2017-04-12, 09:18
Medlem
BlurryFace69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badboy rider
Jag känner till Snapenvägen mycket väl.
Beskrivningen ovan är ju lite förbryllande, mig veterligen har inte vägen dragits om.
Vilken sväng som avses blir ju även otydligt om det avser att man passerat Snapen (Snapen är i Mariestadsmunn att likställa med badplatsen) precis efter badplatsen gör vägen om man kommer från centrum en skarp högersväng, hät kan man fortsätta rakt och även här har jag för mig att det bortanför fotbollsplanen låg såväl en lada som flera stugor/torp.
Jag har doch ingrt minne av något som var i risigt skick.

*Snapen* är väl badplatsen men även hela området med motionsspår.
Och kan ej heller minnas att vägen dragits om.
Det går en mkt skarp sväng precis efter infarten till badplatsen ja,
och även den väg som du säger rakt fram om man väljer att avvika från sk "huvudvägen*

Skulle man följa den genom skogen kommer man komma bort till vägen som går till
Torsö till slut. Har ej gått så långt så jag vet ej om hur den ser ut längre in,
det kanske bara mynnar ut i skogsstigar?

Kan ej minnas annat än några vanliga bostadshus här , alltså inget i dåligt skick iaf.
Citera
2017-04-12, 09:28
Medlem
BlurryFace69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.

Grusvägen som går från Snapen rakt genom skogen, över järnvägen upp mot Krontorp/Madlyckan - kan man åka bil hela den sträckan? Jag hittar hyggligt i området men har aldrig kommit på idén att prova. Ni är några som vet: Går detta?

JA det gick att åka den med bil på den tiden!
Har lagt ut en enkel karta på en mellan Snapenvägen - Törnbergavägen i Krontorp.

Hänger ej med, så många som ifrågasätter varandra i denna tråden (varför ?)
Var ska den aktuella platsen vara?

Är det Snapen el mot Törnbergavägen (Krontorp)

F*LÅT om man blir förvirrad.?

Försöker bara delge den info man vill skriva, inga andra saker.
Håller inne andra saker som rykten mm då inte det ska komma ut sånt här.

Man får väl hoppas de som skriver här vill få en lösning, INTE tvärtom ?
Citera
2017-04-12, 12:20
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlurryFace69
JA det gick att åka den med bil på den tiden!
Har lagt ut en enkel karta på en mellan Snapenvägen - Törnbergavägen i Krontorp.

Hänger ej med, så många som ifrågasätter varandra i denna tråden (varför ?)
Var ska den aktuella platsen vara?

Är det Snapen el mot Törnbergavägen (Krontorp)

F*LÅT om man blir förvirrad.?

Försöker bara delge den info man vill skriva, inga andra saker.
Håller inne andra saker som rykten mm då inte det ska komma ut sånt här.

Man får väl hoppas de som skriver här vill få en lösning, INTE tvärtom ?

Tack, då vet vi att det gick att åka grusvägen som går från Snapen rakt genom skogen, över järnvägen upp mot Krontorp/Madlyckan.

Som jag skrev i mitt långa inlägg på förra sidan verkar de platsbeskrivningar som Bickan har lagt ut gälla området norr om järnvägen från Snapen-vägen i väster (vid fyren efter S-kurvan efter Snuggen) bort mot just grusvägen upp mot Krontorp i öster (alltså nära själva Snapen-byggnaderna). Ta gärna Google Earth till hjälp och ställ er på koordinaterna 58°43'48.58"N/13°51'07.43"Ö och 58°44'05.25"N/13°51'47.15"Ö (syns längst ner i Google Earth-fönstret). I alla fall jag får uppfattningen att det är i det här området som Bickans uppgiftslämnare ska ha sett någon märklig aktivitet. Jag frågar Bickan igen om du har någon möjlighet att få fram mer exakta informationer från den/de som har hört av sig? Det borde inte vara omöjligt att kunna spika den exakta platsen, kan jag tycka.

