2017-04-14, 12:08
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin
Redan innan attacken hade SL pendeltågen norrut problem på grund av obehöriga i tågspåret mellan stockholm södra och t centralen. Tror bara Arlanda express och sj tågen norrut gick som vanligt.

Tack för info.
Då vet vi varför han valde Vasagatan och trappen ner till AE.
Han bör ha haft mer tid innan för jag tror att kraschen hände någon minut innan för 14.53 var larmtid.
Citera
2017-04-14, 12:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av xmz
Han begärde först att få en advokat som var sunni, så det är troligast att han är det.
http://www.expressen.se/nyheter/rakhmat-akilov-ville-byta-bort-advokaten/
aa då är han väl isis medlem eller sympatisör med säkert....
Citera
2017-04-14, 12:09
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
I högprofil-ärenden är det relativt vanligt att länder försöker skjuta ifrån sig "ansvar" för gärningsman av denna dignitet. (...)

Det kan vara sant att Säpo avskrivit handlingar som uzbekiska säkerhetstjänsten haft, och framförallt fortfarande har under sin lampa.
Det kan vara sant att uzbekerna själva inte har en janne om Akilov.
...
Att Sverige skulle ha fått underrättelser om att Akilov var efterlyst i februari 2017 dementerar ju SÄPO-källan, möjligen oavsiktligt i intervjun här
Citat:
Kan ni bekräfta om informationen har nått Sverige?

– Det vi tidigare har sagt när det gäller det här ärendet är att vi hade fått in enstaka underrättelseuppgifter som inte gick att belägga. Och det var under förra året.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6674549
Jag tror att uzbekerna ljuger hej vilt. Jag misstänker dessutom att det kan vara uzbekiska säkerhetstjänsten själva som ligger bakom detta dåd.

Citat:
Ursprungligen postat av Jaqk
Nej, nej. Uzbekistan är en hård diktatur, de förföljer människor som vågar säga emot och kräva sina rättigheter. För några år sedan mördades en uzbekisk oppositionell i Strömsund, av allt att döma på uppdrag av uzbekiska regeringen.
...
Mordförsök. Imamen i Strömsund blev skjuten i huvudet men överlevde. Helt klarlagt att uzbekiska regeringen låg bakom det, vad jag förstått.
Citera
2017-04-14, 12:12
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 89Spartan
nån som vet om han är sunni eller shia?

http://www.dn.se/sthlm/akilov-haktad-for-terrorbrott/

Han begärde en sunnimuslimsk advokat, majoriteten av befolkningen i Uzbekistan är sunnimuslimer. Landet är stort som Sverige, men befolkningen tre gånger Sveriges.
Citera
2017-04-14, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
SUCK!!!

Vad är det vi försöker komma fram till i den här tråden med mer än tiotusen inlägg nu?
Vi försöker komma fram till NÄR, var och hur händelser utspelat sig klockan 14:53 den 7 april 2017 på Drottninggatan i Stockholm. Vi kan naturligtvis vänta ett halvår eller ett år på fuppen, men jag är lite mer otålig än så.

Det förekommer en rad totalt felaktiga uppgifter i den här tråden, i media etc (är det, de som du kallar källor? Låt mig ge ett exempel: "lastbilen kapades kring 14:30". Det är ju uppenbarligen felaktigt. Jag antog i min första sammanställning (FB) Terrordådet på Drottninggatan i Stockholm (2017-04-07) av händelseförloppet att kapningen skett 14:51. Det tror jag inte längre. Jag tror att den skedde under minuten 14:52. Aftonbladet skriver i sin sammanställning (idag) indirekt att kapningen skedde 14:50.
Jag vill ha fram fakta! Jag tror inte att Aftonbladet, Expressen eller någon annan har för avsikt att ljuga om händelseförloppet, men det stör mig att dessa mediagiganter inte har kunskap nog att inse att vad de påstår i sina artiklar inte stämmer överens med vad som verkligen hände.

