2017-04-14, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Att man misstänkte att terroristen skulle försöka ta sig därifrån med tunnelbanan kan alltså inte ha något alls med saken att göra? Vidare får du gärna visa var i "Om kriget kommer" (först utgiven 1943) som det står att tunnelbanan (första linjen öppnad 1950) ska stängas ned vid en attack..

Det sägs att attentatsmannen lämnade centrala Stockholm med kollektivtrafik, hade kanske fungerat även med tunnelbanan? Såg på tv hur avspärrningarna långsamt utökades, en GM hade kunnat promenera bort i makligt tempo. Avspärrningsmomentet hade dom nog inte tränat nyligen.
Citera
2017-04-14, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamVimes
Ordbajsande.....
Du påstår nått = DU belägger det..
Inte bara vifta med armarna & yra om sök själv.

Som sagt, det här är ingen förskola där saker ges på silverfat.
Vill du vara med i diskussionen på en vuxen nivå så får du lära dig att finna information på egen hand. I det här fallet (Drottninggatan 2010) finns det gott om källor i form av slask-media att finna.
Annars förstår jag inte vad du har här att göra, då är det bättre att du hoppar över till en tråd som avhandlar kvällens lets dance eller liknande.
Du svarade inte heller på min fråga, men det spelar föga roll, tills du framför något vettigt eller deltar i diskussionen på ett vettigt vis kommer du inte få några fler svar av mig.

Detta blev ett helt irrelevant off-topic inlägg som gärna får raderas av mod.
Citera
2017-04-14, 18:17
Medlem
Citat:
Som sagt, du har inga belägg bara mer ordbajsande.....

Problemet är att även om jag kastar fram länkar från Aftonbladet eller metro där ögonvittnen 2010 beskriver hur Säpo / civilklädd polis är stationerade på gathörn och restauranger samtidigt som dåden så kommer du ändå inte bekräfta det som trovärdig "källa", precis som det i det här fallet inte anses som trovärdig källa att flera i omgivningen uppmärksammat helikoptrarna timman innan dådet. Exempelvis.
Eller varför inte sms'n och kommunikationen från anställda inom försvaret 2010 som varnade anhöriga från att vara i centrala Stockholm samma dag tidigare på dagen? Om jag skulle ge dig länkarna skulle det bara ge dig vatten på kvarnen och fortsätta ditt enkelspåriga naggande.
Nej tack, då avstår jag hellre än att ge mig in i den sådan dum-dum-diskussion, som jag förvisso ändå gett vika för nu. Men det här blir det sista vi dryftar i det här.
Uppdrag granskning träffade irakisk säkerhetstjänst som stod fast vid att de flera gånger påtryckt varningar om Taimour, och vittnar om hur Säpos samarbetsvilja var lika med noll.
Artiklar i slask-media idag påvisar samma beteende från Säpo med källa Uzbekistans säkerhetstjänst.

Så. Nu kan du och orm-jokern fortsätta ryggdunka varandra och slösa meningslösa inlägg i tråden. Glad påsk!
Citera
2017-04-14, 18:25
Medlem
Citat:
Ok..
Var & när?

Citat:
Ursprungligen postat av tlk00
Jag påstår ingenting. Jag har bara noterat att jag endast tycks se en hjulaxel bak på lastbilen som åker förbi butiken. Du påstår däremot att det är naturligt att saker kan försvinna pga "frame rate" och då är det väl ändå du som får förklara dig?

Jag påstår som sagt inte att detta är något bevis till någonting, utan jag vill bara ha en förklaring, och eftersom det verkar vara glasklart för dig frågar jag just dig.

https://imgur.com/a/JWmNn

Varsågod.
Citera
2017-04-14, 18:41
Medlem
Citat:
Du verkar ha tid att svara mig med massa strunt istället för att ta dig tid att istället försöka förklara för mig så att jag kan förstå, det är det enda jag begär. Men det är tydligen mitt jobb att lära mig på egen hand eftersom du verkar ha egenrätt på att påstå saker i den här tråden.

Ok...
En kamera som filmar en lastbil som passerar med en bild/ 100dels sekund fångar allt, eller hur?
En kamera som filmar en lastbil som passerar med en bild/ 10dels sekund fångar mindre, eller hur?
En kamera som filmar en lastbil som passerar med en bild/ sekund fångar ändå mindre, eller hur?
Frågor på det?
Citera
2017-04-14, 18:44
Medlem
Eftersom diskussionen just nu behandlar filmen (den enda?!) Som visar lastbilen i framfart innifrån butiken så är jag också lite nyfiken, även om det i det stora hela kanske inte alls är relevant.

Lastbilen som åker förbi framstår definitivt som en kortare en-axels historia än den Spendrups bil som vi sett i slask-media.

För att räta ut vad som är vad måste vi titta på alla andra hundratals filmer som måste finnas från Drottninggatan. Facebook filmer från privatpersoner såväl som övervakningskameror osv.
Var finns dom? Källa tack.
Citera
2017-04-14, 18:46
Medlem
Citat:
Ok...
En kamera som filmar en lastbil som passerar med en bild/ 100dels sekund fångar allt, eller hur?
En kamera som filmar en lastbil som passerar med en bild/ 10dels sekund fångar mindre, eller hur?
En kamera som filmar en lastbil som passerar med en bild/ sekund fångar ändå mindre, eller hur?
Frågor på det?

