2017-04-12, 22:26
Medlem
SvenneMelons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allt.o.inget
Turkiet skulle hjälpa Europa att stoppa migrantflödet men släpper förbi IS-terrorister?!
Ja dom vill väl inte ha dom i landet själva?
Citera
2017-04-12, 22:27
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darrar
Hehe sant, men hon har det nog bättre utan honom. Har någon tidning intervjuat henne? Vad säger fru och barn om terrorbrottet?

Inte mig veterligen. Om man ska vara mer seriös så kan det ju vara så att han kände sig mindervärdig. En driftig fru som drog hem pengarna till hushållet. I samhällen med mer traditionell patriarkal struktur är det väl ganska vanligt att männen flippar ut om kvinnan är familjeförsörjaren.
Citera
2017-04-12, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darrar
Hehe sant, men hon har det nog bättre utan honom. Har någon tidning intervjuat henne? Vad säger fru och barn om terrorbrottet?
Nej. Vilket är anmärkningsvärt för om hon hade varit i Serbien då hade man åkt dit och försökt prata med henne. Det är den normala proceduren men inte denna gång tydligen.

Det finns så många luckor kring det hela. Varifrån och hur kom han hit? Var har han jobbat exakt? Varför är inte frun och brorsan blivit intervjuade redan? Om han varit i Turkiet varför har man inte kontaktat turkiska myndigheter? SR har väl folk där och har dessutom turkisktalande anställda som gjort reportage därifrån. Det finns en del rysktalande som kan åka till Uzbekistan och intervjua exfrun, brorsan, barnen, mamman, mormor, grannar, skolkamrater etc. Det gjorde man då Mihailovic högg ihjäl Anna Lind. Det brukar man alltid göra, men inte nu.

Händer ingenting då börjar jag ana gravad hund.
Citera
2017-04-12, 22:35
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Det finns en del rysktalande som kan åka till Uzbekistan och intervjua exfrun, brorsan, barnen, mamman, mormor, grannar, skolkamrater etc. Det gjorde man då Mihailovic högg ihjäl Anna Lind. Det brukar man alltid göra, men inte nu.

Händer ingenting då börjar jag ana gravad hund.

Det kommer nog. Kom ihåg att det är Uzbekistan inte Norge vi talar om. Visum, myndigheter som ställer krav, närmaste ambassad i Berlin etc.
Senast redigerad av FranzMarc 2017-04-12 kl. 22:40.
Citera
2017-04-12, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Jag missförstår ingenting. Han hade, och har aldrig haft, flyktingstatus i Sverige. Han var asylsökande. Finns inget rimligt skäl att Sverige skall acceptera en sådan människa. Asylsökan skall bli momentant nullifierad när han åker fast i Turkiet. Skälet har du redan på Drottninggatan. Han borde fått en enkel biljett till Uzbekistan.

Nej, 2015 hade han inte flyktingstatus. Han kom till Sverige 2014 och hade sökt asyl och hans ärende var under beredning.

Han fick ett avslag, jag vet inte när, men han överklagade och processen drogs därför ut på tiden. Efter flyktingkrisen har ju Migrationsverket haft många fall att hantera.

Sen fick han slutligt avslag i december 2016, fick respiten på några veckor och 2017 skulle h

Men 2015 var han alltså fortfarande asylsökande. Jag vet inte vilka regler för utlandsresor som gäller för asylsökande, men jag har hört talas om människor som rest till det hemland som de har flytt från för att de svävar i livsfara där under asylsökningsperioden....

Jag tycker det borde vara så att man inte får lämna Sverige medan man söker asyl här. Helst borde man sitta i förvar, eller åtminstone ha anmälningsplikt varje dag.
Citera
2017-04-12, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Det kommer nog. Kom ihåg att det är Uzbekistan inte Norge vi talar om. Visum, myndigheter som ställer krav, närmaste ambassad i Berlin etc.

