2017-04-13, 20:42
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gwaha
Vi har många kulturella influenser från Japan, fast vi köper mångt mycket mer från Kina.

Det finns snart ingen svensk kultur kvar oavsett vilka vi influeras av eller köper mest varor av. Svensken ska ju skämmas för den svenska flaggan. Den är redan stigmatiserad. Den får ju knappt användas även när Sverige vinner i idrott.

Citat:
Vad gör Oligarkin passande just där? Är det geopolitiska egenskaper? Stora avstånd? Skulle Sverige dra nytta av mer Oligarki?

Den sitter i folksjälen sen innan Peter den Store. Ja, storleken på landet har säkert något med det att göra.

Citat:
Fast de kanske har förmågan att effektivt utvinna olja på platser som annars ej skulle ha använts? Då ger det extra skatteinkomster till den ryska staten, samt jobb på landsbygden. Det ger även jobb till högutbildade i USA och skatteintäkter där.

Exxon må vara hur effektiva de vill men varför skulle inte ryssarna kunna göra det själva? Då skulle ju Gazprom kunna verka i USA och utvinna gas på samma premisser. Otänkbart, eller hur?

Citat:
För vilka raser passar oligarki bättre än plutokrati eller andra samhällsformer? Och varför?

Även om ryssen räknas till den vita rasen så är de inte västerlänningar. Ryssland gick aldrig igenom något som den franska revolutionen (som påverkade alla västeuropeiska länder, inte bara Frankrike). Man fick en annan revolution som var katastrofal, Bolsjevismen. Så man har gått tillbaka till Tsar-tiden och oligarki verkat fungera ganska bra tillsammans med det tänket.
2017-04-13, 20:44
Medlem
Mycket trevligt.
Hoppas det var många IS grisar där som förintades i atomer.
Bomba skiten ur dem.
Fullständigt.
2017-04-13, 20:49
Medlem
baggebo1s avatar
Medierna har stora rubriker efter pressmeddelandet. Inga bilder från verkligheten, inga uppgifter från verkligheten. Just nu kunde USA lika gärna inte ens ha gjort något i verkligheten - allt handlar om budskapet - och alla världens mediers beredvillighet att föra ut det. "Alla bombers moder" är liksom ingen "neutral nyhetsrapportering", det är en reklamslogan. Men den finns med i alla nyhetsrapporteringar.
Senast redigerad av baggebo1 2017-04-13 kl. 20:51.
2017-04-13, 20:53
Medlem
Barney Calhouns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Underutvecklad
Usa ska ha släppt en MOAB (Mother of all BOMBS eller också Massive Ordnance Air Blast
i ett ISIS baserat område.

Detta ska vara dess första i dess slag i krigföring.

Det är även den största icke-nukleära bomben.

Försöker Trump varna Nordkorea?

http://www.haaretz.com/us-news/1.783362

http://edition.cnn.com/2017/04/13/politics/afghanistan-isis-moab-bomb/index.html
Första i dess slag?
Har då för mig att moab:s användes av jänkarna mot talibaninfesterade grottor i afganistankriget för ca 15 år sedan?
2017-04-13, 20:55
Medlem
bernad_laws avatar
Ämnen sammanfogade. /Mod
2017-04-13, 20:56
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Nordkorea är väl lite en sak i sig, men Syrien och Iran är definitivt inom Rysslands sfär. Mycket av det här handlar om att skrämma Ryssland från Syrien, så det är ett hot mot Ryssland - även om det inte är ett hot mot ryskt territorium. Jag tror inte Ryssland tänkt släppa Syrien så här nära segern.

Jag tror inte heller Ryssland tänker släppa Syrien och det är det nog ingen som tror. Däremot tror jag USA och framför allt Israel försöker trycka på ryssarna för att inte Iran ska få något inflytande, något jag tror ryssarna är öppna för även om de inte kan säga det öppet.