Därför vill jag ha fram den exakta tidpunkten när larmet kom in. Sen kan man justera för de sekunder det tar att ta upp luren och ringa. Vi pratar i det aktuella fallet med kvinnan i SVT-intervjun om max fem sekunder.
Har vi den exakta tidpunkten för larmet så kan man beräkna övriga händelser med en felmariginal av 5-10 sekunder (t ex när fordonet blev kapat beroende av hastighet under de första "svängarna" kring AF kyrkan).

Känner vi till den exakta tidpunkten så kan vi presentera en mer precis teori om när saker har inträffat som kommer leda till att mediagiganterna skärper sig i sin rapportering (jag har gjort det förr).

Om man inte är intresserad av vilken sekund saker hände (vilket jag i o f s kan förstå) så bör man inte delta i den debatten!

Du får nog ändra dina 14:53 till 14:52 i dina beräkningar om du tar denna artikel som utgångspunkt för bedömningar.

http://www.expressen.se/nyheter/kamerorna-avslojade-rakhmat-akilovs-flykt/

Det första samtalet till SOS Alarm om terrordådet kom 14.52 på fredagseftermiddagen.
Citera
2017-04-14, 12:25
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Du fick just ett möjligt svar i inlägget ovanför ditt. Polisens händelserapport behöver inte vara fel då de säger att de via SOS fått larmet 14:53. Det är deras tid. SOS kan ha tidigare larmtiden. Jag hoppar inte på dig när jag ställer frågor till dig, jag vill bara veta mer. Någon annan läste tydligen och hade uppgifterna som minneskunskap och svarade. Fritt informationsflöde hämmas av onödiga diskussioner och undertryckande av uppgifter.

Tack gillar framförallt det jag fetmarkerade. Vi vill alla veta mer. I detta inlägg motiverar du varför, det är ju bättre än
(FB) Terrordådet på Drottninggatan i Stockholm (2017-04-07)
För jag länkade deras händelserapport. Det är vad de presenterar nu. I FUP får vi nog se alla tider.
Du ifrågasatte mig, inte rapporten. Det hade varit snyggt av dig att påtala att andra uppgifter fanns.
Det gick ju inte att komma fram på telefonerna så det kom nog enormt många larmsamtal.
Det ger också Akilov mer tid att ta sig ut genom lastbilen och Åhléns.
Citera
2017-04-14, 12:28
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Att Sverige skulle ha fått underrättelser om att Akilov var efterlyst i februari 2017 dementerar ju SÄPO-källan, möjligen oavsiktligt i intervjun här

Jag tror att uzbekerna ljuger hej vilt. Jag misstänker dessutom att det kan vara uzbekiska säkerhetstjänsten själva som ligger bakom detta dåd.