Tror inte det är problemet. Ingen vill åka. De vill skriva om krönikor om mello istället.
Citera
2017-04-12, 22:41
Medlem
Det blev uppenbart att betonglejon inte stoppade lastbilen. Nu visar 'unika' tester att betong inte hjälper. Nu kommer jag att upprepa det jag skrev redan för flera månader sedan: om betongklumparna är för höga flyttar en lastbil på de. Om de är 20-30 cm höga kan de forceras av en lastbil, inte flyttas. och om det sticker upp järnstavar som förstör däcken stoppas lastbilen alternativt gör den nästintill obrukbar. Titta bara på vad som händer när polisen i USA använder chopsticks. Jag menar stop sticks.
Senast redigerad av DindooNuffin 2017-04-12 kl. 22:43.
Citera
2017-04-12, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Mormonkyrkan och buddhismen kan nog inte ens med den mest breda tolkning anses vara en del av islam. Vad får dig att tro att 39-åringens förmodade religiositet skulle vara den bästa förklaringsmodellen till dessa mord? Jag tror han i första hand var en ensam, arg och störd individ. I andra hand så var han en IS-wannabe. Det är ju dock typiskt att sådana människor som gör vansinnigheter likt detta låter sig influeras av det som ligger i tiden. Bara för att han själv mumlar något om IS så gör det ju dock inte honom till terrorist. Han är, tror jag, i första hand en galenpanna. I annat fall så skulle ju mordet på Anna Lindh också ha varit en terroristattack om bara Mijailovic uttalat orden "Jag sympatiserar med Al-Qaida, utrikesministern var en otrogen". Det är en sorts magisk sätt att se på verkligheten, saker blir till det man säger att de är. Det är Disney-varianten av historien. Även Lasermannen skulle ha kunnat bli en högerextrem terrorist om han själv skulle välja att säga vissa ord enligt detta synsätt.
Jag tror att det är både - och. Under helt andra omständigheter skulle han ha beskrivits som "en sökare", men som det nu blev ... en förvirrad själ som söker något att stå på. När man nu talar om rekryteringsbaser för olika extrema rörelser så skulle ju den typen passa?
Hizb ut-Tahrir har nämnts och jag har skummat lite på nätet. Det tycks vara en väldigt hierarkisk rörelse där man överlåter den här sortens uppdrag till dem som befinner sig på absoluta botten; på det sättet isoleras de i någon mån från dådet och den ensamma galningen lämnas vid sidan om. Det låter väl som om typerna skulle passa ihop.
Lite för mig själv undrar jag om inte ryktena om hans knarkande och drickande passar in här. Ett beroende framkallas på många nivåer, det börjar låta som något typfall, eller?
Usch, ja!
Citera
2017-04-12, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ok. Så du menar att han inte lämnat Sverige för Turkiet? Inte heller att försökte ta sig till Syrien? Eller att Turkarna skickade honom tillbaka hit då han blev avslöjad?.
Ja, det är precis vad jag menar. Och det är vad mitt inlägg handlade om om, inget annat.
Citera
2017-04-12, 22:53
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lespaul80
https://youtu.be/eP6JyHiogdE?t=6

Tittar man precis där i denna film på lastbilen när den kraschat, så är förarens dörr helt demolerad och folk som försöker får inte upp dörren.

Det betyder att GM måste ha tagit sig ut genom högerdörren som man inte ser i filmen. Men han måste också då ha sprungit runt bilen på väg ner till tunnelbanan.

Eller in i Åhléns och ut vid dörrarna vid trappan/rulltrappan ner till t-banan under. Måste ju gå på några sekunder. De inne på Åhlens såg nog inte honom som chaufför utan som en som var nära skyltfönstret.
Kanske någon kan förklara bättre att dörrar från Åhléns är precis där T-bane nedgången är.
Killen som bankar på förardörren ser kanske att han hoppar ut på andra sidan
Citera
2017-04-12, 23:01
Medlem
Citat:
Han är avskärmad från all kontakt med omvärlden, har brännskador och riskerar att bara få äta "fingermat" framöver.
Så ser terrormisstänkte Rakhmat Akilovs tillvaro ut på Kronobergshäktet.
"Han behandlas väl i häktet", skriver advokaten Johan Eriksson i ett sms.

Citat:
Akilov har fått en egen avskild del av häktet. Han sitter i en cell i en korridor som i övrigt är helt tömd – med undantag för två celler i andra änden av korridoren där två andra intagna sitter.

Den terrormisstänkte är nu satt under sekundbevakning. Det innebär att en häktesanställd bevakar varje steg han tar.

http://www.expressen.se/nyheter/sa-blir-rakhmat-akilovs-liv-pa-kronobergshaktet/
Citera
2017-04-12, 23:02
Medlem
Det verkar ju som om Akilov hade misslyckats i livet och det kan ha bidragit till hans handlande.

Taimour Abdulwahad som utförde sitt terroristdåd på samma plats 2010 hade också misslyckats. Han kom till Sverige som tioåring, fick skolgång och fritidsaktiviteter av oss. Vid ca 20 års ålder flyttade han till England och gick en utbildning till sjukgymnast, om jag minns rätt. Dock fick han inget jobb, han hade CNS-skulder tror jag, fru och två barn och ett tredje på väg.

I det läget spränger han sig själv - i Sverige, som gett honom alla möjligheter.

Många av de MENA-män som kommit till Europa med stora förhoppningar kommer att misslyckas. Och en del blir farliga. Därför måste vi sätta stopp för inflödet av MENA-män. Det är inte rätt mot oss att ta hit farliga människor, och inte heller rätt att försätta dem i situationer som de inte klarar av.

Hjälp ska ges på plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in