Men hsh, intressant med den här MOAB OCH med NK-eskaleringen, är att de drar bort fokus från Syrien i ett läge när t.ex. Bush förmodligen hade gått in ännu hårdare just på Syrien. Jätteintressant är ifall detta är en faktor för Trump/Vita Huset (även om de inte skulle medge det öppet). Och superintressant är att det faktiskt skulle vara oerhört typiskt Trump att göra så.
2017-04-13, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Obama älskade sina drönare så han bombade extremt mycket. Skillnaden är möjligen att Trump slår på lite större direkt för att nu det ska avslutas snabbare.
En annan skillnad är att Trump äter tårta när han bombar.

https://www.youtube.com/watch?v=4eSz8GM5hvM

Och, ytterligare en skillnad, när Trump bombar får propagandamediernas nyhetsankare sådan ståpäls att de börjar citera Leonard Cohen i direktsändning:

https://www.youtube.com/watch?v=Q4n3SI81m9w
2017-04-13, 21:03
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Jag tror inte heller Ryssland tänker släppa Syrien och det är det nog ingen som tror. Däremot tror jag USA och framför allt Israel försöker trycka på ryssarna för att inte Iran ska få något inflytande, något jag tror ryssarna är öppna för även om de inte kan säga det öppet.

Men hsh, intressant med den här MOAB OCH med NK-eskaleringen, är att de drar bort fokus från Syrien i ett läge när t.ex. Bush förmodligen hade gått in ännu hårdare just på Syrien. Jätteintressant är ifall detta är en faktor för Trump/Vita Huset (även om de inte skulle medge det öppet). Och superintressant är att det faktiskt skulle vara oerhört typiskt Trump att göra så.
Jag vet inte riktigt vad du menar med att "Iran inte ska få något inflytande". De är ju allierade med Assad, Hizbollah och Ryssland, oavsett vad Israel eller USA vill. Om Assad stannar betyder ju inte det att "Iran styr", men de kan ju inte gärna låta Assad vinna samtidigt som de på något sätt får hans allierade att förlora. Hur tänker du? Jag tänker att det här handlar om att antingen vinner den ena gruppen eller den andra. Och vinner den ena gruppen så blir det jävligt svårt att få delar av den gruppen att förlora.

Om vi tar det tvärtom: Kan du tänka dig ett scenario där USA/Saudi etc går in med marktrupp i Syrien och avsätter Assad och låter "moderata" terrorister ta över styret, men där Israel inte vinner? Iran: "Ja visst, vi går med på att ni avsätter Assad, installerar en salafistregim, men vi vill inte att Israel ska ha något inflytande". Det funkar inte så. Bara grejen att Assad förlorar gör att Israel får inflytande/vinner. Samma sak tvärtom.
Senast redigerad av baggebo1 2017-04-13 kl. 21:12.
2017-04-13, 21:04
Medlem
Lite kuriosa om bomben:

http://www.abovetopsecret.com/forum/thread79375/pg1

BOMB RADIUS DAMAGE

* Up to 1,000 yards: Obliterates everything.

* Up to 1 mile: Knocks people, tents, light buildings, cars and jeeps over within 1-mile radius.

* Up to 1.7 miles: shock wave kills people, causes severe damage to buildings, equipment, blows trucks, tanks off road.

* Up to 2 miles: causes deafness.

* Up to 5 miles: shakes ground, breaks windows.

* Up to 30 miles: 10,000 foot high mushroom cloud visible.

[Source The Lexington Institute and Globalsecurity.org]
Senast redigerad av Radiopsykologen 2017-04-13 kl. 21:10.
2017-04-13, 21:12
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Det finns snart ingen svensk kultur kvar oavsett vilka vi influeras av eller köper mest varor av. Svensken ska ju skämmas för den svenska flaggan. Den är redan stigmatiserad. Den får ju knappt användas även när Sverige vinner i idrott.
Jag vill inte diskutera svensk kulturs fall specifikt utan istället ditt påstående:
Citat:
För det är den som säljer något till någon annan som till slut även påverkar kulturen och traditionerna.
Jag ser ingen korrelation här. Vad ser du för korrelation. För var är alla kinesiska kulturella element i Sverige?

