2017-04-15, 00:57
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalletant
Någon har skrivit YKB på baksidan av lastbilen i smutsen, ser väldigt färskt ut.

Se bild
https://smab.imgix.net/2017/0407/f67/f67f003f-6f1b-4cc6-8f5f-158d9dc99a04/1/preview.jpg?w=1800&fit=clip&auto=format,compress&c s=tinysrgb&crop=faces&ixlib=imgixjs-3.0.4

Hemligt budskap?
Yrkesförarutbildning

Skämt efteråt, eller ...
Citera
2017-04-15, 00:59
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Säpo borde hursomhelst haft ögonen på Akilov, med tanke på att han visat IS-sympatier på nätet. Enda ursäkten är väl att det finns förmodligen tusentals svenska muslimer, som uttrycker klara extremistiska åsikter på nätet. Det går inte att hålla koll på samtliga, man får prioritera de mest rubbade och radikala.
Samtidigt säger en expert på ämnet, som själv kollat på Akilovs Facebook, att inget finns som tyder på extremism.
Citat:

Terrorforskaren Magnus Ranstorp vid svenska Försvarshögskolan var inne på Facebooksidan när den fanns tillgänglig på fredagskvällen. Han säger att inget på sidan tyder på extremism.

– Man ser inget med extremism bland de vänner eller de bilder han hade. Det var väldigt få inlägg. Han hade två IS-filmer, en av dem handlade om att glorifiera kalifatet. Det var inget mer som stack ut. Filmerna var heller inte våldsamma, den ena videon var mer en hyllning till IS, säger han till SVT Nyheter.

Enligt Magnus Ranstorp finns det många Facebooksidor med betydligt mer radikalt material än 39-åringens.

– Det är ingenting som direkt säger att här finns det jättestort fog för misstanke. Självfallet spetsar man öronen, men oftast är de här killarna ”full on”, det finns många som har mycket mer material där det är tydligt att de inte bara är intresserade utan även sympatiserar djupt med IS.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/39-aringen-hade-is-filmer-pa-facebook

Samtidigt vill jag även påminna om att Akilov lagt ut en video som fördömer terror i religionens namn.

Det här med att han "gillat" bilder från Boston-bombningen...ibland ser man artiklar i svensk media om hemskheter och så är det någon som lagt upp artikeln på sin Facebook och under står det "72 personer gillar detta" fastän rubriken var något i stil med "Småbarnsmamma mördad". De har alltså uppenbarligen klickat på gilla-knappen i annat syfte än att de gillar vad artikeln berättat har hänt. Kan det vara något liknande i fallet Akilov? Om han nu länkar videos som fördömer terror i religionens namn (vilket han ska ha gjort)...då kanske man bör fundera på vilken vikt man ska lägga vid den ensidiga rapporteringen kring att han ska ha gett uttryck för IS-sympatier.
Citera
2017-04-15, 01:00
Medlem
sonny crockets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Vem sa det? Chauffören eller Spendrupsniissen?
Ett vittne, en förskolelärare hade sett föraren tydligt just innan han svängde in på Drottninggatan. Då var han inte maskerad. Därefter ska någon ha sagt att han hade rånarluva under sin färd. Men som du säger ingen info om det vid krockplatsen.
Det finns ingen info alls om GM vid krockplatsen dock.

Dessutom: bar han på nån väska eller ryggsäck när han stal bilen? Jag tror inte vittnet som såg honom ta bilen sa nåt om det, eller?
Citera
2017-04-15, 01:07
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
Jag vill minnas att den kvinna som påstås larma tidigt eller först och som jag tolkar finns i anslutning till korsningen där bilen stals har sagt "rånarluva" i textintervju med media.

(Rätt säker på att det var hon som påståts säga så. Däremot fick jag intrycket att hon gjorde sin observation då GM körde ut på D-gatan efter att ha snurrat runt i kvarteren. Den kan ju va så att förskoleläraren sett GM före detta utan luva. Möjligt.)
Det fanns två kvinnor som uttalade sig, jag vet inte om vi menar samma, jag minns det som att båda sa ungefär samma sak: Han var omaskerad när de själva såg honom, men de hörde någon säga något annat därefter. Förskoleläraren sa, att han måste tagit på sig masken efter att han svängt in på Drottninggatan, den andra kvinnan antog att han tagit på sig den när han tillfälligt backade eller körde in på någon sidogata, precis före anfallet.

