2017-04-12, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TbbW
Varför kan inte skadade blodat ner och fått filtar på gatan? När de kommer in i ambulanserna får de nya filtar.
Jag fattar inte hur ni tänker.

Skadade lämnas inte ensamma. Döda lämnas ensamma medan man letar efter andra att hjälpa...
Citera
2017-04-12, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Skillnaden mellan psykfallet spm körde på folk efter Västerlånggatan och Rakhmat Akilov kan vara hårfin, det beror på om åklagaren lyckats bevisa terrorbrott eller inte.
För det krävs det planering, motiv och uppsåt. Åklagaren har inte visat vad som motiverade honom. Hittills verkar han inte ha några kumpaner.
Det ger intryck av ett impulsdåd.

Media frossar i det. Fler döda och skadade än på Ikea men samma slumpmässiga dödande.
Om jag inte kommer ihåg fel var årets "body count" för skjutningar i Malmö och Stockholm den 10/3
12 döda och ca 25 skadade. Sverige har aldrig varit säkrare.
Citera
2017-04-12, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lespaul80
https://youtu.be/eP6JyHiogdE?t=6

Tittar man precis där i denna film på lastbilen när den kraschat, så är förarens dörr helt demolerad och folk som försöker får inte upp dörren.

Det betyder att GM måste ha tagit sig ut genom högerdörren som man inte ser i filmen. Men han måste också då ha sprungit runt bilen på väg ner till tunnelbanan.

Förmodligen så sprang han ut på högra sidan och in i Åhléns, lär varit kaosartat där inne så kan mycket väl vara så att ingen såg honom. Har det klarlagts hur det började brinna? För visst låter det vettigt att han tände på själv precis innan han lämnade?

Notera Borussia Dortmund-väskan ena killen har, snacka om sammanträffande.
Citera
2017-04-12, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
Det ger intryck av ett impulsdåd.

Media frossar i det. Fler döda och skadade än på Ikea men samma slumpmässiga dödande.
Om jag inte kommer ihåg fel var årets "body count" för skjutningar i Malmö och Stockholm den 10/3
12 döda och ca 25 skadade. Sverige har aldrig varit säkrare.

Då har du inte läst nyheterna. Det verkar inte vara ett slumpmässigt dödande utan han har gått in för att köra på otrogna, alltså personer med västerländskt utseende. Jag tror ingen av de dödade i alla fall hade ett utländskt utseende. Detsamma gällde för övrigt IKEA där GM attackerade två personer med svenskt utseende som en hämnd för att han inte fick stanna i Sverige.

Det är troligen inte heller en ren impulshandling. Han har utfört någon sorts rekognosering och han har haft sprängämnen. Han verkar också ha rört sig i jihadistkretsar.
Citera
2017-04-12, 23:28
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Skadade lämnas inte ensamma. Döda lämnas ensamma medan man letar efter andra att hjälpa...

Det fanns alltså ingen människa på blodfläcken eller filtarna. Postaren frågade vem som dött där.

Jag har inte nämnt något om någon som skulle lämnats ensam med sina skador däremot att man får ny ren filt i ambulansen!
Citera
2017-04-12, 23:28
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creeket
Men va fan?
Har du gett dig fan på att köra huvudet i sanden eller?

Det beteendet är ju på punkt och pricka så som en mängd andra muslimska terrorister har agerat innan de utfört sina bestialiska handlingar.
Menar du på fullt allvar att han drack alkohol och struntade i allt som hade med religion att göra för att inte väcka misstankar då han planerade att utföra ett terrordåd?

Hade han varit trogen muslim så hade ni sagt att han gjorde det för att han var muslim. Nu när han inte är praktiserande muslim så säger ni att det beror på att det var en del av planen. Snacka om att ha huvudet i sanden.
Citera
2017-04-12, 23:37
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Menar du på fullt allvar att han drack alkohol och struntade i allt som hade med religion att göra för att inte väcka misstankar då han planerade att utföra ett terrordåd?

