2017-04-11, 16:26
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Hmm att stjärnorna rör sig trodde jag vi alla var överens om. Jag påstår att stjärnorna agerar som dom gör, deras "orbit"
Då är vi överens, förutom att du tror att jorden är den enda himlakroppen som inte har en Orbit.

Citat:
är densamma oavsett din egen tro angående jordens form.
Jag tror ingenting om jordens form.
Av egna observationer drar jag slutsatsen att jorden är sfärisk.
Citera
2017-04-11, 16:28
Medlem
madtops avatar
Citat:
.
Nej ingen fungerade karta överhuvudtaget finns, AE är en projektion över nordpolen så FNs logga, USGS flat earth karta osv stämmer inte, sägs det, jag har inte haft varken tid eller råd att kolla efter.

Är inte det lite skumt?
Vi hittar ju bevisligen till Peking, New York och Sydney.

Har du någon förklaring till att vi hittar på jorden trots att vi inte har någon karta?
Citera
2017-04-11, 16:33
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Varför flyttar du målstolparna? Vi började diskutera ditt påstående om att vatten är "platt" och jag vill bara veta hur detta funkar.

Hur vet vattnet vad som är platt?

Jag länkade ju massor av bevis så det kan inte vara så här 100% bevis vs 0% bevis så all bevisbörda ligger nu på dig, bevisa något av allt det du påstår i ett visuellt experiment. Du tror ju på fullt allvar du bor på en boll, hur jävla svårt skall det då vara att hitta kurvan?

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
1. Vi vet att massor dras till varandra, vi kallar det "gravitation", större massa=större gravitation.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cavendish_experiment

2. Man kan med blotta ögat se att horisonten först skymmer nedre delen av objekt som båtar/solen/månen.

3. Varför ska atmospheric lensing mobevisas?

4. Vad menar du med "en konstant kurva i olika väderkonditioner"?

Cavendish experiment är sanslöst trams, att spekulera angående vikten på en boll som du inte vet varken storleken på eller vad den innehåller och därmed vikten är pseudovetenskapligt nonsens. Finns en anledning till att man inte kan återskapa en boll som vatten fäster sig på. Att bollar dras till varandra har aldrig bevisats, det enda man har i det fallet är den tramsiga duken som man rullar ut 2 bollar på som man brukar visa för skolungdomar men det handlar ju om att vikten på bollarna sänker ner duken och klart dom då rör sig till mitten till slut eftersom mitten är lägsta punkten.

2. Nej det kan man inte se, båtar som försvinner enligt blotta ögat tas upp igen med superzoom kameror. Det har jag länkat till åtskilliga gånger. "Bottom first" effekten däremot handlar om hur våra ögon fungerar, du kan återskapa en solnedgång med hjälp av ett mynt på platt bort på några meter, kan länka till experiment om du är nyfiken på att återskapa det själv. Effekten av detta som ögat skapar heter converging point på engelska.

3. För att ni behöver det för att få din fråga 2 att gå ihop.

4. Lite regn, lite moln, lite klart osv så mycket olika typer av väder som möjligt precis som i vår time lapse som visar ingen kurva alltså. Samma typ av beviskrav är ju rimligt inte sant.
Citera
2017-04-11, 16:45
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ingenting är någonsin "nedanför" horisonten så vet inte vad du menar med det, länka gärna 2 bilder som visar fenomenet du pratar om.
Jo solen blir mindre och mindre: Five Minutes of Shrinking Sun Footage. The Death of Heliocentrism. Flat Earth https://www.youtube.com/watch?v=Nzw1Ug4tOo8 Jeffrey Grupp har gjort en hel del strålande forskning på ämnet. Och fenomenet förklaras inte med att solen är långt bort utan tvärtom väldigt väldigt lokal så skillnaden i fart är inget vi skulle se på det sättet.

Norra hemisfären resor blir exakta på en flat earth karta och förvrängda en aning på glob, därför den heliocentriska kulten alltid bara pratar om resor runt sydpolen men den enkla sanningen är att ingen karta är korrekt. Kartorna som vi fick lära oss av i plugget tex används inte ens längre.
Dom solnedgångar jag upplevt innebär i allafall att solen sjunker ner under horisonten. På din hypotetiska skiva med en sol som försvinner för att den åker bort så skulle ju solen bli mindre och mindre för att till slut bara bli som en prick och detta händer inte i verkliga livet. Där försvinner solen ganska snabbt ner under horisontlinjen.
Citera
2017-04-11, 16:48
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Cavendish experiment är sanslöst trams, att spekulera angående vikten på en boll som du inte vet varken storleken på eller vad den innehåller och därmed vikten är pseudovetenskapligt nonsens. Finns en anledning till att man inte kan återskapa en boll som vatten fäster sig på. Att bollar dras till varandra har aldrig bevisats
Presentera motbeviset till Cavendish-experimentet, tack.

Citat:
det enda man har i det fallet är den tramsiga duken som man rullar ut 2 bollar på som man brukar visa för skolungdomar men det handlar ju om att vikten på bollarna sänker ner duken och klart dom då rör sig till mitten till slut eftersom mitten är lägsta punkten.
Det experimentet är bara för att visualisera effekten, inte bevisa den.

