2017-04-14, 15:06
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Jag kan inte låta bli att ge en släng till trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP): Är inte det bästa hindret att avstå från gågator och låta bilarna köra ohämmat?

Helt riktigt tänkt. Har man väl börjat spärra av måste man fortsätta. Gågator har en farlig täthet av människor som lockar till sig dem med ont i sinnet. Automatiska avspärrningar av alla gator när maximiantalet personer befinner sig där!
Citera
2017-04-14, 15:12
Medlem
Kebabfysikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Helt riktigt tänkt. Har man väl börjat spärra av måste man fortsätta. Gågator har en farlig täthet av människor som lockar till sig dem med ont i sinnet. Automatiska avspärrningar av alla gator när maximiantalet personer befinner sig där!

Även gågator måste ha möjlighet till biltrafik. Lastbilar och annat som levererar till buiker måste kunna komma fram, vilket även gäller ambulanser och annat.
Citera
2017-04-14, 15:15
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfysiker
Även gågator måste ha möjlighet till biltrafik. Lastbilar och annat som levererar till buiker måste kunna komma fram, vilket även gäller ambulanser och annat.

Självklart. Tron på att allt blir säkrare utan biltrafik är dumheter. Tvärtom är rena gågator farligare, därför att det är en stor lockelse med många möjliga offer, och det går inte att stoppa nån som tar på sig ett bombbälte.

Vilket var det jag tror Orsa menade.

Gågator med en massa hinder är värst av allt, därför att de blir svårare att evakuera.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2017-04-14 kl. 15:20.
Citera
2017-04-14, 15:24
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeoilman
Nej, det läser företaget av från förarkortet. Som sannolikt sitter/satt kvar i bilen. Men en gissning är att kortet som sitter ganska skyddat i färdskrivaren klarar sig och kan läsas av i efterhand.
Mindre bra, hoppas det klarat sig.
Sista frågan Kan man köra lastbilen utan förarkort?
Citera
2017-04-14, 15:25
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Enligt Leif GW hade föraren handskar. Några fingeravtryck bör såldes ej ha avsatts på dörrens utsida. DNA förstörs ju vid brand (räcker med stark hetta) så att de skulle ha kunnat finna DNA inne i hytten är väl kanske inte så troligt. Möjligtvis om han blött och droppat blod när han hoppat ut och sen längs flyktvägen.

Fast det blodet måste de väl i så fall ha kört till labb så de fått en match med den gripne 39-åringen? Han greps cirka kl. 20.00 på fredagen. Om de topsade honom direkt så kan det provet ha körts i ilfart till krim-labbet. Vet inte hur lång tid de behöver på sig på labbet men några timmar antagligen.

Om de har vittnen som pekar ut honom i kombination med att han hade brända kläder vid gripandet plus att han erkänner - då räcker det nog i nuläget. Vi vet ju dock ej vad det är de har på honom.

Kan berätta att 08:00 morgonen efter bekräftade polisen (enligt TV4) att det var föraren som gripits. Man skulle kunna tolka det som att de då fått fram "tillräckliga" bevis. Blodanalys exempelvis.
Citera
2017-04-14, 15:28
Medlem
another-devils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Han hade också enkelt kunna vända på den gatan i gatukorsningen och köra tillbaka.

Den enkelriktade gatan är AF kyrkogata, var är Spendrups chauffören som lossande på just den gatan ? Polis tiger om det. Eller: hoppade han in i bilen ? Körde eller åkte med ?

Ja,

-kanske hade han svårt att vända lastbilen, ovan att backa med lastbil?

Ett vittne (på tv) såg iaf lastbilen börja sin vansinnesfärd i hörnet Kammakargatan/Drottninggatan.
Citera
2017-04-14, 15:29
Medlem
De läkare och sjuksköterskor som sprang ut på gatan för att hjälpa skadade direkt efter attentatet borde ju hedras på något sätt, dels är det farligt och de flesta springer därifrån vid tidpunkten.
Citera
Medlem
Vet inte vad dricka-chaufförerna har för rutiner. Men han går väl ur bilen sänker lastluckan, tar en kärra av något slag och kör in drickat till kunden. Sen omvänt, upp på luckan hissar upp sig och ställer in och säkrar kärran. Åker ner och sen stänger luckan. Stänger han luckan efter han lastat ur för att sen öppna igen för att ställa in kärran? Eller var det bara ett par backar som kunde tas förhand?

När är det chauffören försöker stoppa lastbilen, vid själva stölden eller efter att den snurrat runt kvarteren och kommer i retur på Adolf Fredriks?
Ursäktar om det kanske redan är utrett.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TbbW
Mindre bra, hoppas det klarat sig.
Sista frågan Kan man köra lastbilen utan förarkort?

Absolut så kan du det.. annars ett ganska vanligt misstag hos företag, att bilar körs utan förarkort. Speciellt när bilar bara ska flyttas kortare sträckor.

