2017-04-09, 23:39
Medlem
BlurryFace69s avatar
Är det så att tips har kommit att BO ska kunna finnas någonstans i närheten av Snapen/Krontorp/Törnbergavägen ?
Kanske i närheten av ett ruckel/torp??

Har man tagit vägen ut mot Snapen från Mariestad 1992 så hade man nog kunnat hitta grusvägen
om man ville köra ut i skogen för att dölja något..

Även åkt ut mot Snapen med någon man ville träffa på "tu man hand"
Citera
2017-04-09, 23:58
Medlem
Bickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badboy rider
Menar du första fyren från centrum sett, så fans det inget hus och det var inte heller någon grusväg, snarare skogsväg i ca 400m, därefter endast en stig, denna delade sig på flera ställen men det gick att följa stigar till Krontorp.
Strax efter andra fyren från centrum sett, hade orienteringsklubben en röd stuga som brann ned.
då flyttade de till en annan stuga som var strax innan parkeringen till snapenbadet.
om man istället åker från snapen mot centrum, och i första svängen i det som skulle kunna vara S-kurvan istället håller till vänster då är man på en grusväg som kommer ut i krontorp.ca 300 m in låg det ett torp på höger sida och jag tror det är var även en lada, ladan på vänster sida?
där denna grusväg anslöt till krontorpsvägen låg det på vänster sidan en gamal lada "ruckel"

De beskrivningar vi fick är de vi la ut när vi frågade om området.
Det gör det svårt att svara på din fråga. Det finns två saker som var klara i beskrivningarna.
Den ena var att aktiviteterna skall ha skett i anslutning till ett " öde " torp / lada.
Det andra är att man bör kunna se " öde " torpet / ladan från vägen. ( Det är vårat antagande efter som personerna som beskriver aktiviteterna - påstod sig stå på en mindre väg när de såg två personer - komma upp på vägen ). Våran gissning är att det området du beskriver som:

om man istället åker från snapen mot centrum, och i första svängen i det som skulle kunna vara S-kurvan istället håller till vänster då är man på en grusväg som kommer ut i krontorp.ca 300 m in låg det ett torp på höger sida och jag tror det är var även en lada, ladan på vänster sida?
där denna grusväg anslöt till krontorpsvägen låg det på vänster sidan en gamal lada "ruckel"

stämmer bäst.

Vi kanske kan passa på att ställa en fråga.
Hur lång tid tar det att köra från centrala Mariestad till denna plats / delområde, om det är natt och inte för mycket trafik ? Givet att man känner till området.
Citera
2017-04-10, 00:20
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bickan
Det gör det svårt att svara på din fråga. Det finns två saker som var klara i beskrivningarna.
Den ena var att aktiviteterna skall ha skett i anslutning till ett " öde " torp / lada.
Det andra är att man bör kunna se " öde " torpet / ladan från vägen. ( Det är vårat antagande efter som personerna som beskriver aktiviteterna - påstod sig stå på en mindre väg när de såg två personer - komma upp på vägen ). Våran gissning är att det området du beskriver som:

stämmer bäst.

Hur lång tid tar det att köra från centrala Mariestad till denna plats / delområde, om det är natt och inte för mycket trafik ? Givet att man känner till området.

Tio minuter , max. Troligtvis mindre.
Citera
2017-04-10, 02:29
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Tio minuter , max. Troligtvis mindre.

Håller med: Maximalt tio minuter från låt oss säga området kring Kohagen (med omnejd) ut till bushen vid Snapen (om man åker raka vägen, vill säga ...). Gissar mer exakt på fem till sju minuter beroende på hastighet. Inga som helst problem att hinna ut dit, tveka och fundera lite, hafsigt och temporärt hinna täcka över en kropp i mörkret och vara tillbaka i "city" runt 02:45 till 03:15. Allt det här känns helt realistiskt.
Om det nu var så att Helenas kvarlevor placerades där ute den natten uppstår frågan om hon senare också placerades där för gott (fast på ett mer noggrant sätt) eller kanske med en liten dragning åt ett annat håll än den ursprungliga platsen. Alternativt flyttades kroppen till en mer avlägsen plats, men ändå inom ett inte alltför långt avstånd från Mariestad - kanske en till två mil från Mariestad (OBS: Min spekulation i den sista meningen).
Citera
2017-04-10, 17:55
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ditt svar till Ugglan

