2017-04-14, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamVimes
Du påstår saker = du belägger det..

Jag påstår ingenting. Jag har bara noterat att jag endast tycks se en hjulaxel bak på lastbilen som åker förbi butiken. Du påstår däremot att det är naturligt att saker kan försvinna pga "frame rate" och då är det väl ändå du som får förklara dig?

Jag påstår som sagt inte att detta är något bevis till någonting, utan jag vill bara ha en förklaring, och eftersom det verkar vara glasklart för dig frågar jag just dig.

https://imgur.com/a/JWmNn
Citera
2017-04-14, 10:12
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Jag håller med dig om att mycket i tråden är mer eller mindre fantasifulla funderingar, men är det då inte än värre att a priori, innan utredningen är publicerad, utesluta varje tanke på att det kan ligga mer bakom än en ensam förvirrad 'Lone Nut'?

Är inte det avsevärt mer farligt för ett demokratiskt genomlyst rättssamhälle?

Jag tycker man kan få spekulera hur mycket man vill om man är tydlig med det - det är när man kommer med tvärsäkra uttalanden och helt saknar belägg som det blir lite fånigt och onödigt. Detta är de påståenden jag tyckte att eyecreate borde belägga lite tydligare:

Citat:
-Flera helikoptrar som cirkulerar attentatsplatsen timman innan dådet.

-Insatsstyrka i full mundering på plats inom minuter.

-Medias initiala hantering.

-Frågetecken om ev skottlossningar som sopats under mattan.

-Tillgången till en läglig lastbil, upplåst och med motorn igång i centrala sthlm.

-Stort polisuppbåd vid Rosenbad trots att inget hänt där.

-Dygnen innan attacken övade polisens internationella insatsstyrka tillsammans med försvaret på scenariot terrordåd i centrala Stockholm.

Bara några av frågetecknen, som pekar mot en s.k. false flag, planerat attentat.

Det blir ju bara fånigt att påstå sånt när man inte har belägg för ett enda av påståendena.
Men visst - jag kan gott erkänna att jag går lite väl hårt fram ibland, jag blir tveklöst rätt frustrerad när folk påstår en massa saker om och om igen trots att det redan getts svar och trots att de inte har minsta fog för det de påstår..
Citera
2017-04-14, 11:00
Medlem
HGs avatar
Jag har för mig att alla falska attacker bygger på att gärningsmannen ( eller syndabocken ), dödas ganska omgående efter att han har gjort sitt. Men i detta fall har inga försök gjorts för att ta livet av Uzbeckarn.
Citera
2017-04-14, 11:14
Medlem
Är regeringen bakom attacken?

Här vad jag tycker?

1- De var medvetna om fanatiska bakgrund till terroristen, ännu var varande http://www.svt.se/nyheter/inrikes/uzbekistan-terrormisstankte-akilov-har-kopplats-till-is

2- De har bilder på terroristen minuter efter attacken.

3- De Angripa terroristen på samma dag.

Hoppas att jag har fel, jag är bara rädd för Sverige framtid
Citera
2017-04-14, 12:29
Medlem
Det har varit rätt svårt att få fram alternativa filmer ifrån attacken så det är svårt att avgöra definitivt.

Dock är det faktum att lastbilen krashar i Åhlens och att de dagen innan haft en övning om en bomb i just Åhlens City gör att det hela troligtvis är en bluff.

http://www.expressen.se/nyheter/ovade-dagen-fore--ahlens-var-ett-av-malen/

Vad är oddsen för det liksom?

Jag är också mycket misstänksam över de bilder som kommit fram med kvinnor och invandrare bär olycksoffer runt på olycksplatsen. Varför gör dom det? Hur kan dom avgöra om det är lämligt att förflytta personer? Varför väntade dom inte på ambulanspersonal?
Citera
2017-04-14, 12:35
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlienCovenant
Det har varit rätt svårt att få fram alternativa filmer ifrån attacken så det är svårt att avgöra definitivt.

Hur många övervakningskameror kan det finnas på Drottninggatan tro? Måste ju finnas fler filmer på när lastbilen kommer åkandes. Men som vid alla andra attacker får man aldrig se det...

På de filmer som läckt ut på nätet så syns mängder med människor viftandes med mobiltelefoner. Det bara MÅSTE finnas fler filmer från tillfället. Några sitter definitivt på material, så är det.
Citera
2017-04-14, 13:18
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-Vitamin
Hur många övervakningskameror kan det finnas på Drottninggatan tro? Måste ju finnas fler filmer på när lastbilen kommer åkandes. Men som vid alla andra attacker får man aldrig se det...

På de filmer som läckt ut på nätet så syns mängder med människor viftandes med mobiltelefoner. Det bara MÅSTE finnas fler filmer från tillfället. Några sitter definitivt på material, så är det.

Övervakningskamror på gata finns inte om det inte är fastighet med skyddsobjekt, länstyrelsen ger inte tillstånd till övervakning på allmän plats utan särskilda skäl.

När lastbilen kommi hög fart är det inte filma med kamrean högsta prioritet.

Men det är skönt att höra tt så många av dessa "skeptiker" lever i en skyddad värld där man aldrig känt verklig rädsla.
Citera
2017-04-14, 13:22
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:

Dock är det faktum att lastbilen krashar i Åhlens och att de dagen innan haft en övning om en bomb i just Åhlens City gör att det hela troligtvis är en bluff.

Jag är också mycket misstänksam över de bilder som kommit fram med kvinnor och invandrare bär olycksoffer runt på olycksplatsen. Varför gör dom det? Hur kan dom avgöra om det är lämligt att förflytta personer? Varför väntade dom inte på ambulanspersonal?

Ja likheten med lastbil och bomb är slående.... Polisen övade dagen innan med gisslantagade med eldvapen som hot, dagen efter knivskars någon, vad är oddsen!

Ja konstigt att folk bärs för att sättas i säkerhet ifall det sker något annat, och hur vet du att dessa personer inte är sjukvårdspersonal/utbildade som var där på sin lediga tid?

Misstänksamhet mot något baserat på okunskap är fånigt i kvadrat!
Citera
2017-04-14, 13:29
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-Vitamin

Frågan har diskuterats i en annan tråd och naturligtvis finns det många privata bilder som tagits av folk på plats. Däremot ligger de på dessa med hänsyn till den känsliga situationen runt allt bildmaterial som tagits inofficiell på plats.
Citera
2017-04-14, 13:34
Medlem
sonny crockets avatar
Citat:

Ur artikeln:

"Hon berättar att det inte är första gången som katastrofer inträffar i anslutning till utbildningen:

– Varje gång vi har hållit den här utbildningen har det hänt något i anslutning till den, även om det hittills inte hade varit i Sverige, säger hon och fortsätter:

– Jag var så tacksam för att vi har så fantastiska krisstödjare i Stockholms läns landsting."
Citera
2017-04-14, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonny crocket
Ur artikeln:

"Hon berättar att det inte är första gången som katastrofer inträffar i anslutning till utbildningen:

– Varje gång vi har hållit den här utbildningen har det hänt något i anslutning till den, även om det hittills inte hade varit i Sverige, säger hon och fortsätter:

– Jag var så tacksam för att vi har så fantastiska krisstödjare i Stockholms läns landsting."

Vad vill du ha sagt med ditt citat??
Citera
2017-04-14, 13:37
Medlem
sonny crockets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamVimes
Vad vill du ha sagt med ditt citat??

Jag tyckte det var intressant att hon sa: "Varje gång vi har hållit den här utbildningen har det hänt något i anslutning till den".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in