2017-04-14, 11:37
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darrar
Nu är det 700 förhör läste jag i tidningen. Om någon eller några sett honom så skulle folk ha tipsat media minuterna efter kraschen. Innan polisen förhört dom. Något är jättekonstigt. Ingen har filmat och skickat in till media eller youtube eller Flashback på Akilov i lastbilen eller när han klev ur.

Citat:
Ursprungligen postat av Darrar
Det är just tänker själv som jag gör, varför har ingen gått ut eller publicerat bilder eller film på Akilov i lastbilen/Åhléns/hoppar ut ur lastbilen. Mtp alla som var där.

Tycker inte det är konstigt att vi i allmänheten inte sett bilder av GM i förarhytten eller när han klev ur. Vem står kvar och filmar/fotar när lastbilen kommer nära emot en? Nej, man springer ju därifrån förstås!

Personligen är jag övertygad om att GM hoppade ut via passagerardörren, in genom Åhléns föredetta skyltfönster och blandade sig med folkmassan som sprang ut (igen) genom huvudentrén där det finns rulltrappor rakt ner mot T-banan.

Inte konstigt att folk inte fotat honom inne på Åhléns! När skyltfönstret smällde måste det ju ha varit chockartat för dem på parfymavdelningen, tror inte de hann tänka på att få fram kameror och sånt... de backade väl bara undan och sedan började brandlarmen gå. Man börjar väl inte fotografera varandra i det läget?
Övervakningskameror kan nog däremot visa hur det gått till inne på varuhuset, hoppas jag.
Citera
2017-04-14, 11:46
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Uzbekiska myndigheter slog larm om Rakhmat Akilov innan fredagens terrordåd.

http://www.expressen.se/nyheter/uzbekistans-utrikesminister-akilov-hade-kopplingar-till-is/

Vilket eventuellt skulle kunna överensstämma med vad Säpos Anders Thornberg tidigare meddelat:

http://www.expressen.se/nyheter/uzbekistans-utrikesminister-akilov-hade-kopplingar-till-is/

Säpo har alltså medgett att man fått tips om Akilov under 2016. Om det är från Uzbekistan eller annat håll har man inte klargjort.
Samtidigt ska Uzbekistan efterlyst Akilov i februari 2017 enligt uppgift:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6674549

Enligt Säpo låter det som att de inte haft kännedom om att Akilov var efterlyst 2017.

I högprofil-ärenden är det relativt vanligt att länder försöker skjuta ifrån sig "ansvar" för gärningsman av denna dignitet. Faktiskt oavsett om det är väst, öst, eller helt valfritt land/kultur såvida landet ifråga bryr sig det minsta om hur omvärldens dömande.
Länder som är såpass moderna att ens ha en säkerhetstjänst, följer den grova mallen att manipulera uppfattning om ansvar beträffande internationella säkerhetsintressen.

Det kan vara sant att Säpo avskrivit handlingar som uzbekiska säkerhetstjänsten haft, och framförallt fortfarande har under sin lampa.
Det kan vara sant att uzbekerna själva inte har en janne om Akilov.
Högmodet är större än offren
Citera
2017-04-14, 11:50
Medlem
BosseBetongs avatar
Enligt den här artikeln så kom första larmsamtalet 14.52. Om det är 100% går såklart inte att avgöra här & nu, men det är minuten före tidigare angivelser?

http://www.expressen.se/nyheter/kamerorna-avslojade-rakhmat-akilovs-flykt

Citat:
Det första samtalet till SOS Alarm om terrordådet kom 14.52 på fredagseftermiddagen. Minuten därpå kunde en av SL:s trygghetspatruller rapportera att en lastbil kört in i en folksamling.

//BB
Citera
2017-04-14, 11:53
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Jag läser vad som står i länken du ger. Där står inte att det var första larm. Var får du "första" ifrån?

2017-04-07 14:53, Kontroll person/fordon, Stockholm
2017-04-07 14:53, Kontroll person/fordon, Stockholm
Polisens händelserapport som uppdateras löpande. Senaste nytt längst ner i texten.

Har Wallander redan hunnit göra en film om detta? Det var snabbt.
(Vad kontroll person/fordon betyder vet jag inte. Kanske I hörnan på Åhléns??)
Uppge gärna tidigare larm!
Jag kan ju bara utgå ifrån vad som finns. Har du andra uppgifter så lämna dem här. För du är ju säker på att Polisens händelserapport är fel. Då måste du visa det istället för att hoppa på mig som faktiskt visar en tid. Så vad har du?
Citera
2017-04-14, 11:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Om han hade planerat denna attack så tänkte jag att han också tagit med sig en kniv eller något annat tillhygge för det fall att chauffören skulle göra motstånd.
¨

Det blir ju bara tydligare att det var väldigt väl planerat. Att han hade IS-kopplingar står bortom allt tvivel. Att IS inte tar på sig attacken kanske t o m betyder att GM hade nyckelposition i IS i en sleeping cell och nu vill de inte att polisen ska pressa honom på all sorts info.
Citera
2017-04-14, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Fantastiskt är det att så få personer blev dödade förra fredagen med tanke på alla som dagtid rör sig på Drottninggatan....
Ja, fantastiskt, det måste vi fira! Jättebra! Bra jobbat SÄPO och sjuklövern!