Hade han varit trogen muslim så hade ni sagt att han gjorde det för att han var muslim. Nu när han inte är praktiserande muslim så säger ni att det beror på att det var en del av planen. Snacka om att ha huvudet i sanden.
Paris-terroristerna var påtända vid Bataclan-dådet. Inte gör det att det inte kan räknas som ett muslimskt terrordåd. Lägg ner den där pinsamma försöken till damage control. Ingen går på det ändå.
Citera
2017-04-12, 23:40
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrAcKmAn
Karta som jag ritat. Gul är flyktväg, blå är lastbil.

http://imgur.com/a/2ZYQc

Precis så! Tack för bild. Finns ju även rulltrappa inne på Åhléns med utgång T-bane planet. Har inte varit där nere på ett tag, den vägen kanske inte går längre?
Fast jag tror han försvann som du visar
Citera
2017-04-12, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Paris-terroristerna var påtända vid Bataclan-dådet. Inte gör det att det inte kan räknas som ett muslimskt terrordåd. Lägg ner den där pinsamma försöken till damage control. Ingen går på det ändå.

Och de som utförde 9/11-attentatet drack alkohol och uppförde sig som typiska amerikaner före dådet, för att inte väcka misstankar.
Citera
2017-04-12, 23:44
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lespaul80
Bra karta!

Men på filmen ser det verkligen inte ut som lastbilen är inne i butiken på något sätt. Den har kört rakt in i stensidan. Så jag tycker fortfarande det är märkligt att han gick in genom Åhléns och inte medsols runt bilen och massan av folk.

Antar dock man inte ser allting i filmen. Men konstigt ser det ut.

Förr fanns det en dörr där lastbilen körde in. Så för oss som använde den dörren är det inte konstigt. En snabbare väg!
Citera
2017-04-12, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jag tror att det är både - och. Under helt andra omständigheter skulle han ha beskrivits som "en sökare", men som det nu blev ... en förvirrad själ som söker något att stå på. När man nu talar om rekryteringsbaser för olika extrema rörelser så skulle ju den typen passa?
Hizb ut-Tahrir har nämnts och jag har skummat lite på nätet. Det tycks vara en väldigt hierarkisk rörelse där man överlåter den här sortens uppdrag till dem som befinner sig på absoluta botten; på det sättet isoleras de i någon mån från dådet och den ensamma galningen lämnas vid sidan om. Det låter väl som om typerna skulle passa ihop.
Lite för mig själv undrar jag om inte ryktena om hans knarkande och drickande passar in här. Ett beroende framkallas på många nivåer, det börjar låta som något typfall, eller?
Usch, ja!
Ja, detta skulle kunna vara ett verk utav en organisation. Jag känner inte till Hizb ut-Tahir men det är väl måhända inte omöjligt att de anser sig ha intresse i att sprida skräck i Sverige.

Just terrorism är väl dock sådan att terroristerna vill uppnå en förändring med dådet. Det är en del av definitionen. De kan exempelvis vilja utöva påtryckning att ett land ska dra sig ur ett krig eller att dom ska släppa ett antal fångar som tillhör organisationen. Att utföra terrordåd utan att tydligt deklarera vilken förändring man vill uppnå gör ju att själva dådet helt förlorar sin poäng.

I Israel-Palestina-konflikten så förekommer terrordåd utfört av Palestinier inne i Israel som en del av krigföringen samt som hämndaktioner för militära aktioner som Israel utfört. Men att terrorister skulle utföra dåd i ett land utan att någon vet vilka de är eller vad de vill är knappast terrorism.

Hade 39-åringen varit terrorist så skulle han, eller hans kamrater, åtminstone kunnat ha författat en pamflett med varför dådet utfördes och vad som krävs för att liknande dåd ej ska upprepas. Det finns inget sådant.
Citera
2017-04-12, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag känner inte till detaljerna i Paris-dådet så jag kan inte uttala mig om det.

Vad är det som får dig att tro att 39-åringen var en religiös terrorist? Allt talar ju emot detta.
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2017-04-12 kl. 23:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in