2017-04-08, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bickan
Tack för svaren och förslagen på hur man kan orientera sig i området. ( Både på tråden och i PM ).
Det verkar vara ett område som det finns olika små vägar hit och dit.
Den platsen som vi söker är om vi förstått det hela rätt - Kronotorp - på platsen skall det 1992 legat ett öde torp / hus / lada. Vi har även fattat det så att en idrottsförening eller liknande som heter MFK - 1992 - hade / har en klubblokal / stuga i området. En av de verksamheter som man höll på med var / är orientering. De som var / är medlemmar i orienterings-klubben skall vara mycket väl bekanta med området.

Den platsen som vi söker kan ( observera att vi nu skriver - kan - det betyder att vi inte vet ) ha med vad som hände HA att göra. Orsaken till att vi försöker identifiera den exakta platsen är att vi - när vi började skriva på tråden - fick PM från olika håll om att det skall / kan ha förekommit en del olycksbådande aktiviteter i på platsen 1992.
När vi försökte stämma av dessa uppgifterna, så fick vi klart för oss att andra redan hade fått dom uppgifterna, flera år tidigare. ( Infon skall ha lämnats vidare till polisen redan då. Polisen har i så fall dessa uppgifter redan då, sedan åratal tillbaka ). I dessa PM som vi fick så fanns det varierande uppgifter dels om vilka aktiviteter som skall ha pågått dels vilka som skulle ha medverkat i dessa aktiviteter. Den infon vi fått verkade sammanfalla med vad andra fått.

Nu några frågor:
Är det någon som vet om området, var ett av de områden, som söktes av vid olika skallgångs-kedjor som anordnades, när det begav sig 1992 ?
Är det någon som kan säga - om någon av alla de på tråden tänkta GM - eller mer perifera personerna runt en tänkt GM , som höll på med orientering 1992 ?
Är området / platsen vi söker en plats som man hamnar på av en tillfällighet - eller krävs det kännedom om området / platsen för att ta sig både dit och i från densamma ?

Jag tycker mig kunna läsa mellan raderna en förmodad mordplats ev. En plats där Helena gömdes för gott ?
Citera
2017-04-08, 20:49
Medlem
BlurryFace69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henis
Jag tycker mig kunna läsa mellan raderna en förmodad mordplats ev. En plats där Helena gömdes för gott ?

Om det finns en sådan plats som det tipsats om så hoppas jag det har utretts? Kollats upp?

Det är en stor skog här ja men polisen borde veta om det har gjorts skallgång på denna plats??

Finns det mer misstänkta än de återkommande?
Vet det är flera från M - stad som kollar men alla känner inte alla.

Jag o mina vänner känner många Mariestadsbor som rörde sig denna kvällen på stan,
1992 men ja.. inte PU BW eller den tredje.. tappa det nu! Pldern😏
men de har ju varit i förhör som väldigt många..

?? Vad är det för nått som hänt? Som vi inte vet?
Vi kan aldrig ta reda på mer o nysta i våra tankar när vi inte vet... 😔
Citera
2017-04-08, 21:28
Bannlyst
Citat:
Tack för svaren och förslagen på hur man kan orientera sig i området. ( Både på tråden och i PM ).
Det verkar vara ett område som det finns olika små vägar hit och dit.
Den platsen som vi söker är om vi förstått det hela rätt - Kronotorp - på platsen skall det 1992 legat ett öde torp / hus / lada. Vi har även fattat det så att en idrottsförening eller liknande som heter MFK - 1992 - hade / har en klubblokal / stuga i området. En av de verksamheter som man höll på med var / är orientering. De som var / är medlemmar i orienterings-klubben skall vara mycket väl bekanta med området.

Den platsen som vi söker kan ( observera att vi nu skriver - kan - det betyder att vi inte vet ) ha med vad som hände HA att göra. Orsaken till att vi försöker identifiera den exakta platsen är att vi - när vi började skriva på tråden - fick PM från olika håll om att det skall / kan ha förekommit en del olycksbådande aktiviteter i på platsen 1992.
När vi försökte stämma av dessa uppgifterna, så fick vi klart för oss att andra redan hade fått dom uppgifterna, flera år tidigare. ( Infon skall ha lämnats vidare till polisen redan då. Polisen har i så fall dessa uppgifter redan då, sedan åratal tillbaka ). I dessa PM som vi fick så fanns det varierande uppgifter dels om vilka aktiviteter som skall ha pågått dels vilka som skulle ha medverkat i dessa aktiviteter. Den infon vi fått verkade sammanfalla med vad andra fått.

Nu några frågor:
Är det någon som vet om området, var ett av de områden, som söktes av vid olika skallgångs-kedjor som anordnades, när det begav sig 1992 ?
Är det någon som kan säga - om någon av alla de på tråden tänkta GM - eller mer perifera personerna runt en tänkt GM , som höll på med orientering 1992 ?
Är området / platsen vi söker en plats som man hamnar på av en tillfällighet - eller krävs det kännedom om området / platsen för att ta sig både dit och i från densamma ?