Citat:
2. Nej det kan man inte se, båtar som försvinner enligt blotta ögat tas upp igen med superzoom kameror. Det har jag länkat till åtskilliga gånger. "Bottom first" effekten däremot handlar om hur våra ögon fungerar, du kan återskapa en solnedgång med hjälp av ett mynt på platt bort på några meter, kan länka till experiment om du är nyfiken på att återskapa det själv. Effekten av detta som ögat skapar heter converging point på engelska.
Nej, det som är bakom horisonten kommer inte fram med zuperzoom.
Det som händer är att den övre synliga delen blir större.

Citat:
3. För att ni behöver det för att få din fråga 2 att gå ihop.
Du menar att det bara påverkar till exempel den nedre delen av en båt, som är bakom horisonten, men den övre synliga delen inte påverkas av atmospheric lensing?

Citat:
4. Lite regn, lite moln, lite klart osv så mycket olika typer av väder som möjligt precis som i vår time lapse som visar ingen kurva alltså. Samma typ av beviskrav är ju rimligt inte sant.
Vilken time lapse?
Citera
2017-04-11, 17:27
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Gjorde jag ju, du fick en time lapse från 52 miles som tydligt bevisade att ingen kurva finns. Så nu skall du bevisa en kurva, så kom loss nu för era noll experiment och noll visuella bevis i frågan börjar se löjligt ut. Utan kurva ingen boll, det är liksom bara ett fysiskt faktum.
Fast självklart måste jorden vara referenspunkten när det är jorden man undersöker, att etern inte finns kan vara korrekt men att jorden inte rör sig bevisade man ju just genom att jämföra med himlen/rymden.
Nej vi ska inte bevisa någonting, det är du och dina plattjordkompisar som ska bevisa att jorden är "platt". Du försöker skuta bevisbördan över på oss lik en psykopat som projicerar. Tråden handlar om "är jorden platt".
Citat:
Stjärnorna agerar efter egen agenda, inte heller solen och månens bana är konstanta så nej det har ingenting med jordens rörelse att göra.

Självklart ligger dom på andra positioner, kontinenterna ligger inte på varandra enligt flat earth teori så svårt att förstå vad du ens menar. På en platt jord med mer lokala saker ovanför oss blir skillnaderna givetvis synbara. Det som den heliocentriska kulten brukar påstå i frågan är att det finns en motsatt rotation mellan nord och sydpol men så är inte fallet i verkligheten, månen följer solen och stjärna följer månen, inte någonstans på vår jord åker solen åt ett håll och månen åt ett annat inte heller någonstans på vår jord så åker månen i en rotation och stjärnorna i en annan.
Det förändrar allt, inte minst om du vill syssla med alternativ forskning.
Här medger du att du vet att jorden roterar.
Citat:
Vatten är platt, det är det alla dessa filmer med targets på +60 miles bevisar, ingen kurva finns någonstans. Vid +100 miles är det 7500 feet som bara magiskt har försvunnit från den stackars platta bollen.
Vatten är vatten, ytan på vatten är platt, bunke, sjö eller hav spelar ingen roll för hur vatten beter sig, dom flesta snickare har väl använt en "water level" och varför gör man det jo för att det bevisar den platthet som man strävar efter.

Jag tror att Sydney ligger i Sydney. Nej inga kartor bygger på en sfärisk jord, alla kartor är i 2d och därmed platta så försök gärna tänka igen, nån gång lossnar det säker för dig!
Vet du hur man använder ett vattenpass ens?
Citat:
Ingenting är någonsin "nedanför" horisonten så vet inte vad du menar med det, länka gärna 2 bilder som visar fenomenet du pratar om.
Jo solen blir mindre och mindre: Five Minutes of Shrinking Sun Footage. The Death of Heliocentrism. Flat Earth https://www.youtube.com/watch?v=Nzw1Ug4tOo8 Jeffrey Grupp har gjort en hel del strålande forskning på ämnet. Och fenomenet förklaras inte med att solen är långt bort utan tvärtom väldigt väldigt lokal så skillnaden i fart är inget vi skulle se på det sättet.

Norra hemisfären resor blir exakta på en flat earth karta och förvrängda en aning på glob, därför den heliocentriska kulten alltid bara pratar om resor runt sydpolen men den enkla sanningen är att ingen karta är korrekt. Kartorna som vi fick lära oss av i plugget tex används inte ens längre.
Skall ut med linjalen och kolla brb om 2 år. Du kan först länka till din jorden runt resa och hur du mätte detta. Så vet jag hur det experimentet utförs på bästa sätt.

Nej ingen fungerade karta överhuvudtaget finns, AE är en projektion över nordpolen så FNs logga, USGS flat earth karta osv stämmer inte, sägs det, jag har inte haft varken tid eller råd att kolla efter.
Här avslöjar du återigen att du vet att jorden är en sfär.
Citera
2017-04-11, 17:50
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag länkade ju massor av bevis så det kan inte vara så här 100% bevis vs 0% bevis så all bevisbörda ligger nu på dig

Nej du har verkligen inte länkat till något som förklarar hur vattnet vet vad som är ned och vad som är platt. Du har bara länkat till en massa YT-klipp som visar något som du subjektivt upplever som platt och jag upplever som sfäriskt.

