2017-04-12, 21:32
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POTATISHACKAN
Tänker samma sak. Vi har det så bra här så vi måste grotta ner oss i andras problem. Har inget minne av att folk samlades och sjöng när de tre barnen dog i bussolyckan.
Barnen blev inte mördade, viss skillnad. Och jo, det var en enorm massmedial uppståndelse vid bussolyckan.

Massmord är så ovanligt och upprörande att det även fortsättningsvis kommer få enorm massmedial uppmärksamhet. I synnerhet i de fall då GM mördar slumpvis utvalda på offentlig plats.

I övrigt så verkar det som om Drottninggatan var delvis avspärrad med stängsel strax efter hörnet vid Åhléns redan innan attacken: http://brightcove01.brightcove.com/24/4221396001/201704/19/4221396001_5389513693001_5389501039001-vs.jpg?pubId=4221396001

Samma stängsel igen: http://i2.mirror.co.uk/incoming/article10178949.ece/ALTERNATES/s615/C8z87VQXYAIGV7A.jpg

På dessa bilder ser man att förarhytten fått rejäla plåtskador, bland annat så är taket intryckt. Det måste ha varit en rejäl smäll in i Åhléns. Att köra rakt in i ett hinder som tvärstoppar en lastbil från att ha åkt i 60 km/h (eller hur fort den nu åkte) är ganska brutalt. Man ser även att förardörren verkar vara färgad av någonting. Vad har dom gjort med den? Dörren på passagerarsidan är dock öppen när de bärgar iväg lastbilen, åtminstone en glipa: http://resize.indiatvnews.com/en/centered/newbucket/750_533/2017/04/swedishattack-1491650105.jpg

Här ser man dörren bättre, är det papper de tejpat upp på dörren? http://cdn.images.express.co.uk/img/dynamic/78/590x/secondary/truck-Stockholm-terror-attack-894297.jpg

Här ser man in i Åhléns efter att de dragit bort lastbilen men innan de satt upp plywood-skivor: https://www.thelocal.se/userdata/images/article/e379f62cce7e8e2904c0253394bf0732755212930603028857 56c5b5569b779d.jpg
Citera
2017-04-12, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geigerzehler
Han var definitivt religiös, som jag skrev i ett annat inlägg det finns så extremt många olika tolkningar av islam så att diskussionen om vem som är "riktig" muslim eller ej knappast hör hemma i denna tråd.

Det är ungefär som att påstå att kristna fundamentalister som begår terrordåd mot abortklinker i USA inte är troende kristna, som drivs av religiös övertygelse, eftersom de kanske inte ens har läst hela bibeln, de kanske till och med dricker alkohol.

Haha, det har enbart kommit fram uppgifter som stärker min tes sedan igår. Han försökte för fasen ansluta till IS INNAN han sökte asyl i Sverige, men blev stoppad vid gränsen, han ska ha blivit radikalisterad i Turkiet, han deltog i hemliga möten i en källarmoské som ska ha letts av en känd IS-rekryterare. Det finns flera belägg på IS-krigare hemmahörande i mellanöstern som brukat diverse olika droger inför sina krig mot Peshmerga, Irakiska armén, Shia miliser och Syriska armén Fast du kanske menar att IS inte är en religiös grupp?

Och om du på fullt allvar vill hävda att IS inte är en islamistisk extremist-organisation vars kärna bygger till hundra procent på politisk islam, så ser jag tyvärr ingen större idé att fortsätta diskutera saken med dig.

Till skillnad från dig har jag för övrigt ingen som helst agenda, annat än att gå till botten med vad som verkligen hänt. Men som man känner sig själv känner man andra antar jag.

Så du litar du blint på uppgifterna från Uzbekistan. Utan att ens för ett för ögonblick fundera vad det är för regering i Uzbekistan. Källkritik, är ingenting som ägnar dig åt?
Citera
2017-04-12, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meskonin123
haha så jävla tragiskt med alla svenssons som tycker det är såååå hemskt helt plötsligt med folk som dör.

var har ni varit de senaste 15 åren? folk blir skjutna, knivhuggna, och gruppvåldtagna fan hela tiden med en notis i tidningen men nu när det är terrorbrott så wow, verkligen landssorg,

Man måste va ganska dum om man tycker att en gärning är värre bara för att det klassas som ett annat brott. Finns ingen jävla skillnad mot för om detta hade gjorts av en alkisgubbe som var less på livet och bara mejjade ner folk.
Men terrorbrott oj oj oj va hemskt.

Korkad var han också som erkände just terrorbrott. Han hade garanterat kunnat komma undan med mord. Vårdslöshet i trafik tror jag knappast då han ändå fortsatte gasa men ja, hade han varit påverkad så är det inte omöjligt.

Jag skulle snarare påstå att det är du som är dum som inte förstår skillnaden mellan en terrorhandling och en alkis som är less på livet och därför mejar ner folk. Jag bemödar mig ej att förklara skillnaden. Hade du haft intellekt nog att förstå den så hade du redan gjort det.
Citera
2017-04-12, 21:41
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Så du litar du blint på uppgifterna från Uzbekistan. Utan att ens för ett för ögonblick fundera vad det är för regering i Uzbekistan. Källkritik, är ingenting som ägnar dig åt?
Reuters tycks lita på sina källor tillräckligt för att citera dom. Men Reuters är väl "Hatmedia" nu också.
Citera
2017-04-12, 21:44
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geigerzehler
Han var definitivt religiös, som jag skrev i ett annat inlägg det finns så extremt många olika tolkningar av islam så att diskussionen om vem som är "riktig" muslim eller ej knappast hör hemma i denna tråd.