#refugeeswelcome #journalistsvin
Senast redigerad av P-o-beln 2017-04-14 kl. 11:59.
Citera
2017-04-14, 11:56
Medlem
docentdisciplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TbbW
14.53 krasch
14.55 rulltrappa ner
förflytta sig 8 tågvagnar lång perrong
14.57 åker upp för rulltrappan.
Sekundtider finns ju inte så det kan ju diffa. Tänker på alla idrottstider.
Därefter man kan välja:
Att fortsätta rakt fram till SJ och pendeltåg
Att gå upp vänster genom halva gången upp till Klara kyrka/Försäkringskassan /Hotel Terminus/Vasagatan
Att gå ut Vasagatan mot Mc Donalds och Klarabergsviadukten (under Klarabergsgatan)
Han valde tydligen att smyga upp Hotel Terminus uppgången för att ta sig till Kungsgatan/Vasagatan höger upp till AE trappa ner.
Jag tror att han kanske tänkte gå direkt till pendeln. Men störs av något. Skyltade SL om att det skulle stängas och utrymmas? För från rulltrappa 14.57 är det ologiskt. Innan är det snabbaste vägen

Redan innan attacken hade SL pendeltågen norrut problem på grund av obehöriga i tågspåret mellan stockholm södra och t centralen. Tror bara Arlanda express och sj tågen norrut gick som vanligt.
Citera
2017-04-14, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Även aktivisterna i HRW är ytterst negativa till att Uzbekistan övervakar sina exilterrorister. Man pekar ut brittiska och tyska säkerhetstjänsten för att samarbeta med uzbekerna.

Att jag tycker att Amnesty och HRW är för pussyhatssekten grundar sig på att väst använt länder i Mellanöstern som tortyrkammare för egna syften. Dessa organisationer är inte seriösa. Någon som kommer ihåg Anna Lind som överlät några egyptier till CIA för att flygas från Sverige till tortyrkammare i Egypten? Amnesty och HRW är dåliga på att hålla koll på den trafiken. De levererar artikelunderlag till pussyhatpressen. Har läst några artiklar av västjournalister som utpekat andra länder, däribland Syrien, som västländerna överlåtit tortyr till. Med tanke på den välutredda Egyptenskandalen lutar jag åt att tro på dem.

Internationell lag my ass. Som jag sagt tidigare så är snatteriet bättre reglerat än internationell lag som i huvudsak handlar om politik. Så om man inte tar en seriös titt på info från underrättelser från länder man inte gillar då är man inkompetent och kan ersättas av en robot som politikerna kan programmera efter varifrån vindarna blåser. Men då ska man inte kalla sig för säkerhetspolis utan politrukpolis.
Citera
2017-04-14, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BosseBetong
Enligt den här artikeln så kom första larmsamtalet 14.52. Om det är 100% går såklart inte att avgöra här & nu, men det är minuten före tidigare angivelser?

http://www.expressen.se/nyheter/kamerorna-avslojade-rakhmat-akilovs-flykt

//BB

Du fick just ett möjligt svar i inlägget ovanför ditt. Polisens händelserapport behöver inte vara fel då de säger att de via SOS fått larmet 14:53. Det är deras tid. SOS kan ha tidigare larmtiden. Jag hoppar inte på dig när jag ställer frågor till dig, jag vill bara veta mer. Någon annan läste tydligen och hade uppgifterna som minneskunskap och svarade. Fritt informationsflöde hämmas av onödiga diskussioner och undertryckande av uppgifter.

Citat:
Ursprungligen postat av TbbW
(Vad kontroll person/fordon betyder vet jag inte. Kanske I hörnan på Åhléns??)
Uppge gärna tidigare larm!
Jag kan ju bara utgå ifrån vad som finns. Har du andra uppgifter så lämna dem här. För du är ju säker på att Polisens händelserapport är fel. Då måste du visa det istället för att hoppa på mig som faktiskt visar en tid. Så vad har du?
Citera
2017-04-14, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaqk
Nej, nej. Uzbekistan är en hård diktatur, de förföljer människor som vågar säga emot och kräva sina rättigheter. För några år sedan mördades en uzbekisk oppositionell i Strömsund, av allt att döma på uppdrag av uzbekiska regeringen.

Men alla uzbeker i Sverige är säkert inte oppositionella som övervakas och hotas av regimen.

