2017-04-14, 15:50
Medlem
Har det utretts om Spendrup chauffören och gärningsmannen haft samarbete? De bodde väl nära varandra, jag gillar inte sådana "slumpar".
Citera
2017-04-14, 15:52
Medlem
sonny crockets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Polisen hade en övning om terroristattack inte så länge sedan. Vad jag förstår var det många andra organisationer och myndigheter som deltog. SL kan antas ha varit med på ett hörn eftersom de ligger i riskzonen för attacker. Landstinget tyckte att de kunde dock använda sin tid bättre än att delta i en sådan övning. Fast de har ju egna övningar.
Är det dessa övningar du syftar på?

Polisens/säpos/militärens övning:
http://www.sakerhetspolisen.se/ovrigt/pressrum/aktuellt/aktuellt/2017-04-06-polismyndigheten-forsvarsmakten-och-sakerhetspolisen-ovade-terroristbekampning.html
Landstingets övning:
http://www.expressen.se/nyheter/ovade-dagen-fore--ahlens-var-ett-av-malen/

Kan du på nåt vis bekräfta att de inte samövade? Landstingets övning gick andra dagen av polisen/säpo/militärens övning, alltså samtidigt, och scenariot innefattade en attack mot Åhléns City.
Citera
2017-04-14, 15:54
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BosseBetong
Enligt den här artikeln så kom första larmsamtalet 14.52. Om det är 100% går såklart inte att avgöra här & nu, men det är minuten före tidigare angivelser?

http://www.expressen.se/nyheter/kamerorna-avslojade-rakhmat-akilovs-flykt

//BB

Intressant uppgift. Jag har mailat journalisten för att få reda på hans källa.
Citera
2017-04-14, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TbbW
Så sämsta läge är att föraren inte hade kort och färdskrivaren är trasig. Får hoppas det går att ta fram ändå. Komponenter brukar ju hålla 105 grader. Så tror du den klarade det?
https://z.cdn-expressen.se/images/49/2f/492fa20b19184e07acb14dca62959287/16x9/680.jpg

Mjo rent teoretiskt, men skulle ju gissa på att spendrups kört den direkt till reparatören om så varit fallet. Finns alltid reserv bilar, och någon var säkert hemma sjuk denna dag, så utrymme att byta bil finns nästan alltid. Man vill åtgärda detta annars måste föraren göra anteckningar likt uppgifter som registreras av färdskrivaren. Vilket man gärna slipper, speciellt om föraren pratar dålig svenska och man som trafikledare ska förklara hur föraren ska göra. Man får ändå bara köra 7 dagar utan fungerande färdskrivare.
Citera
2017-04-14, 15:57
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
I Expressen beskriver de situationen så här.

Det här är en extraordinär situation så det kan vara så att SL själva initierade sökningen som en speciell utredare gjorde då de hörde att det hade skett ett terroristbrott. Annars följer de bara i realtid och gör större ansträngningar bara vid brott som drabbar SL eller SLs resenärer för att säkra bevismaterial för skadestånd eller annat. Men det här brottet hände ju utanför. Vaket av värdarna att notera signalement och vidarebefordra dem.

Polisen hade en övning om terroristattack inte så länge sedan. Vad jag förstår var det många andra organisationer och myndigheter som deltog. SL kan antas ha varit med på ett hörn eftersom de ligger i riskzonen för attacker. Landstinget tyckte att de kunde dock använda sin tid bättre än att delta i en sådan övning. Fast de har ju egna övningar.

Eftersom terroristattackerna ofta omfattar flera moment, i Bryssel var det flygplatsen och tunnelbanan, så tror jag att polisen och andra berörda myndigheter, organisationer och företag har etablerade samarbetsformer för detta så alla vet vad de ska göra när något händer. T-banan slutade ju att gå ganska snabbt efter attacken. Alla övriga kommunikationer stannade. Jag tror att det är i första hand för att polisen ska kunna säkra att det inte finns bomber någon annanstans i första hand. I andra hand att kapa flyktvägar m m. Nu verkar som att samarbetet fungerat som det var planerat.

Sedan tror jag att även SÄPO var med på ett hörn för att kolla om det vara någon som de följer. Tror inte att de släpper ärenden som de lägger ned heller så de har nog materialet med ev bilder kvar.

Presskonferensen där bilden släpptes var intressant. Polisen ville inte kommentera bilden. Inte ens vad GM hade i handen. Smart. För det behövs inte för att identifiera den man letar efter. Ett eventuellt namn skulle bara få folk att haka upp sig på det istället för bilden. Jag skulle vilja veta mer om deras mediatränare och eventuell psykologkonsult som tränat dem.

Ja verkligen. Att kunna få fram bilden så snabbt tyder på mycket bra samarbete. Jag blev själv väldigt förvånad då de presenterade bilden på presskonferensen. 'Hur fanken har de redan hunnit, ... för de måste ju ändå vara rimligen säkra på att inte hänga ut nån helt oskyldig."