Edit: "Din" kvinna var den som omnämndes som en av de första som larmade, och som också hade tidstämpel på mobilen - 14:53.
"Min" förskolelärare larmade inte. Men det är därför troligt att hon såg honom i ett tidigare skede av händelseförloppet, när han irrade runt i kvarteren. Som jag tolkar det, stannade han då för rött ljus vid någon korsning. Han undvek hennes blick, men var absolut inte maskerad då.

Att han haft mask vid stölden av lastbilen, därefter tagit av sig den under färden till Drottninggatan, för att återigen sätta på sig den när han gasar ner mot Åhléns, synes väl omständligt. Om hela manövern f.ö. gick på ca 30 sekunder, vore det närmast otroligt!
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2017-04-15 kl. 01:55.
Citera
2017-04-15, 01:19
Medlem
sonny crockets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonny crocket
Dessutom: bar han på nån väska eller ryggsäck när han stal bilen? Jag tror inte vittnet som såg honom ta bilen sa nåt om det, eller?
Alltså med tanke på att han skulle ha haft en bomb med sig.
Citera
2017-04-15, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny-Sumo
I en artikel i DN säger ett vittne som var inne på Åhléns att det luktade "krut". Någon slags krutladdning som brann och orsakade all rök?
Flera personer talade om att det luktade krut i luften runt Åhléns. Detta styrker vittnesmålen i media om att polisen avfyrade sina vapen i luften i syfte att skingra folkmassan i samband med att folk sökte få ut föraren.

Lite överraskande ser jag att statsministern själv berättade att en man hade gripits av polisen i samband med att han höll presskonferens kl. 15:57 på fredagen. Hur kan det bli så fel? Torde inte statsministern ha pålitliga informationskanaler kring sådant? Detta var fyra timmar innan Akilov gripits.

Citat:

7 apr 2017 15:57

Enligt statsminister Stefan Löfven, som just nu håller en presskonferens, har en misstänkt person gripits.

Anna Karolina Eriksson (TT)

http://www.ekuriren.se/inrikes/lastbil-har-kort-in-i-folkmassa-i-stockholm/
Citera
2017-04-15, 01:29
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det fanns två kvinnor som uttalade sig, jag vet inte om vi menar samma, jag minns det som att båda sa ungefär samma sak: Han var omaskerad när de själva såg honom, men de hörde någon säga något annat därefter. Förskoleläraren sa, att han måste tagit på sig masken efter att han svängt in på Drottninggatan, den andra kvinnan antog att han tagit på sig den när han tillfälligt backade eller körde in på någon sidogata, precis före anfallet.
Ok. Intressant.

Jag har svårt att leta upp och länka (sitter med iPad, bökigt).
Men om det finns flera vittnen som kan peka ut honom som föraren är det säkert bland de starkaste bevisen som finns. De lär ha fått peka ut honom i en vittneskonfrontation redan.

(Och den vittneskonfrontationen har nog gått enligt alla formalia och regler som finns. Minns hur vittneskonfrontationen av Christer Pettersson missköttes och väl blev det som friade honom i hovrätten.)
Citera
2017-04-15, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
/--/

Lite överraskande ser jag att statsministern själv berättade att en man hade gripits av polisen i samband med att han höll presskonferens kl. 15:57 på fredagen. Hur kan det bli så fel? Torde inte statsministern ha pålitliga informationskanaler kring sådant? Detta var fyra timmar innan Akilov gripits.

http://www.ekuriren.se/inrikes/lastbil-har-kort-in-i-folkmassa-i-stockholm/

Fast uppgiften var väl inte fel; visst grep polisen någon (några) direkt efter dådet?
Citera
2017-04-15, 01:33
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
........b) En mindre brand kan ha utbrutit direkt som drygt en minut senare eskalerar till en explotionsartad

Nej !
I videon finns inga spår av brand fram till 01:00, där kommer ett klipp, efter detta klipp 01:01 osv startar branden. Före 01:00 står vakterna lugnt brevid lastbilen och tar på sig västar, det gör man inte om det pyr. Vid 01:02 blir det också bråttom att släpa bort den skadade kvinnan som ändå låg runt 10-12 m från lastbilen.