Om Helena dumpades i det här området kan det mycket väl ha skett ovan jord men täckt av ris och grenar. Vi måste komma ihåg att vi har att göra med rejält stressade och panikslagna personer. Risken/chansen att hon skulle upptäckas innan en eventuell vidare hantering under kanske söndagsnatten är väl inte jättestor, trots områdets karaktär. Men möjligheten finns ju också att Helena doldes i en mycket grund grav, täckt av ris och grenar.

En annan sak att ta hänsyn till är just när en eventuell "andrahantering" av kroppen skulle ha ägt rum. De som ligger bakom detta kunde omöjligen veta hur långt pådraget efter en saknad person hade framskridit under söndagen. De borde dock ha misstänkt att nyheten redan kunde vara allmänt känd och att folk lite varstans hade börjat hålla ögonen öppna. Men om nu gärningsmannen (eller en av gärningsmännen) skulle ha haft kontakt med familjen eller familjens vänner redan på just söndagen, hade ju vederbörande i så fall bra koll på hur "fallet" hade utvecklats och kunde agera därefter - det vill säga, "fallet" hade i praktiken inte kommit någonstans och risken att bli ertappad vid en förnyad kontakt med offret sent på söndagskvällen/natten var minimal - det var ju först på måndagen som fallet "sakta exploderade". Från och med måndagen torde det dock ha varit ett vågspel av stora mått att börja köra runt i skogarna med en död person i bagageutrymmet.

BlurryFace69: Det är lätt att bli förvirrad, men det brukar klarna om man ger det lite tid och läser om en del tidigare inlägg (igen).
Det känns som att några här inne inte är intresserade av att fallet klaras upp, men jag (och de flesta andra) är i alla fall en av dem som vill se en lösning. Jag hoppas att det inte ska finnas ett enda ställe i mina inlägg som skulle visa på motsatsen!
Senast redigerad av Ugglan. 2017-04-12 kl. 13:03.
Citera
2017-04-12, 17:21
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.

Som jag skrev i mitt långa inlägg på förra sidan verkar de platsbeskrivningar som Bickan har lagt ut gälla området norr om järnvägen från Snapen-vägen i väster (vid fyren efter S-kurvan efter Snuggen) bort mot just grusvägen upp mot Krontorp i öster (alltså nära själva Snapen-byggnaderna). Ta gärna Google Earth till hjälp och ställ er på koordinaterna 58°43'48.58"N/13°51'07.43"Ö och 58°44'05.25"N/13°51'47.15"Ö (syns längst ner i Google Earth-fönstret). I alla fall jag får uppfattningen att det är i det här området som Bickans uppgiftslämnare ska ha sett någon märklig aktivitet. Jag frågar Bickan igen om du har någon möjlighet att få fram mer exakta informationer från den/de som har hört av sig? Det borde inte vara omöjligt att kunna spika den exakta platsen, kan jag tycka.

Fallfärdigt hus? Torp? Byggnad? Kanske dags att söka på ett annat sätt? Att söka ngt sånt som passar in på "plats/väg-beskrivningen" kanske inte finns?

Men då kanske de som känner till området vet var/hur många "nergångna rivnings-öde-objekt" det fanns i området 1992 och vilka/vilket passar/matchar bäst beskrivningen?

Gissar att ett eller inget objekt är tänkbart, borde väl inte kunna röra sig om att alltför många sådana objekt existerade. (Mig veterligt så brukar/brukade rivningskåkar ganska snabbt tas bort då de kan vara farliga lekplatser för barn bl.a.)

Finns inga intressanta objekt alls kanske tipset är ett luftslott, alltså bara hittepå.

Som jag tidigare skrivit så har jag ingen kännedom alls om området eftersom jag aldrig varit där så har ingen aning om hur det kan sett ut.
Citera
2017-04-12, 17:24
Medlem
Hög intressant .
Bra nära och samtidigt ensligt.
Hur var området 92, något som man i allmänhet uppehöll sej vid, eller enbart känt hos vissa kategorier av idrottare? Vad var området känt för, vilken anledning vistades folk där 92?