Mordförsök. Imamen i Strömsund blev skjuten i huvudet men överlevde. Helt klarlagt att uzbekiska regeringen låg bakom det, vad jag förstått.
Tingsrätten slog fast att en utländsk organisation låg bakom. Och även Carl Bildt antyder att Uzbekiska regimen låg bakom.
Citat:
uzbekiske imamen Obidkhon Sobitkhony sköts ner i sin egen trappuppgång i ett av bostadshusen i Tingvalla. Det var förmiddag strax innan lunch och imamen var på väg för att leda bönen i moskén i källaren tvärs över gården när en lejd torped klev fram och sköt honom flera gånger, bland annat i huvudet.
Den tolvårige sonsonen var den förste som upptäckte sin farfar ligga blodig på golvet, med ett krampaktigt tag om trappräcket. De första timmarna efter mordförsöket rådde stor förvirring, först trodde man att det var en olycka. Det tog två timmar innan en av uzbekerna hittade den ryggsäck med vapnet som gärningsmannen kastat ifrån sig på parkeringsplatsen i närheten.
Spåren efter torpeden är många, men slutar i Ryssland. Östersunds tingsrätt har konstaterat att attentatet skett av politiska skäl av en organisation utanför Sverige. Ett uzbekiskt par som bor i Sverige var åtalade för att ha hjälpt gärningsmannen att hitta imamen, men friades i juli eftersom tingsrätten inte fann det styrkt att paret kände till gärningsmannens uppsåt.
Två dagar efter domen uttalade sig utrikesminister Carl Bildt starkt kritiskt mot dådet. "Under de år jag i olika positioner suttit i Sveriges regering har något motsvarande aldrig inträffat", skrev Carl Bildt på sin blogg, där han även gjorde kopplingar till den uzbekiska regimen, som "alldeles tydligt motverkade imamen".
Imamen var en stark regimkritiker som öppet kritiserade den uzbekiska Karimovregimen, bland annat på sin hemsida, för att vara en korrupt diktatur som utnyttjar sitt folk. Daniel Egmberdsson, som tillhörde imamens församling i Strömsund, tror att regimen ville tysta honom, och markera för andra exiluzbeker att de fortfarande har kontroll.
- Vi är rädda. Men om vi gömmer oss hela tiden blir vi till slut ännu mer rädda, säger han.
Att detta kan hända en person som fått flyktingstatus av FN och uppehållstillstånd i Sverige, skrämmer inte bara uzbekerna. Efter utrikesminister Carl Bildts fördömande, har mordförsöket blivit en fråga på hög politisk nivå.
Hemma i Uzbekistan brukade Daniel Egmberdsson ofta ta sig en mil hela vägen genom den livliga huvudstaden Tasjkent bara för att lyssna på imamen, Obidkhon Sobitkhony, som då gick under sitt rätta namn: Obidkhon Nazarov.
När imamen flydde efterlyste den uzbekiska regimen honom för vapen- och terroristbrott på Interpol, men i svenska utredningar har man inte funnit stöd för att anklagelserna skulle vara sanna.
http://www.expressen.se/nyheter/dokument/de-flydde-fran-sitt-land---hittade-hem-i-jamtland/
Citera
2017-04-14, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 89Spartan
aa då är han väl isis medlem eller sympatisör med säkert....
Det är väl det troliga, stod någonstans att han tagits av turken när han försökte resa in i Syrien för att ansluta till IS. Men blev tillbaka skickad till Sverige.
Citera
2017-04-14, 12:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
Det är väl det troliga, stod någonstans att han tagits av turken när han försökte resa in i Syrien för att ansluta till IS. Men blev tillbaka skickad till Sverige.
för här är dom välkomna...swedistan safe haven för terrorister....headquarters liksom.
Citera
2017-04-14, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TbbW
Tack gillar framförallt det jag fetmarkerade. Vi vill alla veta mer. I detta inlägg motiverar du varför, det är ju bättre än
För jag länkade deras händelserapport. Det är vad de presenterar nu. I FUP får vi nog se alla tider.
Du ifrågasatte mig, inte rapporten. Det hade varit snyggt av dig att påtala att andra uppgifter fanns.
Det gick ju inte att komma fram på telefonerna så det kom nog enormt många larmsamtal.
Det ger också Akilov mer tid att ta sig ut genom lastbilen och Åhléns.

Jag visste inte att det fanns andra tider allra minst en Expressen artikel med tid 14: 52. Det kan vara samma larm man rapporterar. Hade jag vetat att det fanns andra tider hade jag skrivit det.

Jag vet fortfarande inte om detta är första larm. Framför allt vet jag inte när lastbilen svänger in på Drottninggatan 500 meter från Åhléns och när exakt den kör in i Åhléns där.
Citera
2017-04-14, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd

Varför är jag icke förvånad. Det är helt sanslöst att vi tog tillbaka honom.
Citera
2017-04-14, 12:42
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Du får nog ändra dina 14:53 till 14:52 i dina beräkningar om du tar denna artikel som utgångspunkt för bedömningar.

http://www.expressen.se/nyheter/kamerorna-avslojade-rakhmat-akilovs-flykt/

Det första samtalet till SOS Alarm om terrordådet kom 14.52 på fredagseftermiddagen.

Intressant info i Expressenartikeln (om sant).
De säger att det är en "SL-utredare" som hittar MGM i filmaterialet och sedan ger exakta tidsuppgifter till polisen som då "enkelt" kan plocka fram bilderna. Intressant. Det är alltså inte polisens bildanalysgrupp som *hittat* bilderna utan SL.

Står även att SL-personal sett en man springa ner i tunnelbanan och då larmat denne SL-utredare som kunde hitta bilderna. Det är - om Expressen har rätt - SL som är vittnen och hittat bilderna.

Det var ny info för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in