2017-04-12, 19:56
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Absolut.
Håller med det som står i din länk.
Men, MEN, detta gäller bara nybilsgarantin som hos Mazda är 3 år. (TRE ÅR)....
😨
Ring och fråga Mazda själv.
Troligen har DU redan brännt "10-års-garantin"....

Varför skulle jag ha bränt den?
Citera
2017-04-12, 20:35
Medlem
Skulle aldrig köpa en Dacia Sandero, gamla Renault delar som sagt.
Drivlinan i bilen anser jag vara undermålig. Tandpetare till drivaxlar, har även för mig att koppling är underdimensionerad.
Även misstänksam mot elfel som brukar vara nästan mer regel än undantag på Renault.

Hellre köra en begagnad Volvo V40 eller V60 eller WV Golf, som är bra mycket modernare och bättre komfort.

Vill du absolut köpa en ny bil så kolla på en extra o-utrustad Skoda eller Seat.
Precis samma chassi som VW, fast billigare och mer spartansk.
Även underhåll är väldigt billigt jämfört mer mycket annat,
Skoda brukar nämligen kunna åka igenom "lågbudgetsporten" på en del verkstäder och på något vis bli lite billigare än WV, Audi mm. trots precis samma komponentutbyte och delar (artikelnummer är samma)..
Byggkvalitén i själva chassit är alltså precis som WV och Seat, dom har helt enkelt dragit in lite på lull-lull, ljudisolering och komfort.
Skruvar du en del själv är det en enorm fördel att köpa delar nästan pinsamt billigt från Tyskland och ibland tom lokala märkesverkstaden..
Citera
2017-04-12, 23:45
Medlem
BAB7s avatar
Som sagt, man ska vara väldigt klar över att man köper en budgetbil av lägsta klass, en bil som i grunden är ett lågprisbygge av äldre Renault-teknik.
Bilen i sig är ganska obekväm, omodern och väldigt plastig.
Lågpriskänslan är tydlig, mycket tydlig.
Hållbarheten har visat sig vara sämre än genomsnittet, många småfel och tunt dimensionerade delar.

Dock behöver det inte nödvndigtvis vara en dålig affär, man ska bara vara medveten om vad man köper.
Bilen är billig, du får en ny för under 80.000:-, jag kan tänka mig att målgruppen är äldre personer som tvunget vill ha en ny bil och som kör väldigt korta turer och få mil per år och vill ha en enkel och billig bil utan för mycket elektronik och nymodigheter.

Min rekommendation är dock att hellre satsa på en ny eller lättare begagnad fransk kvalitetsbil som tex Peugeot 208 eller Citroen C3.
Eller en tysk bil såklart.
Senast redigerad av BAB7 2017-04-12 kl. 23:47.
Citera
2017-04-13, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
DACIA bygger på gamla beprövade Renault-delar. Vilket gör den billig i utveckling och drift. Men!
Komforten och ljudnivån kan efterliknas en skåpbil. I vilken man inte gör några större ansatser att bygga bekväma säten, eller isolera mot vägljud.

Dacia har verkligen hållit nere kostnaderna på allt. Mycket är bra, men annat är väldigt dåligt. Plastig inredning på köpet.

Då är det bättre att köpa en 2014-2015 Volvo eller liknande. Bekvämare, finare och lika driftsäker

Har du kört skåpbil? - det låter inte så. Den skåpbil jag hade var förarsätet mycket bättre.
Har en kompis som har en Sandero, jag har inte hört ett smack om den. Typ hälsan tiger still.
Med mina erfarenheter - så skulle jag fan BETALA för att slippa eldrivna fönsterhissar!!!
(Alla som haft elektriska fönsterhissar har haft problem med, alla som haft manuella har fungerat)
Senast redigerad av Pejjninthuess 2017-04-13 kl. 01:10.
Citera
2017-04-13, 09:06
Medlem
PeterNosters avatar
Verkar som den nya modellen har förbättrat de punkter som nämnts i tråden. "En nyutvecklad motor" låter ju inte som att den byggs med gamla Renault-delar.

Med lite lull-lull på grundversionen har den ju det andra har:
http://www.mestmotor.se/automotorspo...aller-budgeten
Citera
2018-12-25, 23:58
Medlem
japanskbruds avatar
127400 verkar va den billigaste verisionen som kan ha luftkonditionering .. "techroad"
blir det mkt varmare i en mörk bil utan ac än en vit?
jag vet hur jävligt det kan bli i en svart volvo med svarta säten och trasig ac .. kommer man ångra sig om man köper snikverisionen för 79000? men jag tror ac fuckar upp batteriet om man maxar det och kör typ 2*10min om dagen .. ?
känns inte värt 40 000 mer när man skiter i allt extra krafs man får
Citera
2018-12-26, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
127400 verkar va den billigaste verisionen som kan ha luftkonditionering .. "techroad"
jag vet hur jävligt det kan bli i en svart volvo med svarta säten och trasig ac .. kommer man ångra sig om man köper snikverisionen för 79000? men jag tror ac fuckar upp batteriet om man maxar det och kör typ 2*10min om dagen .. ?