En tanke. Om någon i pressad situation ska gömma en kropp snabbt och syftet är att den inte får hittas, då blir det ett ställe man väl känner till. För att våga utföra hanteringen så vet man exakt platsen som ger möjlighet att vara osedd. Ett område man vet är ostört och känner till från barndomen eller varit med i föreningsliv och hjälpt till pga föräldrars engagemang eller haft nära som varit aktivt knutna till området..osv
Tror att platsen där H blev lämnad inger en trygg känsla för de inblandade.
Citera
2017-04-12, 17:38
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Tror att platsen där H blev lämnad inger en trygg känsla för de inblandade.

Det tror jag med! Ett undanskymt otillgängligt ställe dit folk normalt aldrig skulle gå frivilligt, och finns ngt sånt ställe i direkt närhet av ett sånt ställe som nu efterlyses i de senaste inläggen?
Citera
2017-04-12, 22:59
Medlem
  • 1
När såg tipsaren det här?
  • 2
Vad gjorde tipsaren där? Var han/hon rentav med? Men minns inte exakt var det var?
  • 3
Bodde tipsaren i Mariestad på den tiden? Bor denne kvar där nu?
  • 4
Har polisen gjort något åt tipset?
  • 5
Går det inte att köra runt i området för att se om man kan hitta något som överensstämmer med uppgifterna? Eller är tipsaren säker på att stället inte finns kvar?
  • 6
Eftersom det nämns hus eller lada, kan man ha placerat Helena inomhus, åtminstone inledningsvis för att sedan flytta henne vid ett senare tillfälle?
  • 7
Det verkar som att de som vuxit upp i trakten känner till området från skolans idrottsdagar?

?????
Många frågor väcks kring detta intressanta vittnesmål. Man blir också väldigt nyfiken på nämnda konstiga saker som ska ha hänt där innan. Någon som kan berätta? Skrönor?
Citera
2017-04-12, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattugglan
Nej! Vid förfrågan för ett par år sedan så svarade mr. Retardo att de inte hade några kartor - alls.
Mr Retardo?😀

Inga kartor - alls. Låter mycket märkligt. Och orienteringskartor som brukar vara så detaljerade, även om namn på fastigheter kanse inte alltid står med.
Det var dåligt att orienteringsklubben inte kunde/kan hjälpa till.

Man tänker ju att eftersom det enligt dagens kartor finns en väg som heter Törnebergavägen skulle det efterfrågade stället kunna ligga i anslutning till denna väg även om jag är medveten om att det kan vara ett gammalt namn och vägar kan ha dragits om eller försvunnit.
Citera
2017-04-13, 02:55
Medlem
BlurryFace69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Mr Retardo?😀

Inga kartor - alls. Låter mycket märkligt. Och orienteringskartor som brukar vara så detaljerade, även om namn på fastigheter kanse inte alltid står med.
Det var dåligt att orienteringsklubben inte kunde/kan hjälpa till.

Man tänker ju att eftersom det enligt dagens kartor finns en väg som heter Törnebergavägen skulle det efterfrågade stället kunna ligga i anslutning till denna väg även om jag är medveten om att det kan vara ett gammalt namn och vägar kan ha dragits om eller försvunnit.

Återigen Grusvägen mellan Snapen och Törnbergavägen/Krontorp finns kvar idag såvitt inget hänt nyss..
Citera
2017-04-13, 05:39
Medlem
Citat:
Återigen Grusvägen mellan Snapen och Törnbergavägen/Krontorp finns kvar idag såvitt inget hänt nyss..
Förlåt, det är ett virrvarr av vägar och stigar i området. Menar du med grusväg det som benämns Fiskestigen vilken söderut utmynnar Rörviksvägen vidare till Törnebergavägen? Eller stigen som går från det som kallas Lövhagen kanske? Fast den verkar för liten. Har du möjlighet att visa vilken väg du menar på något sätt?

Bifogar en massa kartbilder över området och även mera översiktliga bilder över Mariestad för att ev kunna se hur man skulle ha kunnat färdas. Lite synd att det inte går att få det samlat till en enda stor bild.

