Citat:
Ursprungligen postat av
tantigheter
Varma tackför den länken!
Jag ser att du redan fått svar på din fråga om nedgången - bra!
Man kan alltså dra slutsatsen att RA medvetet sökt sig till Arlanda och Märsta eftersom han skippade tunnelbanetåget osv.
Jaha, ja i Märsta finns en grupp Unga Muslimer som inte är så välsedd. Vilka andra som kan tänkas ha lockat honom vet jag inte, känner inte området dessmer.
Absolut, det kan ha varit medvetet. Märsta är ju ökänt i sådana här sammanhang.
Man ska dock komma ihåg att föraren till lastbilen gick upp från tunnelbanesystemet igen - upp på Vasagatan. Antagligen avstod han det tunnelbanetåg som stod inne som en fint eller för att han var nojig. Att han går upp ur tunnelbanan igen utan att ha åkt kanske han tror ska skaka av eventuella förföljare. Den enda effekten detta har är ju dock att han blir fotograferad med tidstämpel och allt. Kan han verkligen ha varit så omedveten om detta?
Sen när han kliver av på Arlanda kan det ju ha varit så att han tog första bästa lokalbuss. Det kanske var en buss till Märsta som råkade stå där då.
Hur fungerar det på expresståget ut till Arlanda? Måste man ha en särskild biljett till det eller går det med något slags månadskort på SL? Att konduktören inte skulle ha reagerat starkt på honom när han åkte ut till Arlanda är icke troligt. En kanske uppjagad man som måhända hade en luva uppdragen - han är ju själva urtypen för en misstänkt typ.
Detta med att han skulle tagit sig tid till att ringa samtal med mobilen när han flyr från den kraschade lastbilen förbryllar ju lite också. Det sägs att det blåa han håller framför munnen på övervakningsbilderna är en telefon. Jag kan inte se någon rimlig anledning till att han skulle behöva ringa någon just där och då medans han flyr.