2017-04-14, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Min kommentar skrev jag innan jag läst inlägget om att lastbilen passerar övervakningskameran 14:53:35.
Jag byggde det då på en sammanställning av en massa uppgifter. Jag jobbar med en uppdatering av min sammanfattning som behöver revideras på några punkter.
Jag hoppas verkligen att tidsangivelsen 14:53:35 är korrekt. Jag skulle dock gärna få in uppgift om första samtalet till 112 som jag antar skedde någonstans 14:53:25-14:53:40.

Suck, hur många inlägg har du skrivit nu kring dina jättehemliga uppgifter och millisekundprecisa uppskattningar för händelseförloppet?

Låt mig ta ner dig på jorden för en kort stund:

Verklig tid är en sak, den tid diverse armbandsur, mobiler, övervakningskameror och kyrkklockor visar är nåt helt annat. Vi pratar diffar på uppåt fem minuter. I rätten kommer ingen att prata sekunder som du gör
Det är meningslöst och ointressant, oavsett vad dina hemliga informatörer tutar i dig.
Citera
2017-04-14, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Den nu borttagna, men sparade, artikeln i Södermanlands Nyheter (SN) lämnar onekligen intressanta uppgifter. En man som jobbar på ett kontor nära Åhléns intervjuas och han berättar att flera tjejer flydde in på kontoret efter attacken och dessa ögonvittnen berättade att flera personer ska ha försökt få ut föraren ur lastbilen men att två män i folkmassan då ska ha dragit upp pistoler och skjutit upp i luften varpå panik utlöstes.

Citat:
Enligt vittnet Ken ska fyra unga kvinnor, som sökt skydd på hans kontor efter dådet, berättat att de sett hur några ur folkmassan försökt få ut föraren ur lastbilen efter att den kraschat. Då ska två män ha börjat skjuta i folkmassan vilket ledde till att alla sprang därifrån.

Men det ligger ju en bild i tråden där en man håller i ett vapen vid lastbilen.
Citera
2017-04-14, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeoilman
Nej precis, då kan vi konstatera att GM är den som stänger bakgaveln. Denna stängs från sidan, precis i anslutning till själva liften.
Vilken sida sitter knapparna? Troligen högersidan så man inte behöver stå ute i gatan. GM är då dold från restaurangen sett. Går sen längs lastbilens högersida och rundar fronten för att kliva in på förarplatsen. Han kan kanske gått in från passagerarsidan.
Citera
2017-04-14, 20:39
Medlem
PrincessDaisys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Du får tänka om, din teori är värd att titta på, jag skriver inte att den är värdelös.
Utan du måste bredda dig.
Du lägger för mycket fokus på bomben. Jag lägger fokus på att han är ute efter att döda.
Kan ha flera orsaker till hans beslut.

Jag har svårt att tro att det är en slump att han stöter på lastbilen.

Journalisterna var också inne på att slottet och riksdagen var det egentliga målet, men det är tyst nu.

Att han inte var ensam är säkert. Tolka mig rätt nu, han utförde dådet men han har vänner som stöttat honom i dådet.
Tror också att flera visste om hans planer. Och självklart var han ute efter att döda! Så många som möjligt! Missförstå mig rätt nu, men vi ska nog va glada att det "bara" vart 4 avlidna! Hade han inte tappat kontrollen på lastbilen hade det blivit betydligt fler!
Det enda jag inte får ihop är varför bomben inte var ihopsatt?
Citera
2017-04-14, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Att Sverige skulle ha fått underrättelser om att Akilov var efterlyst i februari 2017 dementerar ju SÄPO-källan, möjligen oavsiktligt i intervjun här

Jag tror att uzbekerna ljuger hej vilt. Jag misstänker dessutom att det kan vara uzbekiska säkerhetstjänsten själva som ligger bakom detta dåd.

Mordförsök. Imamen i Strömsund blev skjuten i huvudet men överlevde. Helt klarlagt att uzbekiska regeringen låg bakom det, vad jag förstått.
SÄPO dementerar inte, de vägrar att kommentera uppgiften.

Om du läser vad HRW och Amnesty skriver, så framgår det att underrättelseverksamhet är kontroversiell. Nämnda organisationer antyder guilt by association, om uppgifter från förhatliga regimer används. Amnesty tar odelat parti för oppositionella till sådana regimer. Men gruppen oppositionella rymmer i det aktuella fallet även islamister. Anta att Sverige och SÄPO följt dessa ideal ? Den hållningen står ju i uppenbar konflikt med strävan efter säkerhet i Sverige. Vore det inte rimligare att oroande indikationer även från förhatliga källor för vår säkerhets skull används med ett gott uppsåt ? Hur som helst måste man göra vägval och vägval för Sveriges del borde vi som medborgare känna till.
Citera
2017-04-14, 20:40
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Denna artikel tycker jag alla i tråden ska LÄSA.
Knökfull av fakta.
Tack !

