2017-04-14, 21:12
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
Jag tror alla fattar skillnaden mellan 14:53:00 och 14:53:59.
Tekniskt sett "59 sekunder". Men du väger in nåt annat.

Men jag tror inte alla fattar, inklusive mig själv, vad du försöker uppnå med sekundprecisionen?
- Vad vill du uppnå? Förutom en känsla av "precision och perfektion"? Finns det nåt du tror kan komma att ses på med andra ögon och påverka utgången av detta fall?
Eller egentligen, vad drivs du av!

/// för mig får du gärna hålla på med din sekundjakt. Ok. Men jag förstår inte vad som driver dig. Och vad du vill uppnå. (och jag behöver ju inte förstå det.)

Första frågan i ett kriminalärende är NÄR?

Man kan naturligtvis säga så här: "jag skiter i det hör, någon körde en lastbil på Drottninggatan och några dog, so what?"

Vad jag drivs av? Jag är intresserad av ärendet och vill då ha fram adekvata fakta. Det flurerar inte så lite desinformation just nu. Se t ex senast Aftonbladets snyftis som är fullspeckad med faktafel! Jag störs av att en av Sveriges största dagstidningar sprider lögner!

Gav det dig en hint om varför jag agerar som jag gör?
Citera
2017-04-14, 21:14
Medlem
BillBasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
I så fall var den som manövrerade liften synlig inifrån Caliente.

Lastbilen stod med fören mot Holländargatan och därmed förarsidan utåt och passagerarsidan inåt Caliente.

Bara att klicka på Google Street View och navigera efter behag. Jag är besviken på Googles uppdatering som gav terroristen detaljinformation.

Caliente Tapas bar
Adolf Fredriks kyrkogata 12, 111 37 Stockholm
08-23 21 21

https://goo.gl/maps/7MvFxUmBr6p

Nej, tvärtom blir det väl?
Citera
Medlem
A-party-with-martys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Det är en vanlig missuppfattning, som tyvärr ofta förekommer i svensk media. IS tar inte alltid på sig terrorattentat, när GM överlever eller grips.

NYT skriver om Akilovs terrordåd idag:

https://www.nytimes.com/2017/04/14/world/europe/stockholm-attack-isis-rakhmat-akilov.html?partner=rss&emc=rss

IS har en handfull officiella kanaler, som med ganska god precision tar på sig terrordåd som de ligger bakom eller inspirerat till. De brukar heller inte ta på sig dåd som de inte ligger bakom.

I artikeln i NYT tar man för övrigt upp vad Uzbekistans utrikesminister sagt idag, utan några större ifrågasättanden som man ser i svensk press. Man noterar att svenska UD nekat till kännedom om att Uzbekistan varnat för Akilov ( vilket säkert är fallet om uppgifterna avfärdats av Säpo tidigare ).

Jämför med propagandajournalisten Elin Jönsson, som slår fast:

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/svt-s-elin-jonsson-uzbekistan-anvander-akilov-for-sin-propaganda

Jönsson ger sedan i artikeln sina vänsterpräglade förklaringar till att jihadism och extremism gror i Uzbekistan. Det är det vanliga ursäkterna om fattigdom, förtryck och dåliga kunskaper om islam som skapar radikalism.
Inte med ett ord nämner Jönsson salafismen som orsak till de problem som uppstått i Uzbekistan - vilket torde vara huvudförklaringen.

Det finns människor i stora delar av världen som har det lika djävligt som de i Uzbekistan. Men de ägnar sig inte åt terrorism, om det inte finns en sjuk ideologi som har ett fäste i landet - vilket är fallet i Uzbekistan.
Och det är inte primärt fattigdom som skapar terrorister. Finns hur mycket exempel som helst på muslimska terrorister som både är välutbildade och kommer från välbärgade hem. Typexempel är de som låg bakom 9/11.
Fanskapet Akilov tycks ju inte ens ha radikaliserats under sin tid i Uzbekistan, utan när han flyttad och fått ett ekonomiskt uppsving.

Koppla bort relativiserande journalister som Elin Jönsson från SVT, hon bedriver mer propaganda än vad de uzbekiska myndigheterna har visat prov på.
Elin Jönson måste ju vara en av dom mest extrema på SVT seriöst. Att gå ut så hårt efter en sådan händelse det är fan sjukt. Tänk om SVT plockat fram en av sina "experter" efter Brevik attacken som sagt " Nu är det jätteviktigt att inte kritisera alla nationella vi måste visa respekten mot dom som vill skydda sitt land från skumt folk utifrån etc"? Bara när det är ens eget folk som blivit slacktade är det ok att försvara fienden (el snarare kamraten).
Senast redigerad av A-party-with-marty 2017-04-14 kl. 21:16.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Det är en vanlig missuppfattning, som tyvärr ofta förekommer i svensk media. IS tar inte alltid på sig terrorattentat, när GM överlever eller grips.

