2017-04-12, 05:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ugbug
Renault
tack, ett skitmärke. Förutom deras renault 4
Citera
2017-04-12, 05:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Iclypso
Problemet är ju att man måste upp i närmare 100k för att få vettig utrustning. Typ ac, höj och sänkbar ratt osv.
orka...t.s kanske borde kika mera på KIA, 7 års garanti fär svårt att slå
Citera
2017-04-12, 07:00
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Då är det bättre att köpa en 2014-2015 Volvo eller liknande. Bekvämare, finare och lika driftsäker
Fast dubbelt så dyr och efter tre år har den tappat lika mycket i värde som en Sandero kostar att köpa ny ...
Säga vad man vill, det är mycket bil för pengen. Jag kommer inte heller köpa nån Dacia, men om man inte är intresserad annat än av låga kostnader så är det ju inte ett dumt köp. Med garanti och allt.
Citera
2017-04-12, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stureplansmannen
orka...t.s kanske borde kika mera på KIA, 7 års garanti fär svårt att slå

Nä, jag skulle gå för dacia före kia om man är ute efter en budgetbil. Kia känns precis lika plastig och trött, varför då betala mer för en kia.
Citera
2017-04-12, 09:39
Medlem
zoombos avatar
Finns en tråd om denna modell redan
(FB) Dacia Sandero

Sen håller jag med det som skrivs i näst sista posten där, en ny bil har man garanti på och alla eventuella problem får tillverkaren lösa kostnadsfritt, det som är intressant är vad som händer med bilen efter denna period.

Renault har aldrig imponerat på mig då jag sett grannar skrota såna innan dom fyllt 10 år med allehanda konstiga fel och det här ska ju vara ytterligare ett pinnhål nedåt i kvalitet.

Konklusion: om man kan leva med att köra en bil som kändes modern för 5-10 år sen, är rätt avskalad från lull-lull och sånt som är standard i andra bilar och även veta att den rasar som en Erikssonaktie i värde men tar en från A till B utan krångel och höga driftskostnader i övrigt: slå till.

Själv skulle jag välja en Kia eller en Mazda (10 års garanti) alla dagar i veckan!
Citera
2017-04-12, 10:41
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
(FB) Dacia Sandero

Sen håller jag med det som skrivs i näst sista posten där, en ny bil har man garanti på och alla eventuella problem får tillverkaren lösa kostnadsfritt, det som är intressant är vad som händer med bilen efter denna period.

Renault har aldrig imponerat på mig då jag sett grannar skrota såna innan dom fyllt 10 år med allehanda konstiga fel och det här ska ju vara ytterligare ett pinnhål nedåt i kvalitet.

Konklusion: om man kan leva med att köra en bil som kändes modern för 5-10 år sen, är rätt avskalad från lull-lull och sånt som är standard i andra bilar och även veta att den rasar som en Erikssonaktie i värde men tar en från A till B utan krångel och höga driftskostnader i övrigt: slå till.

Själv skulle jag välja en Kia eller en Mazda (10 års garanti) alla dagar i veckan!

Renault har satt in sina mest testade grejjor i Dacia-bilarna.
Vet att där var några delar som den delade med den gamla Kangoo. Och Kangoo är ju en riktig arbetshäst som rullar många mil varje dag runt om i världen.
Citera
2017-04-12, 11:19
Medlem
zoombos avatar
Jaja. I min värld betyder billig = man har sparat in på nåt. Rostskydd t ex. Det är sånt som inte märks på en ny bil och reglerna är så konstigt skrivna att dom t o m klarar 6-års gränsen då det ska vara genomrostning (= hål) samt inspektioner med protokoll gjorda årligen av auktoriserad verkstad osv. för att en reklamation ska gå igenom.