De presenterade också bilden mycket bra och sa egentligen bara att de vill komma i kontakt med denna person. På frågor från pressen sa de bara att han synts i närhet av (eller samband med?) bil/attentat. De sa det på ett sätt som lika gärna skulle kunna (officiellt) tolkas som "han är ett kronvittne" som "han är gärningsmannen". Samtidigt förstod nog de flesta att han är gärningsmannen, iaf med mycket hög sannolikhet.

Denna hantering var imponerande. (Till skillnad från rikspolischefens pladder.)

Och ledde ju till att de fick in direkt ledande tips.
Citera
2017-04-14, 15:58
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 89Spartan
nån som vet om han är sunni eller shia?

Dom flesta i Uzbekistan är Sunni.
Citera
2017-04-14, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeoilman
Mjo rent teoretiskt, men skulle ju gissa på att spendrups kört den direkt till reparatören om så varit fallet. Finns alltid reserv bilar, och någon var säkert hemma sjuk denna dag, så utrymme att byta bil finns nästan alltid. Man vill åtgärda detta annars måste föraren göra anteckningar likt uppgifter som registreras av färdskrivaren. Vilket man gärna slipper, speciellt om föraren pratar dålig svenska och man som trafikledare ska förklara hur föraren ska göra. Man får ändå bara köra 7 dagar utan fungerande färdskrivare.

Och ja, jag tror dom kommer få fram uppgifterna.
Citera
2017-04-14, 16:01
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Du får nog ändra dina 14:53 till 14:52 i dina beräkningar om du tar denna artikel som utgångspunkt för bedömningar.

http://www.expressen.se/nyheter/kamerorna-avslojade-rakhmat-akilovs-flykt/

Det första samtalet till SOS Alarm om terrordådet kom 14.52 på fredagseftermiddagen.

Hej på dig och Glad Påsk!

Nej, det är helt osannolikt att larmet inkom 14:52 såvida det inte var lastbilschauffören som larmade. Men han visste ju då INTE om att det var ett terrordåd. Jag har mailat journalisten för att få ett klargörande.
Citera
2017-04-14, 16:04
Medlem
Uzbekistans utrikesminister: Varnade Sverige för Rakhmat Akilov.

Uzbekistans säkerhetstjänst varnade svenska myndigheter för Rakhmat Akilov före terrordådet i Stockholm. Det uppger Uzbekistans utrikesminister för Reuters.

Ministern uppger också att svenska myndigheter fått information om 39-åringen före terrordådet. Uppgifterna ska ha kommit från Uzbekistans säkerhetstjänst via ett annat västerländskt land.

Kommer vi få veta hela sanningen i detta om Svenska myndigheter har gjort bort sig?
Citera
2017-04-14, 16:05
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
Intressant info i Expressenartikeln (om sant).
De säger att det är en "SL-utredare" som hittar MGM i filmaterialet och sedan ger exakta tidsuppgifter till polisen som då "enkelt" kan plocka fram bilderna. Intressant. Det är alltså inte polisens bildanalysgrupp som *hittat* bilderna utan SL.

Står även att SL-personal sett en man springa ner i tunnelbanan och då larmat denne SL-utredare som kunde hitta bilderna. Det är - om Expressen har rätt - SL som är vittnen och hittat bilderna.

Det var ny info för mig.

Hela artikeln är knepig. Om det inte är den "förvirrade" lastbilschauffören som larmat 14:52 så är det helt uteslutet att ett larm kommit in 14:52.
Citera
2017-04-14, 16:07
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeoilman
Om nu som vittnet stig säger, att GM flyger in i rutan med ansiktet vid krocken, bör ge en skada i ansiktet. Säg att det går i 50km/h vid krocktillfället så skulle det åtminstone skapa en bula, men mer sannolikt en skada med blodvite. Bilden som är tagen vid gripandet i bilen finns inte tillstymmelse till skada i ansiktet.

Kan han slängt sig ner på sätet bredvid när han inser han inte kan styra? Då blir det logiskt att han kryper ur på passagerarsidan och skär sig på baklåret.
Citera
2017-04-14, 16:09
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Hej på dig och Glad Påsk!

Nej, det är helt osannolikt att larmet inkom 14:52 såvida det inte var lastbilschauffören som larmade. Men han visste ju då INTE om att det var ett terrordåd. Jag har mailat journalisten för att få ett klargörande.
Varför är det osannolikt att larm kom redan 14:52?

Vad jag tyckt mig förstå har bl.a. en kvinna som larmat intervjuats. Hon har kunnat visa tidstämpeln 14:53 i sin mobil samtidigt som hon påstås ha sagt "det är för sent, det är för sent" vid larmringning eftersom hon då sett att påkörningar eller kanske slutkrock redan skett.
Dvs, det är inte omöjligt att hennes larm kom i slutskedet av förloppet och att någon annan larmat före, redan i ett tidigare skede av förloppet. Vilket skulle kunna vara 14:52.

Kanske. Som en möjlighet.

/// jag har inte följt eller analyserat detta i detalj och kan ha missat nåt.

Edit:stavfel
Senast redigerad av JonasFB 2017-04-14 kl. 16:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in