Det köper jag absolut. Men det jag finner märkligt med bilden ifråga är att den fångar ett hjul.. Jag förstår ju att om en bild hade tagits precis "före" och en precis "efter" så man inte hinner se något utav bakhjulen men hur ett kan fångas på bild och inte det andra förstår jag inte.

http://imgur.com/a/S96wp

Sen om man tittar på "ramen" och "lådan" mellan fram och bakhjul så verkar det också ha försvunnit..
Citera
2017-04-14, 18:50
Medlem
Citat:
Det köper jag absolut. Men det jag finner märkligt med bilden ifråga är att den fångar ett hjul.. Jag förstår ju att om en bild hade tagits precis "före" och en precis "efter" så man inte hinner se något utav bakhjulen men hur ett kan fångas på bild och inte det andra förstår jag inte.

http://imgur.com/a/S96wp

Sen om man tittar på "ramen" och "lådan" mellan fram och bakhjul så verkar det också ha försvunnit..

Kameran "knäppte" kort på första hjulet, frame rate gjorde att det andra redan passerat när nästa kort "knäpptes".
Citera
2017-04-14, 19:01
Medlem
Citat:
Kameran "knäppte" kort på första hjulet, frame rate gjorde att det andra redan passerat när nästa kort "knäpptes".

Okej, jag får nöja mig med det så länge då jag saknar kunskap om detta, även om det låter en aning märkligt i mina öron. Tack ändå för svaret.
Citera
2017-04-14, 19:04
Medlem
Citat:
Okej, jag får nöja mig med det så länge då jag saknar kunskap om detta, även om det låter en aning märkligt i mina öron. Tack ändå för svaret.

Ok kanske enklare om du i stället för frame rate tänker tiden mellan "korten" som kameran knäpper.
Citera
2017-04-15, 11:34
Medlem
Signalkabels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
2010 var det en dåre som sprängde sig själv.
Menar du att Säpo "annonserade" det genom att ha en övning om elförsörjning 2 månader och 11 dagar tidigare? Vad vann de på detta?

Angående övningar / terrordåd / säkerhetstjänster som du skriver här ovan - om vi kollar på listan över påstådda kopplingar som någon postade tidigare i tråden:

* Stockholm 2017 - Samma dag
Nej, övningen skedde inte samma dag, inte ens samma ort har bekräftats. Säkerhetspolis, ja!

* Westminister London 2017 - 2 dagar innan
Nej, övningen skedde 3 dagar innan, på floden med vanlig polis. Säkerhetstjänst/polis? Nej..

* Paris 2015 - "exercise on the very same day"
Övning för ambulans- och sjukhuspersonal. Säkerhetstjänst/polis? Nej..

* Oslo/Utöya 2011 - "drill finished at 15:00 that same Friday"
Stämmer - polisiära beredskapstruppen Delta Force övade. Säkerhetstjänst/polis? Nej..

* Bostons bombdåd 2013 - övade på bombdåd samma dag
Ytterligare en konspirationsteori framförd av 1 av 23 000 löpare. Säkerhetstjänst/polis? Nej..

* London 2005 - 2 dagar innan
Rykten om att polisen skulle haft bombövningar. Säkerhetstjänst/polis? Nej...
* 9/11 - samma dag
Militärövningar på andra sidan landet och utomlands... Säkerhetstjänst/polis? Nej..

wow... säkerhetspolisen ser verkligen misstänkt ut i detta ljus.. Men fyll gärna på med terrorövningar som annoterats ut på säkerhetstjänster hemsidor ....

Gällande London 2005 torde detta klipp visa att övningar skedde samtidigt, på samma platser och enligt samma scenario som attentaten. https://www.youtube.com/watch?v=jInH6VS13YY , där de uttryckligen säger att 1.000 personer deltog i övningen "for a company in the private sector" (skulle vara intressant att veta vilket privat företag).

Journalisten: -"Just to get this right. You were actually working today, on an exercise that envisioned virtually this scenario?"
Peter Power: -"Almost precisely."
Citera
2017-04-15, 11:49
Medlem
D-Vitamins avatar
På följande bild släpas kvinnan med den skadade foten:

https://www.gangrapesweden.com/stockholm/swedishmigration35.jpg

Söker man på platsen via Google Maps så är det här:

https://www.google.se/maps/@59.332522,18.0597577,3a,75y,135.23h,78.31t/data=!3m6!1e1!3m4!1sFLVhgGs8Yicmr-N4qr448w!2e0!7i13312!8i6656

Granskar man var i terrängen det är så ser man snart att det är en ganska skaplig bit från själva olycksplatsen. Flera hundra meter faktiskt. Någon som har ett rationellt svar på varför man släpar en skadad kvinna hundratals meter på det viset?

EDIT: Cred går till Peekay Truth som gjorde detta fynd.
Senast redigerad av D-Vitamin 2017-04-15 kl. 11:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in