Citat:
Ursprungligen postat av
nantale
Även svensk media har citerat uzbekiska källor. Men innebär inte att uppgifterna stämmer. Just den uppgiften att Sverige skulle, på begäran av Turkiet tagit tillbaks en asylsökande som rest dit stämmer inte. Du får gärna tro på den uppgiften men jag vet att den inte stämmer. Varför vet jag det? För att jag vet hur asylprocessen fungerar och vilka lagar styr den. Jag vet att så fort man avvikit under asylprocessen och lämnar Schengen så kan inget land utanför Schengen begära att Sverige återtar personen. Uzbekiska myndigheter som kontrollerar medierna i landet bör läsa på lite innan de publicerar fake news.
Ok. Så du menar att han inte lämnat Sverige för Turkiet? Inte heller att försökte ta sig till Syrien? Eller att Turkarna skickade honom tillbaka hit då han blev avslöjad? Kanske inte. Men har du någon annan förklaring hur han kom hit? Uzbekistan är inte ett grannland precis. Och han är här och körde rally på Drottninggatan. Det kan vi väl vara överens om.
Om turkarna skickade honom hit, skulle Sverige då skicka honom tillbaka dit, du som kan det här.