säkra vittnesuppgifter om detta).

Att Akilov skulle varit kvar i hytten en minut efter det att videon startar ter sig helt orealistiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in