Citat:
Den sitter i folksjälen sen innan Peter den Store. Ja, storleken på landet har säkert något med det att göra.
Hur definierar du folksjäl? Tänker du på Ivans sista dagar?

Jag hävdar inte att en västerländsk/asiatisk/afrikansk/ny modell vore mer passande för Ryssland, men jag undrar var rötterna till resonnemanget kommer ifrån.

Citat:
Exxon må vara hur effektiva de vill men varför skulle inte ryssarna kunna göra det själva? Då skulle ju Gazprom kunna verka i USA och utvinna gas på samma premisser. Otänkbart, eller hur?
För att Exxon kanske har teknik, kapital, material och kompetens inom bolaget som kan användas för syftet betydligt effektivare än inhemska spelare. Det är antagligen därför de gick in på den ryska marknaden för snart 20 år sedan.

Citat:
Även om ryssen räknas till den vita rasen så är de inte västerlänningar. Ryssland gick aldrig igenom något som den franska revolutionen (som påverkade alla västeuropeiska länder, inte bara Frankrike). Man fick en annan revolution som var katastrofal, Bolsjevismen. Så man har gått tillbaka till Tsar-tiden och oligarki verkat fungera ganska bra tillsammans med det tänket.
Då menar du att det inte är något genetiskt utan snarare historiskt och erfarenhetsmässigt. Det kan möjligtvis stämma och då borde det vara så att de samhällsformer som passar styrs av geografi och tillfälligheter under historiens gång. Sverige gick inte heller genom den franska revolutionen och vi hade inte heller någon blodig judeo-bolsjevitisk revolution. Istället så hade vi fred och en ordnad reformeringsprocess.
2017-04-13, 21:14
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Jag vet inte riktigt vad du menar med att "Iran inte ska få något inflytande". De är ju allierade med Assad, Hizbollah och Ryssland, oavsett vad Israel eller USA vill. Om Assad stannar betyder ju inte det att "Iran styr", men de kan ju inte gärna låta Assad vinna samtidigt som de på något sätt får hans allierade att förlora. Hur tänker du? Jag tänker att det här handlar om att antingen vinner den ena gruppen eller den andra. Och vinner den ena gruppen så blir det jävligt svårt att få delar av den gruppen att förlora.

Blir ganska OT här men 1) Ryssland har ett väldigt bra och djupt förhållande till Israel (var femte israel pratar ryska flytande och det är inte den femtedelen som pratar arabiska, utan det är judar, som dessutom är en bastant Likud-väljarbas) och 2) Ryssland skulle inte klara att hjälpa Assad ensamma med de knappa resurser man använt hittills, utan behöver Iran och Hisbollah för det. Efteråt är det en annan femma.

Aaanyway, det ska bli intressant att se om NK eskaleras från amerikansk sida mot bakgrund av det jag skrivit, jag tror det. Eller någon annan konflikt som inte är Syrien.
2017-04-13, 21:18
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Blir ganska OT här men 1) Ryssland har ett väldigt bra och djupt förhållande till Israel (var femte israel pratar ryska flytande och det är inte den femtedelen som pratar arabiska, utan det är judar) och 2) Ryssland skulle inte klara att hjälpa Assad ensamma med de knappa resurser man använt hittills, utan behöver Iran och Hisbollah för det. Efteråt är det en annan femma.

Aaanyway, det ska bli intressant att se om NK eskaleras från amerikansk sida mot bakgrund av det jag skrivit, jag tror det. Eller någon annan konflikt som inte är Syrien.
Ryssland har ett allt mer komplicerat förhållande till Israel. Många av de rysktalande judar du pratar om är olika typer av brottslingar som flytt den ryska rättvisan, andra är bara "vanliga" judar som fått det allt svårare att driva sin politiska propaganda i Ryssland. Jag har följt den där utvecklingen och jag har ofta varit kritisk till Putins ickeantisemitism - men jag ser hela tiden hur det blir bättre och bättre. Tonläget har skärpts betydligt det senaste året.
Senast redigerad av baggebo1 2017-04-13 kl. 21:22.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in