Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-13, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-limer
http://bjuv.lokaltidningen.se/storyimage/SE/20170409/artikler/304099998/AR/0/AR-304099998.jpg&MaxW=660&MaxH=440&Q=100&IsoModifiedD ate=
https://www.lwrci.com/p-329-ic-a5.aspx

NI har uppenbarligen gått från HK G36 till en AR-15-lösning.

Ovan karbin är dyrare i inköp än HK416. SOG har gått från HK416 till ovan.

NI håller inte till på Lilla Essingen.

Den numerär som nämns i tråden stämmer inte.

Fakta som motbevisar allt detta finns tillgängligt från offentliga källor.

SOG har aldrig haft HK416 utan hade fram till nu HK G36.

NI är placerade vid polishögskolan i Solna.
Citera
2017-04-13, 11:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jaktguide
SOG har aldrig haft HK416 utan hade fram till nu HK G36.

NI är placerade vid polishögskolan i Solna.

Fel av mig, det är piketen som är på essingen.
Citera
2017-04-13, 13:39
Avslutad
Tack för svar, en dum fråga till (jag kan ju googla mig fram), men ni får gärna förklara enkelt.

Jag vet vad SOG står för (Särskilda OperationsGruppen), men det är inte samma som Nationella Insatsstyrkan då? Är SOG mer militär, eller polis?
Citera
2017-04-13, 13:47
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Tack för svar, en dum fråga till (jag kan ju googla mig fram), men ni får gärna förklara enkelt.

Jag vet vad SOG står för (Särskilda OperationsGruppen), men det är inte samma som Nationella Insatsstyrkan då? Är SOG mer militär, eller polis?
SOG är militärer, NI är poliser.

Sedan byter militärens specialförband namn ibland, men jag tror att SOG är nuvarande namn. Har fattat det som att SOG är själva kärnverksamheten och att det även finns diverse stödfunktioner (skulle kunna vara specialutbildade flygförare mm) inom specialförbanden.
Citera
2017-04-13, 13:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
SOG är militärer, NI är poliser.

Sedan byter militärens specialförband namn ibland, men jag tror att SOG är nuvarande namn. Har fattat det som att SOG är själva kärnverksamheten och att det även finns diverse stödfunktioner (skulle kunna vara specialutbildade flygförare mm) inom specialförbanden.
Ok, tack!

Men får SOG bara användas i militär verksamhet? Eller hur är det med den där lagen sen Ådalsskjutningarna? Om det t.ex. skulle ske ett mycket värre terroristdåd?
Citera
2017-04-13, 13:51
Medlem
Hur lång är utbildningen och vad är kraven för att komma in i insatsstyrkan?
Citera
2017-04-13, 13:54
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ok, tack!

Men får SOG bara användas i militär verksamhet? Eller hur är det med den där lagen sen Ådalsskjutningarna? Om det t.ex. skulle ske ett mycket värre terroristdåd?
Vad jag vet finns det inga undantag för SOG eller andra, men det finns sedan några år lagstöd för att militär hjälper polis.
Citera
2017-04-13, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plehantar
Hur lång är utbildningen och vad är kraven för att komma in i insatsstyrkan?

Står lite mer om NI här:
https://polisen.se/Om-polisen/Specialkompetenser/Nationella-insatsstyrkan/

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nationella_insatsstyrkan
Citera
2017-04-13, 14:14
Medlem
franges avatar
Citat:
Ok, tack!

Det om att militär inte skulle kunna kallas in civilt stämmer inte riktigt med den gängse bilden, vad jag förstått har det aldrig varit helt tvärförbjudet, men 2010 släpptes det ändå på reglerna, och 2016 ännu mer. Just det diskuteras ganska friskt i bland annat den här tråden
(FB) Varför rekvirerar inte polisen hjälp av militären nu?
Citera
2017-04-14, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Det om att militär inte skulle kunna kallas in civilt stämmer inte riktigt med den gängse bilden, vad jag förstått har det aldrig varit helt tvärförbjudet, men 2010 släpptes det ändå på reglerna, och 2016 ännu mer. Just det diskuteras ganska friskt i bland annat den här tråden
(FB) Varför rekvirerar inte polisen hjälp av militären nu?
Så det betyder alltså att SOG eller/och NI kan göra en insats vid särskild händelse som flygplanskapning t ex?
Citera
2017-04-14, 17:45
Medlem
Ola Schuberts avatar
Det jag funderar lite på är specialuniformer man sett under polisens insats under antiterrorinsatsen för en vecka sedan

På Drottninggatan ser man svartklädda tungt beväpnade poliser, (för att vara poliser).

Vid centralstationen ser man poliser som är mer militärt klädda också tungt beväpnade, (för att vara poliser).

Är de svartklädda piketpoliser i specialuniformer och de mer militärt klädda NI?
Citera
2017-04-14, 18:52
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det jag funderar lite på är specialuniformer man sett under polisens insats under antiterrorinsatsen för en vecka sedan

På Drottninggatan ser man svartklädda tungt beväpnade poliser, (för att vara poliser).

Vid centralstationen ser man poliser som är mer militärt klädda också tungt beväpnade, (för att vara poliser).

Är de svartklädda piketpoliser i specialuniformer och de mer militärt klädda NI?

Ja, mörkblå/svart utrustning/ polis...kaki/grön/ NI brukar vara så, Du har svarat på din egen fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in