Citat:
Ursprungligen postat av
JonasFB
Jag gissar, säger gissar, att det är SL själva som både initierat bildletandet och hittat MGM. SL har sedan lämnat över info till polisen. Ev. har polisen kommit med en förfrågan före SL har hittat bilden, men mest troligen har de (SL) påbörjat letandet själva. Det har nog börjat direkt efter att SL-personal larmat att de sett en man springa in/ner i tunnelbanan. Tror faktiskt att de som var på plats kommit ganska långt innan polisen var med i gemet.
Vidare gissar jag att polisen inte har kunnat identifiera mannen från dessa bilder. Han verkar inte känd av polisen och blir därmed mycket svårare att känna igen och hittad. Jag tror att han blev identifierad efter gripandet.
Mina antaganden.
Edit: förtydligande
I Expressen beskriver de situationen så här.
Citat:
Utredare kopplades in för att spåra mannen
Den springande mannens flykt genom tunnelbanan gick för snabbt för att videooperatörerna skulle kunna hitta honom på kamerorna medan flykten pågick. I stället kopplades en speciell utredare in som direkt kunde spola tillbaka i det filmade materialet i jakten på en person med signalementet - mitt i myllret av resenärer på en av Stockholms mest trafikerade t-banestationer en fredagseftermiddag.
http://www.expressen.se/nyheter/kamerorna-avslojade-rakhmat-akilovs-flykt/
Det här är en extraordinär situation så det kan vara så att SL själva initierade sökningen som en speciell utredare gjorde då de hörde att det hade skett ett terroristbrott. Annars följer de bara i realtid och gör större ansträngningar bara vid brott som drabbar SL eller SLs resenärer för att säkra bevismaterial för skadestånd eller annat. Men det här brottet hände ju utanför. Vaket av värdarna att notera signalement och vidarebefordra dem.
Polisen hade en övning om terroristattack inte så länge sedan. Vad jag förstår var det många andra organisationer och myndigheter som deltog. SL kan antas ha varit med på ett hörn eftersom de ligger i riskzonen för attacker. Landstinget tyckte att de kunde dock använda sin tid bättre än att delta i en sådan övning. Fast de har ju egna övningar.
Eftersom terroristattackerna ofta omfattar flera moment, i Bryssel var det flygplatsen och tunnelbanan, så tror jag att polisen och andra berörda myndigheter, organisationer och företag har etablerade samarbetsformer för detta så alla vet vad de ska göra när något händer. T-banan slutade ju att gå ganska snabbt efter attacken. Alla övriga kommunikationer stannade. Jag tror att det är i första hand för att polisen ska kunna säkra att det inte finns bomber någon annanstans i första hand. I andra hand att kapa flyktvägar m m. Nu verkar som att samarbetet fungerat som det var planerat.
Sedan tror jag att även SÄPO var med på ett hörn för att kolla om det vara någon som de följer. Tror inte att de släpper ärenden som de lägger ned heller så de har nog materialet med ev bilder kvar.
Presskonferensen där bilden släpptes var intressant. Polisen ville inte kommentera bilden. Inte ens vad GM hade i handen. Smart. För det behövs inte för att identifiera den man letar efter. Ett eventuellt namn skulle bara få folk att haka upp sig på det istället för bilden. Jag skulle vilja veta mer om deras mediatränare och eventuell psykologkonsult som tränat dem.