Citat:
Ursprungligen postat av
BonhommeDeNeige
Undrar om Allegri funderar på att återgå till 3-5-2 i returen. Visst, anfall är bästa försvar mot detta bräckliga Barcelona, men någonstans lutar det ändå åt att det blir bevakning och då känns det skönt med alla tre bjässarna.
Buffon
Barzagli Bonucci Chiellini
Alves Khedira Marchisio Pjanic Sandro
Dybala Higuain
Å andra sidan har jag svårt att se att Allegri bänkar Mandzukic som är en spelare han litar på väldigt mycket i den nya rollen. Även Cuadrado är svår att bänka, med tanke på att han är den snabbaste kontringsspelaren.
Jag hade älskat 3-5-2. Inte minst för att det hade visat på spelarnas taktiska förmåga och tränarens briljans. Jag älskar lag som kan spela offensivt och sedan stänga matchen. Men jag tror inte att det kommer att hända.
Inte minst pga händelser i Milan. Jag kollar inte upp men jag minns Arsenal där man vunnit med 4-0 hemma, men där Allegri ville döda matchen genom att göra ett bortamål. Det misslyckades och Arsenal kom allt närmare.
Däremot var matchen mot Barcelona inget motsvarande. Milan vann hemma med 2-0 och förlorade sedan i Barcelona med 4-0. Men herregud Milan ställde upp med;
Abbiati, Mexes, Zapata, Boateng, Flamini, Montolivo, Abate, Ambrosini, El Shaarawy, Niang. , Dvs ett ännu sämre lag än vad de har idag mot ett fantastiskt Barcelona.
Allegri är dessutom en tränare som ser sina brister och fel, och därför växer genom varje match. Hans upplevelser gör honom bättre.
Oavsett så kommer det nog att bli en balans, där man inte kör Catenaccio fullt ut, utan istället väljer att möta Barcelona med sitt egna spel, som möjligen är lite mer defensivt präglat denna gång. Och om Barcelonas fantastiska anfallare gör två mål på kort tid så skulle det kunna bli panik, men jag tror att Allegri har gått igenom alla scenarier och hur laget då ska agera. Dessutom är defensiven galet stark och erfaren.
Vi vet vad Barcelona kan göra då de får fria tyglar att storma framåt utan några direkta direktiv. Men Allegri är världens slugaste tränare…