Kliver man ur lastbilen och in i parfymavdelningen, finns det en rulltrappa rätt fram c:a 50m inne i varuhuset som går ner till t-baneplan, den är fullt synlig så det fanns ingen anledning för GM heller att ta sig ut genom entren och kuta nedför trappan där, när det finns en rulltrappa brevid parfymavd, och nere på -baneplanet går man bara 60m rak fram så är man vid t-bane spärrarna.

Händelseförloppet bör bli följande.
Krasch in i fönster, airbag och bältesspännare löser ut-kan förklara krutlukten.
Minst 30 sekunder senare bör mobilvideon ha börjat spela in.
Vid 01:00 finns ett klipp med okänd pauslängd, vid 01:01 börjar det pyra och sen drar brasan igång.
Backar vi till vittnen som säger att brandlarmet drog 2 min efter kraschen blir pausen då c:a 00:25-00:30 innan mobilen startar igen.

Så mobilfilmen matchar vittnesuppgifterna om brandlarmet.
Filmen påvisar att branden då startar tidigast 2 min efter krasch.
Alltså har uzbecken inte lämnat bilen förrän brasan startade eftersom han hade brännskador, då var han kvar i hytten fram till 01:00 i videon där klippet är, där blir startpunken för flykten.
Alltså tar vi tiden för brandlarmets start och minskar med c:a 1 min så har vi tidpunken när han shappar och får arslet bränt....
Citera
2017-04-15, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Fast uppgiften var väl inte fel; visst grep polisen någon (några) direkt efter dådet?
Detta togs ju tillbaka sen. Polisen hävdade då att ingen överhuvudtaget hade gripits (fram till att 39-åringen greps)

En man ser man ju dock bli bortförd av poliser i handbojor. Innan dess blir han nedbrottad och det finns en film där han skriker av smärta då de böjer hans ben och armar när han ligger på marken - jag antar att det är han du syftar på?

Enligt flera i tråden så var han en person som måhända ej respekterade avspärrningarna eller liknande och att han släpptes tämligen omgående. Jag anser själv att det låter plausibelt.

Jag menade mer att statsministern förmodligen har särskilda informationskanaler. Om han meddelar på en presskonferens att en person gripits som misstänkt så får man ju intrycket att det ej handlar om någon de brottat ned och fört bort för att han kaxade sig. De brottade ju exempelvis även ner en mamma som vill komma fram till sitt barn på en film.
Citera
2017-04-15, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalletant
Någon har skrivit YKB på baksidan av lastbilen i smutsen, ser väldigt färskt ut.

Se bild
https://smab.imgix.net/2017/0407/f67/f67f003f-6f1b-4cc6-8f5f-158d9dc99a04/1/preview.jpg?w=1800&fit=clip&auto=format,compress&c s=tinysrgb&crop=faces&ixlib=imgixjs-3.0.4

Hemligt budskap?

YKB = http://www.utbildarna.com/yrkeskompetensykb.html

Nej, jag ser inte det, men jag ser att det står en rullator till vänster i bilden. Vart hamnade ägaren till den.
Citera
2017-04-15, 01:54
Medlem
emotion-lotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar

Jag har sparat nån bild på en arab som dom leder fram med polisgrepp kopplat på honom, tror det är längst med Åhlens långsida mot stora vägen.

Mitt intryck var att dom var tre i bilen och att tre blev gripna men det är ju mina rena antaganden.

Har det hänt något med den riktiga lastbilschaffisen ( Ryss?) som bodde på samma gård som Akilov? Djävligt märkligt "sammanträffande" tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in