En förare kan också tappa sitt kort och får då istället skriva ut en remsa, i väntan på sitt nya kort, från färdskrivaren som måste sparas ifall man blir stoppad av de blå.
Citera
2017-04-14, 15:38
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Självklart. Tron på att allt blir säkrare utan biltrafik är dumheter. Tvärtom är rena gågator farligare, därför att det är en stor lockelse med många möjliga offer, och det går inte att stoppa nån som tar på sig ett bombbälte.

Vilket var det jag tror Orsa menade.

Gågator med en massa hinder är värst av allt, därför att de blir svårare att evakuera.
Korrekt. Av just det skälet - evakuering, räddningsinsats etc. - blir stationära hinder bara en markering. Märkligt att det inte räcker med trafikskyltar kan man tycka.
Citera
2017-04-14, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
Jag gissar, säger gissar, att det är SL själva som både initierat bildletandet och hittat MGM. SL har sedan lämnat över info till polisen. Ev. har polisen kommit med en förfrågan före SL har hittat bilden, men mest troligen har de (SL) påbörjat letandet själva. Det har nog börjat direkt efter att SL-personal larmat att de sett en man springa in/ner i tunnelbanan. Tror faktiskt att de som var på plats kommit ganska långt innan polisen var med i gemet.

Vidare gissar jag att polisen inte har kunnat identifiera mannen från dessa bilder. Han verkar inte känd av polisen och blir därmed mycket svårare att känna igen och hittad. Jag tror att han blev identifierad efter gripandet.

Mina antaganden.

Edit: förtydligande

I Expressen beskriver de situationen så här.

Citat:
Utredare kopplades in för att spåra mannen
Den springande mannens flykt genom tunnelbanan gick för snabbt för att videooperatörerna skulle kunna hitta honom på kamerorna medan flykten pågick. I stället kopplades en speciell utredare in som direkt kunde spola tillbaka i det filmade materialet i jakten på en person med signalementet - mitt i myllret av resenärer på en av Stockholms mest trafikerade t-banestationer en fredagseftermiddag.

http://www.expressen.se/nyheter/kamerorna-avslojade-rakhmat-akilovs-flykt/

Det här är en extraordinär situation så det kan vara så att SL själva initierade sökningen som en speciell utredare gjorde då de hörde att det hade skett ett terroristbrott. Annars följer de bara i realtid och gör större ansträngningar bara vid brott som drabbar SL eller SLs resenärer för att säkra bevismaterial för skadestånd eller annat. Men det här brottet hände ju utanför. Vaket av värdarna att notera signalement och vidarebefordra dem.

Polisen hade en övning om terroristattack inte så länge sedan. Vad jag förstår var det många andra organisationer och myndigheter som deltog. SL kan antas ha varit med på ett hörn eftersom de ligger i riskzonen för attacker. Landstinget tyckte att de kunde dock använda sin tid bättre än att delta i en sådan övning. Fast de har ju egna övningar.

Eftersom terroristattackerna ofta omfattar flera moment, i Bryssel var det flygplatsen och tunnelbanan, så tror jag att polisen och andra berörda myndigheter, organisationer och företag har etablerade samarbetsformer för detta så alla vet vad de ska göra när något händer. T-banan slutade ju att gå ganska snabbt efter attacken. Alla övriga kommunikationer stannade. Jag tror att det är i första hand för att polisen ska kunna säkra att det inte finns bomber någon annanstans i första hand. I andra hand att kapa flyktvägar m m. Nu verkar som att samarbetet fungerat som det var planerat.

Sedan tror jag att även SÄPO var med på ett hörn för att kolla om det vara någon som de följer. Tror inte att de släpper ärenden som de lägger ned heller så de har nog materialet med ev bilder kvar.

Presskonferensen där bilden släpptes var intressant. Polisen ville inte kommentera bilden. Inte ens vad GM hade i handen. Smart. För det behövs inte för att identifiera den man letar efter. Ett eventuellt namn skulle bara få folk att haka upp sig på det istället för bilden. Jag skulle vilja veta mer om deras mediatränare och eventuell psykologkonsult som tränat dem.
Citera
2017-04-14, 15:43
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeoilman
Absolut så kan du det.. annars ett ganska vanligt misstag hos företag, att bilar körs utan förarkort. Speciellt när bilar bara ska flyttas kortare sträckor.

En förare kan också tappa sitt kort och får då istället skriva ut en remsa, i väntan på sitt nya kort, från färdskrivaren som måste sparas ifall man blir stoppad av de blå.

Så sämsta läge är att föraren inte hade kort och färdskrivaren är trasig. Får hoppas det går att ta fram ändå. Komponenter brukar ju hålla 105 grader. Så tror du den klarade det?
https://z.cdn-expressen.se/images/49/2f/492fa20b19184e07acb14dca62959287/16x9/680.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in