NYT skriver om Akilovs terrordåd idag:

https://www.nytimes.com/2017/04/14/world/europe/stockholm-attack-isis-rakhmat-akilov.html?partner=rss&emc=rss

IS har en handfull officiella kanaler, som med ganska god precision tar på sig terrordåd som de ligger bakom eller inspirerat till. De brukar heller inte ta på sig dåd som de inte ligger bakom.

I artikeln i NYT tar man för övrigt upp vad Uzbekistans utrikesminister sagt idag, utan några större ifrågasättanden som man ser i svensk press. Man noterar att svenska UD nekat till kännedom om att Uzbekistan varnat för Akilov ( vilket säkert är fallet om uppgifterna avfärdats av Säpo tidigare ).

Jämför med propagandajournalisten Elin Jönsson, som slår fast:

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/svt-s-elin-jonsson-uzbekistan-anvander-akilov-for-sin-propaganda

Jönsson ger sedan i artikeln sina vänsterpräglade förklaringar till att jihadism och extremism gror i Uzbekistan. Det är det vanliga ursäkterna om fattigdom, förtryck och dåliga kunskaper om islam som skapar radikalism.
Inte med ett ord nämner Jönsson salafismen som orsak till de problem som uppstått i Uzbekistan - vilket torde vara huvudförklaringen.

Det finns människor i stora delar av världen som har det lika djävligt som de i Uzbekistan. Men de ägnar sig inte åt terrorism, om det inte finns en sjuk ideologi som har ett fäste i landet - vilket är fallet i Uzbekistan.
Och det är inte primärt fattigdom som skapar terrorister. Finns hur mycket exempel som helst på muslimska terrorister som både är välutbildade och kommer från välbärgade hem. Typexempel är de som låg bakom 9/11.
Fanskapet Akilov tycks ju inte ens ha radikaliserats under sin tid i Uzbekistan, utan när han flyttad och fått ett ekonomiskt uppsving.

Koppla bort relativiserande journalister som Elin Jönsson från SVT, hon bedriver mer propaganda än vad de uzbekiska myndigheterna har visat prov på.

Han sade utan omsvep att han anslutit sig till IS. Det unika är att man lyckats gripa en IS i livet. Min teori är att det är en stor organisation och planering bakom attentatet, chauffören som är från samma region som GM försökte förhindra dådet och är nu livrädd för vedergällning. Övertygande bevisning finns att GM besökt underjordiska jihadistiska moskéer, att han sympatiserade med IS och var en av de värsta i sin genre till och med är ett faktum. Fattar seriöst inte vad vänstermupparna och andra håller på med: han var en IS, punkt. Sen beter och tänker en IS från Marocko inte på samma sätt som en IS från Uzbekistan, men det är irrelevant.
Citera
2017-04-14, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrincessDaisy
Tror inte det var helt genomplanerat utan vissa delar tom slumpen! Han skulle göra något därav den ännu inte ihopsatta bomben. Målet var förmodligen någon större än Åhléns. Utan tex T-centralen slottet eller riksdagshuset!
På vägen dit stod denna lastbil och kom att tänka på Nice och vilken skada den kunde göra så han kapar lastbilen för att meja ner så många som möjligt på vägen till hans egentliga mål. Men på vägen tappade han kontrollen på lastbilen och den tjongade in i Åhléns.
Tror heller inte att IS står bakom detta, när dom gör det brukar dom på olika sociala medel ganska snabbt uttala sig att dom gjort detta. Och det har dom inte gjort nu!
Han sympatiserade iofs med IS, men det var nog allt'
Nej, detta var nog likt morden på IKEA ett sätt att få stanna i Sverige och inte bli utvisad härifrån.
Min teori iallafall
Hade han ingredienserna till bomben i någon väska tillexempel ryggsäck? Jag tycker att väldigt lite har framkommit om den förmodade bomben. Det enda är att han skvättat på sig aceton och skadats därför. Jag vet ingenting om bomber men jag undrar hur du menar att han tänkt angående "ett större mål exempelvis Riksdagshuset". In i det huset kommer man inte utan säkerhetskontroll. En hemmagjord bomb som inryms i en ryggsäck kan göra en stor skada i en folksamling men samlas det massa folk utanför Riksdagen?
Citera
2017-04-14, 21:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Vet inte om jag ens vill snutta ner mig till din nivå, men jag gör ett försök. Om det inte lyckas så får vi andra gå vidare.

Jag tar det från början.
Även om de officiella uppgifterna är av karraktären "14:53" så kan man med hjälp av att LÄSA in sig på ämnet få en bild av om en händelse inträffat första, andra, tredje eller fjärde kvartilen av den minuten. Det är bara att analysera!
Sen handlar det också om källkritik! Om någon säger "det var några minuter innan klockan 15" så kan man ju direkt förkasta den uppgiften! Jag tror ju då t ex INTE att 112 har fel om larmtiden 14:53 (vad har det med kyrkklockor att göra?).
Jag har tagit del av annan information (som media uppenbarligen INTE har) och efter en källkritisk granskning av den informationen i kombination med övrig officiell information drar jag mina slutsatser.
Jag vet inte on du i din "snuttevärld" vet att inom kriminologi, men här "nere på jorden" så utgår man ifrån "NÅR-VAR-HUR-VEM".

