Citat:
Ursprungligen postat av
Napoleon.Snowball
Jag missförstår ingenting. Han hade, och har aldrig haft, flyktingstatus i Sverige. Han var asylsökande. Finns inget rimligt skäl att Sverige skall acceptera en sådan människa. Asylsökan skall bli momentant nullifierad när han åker fast i Turkiet. Skälet har du redan på Drottninggatan. Han borde fått en enkel biljett till Uzbekistan.
Nej, 2015 hade han inte flyktingstatus. Han kom till Sverige 2014 och hade sökt asyl och hans ärende var under beredning.
Han fick ett avslag, jag vet inte när, men han överklagade och processen drogs därför ut på tiden. Efter flyktingkrisen har ju Migrationsverket haft många fall att hantera.
Sen fick han slutligt avslag i december 2016, fick respiten på några veckor och 2017 skulle h
Men 2015 var han alltså fortfarande asylsökande. Jag vet inte vilka regler för utlandsresor som gäller för asylsökande, men jag har hört talas om människor som rest till det hemland som de har flytt från för att de svävar i livsfara där under asylsökningsperioden....
Jag tycker det borde vara så att man inte får lämna Sverige medan man söker asyl här. Helst borde man sitta i förvar, eller åtminstone ha anmälningsplikt varje dag.