Ber om ursäkt om någon tycker att jag spammar tråden med en massa oöverskådligt strunt.

https://minfil.org/7fXd02b5b4/Screenshot_2017-04-13-04-49-04.png
https://minfil.org/xfX002bcbc/Screenshot_2017-04-13-04-55-25.png
https://minfil.org/w3X40abcbf/Screenshot_2017-04-13-04-37-41.png
https://minfil.org/65X806b5bc/Screenshot_2017-04-13-04-49-04.png
https://minfil.org/53Xd07b9bd/Screenshot_2017-04-13-05-01-32.png
https://minfil.org/47X505b5b0/Screenshot_2017-04-13-05-01-06.png
https://minfil.org/2fX604babf/Screenshot_2017-04-13-05-00-56.png
https://minfil.org/1fX602bfb9/Screenshot_2017-04-13-05-00-25.png
https://minfil.org/01X506b3b8/Screenshot_2017-04-13-04-58-28.png
https://minfil.org/z4X001b5b3/Screenshot_2017-04-13-04-57-43.png
https://minfil.org/y8X80ebab4/Screenshot_2017-04-13-04-57-22.png
Senast redigerad av cleolin 2017-04-13 kl. 05:45.
Citera
2017-04-13, 08:01
Medlem
BlurryFace69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Det tror jag med! Ett undanskymt otillgängligt ställe dit folk normalt aldrig skulle gå frivilligt, och finns ngt sånt ställe i direkt närhet av ett sånt ställe som nu efterlyses i de senaste inläggen?

MEN STÄLLET MELLAN SNAPEN OCH TÖRNBERGA-VÄGEN innerhåller flera olika träningspår både för sommaraktiviteter samt skidåkning. Tipspromenader för familjer där även hundar är med.

Även orientering trännas i området.

Plus det rör sig människor som tar sig till och från en av stans badplatser "SNAPEN" där det finns fik, även bastu och lite övriga byggnader.

Det jag vill säga är att det är mkt folk som rör sig här.

Skulle någon ha gömnt en kropp just inom detta område , borde den lagt lite tid att oxå dölja den. Tex gräva ner den ordenligt.

OM HELENA OCH HENNES MGM skulle valt åka till Snapen?
Var hon utanför sitt hem först , där de hittade hennes sko och skrik hördes?? Isåfall:

Varför då åka genom stan igen mot andra sidan ut mot snapen?
Passera hela staden i såfall med risk att någon skulle se nått..
Hade varit enklare att ta vägen ner mot Rödjan/Sandviken och där då ev svängt ut lilla vägen
mot Lugnås??
Kankse fortsätta höger mot Årnäs.. Bara spekulationer på ett val som kunde gjorts,
Citera
2017-04-13, 09:22
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
MEN STÄLLET MELLAN SNAPEN OCH TÖRNBERGA-VÄGEN innerhåller flera olika träningspår både för sommaraktiviteter samt skidåkning. Tipspromenader för familjer där även hundar är med.

Även orientering trännas i området.

Plus det rör sig människor som tar sig till och från en av stans badplatser "SNAPEN" där det finns fik, även bastu och lite övriga byggnader.

Det jag vill säga är att det är mkt folk som rör sig här.

Skulle någon ha gömnt en kropp just inom detta område , borde den lagt lite tid att oxå dölja den. Tex gräva ner den ordenligt.

OM HELENA OCH HENNES MGM skulle valt åka till Snapen?
Var hon utanför sitt hem först , där de hittade hennes sko och skrik hördes?? Isåfall:

Varför då åka genom stan igen mot andra sidan ut mot snapen?
Passera hela staden i såfall med risk att någon skulle se nått..
Hade varit enklare att ta vägen ner mot Rödjan/Sandviken och där då ev svängt ut lilla vägen
mot Lugnås??
Kankse fortsätta höger mot Årnäs.. Bara spekulationer på ett val som kunde gjorts,

Finns där någon tätbeväxt grandunge/ar ? Snårskog ? Liknande ?

Håller med om att det verkar underligt att köra igenom staden igen men de kanske inte känner till något bättre ställe..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in