Citat:
Ursprungligen postat av
Juristakuten
........b) En mindre brand kan ha utbrutit direkt som drygt en minut senare eskalerar till en explotionsartad
Nej !
I videon finns inga spår av brand fram till 01:00, där kommer ett klipp, efter detta klipp 01:01 osv startar branden. Före 01:00 står vakterna lugnt brevid lastbilen och tar på sig västar, det gör man inte om det pyr. Vid 01:02 blir det också bråttom att släpa bort den skadade kvinnan som ändå låg runt 10-12 m från lastbilen.
Kliver man ur lastbilen och in i parfymavdelningen, finns det en rulltrappa rätt fram c:a 50m inne i varuhuset som går ner till t-baneplan, den är fullt synlig så det fanns ingen anledning för GM heller att ta sig ut genom entren och kuta nedför trappan där, när det finns en rulltrappa brevid parfymavd, och nere på -baneplanet går man bara 60m rak fram så är man vid t-bane spärrarna.
Händelseförloppet bör bli följande.
Krasch in i fönster, airbag och bältesspännare löser ut-kan förklara krutlukten.
Minst 30 sekunder senare bör mobilvideon ha börjat spela in.
Vid 01:00 finns ett klipp med okänd pauslängd, vid 01:01 börjar det pyra och sen drar brasan igång.
Backar vi till vittnen som säger att brandlarmet drog 2 min efter kraschen blir pausen då c:a 00:25-00:30 innan mobilen startar igen.
Så mobilfilmen matchar vittnesuppgifterna om brandlarmet.
Filmen påvisar att branden då startar tidigast 2 min efter krasch.
Alltså har uzbecken inte lämnat bilen förrän brasan startade eftersom han hade brännskador, då var han kvar i hytten fram till 01:00 i videon där klippet är, där blir startpunken för flykten.
Alltså tar vi tiden för brandlarmets start och minskar med c:a 1 min så har vi tidpunken när han shappar och får arslet bränt....