Jag är ute efter en logisk förklaring på hur det funkar på den platta jorden. Hur vet vattendroppen åt vilket håll den ska falla och hur vet sjön vad som är platt?
Citera
2017-04-11, 17:55
Medlem
madtops avatar
Citat:
Norra hemisfären resor blir exakta på en flat earth karta

Nej ingen fungerade karta överhuvudtaget finns,

Det finns ju inte ens en riktig karta över jorden så hur kan du då veta att resorna blir exakta?

Och du har glömt att förklara hur i helvete vi hittar till Sydney, New York och Peking utan kartor.
Citera
2017-04-11, 19:21
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Det är dom inte så frågan är snarare varför du påstår saker som är kategoriskt felaktiga.
Betelgeuse: https://www.youtube.com/watch?v=6qUt377NUiA&t=497s
Mars: https://www.youtube.com/watch?v=TRwpw1crnNQ

De facto kan inte ens någon påstå att månen är en boll, skillnad mellan en 2d disk och en 3d boll är markant och någon "darkside" på månen kommer aldrig bevisas och att NASA/NAZI ljuger är ett faktum så nu är frågan varför du personligen helt saknar bevis för dina påståenden.

Det är verkligen urgulligt att ni fortsätter springa iväg från faktumet att ingen kurva finns varje gång.

Ta gärna en printscreen för sett videon flera gånger och den bevisar ännu en gång jordens totala avsaknad av kurva så utveckla din lilla sol och moln teori en aning men tom den mest korkade människa på vår jord förstår nog att utan kurva ingen boll och utan kurva är diskussionen över.

dina två länkar till rikspucko klipp skulle bevisa då??? Skaffa dig ett teleskop och kolla mars själv.

Sedan är det som så att månens bortsida är inte exakt alltid på samma sätt, dess rotation gör att ibland ser vi delar av det som ska vara bortsidan.

Men det är skönt att veta att vissa har så mycket fritid att de kan odla sin okunskap och imbecillitet eller bara tramsa, så gott om tid har inte jag.
Citera
2017-04-11, 19:40
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Vill du inte prata om stjärnor mer? Man drog ju upp glober trots att både böcker, kartor och datorskärmar är 2d. Det är helt enkelt bara komiskt hur följare av den heliocentriska kulten kan se bollar i allt som inte är ens i närheten av att vara bollar.

Nej mystisk är den inte, det är bara så vatten fungerar. Testa i badkaret vetja. Vi behöver som sagt inte teoretisera i ämnet.

Vatten är uppenbarligen platt eftersom vi skjuter alla dessa 50+ miles targets över vatten, Chicago, Toronto osv. Bevisa att stora mängder vatten hänger fast på en boll i ett visuellt experiment.
Du kan inte påvisa ett dugg om vattenytan är helt platt eller följer jordytans krökning i ett badkar. Ett badkar är en allt för liten vattenyta för du skall se någon skillnad mellan absolut platt och den krökning som jordytan har. Dessutom påverkas vattenytan i ett badkar eller i en balja av t ex ytspänning och liknande och detta ger mer variantioner från det absolut platta än vad skillnaden mellan vatten på en rund eller en platt jord gör så inte ens om du hade utrustning att faktiskt kunna mäta dom små variationerna så skulle du kunna bevisa något i en balja. Du kan inte heller bevisa något genom att vatten inte hänger fast på en boll då gravitationskrafterna i en boll är så mikroskopiskt små att dom knappast kan motverka jordens gravitation.
Senast redigerad av Jonas1968 2017-04-11 kl. 19:42.
Citera
2017-04-11, 20:04
Medlem
madtops avatar
Citat:
Cavendish experiment är sanslöst trams
Varje år är det massor med studenter som utför detta experiment.
http://kurslab.fysik.lth.se/V1Fysik/labrapport_EN.pdf
Förklara vad som är tramsigt med experimentet?

Det är en massa andra saker jag inte förstår, t.ex: Varför vinklar man parabolantenner till TV olika beroende på var i världen man är? Ju närmare ekvatorn man kommer desto mer vinklar man parabolen uppåt.

I Arvidsjuar riktas parabolen till vinkeln 65 grader.
I Malmö 56 grader
I Madrid 40 grader
I Nairobi -2 grader

Förklara gärna hur detta funkar. Det verkar nästan som om antennerna riktas mot en punkt uppe i rymden? Sitter det någon sorts reflektor i "kupolen" och vem har i så fall satt dit den? Och framför allt hur funkar den?
Senast redigerad av madtop 2017-04-11 kl. 20:11.
Citera
2017-04-11, 20:54
Bannlyst
Jag tror inte jorden är platt, men den här videon blir jag inte klok på.
Hur kan bergen i bakgrunden ligga i nivå med berget i förgrunden?
https://m.youtube.com/watch?v=inCRZzfP-7A
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in