Fantastisk artikel i Aftonbladet som kan sammanfattas i ett enda ord FLUM!

Så mycket faktafel så många felaktiga uppgifter. Vad fan är syftet från Pravdablaskan den här gången?
Citera
2017-04-14, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
Vilken sida sitter knapparna? Troligen högersidan så man inte behöver stå ute i gatan. GM är då dold från restaurangen sett. Går sen längs lastbilens högersida och rundar fronten för att kliva in på förarplatsen. Han kan kanske gått in från passagerarsidan.

De sitter på förarsidan. Så nej GM bör synas från restaurangen. Normalt använder ju inte en chaufför dessa knappt då dom har fjärrkontroll.. och jag undrar fortfarande varför han inte fäller liften med fjärren när han ser att den är stängd.
Citera
2017-04-14, 20:44
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Yes jag förstod dig, jag tycker dock lite annorlunda.

1// vad är det som säger att han ändå inte befann sig på den adress han var skriven på. Han kanske hämtade post? Han kanske såg chauffören vid något tillfälle och började fundera? Kanske kontaktade han chauffören vid något tillfälle?

2//jag som jobbar i branschen finner andra saker mer intressanta då det faller inom ramen för "orimligt". Ett exempel är som jag tidigare nämt att han via sin fjärrkontroll lyckats få upp liften till maxläget för det som är möjligt med liften. Eftersom han fällt upp liften så är han på väg därifrån. Precis då slår GM till. Stod han och väntade på just detta läge? Kan någon sett honom stå och vänta? Om detta skett spontant så har GM haft en osannolik tur att alla bitar faller på plats precis när han kommer.
Ja, att han skulle klättra upp i hytten och börja köra exakt när chauffören har fört upp lastbryggan till max är väldigt fint flyt för GM.

Jag har hört sägas att det är svårt att köra en lastbil då den ska ha väldigt många växlar. Stämmer detta? Eller är det som att hoppa in i en bil och bara köra efter att man släppt handbromsen?

Man ska också komma ihåg att chauffören har anpassat sin berättelse alltefter att nya uppgifter framkommit. Då media framförde till honom att 39-åringen tidigare varit skriven några tiotals meter från hans egen bostad så uppgav han att han möjligtvis kände igen den GM som stal lastbilen, fast ändå inte.
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2017-04-14 kl. 20:47.
Citera
2017-04-14, 20:46
Medlem
BillBasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd

Citat:
De sitter på förarsidan. Så nej GM bör synas från restaurangen. Normalt använder ju inte en chaufför dessa knappt då dom har fjärrkontroll.. och jag undrar fortfarande varför han inte fäller liften med fjärren när han ser att den är stängd.

Jag tycker det ser ut som knappar på passagerarsidan:
https://minfil.org/v2of1db7b6/DVV_3.jpg

Edit: Eller rentutav på båda sidor: https://minfil.org/wfof14bcb3/DVV_5.jpg
Senast redigerad av BillBass 2017-04-14 kl. 20:48.
Citera
2017-04-14, 20:50
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Men det ligger ju en bild i tråden där en man håller i ett vapen vid lastbilen.
Ja, men att denne man skjutit i luften då allmänheten försökte få ut chauffören och på så vis skingrat folkmassan som drabbades av panik är inget som jag setts rapporterat i media innan.
Citera
2017-04-14, 20:50
Medlem
psflaxs avatar
Citat:

Har aldrig sett en distributionsbil med knapparna på förarsidan.

Då måste du stå ute i trafiken för att manövrera liften...?
Citera
2017-04-14, 20:52
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Tack!

OK. Skall försöka kolla (väldigt dåligt internet här). Det spelar väl iofs inte så där jättestor roll någon sekund hit eller dit. Inte ens fem sekunder.
Om nu folk uppfattat det som att jag leder någon slags sekundjakt så kan dom ju fundera på vad skillnaden mellan 14:53:00 och 14:53:59 är?
Och dom kan ju också fundera på vad tidpunkten 23:59:59:99 kallas på engelska? THE END OF THE DAY
Jag tror alla fattar skillnaden mellan 14:53:00 och 14:53:59.
Tekniskt sett "59 sekunder". Men du väger in nåt annat.

Men jag tror inte alla fattar, inklusive mig själv, vad du försöker uppnå med sekundprecisionen?
- Vad vill du uppnå? Förutom en känsla av "precision och perfektion"? Finns det nåt du tror kan komma att ses på med andra ögon och påverka utgången av detta fall?
Eller egentligen, vad drivs du av!

/// för mig får du gärna hålla på med din sekundjakt. Ok. Men jag förstår inte vad som driver dig. Och vad du vill uppnå. (och jag behöver ju inte förstå det.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in