Citat:
Ursprungligen postat av
Darrar
Eller så är Akilov bara muslim när han kan vinna något på det. Ex slippa försörja fru och 4 barn och när han kör ihjäl folk på Drottninggatan. Han drack ju alkohol och använde kokain, kunde inte be osv, IS verkar inte ens vilja känna vid honom. Det känns konstigt att de inte velat erkänna dådet.
Det är mycket som är konstigt i detta fall.
Vem är Akilov egentligen?
De utländska källor vi har, uzbekiska, turkiska, ryska (?), vet de med säkerhet
vilken av alla Rakhmat Akilov det handlar om? Även om dessa källor i övrigt vore att lita på, kan de ju också ha blivit förda bakom ljuset. Fake names - fake news.
Två saker som framkommit idag i media är särskilt intressanta:
1. Han sägs ha lämnat Uzbekistan för Turkiet 2012. Enligt hans gamla vänner i hemlandet, var det där och då han blev radikaliserad.
Men hur vet dessa "vänner" det? Följde de med honom till Turkiet? Eller började han, efter att ha varit närmast en ateist under sina första 34 år i livet (vilket kan antas utifrån att han växt upp i Sovjetunionen), plötsligt att kommunicera en massa IS-shit på Facebook?
Mycket tveksamma vittnesmål, enligt mig.
2. Han har, så sent som två veckor före dådet, besökt en "hemlig" källarmoské i Sverige, där "kända" IS-rekryterare brukar bedriva kampanj.
Vilka "vänner" är det som kommit med dessa uppgifter? Varför har inte SÄPO koll på den moskén och varför har inte dessa angivare krupit fram i rampljuset förrän nu? (Jag förväntar mig nämligen, att myndigheterna har slagit en järnring kring denna källare i detta nu, samt letat upp dessa "IS-rekryterare" och att de sitter, om inte anhållna så åtminstone i förhör hela bunten.).
Mycket tveksamma uppgifter det också.