2017-04-12, 19:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Har det framkommit vilken etnicitet som chauffören av Spendrupsbilen har? Är han svensk? Det kanske inte har framkommit?

Ber om ursäkt ifall detta har tagits upp tidigare. Han inte läst alla inlägg i denna megatråd.

Nej och det är ju avgörande så fattar inte varför Expressen undanhåller den informationen.
Citera
2017-04-12, 19:33
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaqk
Nej jag tror du missförstår det lite. Han kom tydligen till Turkiet FRÅN Sverige, och han skickades tillbaka till Sverige antagligen för att han hade något slags svenska papper - jag vet inte hur det funkar riktigt men han hade ju ett personnummer, eller ett preliminärt peronnummer i alla fall.

Säger inte att det inte skandal, bara kanske inte just den detaljen vart Turkiet skickade honom.

Jag missförstår ingenting. Han hade, och har aldrig haft, flyktingstatus i Sverige. Han var asylsökande. Finns inget rimligt skäl att Sverige skall acceptera en sådan människa. Asylsökan skall bli momentant nullifierad när han åker fast i Turkiet. Skälet har du redan på Drottninggatan. Han borde fått en enkel biljett till Uzbekistan.
Citera
2017-04-12, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geigerzehler
Haha, du tycker inte dådet i sig är bevis nog alltså? Det faktum att han ska ha krävt att försvaras en sunnimuslimsk advokat, är väl även det en rätt starkt indicie, om man alltså bortser från terrordådet i sig. Som har gått till på precis samma sätt som ett flertal liknande terrordåd av samma skäl (i Nice, i Berlin, i London) efter samma uppmaning av IS om just detta tillvägagångssätt. Du är jäkligt kul att diskutera med i alla fall, det för man ge dig ändå. Tror aldrig jag har stött på en människa med mindre förmåga till logiskt tänkande tidigare, inte ens på flashback.

Din konspirationsteori om att han skulle begått ett ateist-attentat passar för övrigt väldigt väl in med alla andra konspirationsnötter som härjar på fb. Finns en tråd som är som klippt och skuren, då du kan utveckla dina teorier ytterligare i denna: (FB) Lastbilsattack, Stockholm - terrorattack / konspiration?
Jag har inte nämnt något "ateistattentat" bara tvivlat på MGMs religiösa övertygelse. Idag har det kommit fram uppgifter som visar att jag hade rätt. MGM är inte en hängiven muslim, han vet inte ens hur man ber som muslim. Visst kan han ha beundrat IS men knappast av religiösa skäl. Antagligen har de flesta som joinar IS lika dålig kunskap om islam som denna MGM. IS är ett gäng av psykopater som vill döda , förstöra och våldta i namn av en religion som de inte vet mycket om och inte heller bryr sig om att följa personligen. De liknar dig och gelikar på ett sätt. Inte för att misstänker att du vill döda och våldta men du vill inte tillägna dig kunskap om exempelvis hur det varit i Uzbekistan under Sovjettiden och därefter. Du förstår inte heller att man kan ifrågasätta att islam skulle varit drivkraften för MGM. Utan kunskap från andra källor än dem som passar din agenda raljerar du självsäkert och dumdristigt.
Citera
2017-04-12, 19:36
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Varma tackför den länken!
Jag ser att du redan fått svar på din fråga om nedgången - bra!
Man kan alltså dra slutsatsen att RA medvetet sökt sig till Arlanda och Märsta eftersom han skippade tunnelbanetåget osv.
Jaha, ja i Märsta finns en grupp Unga Muslimer som inte är så välsedd. Vilka andra som kan tänkas ha lockat honom vet jag inte, känner inte området dessmer.
Absolut, det kan ha varit medvetet. Märsta är ju ökänt i sådana här sammanhang.

Man ska dock komma ihåg att föraren till lastbilen gick upp från tunnelbanesystemet igen - upp på Vasagatan. Antagligen avstod han det tunnelbanetåg som stod inne som en fint eller för att han var nojig. Att han går upp ur tunnelbanan igen utan att ha åkt kanske han tror ska skaka av eventuella förföljare. Den enda effekten detta har är ju dock att han blir fotograferad med tidstämpel och allt. Kan han verkligen ha varit så omedveten om detta?

Sen när han kliver av på Arlanda kan det ju ha varit så att han tog första bästa lokalbuss. Det kanske var en buss till Märsta som råkade stå där då.

Hur fungerar det på expresståget ut till Arlanda? Måste man ha en särskild biljett till det eller går det med något slags månadskort på SL? Att konduktören inte skulle ha reagerat starkt på honom när han åkte ut till Arlanda är icke troligt. En kanske uppjagad man som måhända hade en luva uppdragen - han är ju själva urtypen för en misstänkt typ.

Detta med att han skulle tagit sig tid till att ringa samtal med mobilen när han flyr från den kraschade lastbilen förbryllar ju lite också. Det sägs att det blåa han håller framför munnen på övervakningsbilderna är en telefon. Jag kan inte se någon rimlig anledning till att han skulle behöva ringa någon just där och då medans han flyr.
Citera
2017-04-12, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaqk
Nej jag tror du missförstår det lite. Han kom tydligen till Turkiet FRÅN Sverige, och han skickades tillbaka till Sverige antagligen för att han hade något slags svenska papper - jag vet inte hur det funkar riktigt men han hade ju ett personnummer, eller ett preliminärt peronnummer i alla fall.