Anledningen till att vi frågar om det går att med hjälp av den beskrivningen vi gav - går att precisera en mera exakt plats inom det aktuella området - är att vi utgick i från att om polisen bara fått uppgiften om området generellt sett, så står dom inför samma problem som vi andra. Det är ett stort område. Någon uttryckte att det är omöjligt att genomsöka hela området. Enda sättet att försöka att lokalisera en mer precis plats är att med ” gamla ” uppgifter som både vi och andra fått med flera års mellan rum ställa frågan på tråden om någon på tråden kan hjälpa till att avgränsa en sådan plats.

Du skriver:

”Du vet väl om att det kan finnas inlägg i tråden i syfte att förvilla/leda bort /trötta ut?”

Nu vet vi inte om du menar oss – men om det är så – har det aldrig varit våran mening att förvilla eller leda bort.
I det du skriver ligger en underförstådd mening i att den som gör på det sättet medvetet skulle vilja att brottet / olyckan inte skall klaras upp, eller att åtminstone HA:s kvarlevor skall återfinnas.
När det gäller trötta ut – så är det en annan sak. Vi har flera gånger ställt samma frågor om en del i händelseförloppet. Det är frågor som även andra har upprepat under många år ( långt innan vi kom in på tråden ). Dessa upprepningar beror på att de kan ha en betydelse för vad som hände.

Du skriver:

” Sedan förstår du väl att det*kan*finnas rena idiotinlägg skrivna av mindre friska personer med bl.a uppmärksamhetsbehov! ”

Där är vi nog ganska eniga.

Du skriver:

” Man*skall*inte tro allt man läser vet du väl? ”

Även här är vi helt eniga. Det är därför som vi blir tröttsamma och ställer frågor. Ibland flera gånger.

Du skriver:

” Att jag skrev "glömma skiten" för några dagar sedan är för att efter flera år i tråden känns det som vi inte kommer längre utan det blir bara rundgång och upprepningar”

Då är det väl bara att låta bli att delta på tråden.

OT: En av oss har själv förlorat ett barn – en femårig dotter.
I vad som slutligen kallades en ” olycka ”.
Hon fick en överdos av fel medicin av en läkare.
En av oss kan därför mycket väl sätta sig in i vad det innebär att snabbt förlora ett barn.
En av oss har den trösten det innebär att åtminstone ha en grav att gå till.

Med detta sagt så tackar vi för i kväll.
B

1: Tycker det är märkligt att vittnet som såg ngt konstigt inte kan ge en riktig vägbeskrivning till stället, har själv aldrig satt min fot i området men anser inte det spelar ngn roll hur det ser ut, vägbeskrivningar går alltid att förklara vart man än är. Givetvis kanonbra med tips och självklart bör/skall sånt kollas upp men kanske en bättre platsbeskrivning av vittnet hade fått mig (och poliserna?) att ta uppgifterna mer seriöst.

2: Aldrig haft en tanke att dina inlägg skulle vara negativa på ngt sätt för fallet.

3: Sorry.
Citera
2017-04-10, 18:02
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Är det några speciella inlägg du tycker är tydliga med att förvilla/leda bort/trötta. Det är viktigt att du är tydlig med sådan kritik för att den ska ge effekt.

Absolut inga specifika inlägg, utan mer allmänt menat! Mängder av rykten och utpekade personer florerar i tråden och det finns absolut möjlighet att vissa/något/några kan blivit utspritt från gm i syfte att förvilla/leda bort/trötta ut.

Det är alltså bara en allmän upplysning att man inte skall tro på allt.
Citera
2017-04-10, 22:45
Medlem
Citat:

stämmer bäst.

från torget uppskattningsvis 6-7 minuter utan att bryta mot hastighetsreglerna.
Citera
2017-04-11, 18:56
Medlem
Bickans avatar
Fråga ( Igen )

Om man lägger till denna beskrivning av området / platsen blir man klokare då ?

