2017-04-12, 09:47
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Till kontot "pengarna i handen"
En papperslös kan väl inte ha ett registrerat bankkonto? Men varför var han registrerad på en adress? Vad för post kom dit då?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Varför tvingas han ta en omväg? kanske du inte kan svara på men det är värt att notera...
Tyder på att han inte hittar eller att han tvingades ringa samtal eller göra något.
Inte vet jag..

Men är hans färdväg egentligen så märklig: gatan han tar bilen på är enkelriktad. Att då börja backa ut på Dr-gatan (el vända bilen på plats) är kanske inte det enklaste. Dessutom är ju chauffören på plats och försöker hindra honom. Han vill givetvis fort iväg och kör rakt fram.
Sedan tar han ju enklaste vägen mot Dr-gatan. Att han svänger av Dr-gatan och in på Walling beror sedan på hindren som stod där (enl uppgift fr media). I det läget får han improvisera och köra mot körriktningen på Holländarg o Adolf Fr Kyrkog så han kommer åter ut på Dr-gatan.

Tycker detta tyder på målmedvetenhet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Men han körde ner någon vid Drottninggatan 71 först. Måste varit första personen
Det är ju i korsningen mot Olof Palmes gata.

Undrar varför det låg en gul filt vid Apelbergsgatan på ett foto jag såg då?

Men samtidigt så luras ju zoomobjektiv kraftigt...
Citera
2017-04-12, 09:50
Medlem
Citat:
Han körde konstigt. Har en anhörig som bor där och hon framförde teorin att han kanske funderat på Vasagatan. Han hade iaf lämnat bromsspår på vägen. Han verkade inte ha en klar plan.
Min egen teori är att han var en ensam förvirrad galning.

Bomben var inte monterad, flyktvägen från stölden av fordonet var oplanerad. Polisen hittar inga kopplingar till andra?

Media har tidigare i år uppmärksammat brott med fordon.

Varför skulle han köra på stora Vasagatan som har mycket färre fotgängare?
Han körde inte direkt konstigt? Han hade bara inte räknat med att de första lejonen som stoppade honom inte stod så tätt. Han kanske bromsade för att kunna undvika de olika "hinder" som står i mitten av Drottninggatan.
Citera
2017-04-12, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aipkire
Jo, dom gör så. Man måste ha behörighet för att få dödförklara någon. Då blir det den platsen och den tidpunkten även om personen avled tidigare och på annan plats.
Som jag misstänkte alltså. Så Lena avled inte på sjukhus egentligen alltså.
Citera
2017-04-12, 09:51
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det är ju i korsningen mot Olof Palmes gata.

Undrar varför det låg en gul filt vid Apelbergsgatan på ett foto jag såg då?

Men samtidigt så luras ju zoomobjektiv kraftigt...
Stämmer nog inte. Googla på adressen.
Citera
2017-04-12, 09:52
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chokladvanilj
Varför skulle han köra på stora Vasagatan som har mycket färre fotgängare?
Han körde inte direkt konstigt? Han hade bara inte räknat med att de första lejonen som stoppade honom inte stod så tätt. Han kanske bromsade för att kunna undvika de olika "hinder" som står i mitten av Drottninggatan.
Centralen hade väl kunna varit ett rimligt mål om han också ville kasta in en bomb i händelsen?
Citera
2017-04-12, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CPU
Är det bara jag som tror att spendrupschaufför har något med attentatet att göra?

http://www.expressen.se/nyheter/akilov-bodde-30-meter-fran-spendrups-chauffor/

Vet vi om chauffören är svensk eller invandrare?

Som jag uppfattat det är det en invandare.
Citera
2017-04-12, 09:56
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Mycket intressant. Två stycken Rakhmat Akilovs så här långt. Det kanske kryllar av Rakhmat Akilovs i Sverige. Någon har tillverkat massor med IDs med det namnet.

Och nu visar det sig att terroristen inte tjänat en massa pengar. Vad har han levt på då? Och vad var det för en gök som jobbade på Scandic under falskt namn. Han fick sparken från Scandic i januari.

Är det Rakhmat Akilov2 som inte blev häktad? Förd till förvar då han inte har giltiga papper han heller.

Lastbils.Akilov kallade sig någonting med ....jon på sin facebook. Jag kommer inte ihåg namnet. Det kanske inte är viktigt.
Anser att ID kontroll skall utföras på gator och torg och arbetsplatser. Det är mer skadligt för integriteten att bli uppvisad och utfläkt som t.ex. Ebba än att det skulle kännas fel att visa vem man är! Ingen ifrågasätter att man visar körkort när man framför fordon, bankärenden, läkarbesök m.m
Citera
2017-04-12, 09:57
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
En papperslös kan väl inte ha ett registrerat bankkonto? Men varför var han registrerad på en adress? Vad för post kom dit då?

Han hade ju samordningsnummer.
Citera
2017-04-12, 09:59
Medlem
Citat:
Stämmer nog inte. Googla på adressen.

Hela kvarteret har nummer 71, respektive 71A. Såg ett foto med blod vid en guldaffär vid nästan uppe korsningen Barnhusgatan, där heter det också #71. Kanske där belgiskan dog då?

Svårt att få ihop det då det finns blod lite här och där på bilderna. Inte lättare då ett helt kvarter har samma nummer.
Citera
2017-04-12, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men är hans färdväg egentligen så märklig: gatan han tar bilen på är enkelriktad. Att då börja backa ut på Dr-gatan (el vända bilen på plats) är kanske inte det enklaste. Dessutom är ju chauffören på plats och försöker hindra honom. Han vill givetvis fort iväg och kör rakt fram.
Sedan tar han ju enklaste vägen mot Dr-gatan. Att han svänger av Dr-gatan och in på Walling beror sedan på hindren som stod där (enl uppgift fr media). I det läget får han improvisera och köra mot körriktningen på Holländarg o Adolf Fr Kyrkog så han kommer åter ut på Dr-gatan.

Tycker detta tyder på målmedvetenhet.
Så här var färdvägen enligt SVT:

https://ibb.co/fyW085

Verkar inte som om han backade någonstans. Men SVT kan ju ha fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in