Säger inte att det inte skandal, bara kanske inte just den detaljen vart Turkiet skickade honom.

Eller så gikk det under dublin-förordningen, som vill saga att man kan bara søka asyl i landet där man først lämnar sitt fingeravryck. Dels för att ge den asylsökande en rättssäkert asylforfarande, dels för att den asylssøkande inte skulle kunne söka asyl i flera EU-länder samtidigt.
Citera
2017-04-12, 19:38
Avstängd
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Jag missförstår ingenting. Han hade, och har aldrig haft, flyktingstatus i Sverige. Han var asylsökande. Finns inget rimligt skäl att Sverige skall acceptera en sådan människa. Asylsökan skall bli momentant nullifierad när han åker fast i Turkiet. Skälet har du redan på Drottninggatan. Han borde fått en enkel biljett till Uzbekistan.

Jag håller med dig i princip, men bevis som uppstår i efterhand är rätt dåliga där och då. Men samtidigt, det kan inte röra sig om så stora mängder resenärer att inte SÄPO kan få information från turkarna varför han skickas hit att de inte hinner agera. De har fuckat upp helt enkelt. Men även de har väl en Eliasson i sig, och tycker att de inte ska hindra honom från att ta del av den feministiska stormaktens gåvor.
Senast redigerad av Takpapp 2017-04-12 kl. 19:41.
Citera
2017-04-12, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Jag tror mer Reuters än på dig.
Reuters citerar en uzbekisk källa, men du får tro vad vill.
Senast redigerad av nantale 2017-04-12 kl. 19:43.
Citera
2017-04-12, 19:49
Medlem
Dådet på Drottninggatan har tydligen krävt ytterligare ett dödsoffer, indirekt i alla fall. I samband med att sjukhusen i fredags övergick till katastrofläge så skickades alla patienter som själva sökt vård på sjukhusens akutmottagningar hem. En sådan patient som skickades hem på grund av dådet avled senare.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/man-skickades-hem-fran-sjukhuset-efter-terrordadet-dog
Citera
2017-04-12, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Nej och det är ju avgörande så fattar inte varför Expressen undanhåller den informationen.
Han är iaf inte uzbek och ska inte ha några islamistiska kopplingar. Iaf inte vad Expressen känner till
Citera
2017-04-12, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Absolut, det kan ha varit medvetet. Märsta är ju ökänt i sådana här sammanhang.

Bra video om hans flyktväg som du lagt upp. Många frågor återstår dock. Har haft uppfattningen att han körde bil sista sträckan. I videon förklaras inte hur han rörde sig när han steg av bussen. Inte heller om han gick till fots då vittnet följde honom.

Börjar nu tänka att han inte haft bil för då måste han ju ha parkerat där innan, eller så måste något mött honom och överlåtit bilen till honom.

Mannen som säger sig ha sett honom gripas sa att han var där med några andra. Var det folk som mötte honom eller var det folk som omringade honom för de kände igen honom från bilderna?

VIDEO: http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sa-flydde-misstankte-terroristen-efter-dadet-pa-drottninggatan
Citera
2017-04-12, 19:54
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meskonin123
haha så jävla tragiskt med alla svenssons som tycker det är såååå hemskt helt plötsligt med folk som dör.

var har ni varit de senaste 15 åren? folk blir skjutna, knivhuggna, och gruppvåldtagna fan hela tiden med en notis i tidningen men nu när det är terrorbrott så wow, verkligen landssorg,

Man måste va ganska dum om man tycker att en gärning är värre bara för att det klassas som ett annat brott. Finns ingen jävla skillnad mot för om detta hade gjorts av en alkisgubbe som var less på livet och bara mejjade ner folk.
Men terrorbrott oj oj oj va hemskt.

Korkad var han också som erkände just terrorbrott. Han hade garanterat kunnat komma undan med mord. Vårdslöshet i trafik tror jag knappast då han ändå fortsatte gasa men ja, hade han varit påverkad så är det inte omöjligt.

Det är skillnad på ett alkis mord och knivmord, här var det minst 4 fyra personer som har dödats och minst 15 var skadade. Nermejade av en terrorist med lastbil. Men det är såklart inget för en äkta flashback tuffing som dig.
Citera
2017-04-12, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meskonin123
Korkad var han också som erkände just terrorbrott. Han hade garanterat kunnat komma undan med mord. Vårdslöshet i trafik tror jag knappast då han ändå fortsatte gasa men ja, hade han varit påverkad så är det inte omöjligt.
Att han skulle ha kunnat komma undan med vårdslöshet i trafik är osannolikt. Inte ens om han varit full.

Om han skulle ha kunnat komma undan med mord istället för terrorbrott beror ju på vad som framkommer i förundersökningen. Det vet varken du eller vi ännu vad den kommer frambringa.

Dessutom är det så att massmord alltid får enorm publicitet. Oavsett om det är terrorbrott eller ej.
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2017-04-12 kl. 19:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in