Citat:
” ska ha åkt mot snapen hållet mest (….....) mot eller efter snapen åkte ( …..... ) in på en mindre väg jag skulle tänka mig att det var vägen som gick rakt fram efter den skarpa kurvan vid snapen tror inte den finns kvar men någonstans längre upp (….... ) att det fanns ett hus som då skulle vara tomt. Sen är jag osäker men ( ….... ) gick förbi huset igen ( ….......). ”
Slut citat.

Denna beskrivning av området / skall ha lämnats c:a 1997 av en person till en annan, och senast kommit till polisens kännedom 2007. Vi fick den ganska tidigt när vi började skriva på tråden.

Vi vill passa på att tacka för hjälpen med tidsuppgifterna. De betyder att om man lite beroende på fart o skick, kan ta sig till området på c:a 10 minuter, ge och ta några minuter, från centrala delar av Mariestad.

Vi ber om ursäkt för att vi frågar så ihärdigt om att lokalisera platsen.
Orsakerna är att, som Greensky så klokt påpekade, att det sannolikt är så att om man kan precisera platsen, så är det lättare för polisen ta uppgifterna på allvar, och att om polisen finner anledning - att undersöka platsen. Området är ju ganska stort efter vad vi förstår.

Det är också lättare att se om det är tidsmässigt möjligt att inom ramen på, låt oss säga 60-80 minuter, genomföra hela ” övningen ”. Det tar 10 minuter ” dit ” och därmed rimligen 10 minuter ” tillbaka ”. Låt oss gissa att ” aktiviteten ” på platsen tar ca 20 minuter. Det blir 40 minuter. Det öppnar för möjligheten att man har tid / möjlighet att plocka upp en kamrat på dit vägen, om detta inte tar mer än 20-40 minuter.

Även ” gamla ” uppgifter kan vara värdefulla. Det kan ju vara så i bland att uppgifterna inte blivit genom arbetade ordentligt, eller att dom inte kommit ut på tråden.
Citera
2017-04-11, 19:06
Medlem
Den här platsen Bickan pratar om. Hur blev den intressanT? Vem nämnde den platsen först och varför är den utav intresse? Hsr någon koppling till den?

Fattar inte riktigt
Citera
2017-04-11, 22:59
Medlem
Citat:
Fråga ( Igen )

Om man lägger till denna beskrivning av området / platsen blir man klokare då ?

Citat:
” ska ha åkt mot snapen hållet mest (….....) mot eller efter snapen åkte ( …..... ) in på en mindre väg jag skulle tänka mig att det var vägen som gick rakt fram efter den skarpa kurvan vid snapen tror inte den finns kvar men någonstans längre upp (….... ) att det fanns ett hus som då skulle vara tomt. Sen är jag osäker men ( ….... ) gick förbi huset igen ( ….......). ”
Slut citat.

Denna beskrivning av området / skall ha lämnats c:a 1997 av en person till en annan, och senast kommit till polisens kännedom 2007. Vi fick den ganska tidigt när vi började skriva på tråden.

.

Jag känner till Snapenvägen mycket väl.
Beskrivningen ovan är ju lite förbryllande, mig veterligen har inte vägen dragits om.
Vilken sväng som avses blir ju även otydligt om det avser att man passerat Snapen (Snapen är i Mariestadsmunn att likställa med badplatsen) precis efter badplatsen gör vägen om man kommer från centrum en skarp högersväng, hät kan man fortsätta rakt och även här har jag för mig att det bortanför fotbollsplanen låg såväl en lada som flera stugor/torp.
Jag har doch ingrt minne av något som var i risigt skick.
Citera
2017-04-12, 01:35
Medlem
Ugglan.s avatar
Jag tror ändå att den mest specifika informationen finns i inlägget 11796. Jag gissar på att den platsen som Bickan åsyftar via informationer i PM ligger i "diagonalstrecket" mellan 58°43'48.58"N/13°51'07.43"Ö och 58°44'05.25"N/13°51'47.15"Ö, alltså norr om järnvägen med dragning från väster mot öster.