Jag tror inte att det är något fel på drivlinan då den är rätt beprövad men såna detaljer som kvalitén på bromsrör, elektronik, säten, lyktor, stötdämpare, handtag och diverse inredningsdetaljer och annat har nog fått stryka på foten just för att komma ner i pris.
Citera
2017-04-12, 13:03
Medlem
Som sagt den tar ju dig från a-b utan några problem, men fortfarande en dacia. Hade hellre köpt något billigare japanaskt. Då får man ju med lite lull-lull för inte så mycket mera pengar. Samt att du kör ett mer accepterat bilmärke.
Citera
2017-04-12, 14:02
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
(FB) Dacia Sandero

Opel och Mitsubishi har också långa "garantier". Märk väl att detta inte är garantier utan SVINDYRA serviceabonnemang! (Du är skyldig att följa deras serviceplan och slitdelar går ju aldrig på garantin.)

Så lura inte läsarna här!

Dacia är som sagt gamla Renault-grejor och kan du inte tänka dig att köpa en Renault skall du absolut inte köpa en Dacia. (Då pratar vi ofta riktigt gamla grejor.)

Samma upplägg var det med Daewoo som gick dåligt i Sverige och som till stor del byggde på gamla Opel-grejor....

Nej, de flesta begagnade bilar är faktiskt bättre än en ny Dacia.
Citera
2017-04-12, 15:00
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Opel och Mitsubishi har också långa "garantier". Märk väl att detta inte är garantier utan SVINDYRA serviceabonnemang! (Du är skyldig att följa deras serviceplan och slitdelar går ju aldrig på garantin.)

Så lura inte läsarna här!

Dacia är som sagt gamla Renault-grejor och kan du inte tänka dig att köpa en Renault skall du absolut inte köpa en Dacia. (Då pratar vi ofta riktigt gamla grejor.)

Samma upplägg var det med Daewoo som gick dåligt i Sverige och som till stor del byggde på gamla Opel-grejor....

Nej, de flesta begagnade bilar är faktiskt bättre än en ny Dacia.

Det är klart att villkoren varierar men för de flesta biltillverkare gäller samma sak: man måste följa serviceplanen för att garantierna ska gälla. Och det är väl inget konstigt med det? Att slitdelar inte går på garantin är väl också en självklarhet?
Det fanns någon - tror det var Kia - som först krävde att servicen skulle utföras av en auktoriserad verkstad för att garantin skulle gälla men dom fick på skallen för detta och fick ta bort det kravet.

Köpte själv en ny Mazda rätt nyligen och 10-års garantin var nog det som avgjorde. Jag har satt mig in i villkoren och dom är inte oskäliga; service varje år där serviceplanen följs. Första servicen kostade 1800,- på en märkesverkstad och det är väl inget att bråka om.
Citera
2017-04-12, 15:15
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Det är klart att villkoren varierar men för de flesta biltillverkare gäller samma sak: man måste följa serviceplanen för att garantierna ska gälla. Och det är väl inget konstigt med det? Att slitdelar inte går på garantin är väl också en självklarhet?
Det fanns någon - tror det var Kia - som först krävde att servicen skulle utföras av en auktoriserad verkstad för att garantin skulle gälla men dom fick på skallen för detta och fick ta bort det kravet.

Köpte själv en ny Mazda rätt nyligen och 10-års garantin var nog det som avgjorde. Jag har satt mig in i villkoren och dom är inte oskäliga; service varje år där serviceplanen följs. Första servicen kostade 1800,- på en märkesverkstad och det är väl inget att bråka om.

Jag har sett flera exempel på biltillverkare som i sin serviceplan bl.a. kräver utbyte av bromsslangar, bromsok, byte av bromsvätska mm efter x antal tusen mil.
Helt bissart. Bromsok exempelvis byter man först när renovering misslyckas, och det brukar vara efter ca 25.000 mil på en vettig europeisk bil.
Citera
2017-04-12, 18:20
Medlem
De som har problem med gaspådrag kanske skall koppla ut ecodrive

Billig prisvärd till&från jobbet bil, behöver inte bry sig över dörruppslag etc då 2:a handsvärdet inte påverkas nämnvärt av sådant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in