Du tänker på imamen Nazarov, som utsattes för ett mordförsök 2012.
Från Wikipedia:

Citat:
Nazarov blev avstängd från Tokhtoboymoskén år 1996 efter att öppet kritiserat de uzbekiska myndigheternas angrepp på andra regimkritiska imamer. Myndigheterna i Uzbekistan anklagade Nazarov för att främja wahabism, en riktning inom sunniislam och den form av islam som dominerar i Saudiarabien och som vill införa sharia. Wahabiterna benämner hellre sig själva som salafister.

I mars 1998 anklagade myndigheterna Nazarov för religiös extremism, terrorism och medlemskap i Uzbekistans islamiska rörelse (Islamic Movement of Uzbekistan), som förutom omfattande kriminell verksamhet har kopplingar till al-Qaida.
Efter att ha hållit sig gömd inom landet flydde han 1999 till Sjymkent i grannlandet Kazakstan. Därifrån flydde han vidare hösten 2005.
I februari 1999 blev Nazarov internationellt efterlyst av Interpol efter att myndigheterna i Uzbekistan hade utfärdad en arresteringsorder med uppgifter om att han har varit chefsideolog för Uzbekistans islamiska rörelse, som har kopplingar till den islamistiska och politiska rörelsen Hizb ut-Tahrir.
Nazarov uppger att flera i hans familj greps och fängslades i samband med hans flykt. Hans fru som också greps släpptes efter tio dagar och bor nu i Strömsund.

---
I Sverige
Obid Nazarov fick permanent uppehållstillstånd i Sverige 2006, som kvotflykting via FN:s flyktingkommissariat Han har därefter[när?] bytt sitt namn till Obidkhon Sobitkhony.
Den 28 juli 2011 avfördes Nazarov från Interpols lista över efterlysta.

Nazarov har sedan 2006 varit imam i Strömsunds moské, som förespråkar en strikt fundamentalistisk och ortodox riktning inom islam, där bland annat förordar olika rättigheter för män och kvinnor. Nazarov fick en könssegregering till stånd inom Hjalmar Strömerskolans Sfi-undervisning, där det under en period fanns uppställda skärmar mellan män och kvinnor. Dessa togs bort efter en anmälde av skolan till DO. Nazarov har också arbetat som SO-lärare.

Nazarov var 2010 en av de utpekade religiösa aktivisterna i en kampanj som fördes i Uzbekistan mot religiösa aktivister som regimen anser vara en stark hotbild för landets säkerhet.
I dokumentärfilmen Khunrezlik (Blodsutgjutelse) som visats i uzbekisk statstelevision 27 maj 2010 berättar arresterade anhängare till Nazarov hur han från Sverige finansierat och organiserat terrordåd i Uzbekistan i juni och augusti 2009. De arresterade uppger också att imamen planerade terrordåd i Sverige.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Obidkhon_Sobitkhony

Bör tilläggas att delar av "Islamic Movement of Uzbekistan" som Nazarov av de uzbekiska myndigheterna ses som dess andlig ledare, 2015 förklarade sig lojala med IS:

Citat:
A new faction of the Islamic Movement of Uzbekistan (IMU) independent of the Islamic State has emerged and indicated that it remains loyal to the Taliban, al Qaeda, and other traditional jihadist group that operate in Pakistan, Afghanistan, and Central Asia.

The new faction announced its existence on June 10 in English and Arabic language statements released on Twitter and Telegram. In its first statement, the group – which continues to call itself the Islamic Movement of Uzbekistan – said the IMU split apart after its last emir, Usman Ghazi, pledged allegiance to the Islamic State in 2015.
http://www.longwarjournal.org/archives/2016/06/islamic-movement-of-uzbekistan-faction-emerges-after-groups-collapse.php

Nazarov är tveklöst en religiös extremist. Exakt vad som stämmer av de uzbekiska myndigheternas beskyllningar är svårvärderat, men knappast substanslöst.

Vi kan vara övertygade om att Nazarov och den extrema församlingen av uzbeker i Strömsund, finns med i utredningen kring terrordådet i det inledande skedet. Men, det behöver naturligtvis inte innebära att de är inblandade.

Nazarov och de fundamentalister som han omger sig med, faller för övrigt mycket väl in på beskrivningen av den "opposition" som Amnesty och HRW brukar ägna sig åt att beskriva som förföljda.
Senast redigerad av Batuta 2017-04-14 kl. 12:11.
Citera
2017-04-14, 12:04
Bannlyst
nån som vet om han är sunni eller shia?
Citera
2017-04-14, 12:06
Medlem
xmzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 89Spartan
nån som vet om han är sunni eller shia?

Han begärde först att få en advokat som var sunni, så det är troligast att han är det.
http://www.expressen.se/nyheter/rakhmat-akilov-ville-byta-bort-advokaten/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in