Fullt så dyr blir den inte med AC. Men det blir 101 900. Ambiance + luftkonditonspaket.
Citera
2018-12-26, 01:28
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud

Egentligen är AC bara ett dyrt tillbehör på så billig bil, som kan gå sönder och kosta extra. Vitsen med att köpa en sandero är ekonomi endast, då skall den vara så avskalad som möjligt.

Jag körde själv bilar i över 15 år innan jag köpte min första som hade ac i början av 2000-talet. Inga problem i vårt klimat.
Citera
2018-12-26, 12:57
Medlem
PeterNosters avatar
Skillnaden i pris är väl enbart arbetskostnad.

Likadana robotar gör bilar i billigare lokaler o.s.v.

Jag tror inte en robot känner av att den står i Rumänien än i något annat land.
den lite större Duster verkar vettig. motsvarande Renault är väl Captur?

Captur får 5/5 i rosttestet:
http://www.vibilagare.se/test/rost/r...lt-captur-2017

Edit
Verkar som Duster är större än Captur.
Senast redigerad av PeterNoster 2018-12-26 kl. 13:09.
Citera
2018-12-26, 15:41
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Egentligen är AC bara ett dyrt tillbehör på så billig bil, som kan gå sönder och kosta extra. Vitsen med att köpa en sandero är ekonomi endast, då skall den vara så avskalad som möjligt.

Jag körde själv bilar i över 15 år innan jag köpte min första som hade ac i början av 2000-talet. Inga problem i vårt klimat.
Personligen tycker jag att det är bra att det finns bilar som Sandero på marknaden, även om jag inte skulle köpa någon. Som allt annat, så ska man väl köpa bil efter behov och önskemål. Själv har en Yaris som jag köpte som ny för ett och ett halvt år sen. Rullat felfritt 3000 mil (förväntat).

Visst hade jag kunnat köpa mig en begagnad MB, Audi eller BMW för 150K istället, men jag ville hellre ha en ny och pålitlig bil. Den är utmärkt för mig o frugan, både på korta turer och längre.

Men det är bra att även Sandero finns, behöver man bara en enkel bil för att åka till affären några gånger i veckan så kan den absolut vara ett alternativ som ex pensionärsbil.
Citera
2018-12-26, 16:07
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Personligen tycker jag att det är bra att det finns bilar som Sandero på marknaden, även om jag inte skulle köpa någon. Som allt annat, så ska man väl köpa bil efter behov och önskemål. Själv har en Yaris som jag köpte som ny för ett och ett halvt år sen. Rullat felfritt 3000 mil (förväntat).

Visst hade jag kunnat köpa mig en begagnad MB, Audi eller BMW för 150K istället, men jag ville hellre ha en ny och pålitlig bil. Den är utmärkt för mig o frugan, både på korta turer och längre.

Men det är bra att även Sandero finns, behöver man bara en enkel bil för att åka till affären några gånger i veckan så kan den absolut vara ett alternativ som ex pensionärsbil.

Där resonerar vi klart lika, jag tror faktisk en sandero i totalt basuförande är ett riktigt bra köp för A till B där det inte är allt för mycket motorvägskörande. Problemet är nog snarare att ens få tag i en, verkar inte som att handlarna ens tar hem "lockvaran" annat än på beställning och då är det X antal veckors leveranstid.

Det hela påminner om elladornas "den är slut, men vi har denna modellen för bara 20% högre pris" - jag har alltid hatat sådant och vänt på klacken direkt så det är väl därför jag ogillar lismande bilhandlare som kör med samma upplägg
Citera
2018-12-26, 16:27
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Där resonerar vi klart lika, jag tror faktisk en sandero i totalt basuförande är ett riktigt bra köp för A till B där det inte är allt för mycket motorvägskörande. Problemet är nog snarare att ens få tag i en, verkar inte som att handlarna ens tar hem "lockvaran" annat än på beställning och då är det X antal veckors leveranstid.

Det hela påminner om elladornas "den är slut, men vi har denna modellen för bara 20% högre pris" - jag har alltid hatat sådant och vänt på klacken direkt så det är väl därför jag ogillar lismande bilhandlare som kör med samma upplägg
Ja, jag håller med. Borde finnas några Sandero i basutförande i lager, i alla fall någonstans i Sverige så de kan få den inom någon vecka.

Har även gjort som du hos eljättarna, finns inte prylen de annonserar, så har jag också bara vänt på klacken, mer än en säljare har blivit lång i ansiktet kan jag säga.

Det nya fula eljättarna håller på med nu är att sälja TV apparaterna kalibrerade. Rent lurendrejeri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in