Skulle kunna röra sig om ett gammalt torp som hette Rörvik, som numera inte finns kvar. Tror det revs någon gång i mitten på 90-talet. Stod öde i många år innan det revs. MFK håller väl till i närliggande Snapens friluftsgård. Skickar med lite info om detta Rörvik.
Gå ner till sidan 25 på denna länken om zooma lite.
https://dromlagemariestad.se/download/18.1a935a7612edc8cbbe180003247/1485769046107/F%C3%96P+Mariestad+Norra

http://blomsterfesten.blogspot.se/search?q=r%C3%B6rvik
Citera
2017-04-08, 21:47
Medlem
Bickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
Skulle kunna röra sig om ett gammalt torp som hette Rörvik, som numera inte finns kvar. Tror det revs någon gång i mitten på 90-talet. Stod öde i många år innan det revs. MFK håller väl till i närliggande Snapens friluftsgård. Skickar med lite info om detta Rörvik.
Gå ner till sidan 25 på denna länken om zooma lite.
https://dromlagemariestad.se/download/18.1a935a7612edc8cbbe180003247/1485769046107/F%C3%96P+Mariestad+Norra

http://blomsterfesten.blogspot.se/search?q=r%C3%B6rvik

Tusen tack !

Då kan vi kan vi konstatera att det finns ett delområde / väg som heter Törneberga i Kronotorp.
Det visste vi redan genom google-map och Lantmäteriet.
Vad vi frågade efter var en - exakt - plats i delområdet / efter vägen.
Tack vare din hjälp med svar så kan vi ha hittat den platsen !

B
Senast redigerad av Bickan 2017-04-08 kl. 21:53.
Citera
2017-04-08, 22:27
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Troligen är det kanske så att om lantmäteriet i Mariestad inte känner till platsen/området så har det väl heller aldrig funnits då utan det är trams/påhitt av ngn så kallad "idiot".

Bortkastad tid...Trams!..

Greensky, får jag fråga dig en sak: Du typ "idiotförklarar" tankarna om den här platsen som Bickan tar upp. Du kallar det hela "trams/påhitt" av någon "idiot". Dessutom skriver du att detta är bortkastad tid och "trams". Hur kommer detta sig, att du tycker så här? För inte så länge sedan skrev du att vi kunde "glömma skiten" om Helena. Blir du nervös på något sätt av allt det här?
Citera
2017-04-08, 22:49
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattugglan
Nej! Vid förfrågan för ett par år sedan så svarade mr. Retardo att de inte hade några kartor - alls.

Mycket märkligt, tror förfrågan inte var ödmjukt ställd.. Orienteringsklubben MFK tränade alltid där och hade sin klubblokal där. Först i den nedbrända klubbstugan sedan i nybygget vid snapens badplats. Alla i MFK hade tillgång till kartor över området. Likaså har varenda skolunge i Mariestad sprungit skolorientering i snapaskogen efter MFKs kartor. Varenda skola hade kartor över området.
Citera
2017-04-08, 22:49
Medlem
BlurryFace69s avatar
Finns det fler tips på vad som hänt än detta på Trädgårdskolan/mariholmsbron o nära hemmet/Ekudden
Och de 3 Mest förekomma MGM som ngn kan skriva?

Eller PM:a?

MVH BF
Citera
2017-04-09, 01:42
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Greensky, får jag fråga dig en sak: Du typ "idiotförklarar" tankarna om den här platsen som Bickan tar upp. Du kallar det hela "trams/påhitt" av någon "idiot". Dessutom skriver du att detta är bortkastad tid och "trams". Hur kommer detta sig, att du tycker så här? För inte så länge sedan skrev du att vi kunde "glömma skiten" om Helena. Blir du nervös på något sätt av allt det här?

Nu tänkte du inte riktigt va? Jag skrev: Att om lantmäteriet inte känner till platsen så har den antagligen aldrig funnits! (Man kan även fråga lantmäteriet om möjligheten att en sådan plats kan ha funnits men senare tagits bort).

Menar du att jag har fel i det?

Du vet väl om att det kan finnas inlägg i tråden i syfte att förvilla/leda bort /trötta ut?

Sedan förstår du väl att det kan finnas rena idiotinlägg skrivna av mindre friska personer med bl.a uppmärksamhetsbehov!

Man skall inte tro allt man läser vet du väl?

Att jag skrev "glömma skiten" för några dagar sedan är för att efter flera år i tråden känns det som vi inte kommer längre utan det blir bara rundgång och upprepningar och nej, jag är definitivt inte nervös! Haha!
Citera
2017-04-09, 20:46
Medlem
Ugglan.s avatar
Jag får en känsla av att det finns personer som har börjat prata i PM och detta är givetvis utmärkt! Fortsätt så. Jag är övertygad om att vi är på rätt väg! Det finns personer som nu har all anledning att börja svettas på allvar!
Citera
2017-04-09, 22:49
Medlem
Bickans avatar
Citat:
Nu tänkte du inte riktigt va? Jag skrev: Att om lantmäteriet inte känner till platsen så har den antagligen aldrig funnits! (Man kan även fråga lantmäteriet om möjligheten att en sådan plats kan ha funnits men senare tagits bort).

