2017-04-12, 23:47
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Paris-terroristerna var påtända vid Bataclan-dådet. Inte gör det att det inte kan räknas som ett muslimskt terrordåd. Lägg ner den där pinsamma försöken till damage control. Ingen går på det ändå.

Ja vilket jävla trams! Varenda gång det sker islamistiska terrordåd, så ska en del försöka bortförklara det hela. Muslimer är såklart hycklare som alla andra. Klart att jihadister bryter mot Koranens bud i parti och minut. Om man måste vara en helt rättstrogen muslim för att ens dåd skulle betraktas som islamistiskt, så skulle det inte finnas nån islamistisk terrorism.
Citera
2017-04-12, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Menar du på fullt allvar att han drack alkohol och struntade i allt som hade med religion att göra för att inte väcka misstankar då han planerade att utföra ett terrordåd?

Hade han varit trogen muslim så hade ni sagt att han gjorde det för att han var muslim. Nu när han inte är praktiserande muslim så säger ni att det beror på att det var en del av planen. Snacka om att ha huvudet i sanden.
Är väl vanligt att olika fanatiker är de som är sämst insatta i sin religion. Inte de som är ledare, men det vanliga fotfolket.
Jag tror alltså inte att det var ett skådespel med hans droganvändade och så utan bara att han inte levde som han lärde eller vad man ska säga. Det finns uppenbara kopplingar till islamism i hela den här historien. Men att vara islamist är inte samma sak som att vara världens mest fromma muslim. Flera av de som har begått islamistiska terrordåd i Europa den senaste tiden har varit olika jävla hadchrökare ju.

Angående att han gillar mormon.org, någon buddhist-sida, Playboy osv på fb så tycker jag inte att det måste innebära att han inte var religiöst motiverad till attacken. Han gillade även en massa olika muppiga imamer och han hade kanske samlat på sig en del likes från innan han radikaliserades. Han skaffade Facebook 2012 lixxxx
Citera
2017-04-12, 23:54
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Ja vilket jävla trams! Varenda gång det sker islamistiska terrordåd, så ska en del försöka bortförklara det hela. Muslimer är såklart hycklare som alla andra. Klart att jihadister bryter mot Koranens bud i parti och minut. Om man måste vara en helt rättstrogen muslim för att ens dåd skulle betraktas som islamistiskt, så skulle det inte finnas nån islamistisk terrorism.
Nu har du nog missförstått. Jag har inte påstått att man måste vara renlärig muslim för att utföra terrordåd i islams namn. Det är andra faktorer som avgör om det är ett terrordåd eller ej och i detta fallet så talar ju allt emot att det skulle vara det.
Citera
2017-04-12, 23:59
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darrar
Eller så är Akilov bara muslim när han kan vinna något på det. Ex slippa försörja fru och 4 barn och när han kör ihjäl folk på Drottninggatan. Han drack ju alkohol och använde kokain, kunde inte be osv, IS verkar inte ens vilja känna vid honom. Det känns konstigt att de inte velat erkänna dådet.
Det är mycket som är konstigt i detta fall.
Vem är Akilov egentligen?
De utländska källor vi har, uzbekiska, turkiska, ryska (?), vet de med säkerhet vilken av alla Rakhmat Akilov det handlar om? Även om dessa källor i övrigt vore att lita på, kan de ju också ha blivit förda bakom ljuset. Fake names - fake news.

Två saker som framkommit idag i media är särskilt intressanta:

1. Han sägs ha lämnat Uzbekistan för Turkiet 2012. Enligt hans gamla vänner i hemlandet, var det där och då han blev radikaliserad.
Men hur vet dessa "vänner" det? Följde de med honom till Turkiet? Eller började han, efter att ha varit närmast en ateist under sina första 34 år i livet (vilket kan antas utifrån att han växt upp i Sovjetunionen), plötsligt att kommunicera en massa IS-shit på Facebook?
Mycket tveksamma vittnesmål, enligt mig.

2. Han har, så sent som två veckor före dådet, besökt en "hemlig" källarmoské i Sverige, där "kända" IS-rekryterare brukar bedriva kampanj.
Vilka "vänner" är det som kommit med dessa uppgifter? Varför har inte SÄPO koll på den moskén och varför har inte dessa angivare krupit fram i rampljuset förrän nu? (Jag förväntar mig nämligen, att myndigheterna har slagit en järnring kring denna källare i detta nu, samt letat upp dessa "IS-rekryterare" och att de sitter, om inte anhållna så åtminstone i förhör hela bunten.).
Mycket tveksamma uppgifter det också.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2017-04-13 kl. 00:16.
Citera
2017-04-13, 00:11
Medlem
christopherris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Här är en film där man ser hur en civilist slår med ett föremål på förardörren för att få ut föraren: https://www.youtube.com/watch?v=eP6JyHiogdE

Detta är alltså rimligtvis innan han hoppat ut. Man ser hur några unga kvinnor skrattar medans de filmar. Mängder med andra filmar också. Att folk alltså inte skulle ha filmat föraren när han hoppade ut verkar jättekonstigt. Det har påståtts att folk genast antog att det var en terroristattack och därför flydde hals över huvud, detta stämmer uppenbarligen inte.

Man hör till och med hur en väktare svär på folk att sluta filma och avlägsna sig utan effekt. Det är först när brandbomben utlöses inne i hytten som folk blir lite skraja. Att det verkar vara just någon slags bomb verkar också uppenbart. Man både ser och hör en knall varpå lågor slår upp.

