2017-04-13, 13:38
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wooxan
Tro det eller ej men jo, det är precis vad dom vill.

ISIS är domedagsprofeter och det här är deras slutmål.

"An anti-Messiah, known in Muslim apocalyptic literature as Dajjal, will come from the Khorasan region of eastern Iran and kill a vast number of the caliphate’s fighters, until just 5,000 remain, cornered in Jerusalem. Just as Dajjal prepares to finish them off, Jesus will return to Earth, spear Dajjal, and lead the Muslims to victory.”

Men innan det kan hända så måste detta ske.

"In Islamic eschatology, it is believed that Dabiq is one of two possible locations for an epic battle between invading Christians and the defending Muslims which will result in a Muslim victory and mark the beginning of the end of times."
Intressant information. I ljuset av detta ter det sig plausibelt att IS skulle vilja söka framkalla en global konflikt. Frågan är om dåd likt de i Stockholm kan generera en storkonflikt.

Frågeställningen är också i vilken mån 39-åringen, om alls, kan knytas till IS. Kanske låter sig vindrivna existenser inspireras till dåd som det på Drottninggatan på helt självgående manér. Jag tror inte nödvändigtvis att Akilov haft något ekonomiskt eller annat stöd direkt från IS i Syrien. Massmedia skapar en sorts feberaktig stämning varpå galningar av viss sort väljer att ikläda sig rollen som religiösa kamikaze-aspiranter.
Citera
2017-04-13, 13:42
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustLikeMoney
Precis, polisens bildanalysgrupp sitter nog mer uppkopplade mot SL än mot Åhlens övervakning. Dessutom visste man kanske inte var/hur gärningsmannen tog sig iväg och börjar då med det naturliga arbetet att söka i offentliga kameror (SL, bankomater osv). Men jag tror säkert att Åhlens övervakningsbilder finns hos Polisen nu, men jag ser inget incitament till att Polisen skulle vilja avslöja detta eller visa upp bilder för det ligger inte i deras intresse att sprida bevismaterial.
jag tror att de ganska snabbt fick info av åhlens personal om en man som sprang från ut från lastbilen in i varuhuset och ut genom huvudenter ner i t-bana
Citera
2017-04-13, 13:43
Medlem
Citat:
Enl. vittnesuppgifter så var han inte maskerad under större/senare delen av rutten på Drottninggatan, min gissning är att han röck av sig den när han insåg att den störde/skymde något. Varför han öht. var maskerad är väl om själva kapningen inte skulle gå som han tänkt sig.

Tack, det stämmer överens med det scenario jag har hört och föreställer mig.

Kapningen av lastbilen gick "fel" då den var parkerad i för attentatet felaktig riktning.

Därav tidsödande trassel med att komma in på Drottninggatan för att hinna upp målet som hunnit långt ner på Drottninggatan. Masken skymmer sikten så den tas av och farten ökas.

Målet hinns upp vid Åhléns där en var inne för att köpa present och två andra väntar utanför. Två döda, en allvarligt skadad och förödande krasch in i Åhléns.
Citera
2017-04-13, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrAcKmAn
Gissar på att Bild 1 ett är spegelvänd. Polisen har en tendens att göra så ibland. Något som talar för det svagt är det svarta han har i fickan (plånbok?). Dessutom stämmer det väldigt bra överens med uppgången på Vasagatan från gröna linjen.
http://imgur.com/a/TYjhg.

Ser du att höger byxben är trasigt där bak ? Det är en reva där..
Det svarta han bär i jackans ficka kan vara mobilen.
Citera
2017-04-13, 13:45
Medlem
Citat:
Vad är det för storlek på din foliehatt? Det är väl en civilpolis alt. SÄPO som var i området? Varför skulle dom kommentera det?

Obefintlig, men visst har du rätt. SÄPO var där, och dom kommenterar inte. Det har du också rätt i.

Frågan kvarstår. Vad är det som pågår?
Citera
2017-04-13, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Ser du att höger byxben är trasigt där bak ? Det är en reva där..
Det svarta han bär i jackans ficka kan vara mobilen.