Du vet väl om att det kan finnas inlägg i tråden i syfte att förvilla/leda bort /trötta ut?

Sedan förstår du väl att det kan finnas rena idiotinlägg skrivna av mindre friska personer med bl.a uppmärksamhetsbehov!

Att jag skrev "glömma skiten" för några dagar sedan är för att efter flera år i tråden känns det som vi inte kommer längre utan det blir bara rundgång och upprepningar och nej, jag är definitivt inte nervös! Haha!

Ditt svar till Ugglan

Anledningen till att vi frågar om det går att med hjälp av den beskrivningen vi gav - går att precisera en mera exakt plats inom det aktuella området - är att vi utgick i från att om polisen bara fått uppgiften om området generellt sett, så står dom inför samma problem som vi andra. Det är ett stort område. Någon uttryckte att det är omöjligt att genomsöka hela området. Enda sättet att försöka att lokalisera en mer precis plats är att med ” gamla ” uppgifter som både vi och andra fått med flera års mellan rum ställa frågan på tråden om någon på tråden kan hjälpa till att avgränsa en sådan plats.

Du skriver:

”Du vet väl om att det kan finnas inlägg i tråden i syfte att förvilla/leda bort /trötta ut?”

Nu vet vi inte om du menar oss – men om det är så – har det aldrig varit våran mening att förvilla eller leda bort.
I det du skriver ligger en underförstådd mening i att den som gör på det sättet medvetet skulle vilja att brottet / olyckan inte skall klaras upp, eller att åtminstone HA:s kvarlevor skall återfinnas.
När det gäller trötta ut – så är det en annan sak. Vi har flera gånger ställt samma frågor om en del i händelseförloppet. Det är frågor som även andra har upprepat under många år ( långt innan vi kom in på tråden ). Dessa upprepningar beror på att de kan ha en betydelse för vad som hände.

Du skriver:

” Sedan förstår du väl att det*kan*finnas rena idiotinlägg skrivna av mindre friska personer med bl.a uppmärksamhetsbehov! ”

Där är vi nog ganska eniga.

Du skriver:

” Man*skall*inte tro allt man läser vet du väl? ”

Även här är vi helt eniga. Det är därför som vi blir tröttsamma och ställer frågor. Ibland flera gånger.

Du skriver:

” Att jag skrev "glömma skiten" för några dagar sedan är för att efter flera år i tråden känns det som vi inte kommer längre utan det blir bara rundgång och upprepningar”

Då är det väl bara att låta bli att delta på tråden.

OT: En av oss har själv förlorat ett barn – en femårig dotter.
I vad som slutligen kallades en ” olycka ”.
Hon fick en överdos av fel medicin av en läkare.
En av oss kan därför mycket väl sätta sig in i vad det innebär att snabbt förlora ett barn.
En av oss har den trösten det innebär att åtminstone ha en grav att gå till.

Med detta sagt så tackar vi för i kväll.
B
Citera
2017-04-09, 22:50
Medlem
Citat:
Snuggen / Snapen-området.

Det skall finnas en mindre väg i snapen-området direkt efter det att man kommit förbi snuggen-området.
Vägen skall finnas direkt efter en skarp S-kurva när man just lämnat snuggen-området och kommit in i snapen-området. Enligt beskrivning så skall det ha varit en grusväg som går / gick rakt upp vid den första fyren, över järnvägen upp i skogen. Längs denna vägen eller i anslutning till slutet på den skall det finnas / fanns någon form av ödehus eller ladliknande ruckel. Platsen skall heta / kallas Törneberga i Kronotorp.

Är det någon på tråden som känner till den vägen och platsen som vi försökt beskriva ovan ?

Menar du första fyren från centrum sett, så fans det inget hus och det var inte heller någon grusväg, snarare skogsväg i ca 400m, därefter endast en stig, denna delade sig på flera ställen men det gick att följa stigar till Krontorp.
Strax efter andra fyren från centrum sett, hade orienteringsklubben en röd stuga som brann ned.
då flyttade de till en annan stuga som var strax innan parkeringen till snapenbadet.
om man istället åker från snapen mot centrum, och i första svängen i det som skulle kunna vara S-kurvan istället håller till vänster då är man på en grusväg som kommer ut i krontorp.ca 300 m in låg det ett torp på höger sida och jag tror det är var även en lada, ladan på vänster sida?
där denna grusväg anslöt till krontorpsvägen låg det på vänster sidan en gamal lada "ruckel"
Senast redigerad av Badboy rider 2017-04-09 kl. 22:59.
Citera
2017-04-09, 23:15
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Är det några speciella inlägg du tycker är tydliga med att förvilla/leda bort/trötta. Det är viktigt att du är tydlig med sådan kritik för att den ska ge effekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in