Citat:
Ursprungligen postat av
IdiAminsKusin
Nu är det ju så att behovet skiftar rätt stort mellan militär och polisiär insats. Det ställer lika höga krav på bössan att skjuta en gisslantagare på hundra meter som att träffa en fiende i kroppen på sexhundra meter.
Hade AK5 varit en bra bössa för just polisiär verksamhet hade man garanterat köpt den, men nu är trycket på en AK5 lika uselt som på en korkpistol från 1970, och det är suboptimalt om du vill skjuta precision utan att skada oskyldiga som står nära en kriminell.
LWRC funkar bra, och kostar väl en del...men inte farligt mer än en G36, och definitivt inte lika mycket som HK-varianterna 416/417.
Köp nåt bra som funkar för alla och skit i att just EN enhet ska ha nåt ballare än alla andra. Det blir billigast så.
Hur många av de lite bondigare polisdistrikten är har lämplig personal att skjuta gisslantagare? Konstigt nog har jag aldrig upplevt problem med precisionen på AK5 eller trycket men det kanske handlar om hur bra skytt man är. Visst skulle man kunna ge polisen en AK4D, PSG90(onödigt dyrt att skjuta på 100m med) eller HK417 till sina prickskyttar. Men vid en sådan situation så kommer ändå NI vara dom som slår till. Men att "skyttet" eller vad man nu skall kalla dom som går in i en byggnad behöver precisionsvapen tycker jag är grovt överdrivet.
Citat:
Ursprungligen postat av
HRT
Nu är det inte SSG som sätts in mot en terroristgrupp utan NI..
Så att de kittas för uppgiften anser jag vara en självklarhet.
Återigen så är NI verksamma internationellt ex i konfliktregioner som del o minsterskyddet som säpo håller i. Att de har och tränar med utrustning som är top notch förutsätter deras uppgift.
Nu finns inte SSG och jag har inte sagt att det är fel att NI har liknade utrustning som SOG, jag menade ex Närkes regionala insatsstyrka.
Men fortfarande kan en pansarskyttepluton anfalla motståndaren i utlandet med sina AK5or utan problem, och kan troligen slåss mot en rysk motståndare lika bra med AK5 som med HK416. Folk vill stirra sig blinda på att NI måste vara sönderkittande.
En normal regional insatsstryka behöver inte ha de senaste coolaste vapnet som finns. Om det skiter sig så mycket att man måste gå in på fler platser än vad NI klarar är SOG den enhet som skulle användas. Mot terrorism får militära medel brukas.
Jag sa att om en AK5a inte räcker så kommer inte heller en HK416 räcka. Då är det IKFN som gäller och då löser SOG/HV eller vilket manöverförband uppgiften bättre med GRG och KSP58
Citat:
Ursprungligen postat av
StorAlbatross
Vem har nämnt "genuspolisen"? De enda förstärkningsvapen som ersatts är de regionala insatsstyrkornas automatkarbiner, IGV har fortfarande en begränsad mängd MP5. Min poäng var att det är jävligt svårmotiverat att fösa in en drös begagnade AK4or på de enheterna när de nyss ersatt sina förstärkningsvapen pga bl.a. slitage.
Har noll koll på vad du vill ha sagt med resten av din rant... Men ja, ett amfskyttekomp löser ut stridsuppgifter bättre än valfri polisiär insatsstyrka, och valfri polisiär insatsstyrka löser ut valfri polisiär högrisksituation bättre än ett amfskyttekomp.
Vem sa att G36an var dålig? Uppenbarligen var den bättre än lämpad för SSG än vad ursprungsversionen av AK5 david var. Ligger nog kvar några artiklar där problemen med den AKn tas upp, rövkass på pålitlighetsfronten om man ska tro på kritiken från FJSarna, som faktiskt hade den skarpt.
AK4an har inte kommit ut på förband i den rollen än pga diverse problem, bl.a. lossnade siktet från railsen när den var på försök, så hittills duger den inte för FMs skarpskyttar. AK5an dög ju inte senast piketen hade den, så istället för att någon som av allt att döma varken har insyn i polisen eller NIK ska döma av vad som duger för dem så kanske de kan få göra det själva?
Polisen kanske skulle lösa uppgift med det dom har innan dom börjar ropa efter HK416 eller några andra vapenssystem.
Kommer det till en eldstrid, vilket som tur är inte har hänt så ofta så är utbildningen mycket viktigare än om vapnet har en MOA på 2.5 eller 3.1. Hur ofta brukar insatsstyrkan sina vapen, det verkar ju oftast vara vanliga polisen som faktiskt hamnar i en sådan situation ex griper terrorister efter terrordåd.
Bättre att fler poliser får utbildning på ett vapen som vi kan ha i mängd, köp in vapen åt polisen i ordentligt mängd när vi skaffar AK6or, byt ut dom där jävla MP5orna och ge vanliga polisen ett vettigt förstärkningsvapen. men att vissa enheter(alla om man frågar dom) är så jävla snäva att dom inte kan ha standardgrejor utan måste ha minst lika bra grejor som NI/SOG(som är utomlands eller förväntas möta motståndare med utbildning och moderna vapen)