Jag tror fan det svarta är "rånarluvan" faktiskt. Inte hört att nån hittat den. Men det kan ju va så att polisen har den. Mobilen tror jag han har i handen. Ljusblått/turkost skal.
Citera
2017-04-13, 13:46
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Okej, jag hade inte sett detta med Al-Qaida. Klarar du inte av att svara utan att vara otrevlig?

Du citerade tidigare att Akilov skulle ha sagt att han utförde dådet för att Sverige hade bombat Uzbekistan. Om Akilov gjorde detta som hämnd för bombningar av Uzbekistan utförda av Sverige så borde även du inse att han är förvirrad.

Att 39-åringen skulle ha varit aktiv i en hemlig moské där "välkända IS-rekryterare" huserar tar jag med en nypa salt tills mer substantiell info framkommit. Du måste acceptera att alla inte tror på allt som skrivs rakt av.

Är inte alla terrorister till en viss grad förvirrade. Snarare handlar det om att terroristerna gör något de tror på, dom tycker att de åstadkommer en positiv förändring med sitt dåd. Är väl det som kännetecknar en terrorist. Verkar stämma in bra i det här fallet, ser ingen anledning till varför någon skulle tro annorlunda.

Jag tolkar också den informationen med den hemliga moskén lite luddig. Vore inte konstigt om det stämde dock.
Citera
2017-04-13, 13:47
Medlem
Någon som såg pressträffen och om det har kommit fram något nytt?
Citera
2017-04-13, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Frågan är ju om han är en knäppgök eller ej. Minns att Breivik sjukförklarades av ett gäng psykiater för att sedan friskförklaras av ett annat gäng.
Han kan säkert använda rättegången till att berätta om vilket evil genius han är och vilka kontakter han har men frågan är om det är sant.

Det blev en liten sinnesundersökning på honom. Det tolkar jag att han inte framstod skogstokig då de förhörde honom bakom lykta dörrar utan bedömde honom som tillräckligt normal. Hade de tyckt att han var uppenbart galen hade det nog blivit en stor sinnesundersökning direkt. Men det kan i och för sig bli en stor sinnesundersökning senare.

Till skillnad från Breivik så täckte han sig med sin tröja då han kom till häktningen. Breivik körde sin teater konsekvent hela tiden. Jag tolkar hans advokat som att han hade rått sin klient att täcka sig.

Vad gäller psykiska bedömningar finns det så många diagnoser som det finns psykologer. I slutändan är det rätten som bedömer om han kan anses vara tillräknelig. Man kan vara ganska knäpp och ändå anses tillräknelig. Sjukvården vill ha mer jobb och läkemedelsindustrin vill sälja piller så alla möjliga knepigheter diagnostiseras som sjukdomar. Även normal sorg stämplas ofta som sjukdom. Rätten ska göra en egen bedömning i frågan om någon kan anses kunna hålla ansvarig för sina gärningar.
Citera
2017-04-13, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
jag tror att de ganska snabbt fick info av åhlens personal om en man som sprang från ut från lastbilen in i varuhuset och ut genom huvudenter ner i t-bana

Jag håller med dig.

Hur tog han sig ut från lastbilen ?

Om Polisen fick info av åhlens personalen om att en man sprungit ner till tuben:
1. flera vittnen.
2. någon hängde efter honom för att se var han tog vägen.
3. vilken riktning han tog. Det finns flera nedgångar till tuben.
" ut genom huvudentren ner i t-bana "
Är det helt fastslagit att han gick ner via Sergels torg nu ?

Jag är även inne på att om det fanns vittnen till att han tog sig ner till tuben, bör det finnas vittnen hur han tog sig ut från lastbilen.
Citera
2017-04-13, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrAcKmAn
Jag tror fan det svarta är "rånarluvan" faktiskt. Inte hört att nån hittat den. Men det kan ju va så att polisen har den. Mobilen tror jag han har i handen. Ljusblått/turkost skal.

Självklart har du rätt. Bingo! Så är det.
Citera
2017-04-13, 13:54
Medlem
Rampljus-horans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Obefintlig, men visst har du rätt. SÄPO var där, och dom kommenterar inte. Det har du också rätt i.

Frågan kvarstår. Vad är det som pågår?

Arbetar i city och kan bekräfta att området kring Sergels torg ofta bemannas med civilare så det är väl ingen skräll att de kan ha varit på plats rätt omgående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in