Grusvägen som går från Snapen rakt genom skogen, över järnvägen upp mot Krontorp/Madlyckan - kan man åka bil hela den sträckan? Jag hittar hyggligt i området men har aldrig kommit på idén att prova. Ni är några som vet: Går detta?

Har Bickan någon möjlighet att få fram mer exakta informationer från den/de som har hört av sig? Det borde inte vara omöjligt att kunna spika den exakta platsen, kan jag tycka.

Om man räknar på sträckan från ett "mellanting" rent geografiskt - från dagens Netto vid Lockerud - och ut till Snapen är det ca sex kilometer (genom stans centrala delar). Om man räknar med 60 km/h bör resan inte ha tagit mer än högst sju minuter - och sju minuter tillbaka (antagligen en något kortare tid eftersom det var stressigt och bråttom). Där har vi maximalt 14 minuter - eller kanske bara tolv minuter.
Om Helena hastigt gömdes undan ute vid Snapen i ett första skede kan denna "operation" på plats ute vid Snapen ha tagit allt från stressiga fem minuter till kanske mer sansade 15 minuter. Vi kan landa på en total på så lite som 17 till 19 minuter som kortast till kanske 27 till 29 minuter som längst. "Hanna" har sagt att hon var ute vid cirka 02:15 till 02:20 och hörde kaoset i Kohagen och en bil som lämnar området i riktning Marieforsleden. Vittnet på Lockerud ser bara någon minut efter det att kvinnoskriken hade tystnat i Kohagen en mindre ljus bil komma in i hög fart på Lockerud och som kör vägen ner mot gräset/cykelvägen som skiljer Lockerud från Bråten. Om vi då tänker oss en start från detta område och ut till Snapen vid kanske 02:25 kan samma bil mycket väl ha hunnit tillbaka till Kohagen (mer specifikt cykelvägen/lekplatsen) vid kanske så tidigt som 02:42 till 02:44 (eller senast 02:52 till 02:54) och blir därmed den bilen som killarna på Hällristningsvägen observerar. Jag misstänker med fog att gärningsmannen/gärningsmännen återvände till Kohagen av en alldeles speciell anledning. Därefter splittras de åkande i bilen, "fria" att försöka rädda sig var och en på sitt sätt, och bilen parkeras eventuellt på sjukhusparkeringen.

Själva grejen är alltså att försöka förstå hur mycket man faktiskt hinner med i sammanhanget på så kort tid som kanske 17 till 19 minuter och upp till 27 till 29 minuter som i exemplet ovan - eller typ dryga 20 minuter, för att nu ta ett medel. Jag vill påstå att man hann från Lockerud/Bråten (som jag utgår ifrån utifrån de uppgifter som vittnet "Hanna" och vittnet på Lockerud har lämnat och som jag tror spelar en central roll i händelseförloppet oavsett vem/vilka som är gärningsman/gärningsmän) ut till Snapen för att hastigt gömma undan en kropp och sedan tillbaka till området vid Kohagen (cykelvägen/lekplatsen) igen för att där och då bli observerade av nästa vittnen, killarna på Hällristningsvägen. Därefter skingras de inblandade för några timmar.

(Även om man skulle ha åkt en alternativ sträcka - till exempel hela Marieforsleden upp till Krontorp och sedan ut på grusvägen bort mot Snapen (om det nu gick) - blir den sträckan obetydligt längre, lite drygt sju kilometer. "Fördelarna" då blev ju att man kunde köra betydligt fortare och att man inte behövde ta risken att köra genom centrala Mariestad med en död person i bagageutrymmet.)
Senast redigerad av Ugglan. 2017-04-12 kl. 01:55.
Citera
2017-04-12, 08:02
Medlem
Rudges avatar
Är tanken att H skulle gömts nedgrävd här för att sedan grävas upp och läggas i djupare utgrävning? Eller flyttas?
Hit upp åkte folk och lät sina hundar springa av sig i skogen, okopplade.
Hundar gräver, hämtar, söker.... Min första tanke, tar man den risken...
Men å andra sidan riskerar man ju att vilket vilt djur som helst gräver upp.
Oplanerat och stressat hinner man inte gräva djupt.
Tror ni detta är H's slutdestination?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in