Citat:
Ursprungligen postat av
tantigheter
Jag tror att det är både - och. Under helt andra omständigheter skulle han ha beskrivits som "en sökare", men som det nu blev ... en förvirrad själ som söker något att stå på. När man nu talar om rekryteringsbaser för olika extrema rörelser så skulle ju den typen passa?
Hizb ut-Tahrir har nämnts och jag har skummat lite på nätet. Det tycks vara en väldigt hierarkisk rörelse där man överlåter den här sortens uppdrag till dem som befinner sig på absoluta botten; på det sättet isoleras de i någon mån från dådet och den ensamma galningen lämnas vid sidan om. Det låter väl som om typerna skulle passa ihop.
Lite för mig själv undrar jag om inte ryktena om hans knarkande och drickande passar in här. Ett beroende framkallas på många nivåer, det börjar låta som något typfall, eller?
Usch, ja!
Ja, detta skulle kunna vara ett verk utav en organisation. Jag känner inte till Hizb ut-Tahir men det är väl måhända inte omöjligt att de anser sig ha intresse i att sprida skräck i Sverige.
Just terrorism är väl dock sådan att terroristerna vill uppnå en förändring med dådet. Det är en del av definitionen. De kan exempelvis vilja utöva påtryckning att ett land ska dra sig ur ett krig eller att dom ska släppa ett antal fångar som tillhör organisationen. Att utföra terrordåd utan att tydligt deklarera vilken förändring man vill uppnå gör ju att själva dådet helt förlorar sin poäng.
I Israel-Palestina-konflikten så förekommer terrordåd utfört av Palestinier inne i Israel som en del av krigföringen samt som hämndaktioner för militära aktioner som Israel utfört. Men att terrorister skulle utföra dåd i ett land utan att någon vet vilka de är eller vad de vill är knappast terrorism.
Hade 39-åringen varit terrorist så skulle han, eller hans kamrater, åtminstone kunnat ha författat en pamflett med varför dådet utfördes och vad som krävs för att liknande dåd ej ska upprepas. Det finns inget sådant.