Från vilket håll sprang föraren efter att han hoppat ut? Åt vilket håll ligger närmaste nedgång till T-banan?

Man hör tydligt någon säga "där är han som körde lastbilen", "där går han ju"
Tittar man längs fasaden ser man en man gående som drar upp luvan, lär ju vara han!
Citera
2017-04-13, 00:17
Medlem
regndroppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christopherri
Tittar man längs fasaden ser man en man gående som drar upp luvan, lär ju vara han!
Vilken tid?
Citera
2017-04-13, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hkext
Är väl vanligt att olika fanatiker är de som är sämst insatta i sin religion. Inte de som är ledare, men det vanliga fotfolket.
Jag tror alltså inte att det var ett skådespel med hans droganvändade och så utan bara att han inte levde som han lärde eller vad man ska säga. Det finns uppenbara kopplingar till islamism i hela den här historien. Men att vara islamist är inte samma sak som att vara världens mest fromma muslim. Flera av de som har begått islamistiska terrordåd i Europa den senaste tiden har varit olika jävla hadchrökare ju.

Angående att han gillar mormon.org, någon buddhist-sida, Playboy osv på fb så tycker jag inte att det måste innebära att han inte var religiöst motiverad till attacken. Han gillade även en massa olika muppiga imamer och han hade kanske samlat på sig en del likes från innan han radikaliserades. Han skaffade Facebook 2012 lixxxx
Jag har inte sagt att man måste vara insatt i den ideologi i vars namn man begår ett dåd. Ibland utför terrorister dåd utan någon djupare ideologi bakom alls, IRA till exempel - de ville bara ha bort engelsmännen från Nordirland. Det är alltså inte hur påläst eller hur renlärig man är utan det är faktorer så som varför man utför ett dåd som avgör om det är terrorism eller ej.

Det är inte terrorism endast för att media skriver det och för att 39-åringen klickat gilla på en video på Facebook. Verkligheten har blivit en teaterscen där vissa utnämns till att ha olika roller bara för att den allmänna stämningen kräver det. Det är att ha en dogmatisk syn på det som sker. Det frågas om varför IS inte "tar på sig" dådet. Detta trots att alla fattar att de har 0 koppling till det hela. Man tycker ändå att IS borde göra det ty det skulle ju addera ännu en dimension till uppsättningen - varför kan inte IS bjuda på det? Dom förlorar ju ändå inget på det. Kom igen nu IS, utför er roll som ondskans representant och säg att detta var på er direkta order och att det bara är början.

Det har i vår tid blivit de yttre visuella faktorerna som avgör vad som är terrorism. Någon substans bakom det man ser behövs inte, det är bara en fråga om rätt effekter på rätt plats. Alla vet redan att detta är terrorism eftersom alla säger att det är terrorism.
Citera
2017-04-13, 00:22
Medlem
christopherris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regndroppen
Vilken tid?

0:45
Citera
2017-04-13, 00:34
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av regndroppen
Vilken tid?

Citat:
0:45
Jag hör då bara nån ropa "lastbilen" ca 0:45.
Varken "där är han som körde lastbilen" eller "där går han ju", kan jag höra. Inte heller ser jag någon gående längs fasaden som drar upp luvan ...
https://www.youtube.com/watch?v=eP6JyHiogdE
Citera
2017-04-13, 00:36
Medlem
Citat:
Det har du fan rätt i...

Jag tyckte först de sa "Var är han som körde lastbilen?"

Din tolkning verkar dock stämma bättre ty direkt efteråt säger samma röst, precis som du nämner, "Det är ju han som går där ju".

Jag ser dock inte vem de syftar på. Kan du nämna exakt hur många sekunder in i filmen du ser den person som du tror de syftar på?

Just bilderna på Akilov från tunnelbanan visar att han har vita gympadojor, de ser så vita ut att de verkar helt nya. Jag antar därför att man bör se just att den som är föraren bär vita skor. Det är ju dock inte ristat i sten att det är mannen på övervakningsbilderna som var chauffören. Det är ju bara vad polisen misstänker - någon 100% säkerhet kan man inte ta det för.

Edit: Ja, nu ser jag personen jag tror du menar. Man ser tydligt en person gå snabbt och målmedvetet ned i tunnelbanenedgången samtidigt som de uttalar sig. Personen har antingen en huva uppdragen eller så är det en kvinna med huvudduk. Skorna ser dock helt svarta ut men det kan bero på avståndet (?).

Det skulle vara väldigt intressant om den som talar på filmen läser detta och kan uttala sig i tråden om vem det var de syftade på med sitt uttalande. Har man varit på den platsen så tror jag säkert att man som ung person läser här på Flashback om det som inträffat. Om den som talar på videon vill ge sig till känna och berätta mer vore det intressant.
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2017-04-13 kl. 00:44.
Citera
2017-04-13, 00:37
Medlem
regndroppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jag hör då bara nån ropa "lastbilen" ca 0:45.
Varken "där är han som körde lastbilen" eller "där går han ju", kan jag höra. Inte heller ser jag någon gående längs fasaden som drar upp luvan ...
https://www.youtube.com/watch?v=eP6JyHiogdE
Låter som han säger ''En person i lastbilen''. Ser inte heller någon som går längst fasaden.
Citera
2017-04-13, 00:38
Bannlyst
Tjejerna på filmen verkar inte de minsta berörda, går och skrattar. Jävla Idioter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in