Det är ungefär som att påstå att kristna fundamentalister som begår terrordåd mot abortklinker i USA inte är troende kristna, som drivs av religiös övertygelse, eftersom de kanske inte ens har läst hela bibeln, de kanske till och med dricker alkohol.
Mormonkyrkan och buddhismen kan nog inte ens med den mest breda tolkning anses vara en del av islam. Vad får dig att tro att 39-åringens förmodade religiositet skulle vara den bästa förklaringsmodellen till dessa mord? Jag tror han i första hand var en ensam, arg och störd individ. I andra hand så var han en IS-wannabe. Det är ju dock typiskt att sådana människor som gör vansinnigheter likt detta låter sig influeras av det som ligger i tiden. Bara för att han själv mumlar något om IS så gör det ju dock inte honom till terrorist. Han är, tror jag, i första hand en galenpanna. I annat fall så skulle ju mordet på Anna Lindh också ha varit en terroristattack om bara Mijailovic uttalat orden "Jag sympatiserar med Al-Qaida, utrikesministern var en otrogen". Det är en sorts magisk sätt att se på verkligheten, saker blir till det man säger att de är. Det är Disney-varianten av historien. Även Lasermannen skulle ha kunnat bli en högerextrem terrorist om han själv skulle välja att säga vissa ord enligt detta synsätt.
Citera
2017-04-12, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Här ser man in i Åhléns efter att de dragit bort lastbilen men innan de satt upp plywood-skivor: https://www.thelocal.se/userdata/images/article/e379f62cce7e8e2904c0253394bf0732755212930603028857 56c5b5569b779d.jpg

Oj, se där ja. Alltså, det är ju helt otroligt, det verkar som om han faktiskt kunde kliva rakt ner i butiken och traska iväg utan att blli sedd av någon på utsidan. Tur i oturen skulle man kunna säga.
Citera
2017-04-12, 21:54
Medlem
AnttiKlimaxs avatar
Citat:
Det är bara att kontakta migrationsverket och begära ut dagsboksblad som är allmänna handlingar. Av dem framgår vilka beslut fattats i MGMS ärende. Exempelvis det påstådda beslutet att ta till tillbaka honom från Turkiet. Beslutsmotiveringar är sekretessbelagda men diarier och dagsboksblad är inte det.

Om någon kunde göra det vore det toppen.

Antar att jag inte kan göra det själv då jag ej är svensk.
Citera
2017-04-12, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Reuters tycks lita på sina källor tillräckligt för att citera dom. Men Reuters är väl "Hatmedia" nu också.
Även svensk media har citerat uzbekiska källor. Men innebär inte att uppgifterna stämmer. Just den uppgiften att Sverige skulle, på begäran av Turkiet tagit tillbaks en asylsökande som rest dit stämmer inte. Du får gärna tro på den uppgiften men jag vet att den inte stämmer. Varför vet jag det? För att jag vet hur asylprocessen fungerar och vilka lagar styr den. Jag vet att så fort man avvikit under asylprocessen och lämnar Schengen så kan inget land utanför Schengen begära att Sverige återtar personen. Uzbekiska myndigheter som kontrollerar medierna i landet bör läsa på lite innan de publicerar fake news.
Senast redigerad av nantale 2017-04-12 kl. 21:56.
Citera
2017-04-12, 21:57
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Även svensk media har citerat uzbekiska källor. Men innebär inte att uppgifterna stämmer. Just den uppgiften att Sverige skulle, på begäran av Turkiet tagit tillbaks en asylsökande som rest dit stämmer inte. Du får gärna tro på den uppgiften men jag vet att den inte stämmer. Varför vet jag det? För att hur asylprocessen fungerar och jag vet att så fort man avvikit under asylprocessen och lämnar Schengen så kan inget land utanför Schengen begära att Sverige återtar personen. Uzbekiska myndigheter som kontrollerar medierna i landet bör läsa på lite innan de publicerar fake news.
Om du motsäger uppgifterna så kan man närmast ta det som en garanti för att dom stämmer.
Citera
2017-04-12, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnttiKlimax
Om någon kunde göra det vore det toppen.

Antar att jag inte kan göra det själv då jag ej är svensk.

Enligt offentlighetslagstiftningen skall offentliga dokument lämnas ut utan att det begärs legitimation. Det går också att mejla och betala en smärre summa per sida.
Citera
2017-04-12, 22:02
Medlem
Snälla, är Akilov helt efterbliven? Stämmer Expressens uppgifter om att han skilde sig från sin fru för att han påstod att han på resor till Turkiet sett henne prostituerat sig? Vad hade hon gjort? Tittat på en man eller? Han verkar riktigt störd
Citera
2017-04-12, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darrar
Snälla, är Akilov helt efterbliven? Stämmer Expressens uppgifter om att han skilde sig från sin fru för att han påstod att han på resor till Turkiet sett henne prostituerat sig? Vad hade hon gjort? Tittat på en man eller? Han verkar riktigt störd

Han är nog inte störd, han är bara en vanlig muslim.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in