Om DU i din snuttevärld tycker att det är ointressant med att utreda brott på ett akademiskt sätt så håll det för Dig själv och blanda inte in oss andra i det! I klarspråk: HÅLL KÄFT!

Bara för att klargöra en sak för dig. Det finns andra som utreder det här brottet. De har det som jobb. Vi här på forumet diskuterar och spekulerar kring det här brottet.

Åter till topic.
Citera
2017-04-14, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BillBass
Nej, tvärtom blir det väl?

Som bilderna visar verkar denna ha knappar på båda sidor, där jag varit inblandad har knapparna suttit på förarsidan, men varje beställare kan ju bygga skåpet som dom vill.
Citera
2017-04-14, 21:18
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BosseBetong
OM han hade rekat/planerat, så borde han inte kört MOT enkelriktat, det väcker en hel del uppmärksamhet, utan tagit höger från AFKG (Adolf Fredriks kyrkogata) in på Olofsgatan, höger på Olof Palmes gata, sen kört in på Drottningatan från Olof Palmes gata. Alternativt åkt in via Klara Norra och Apelbergsgatan.

//BB

Självklart hade han inte kört mot enkelriktat om han planerat allt, med jag delar inte uppfattningen att detta var så noga planlagt.

Sedan finns det olika grader av planering, att han skulle ta en körtur innan Drottninggatan betyder inte per automatik att han valt att reka den vägen innan, han har troligtvis haft nog med självsäkerhet för att köra en runda utan att åka fast.
Kör han sakta nog och håller uppsikt som vilken chaufför som helst så fanns det ju ingen anledning att haffa honom före Drottninggatan, med undantag för den riktiga chauffören som förgäves försökte få ifatt honom till fots
Det kan ju även ha varit så att GM valt att skaka av chauffören genom att köra i en cirkel.

Det bästa hade varit om vi haft en polis eller liknande vid starten av färden som åtminstone kunde tömma sitt pistolmagasin, det skulle få alla längre ned på gatan att haja till.
Citera
2017-04-14, 21:20
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davidbrent
Vilka är faktafelen? Säger inte emot utan undrar bara uppriktigt.

Ufff! Det var så många. Orkar inte ta upp artikeln igen och läsa, men några korta exempel som jag kommer ihåg. Lena från Lysekil skulle vara det första dödsoffret (enligt relativt samstämmiga uppgifter befann hon sig nere på Åhléns). Ebba, som alla vet dog i närheten av korsningen Kungsgatan/Drottninggatan skulle ha blivit påkörd strax utanför Åhléns osv osv.
Det var fullt med faktafel. Blir bara trött. Det var en snyftis om hur hemskt det kan vara. Vilket det är! Men man behöver ju inte mata en hel artikel med faktafel för det.
Citera
2017-04-14, 21:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
I så fall var den som manövrerade liften synlig inifrån Caliente.

Lastbilen stod med fören mot Holländargatan och därmed förarsidan utåt och passagerarsidan inåt Caliente.

Bara att klicka på Google Street View och navigera efter behag. Jag är besviken på Googles uppdatering som gav terroristen detaljinformation.

Caliente Tapas bar
Adolf Fredriks kyrkogata 12, 111 37 Stockholm
08-23 21 21

https://goo.gl/maps/7MvFxUmBr6p

Exakt, den här bilden på en lastbil som lastar av vid Caliente tog jag på måndagen efter attentatet. Ungefär så stod terror-öl-lastbilen.

http://forumbilder.se/G820D/20170412-072311
Citera
2017-04-14, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
De dementerar, omedvetet eller ej, att vi skulle fått uppgifter om att han var efterlyst i februari 2017, genom att hänvisa till att deras underrättelsematerial rörde 2016!

Nu har inte Uzbekistans utrikesminister sagt att man specifikt informerat i samband med att Akilov blev efterlyst.

Citat:
Department of internal affairs of the Samarkand region filed a suit against him and investigated a criminal case for offences under articles 127, 244 and 244-1 of the Criminal code of the Republic of Uzbekistan. He, in particular, is accused of involving minors in antisocial behaviour, production or dissemination of materials containing threat to public security and public order, creation, guidance, participation in religious extremist, separatist, fundamentalist or other banned organizations.

Earlier information about illegal acts of Akilov was handed to special services of one of our Western partners to further inform the Swedish side.
http://news.uzreport.uz/news_2_e_150686.html

Artikeln innehåller hela svaret, vilket är bättre än referat av Reuter som i sin tur redigerats i svensk media.
Citera
2017-04-14, 21:24
Medlem
BillBasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeoilman
Som bilderna visar verkar denna ha knappar på båda sidor, där jag varit inblandad har knapparna suttit på förarsidan, men varje beställare kan ju bygga skåpet som dom vill.

Jag förstår. Ja, det innebär alltså att vi inte har en aning om vilken sida GM stod på. Även om det logiska vore passagerarsidan för att inte ses från Caliente. Å andra sidan skulle han i så fall stå i vägbanan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in