2016-08-09, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Återkom när du hittat en med plan yta.

Hålla upp ett papper framför sig och syfta mot horisonten?

Nej, då skulle tåget spåra ur. Det ser bara ut som de går ihop.
På samma sätt som det ser ut som att vattnet går upp, i verkligheten är det fortfarande horisontellt, därför kan det inte skymma båtar/sol enligt FE-modellen.

1. ok
2, eller linjal
3. Dom går ihop.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9f/Heatpipe_tunnel_copenhagen_2009.jpg/220px-Heatpipe_tunnel_copenhagen_2009.jpg

MVH // Max
Citera
2016-08-09, 20:34
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maximon
Densitet är kraften du frågar efter.
Densitet är ingen kraft, det är förhållandet mellan massa och volym.

Citat:
Tror du frågar frågan på fel sätt.. frågan bör istället bara.. om jag släpper en kanonkula från ett tåg som dundrar fram i 1670 km/h. Och jag släpper den över en bro där de e 100 m till marken.. Tror du då att den kommer fortsätta i tågets rörelse en bra bit eller stannar bollen direkt när du släpper den och faller spikrakt ner...
Självklart kommer den fortsätta en bra bit i samma riktning som tåget när du släpper.. och landa många meter åt sidan från där du släppte den.. framförallt när de är så extrema hastigheten som de påstår att jorden snurrar i.
Eftersom allt rör sig i samma hastighet så går det inte att uppleva hastigheten.
Det är bara förändringar av hastighet (påverkan av en kraft) man upplever.

Citat:
Har du något experiment vi kan göra för att bevisa de?
Bevisa vad? Det du beskrev om bollen och tåget stämmer ganska bra.
Ju högre upp du släpper bollen, ju längre åker den innan den tar mark.

Citat:
Så allt följer med i atmosfären..
Nej, atomsfären och allt annat på jorden följer med i jordens rotation.

Citat:
ganska motsägelsefullt...

Skott från gevär måste räkna med jorden rotation... men inte flygplan som flyger kraftigt längre avstånd, längre tid och långsammare och påverkas många många många ggr mer av detta?
Vem har sagt att flygplan inte kompenserar för coriolis-effekten?
Men de är ju inte i närheten av den precision som en prickskytt kräver.
Kulor kan ju som bekant inte justera banan "on the fly", så att säga )

Citat:
Vilket är de..? Bara så jag vet....
Vilka de?
Citera
2016-08-09, 20:40
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
2, eller linjal
Lycka till med att mäta en "böj" på 0,2 grader genom att hålla upp den framför en horisont som ligger 5 km bort...

Citat:
3. Dom går ihop.
Nej, det ser ut som de går ihop. Annars spårar tåget ur som sagt.
Citera
2016-08-09, 20:47
Medlem
madtops avatar
Citat:
Du får definiera ordet kraft hur du vill. Min poäng var att densitet är enligt FE det som avgör vad som går upp och ner..

MVH // Max

Du missar min poäng: det är du (eller FE) som förändrar definitionen på densitet och/eller kraft och det är följaktligen du som ska förklara er/din nya mekanik.

Enligt accepterad vetenskap så krävs det en kraft för att accelerera ett föremål. Enligt samma definition är densitet inte en kraft. Trots detta säger du att densitet kan accelerera föremål. Vilket definition är det enligt dig som inte stämmer? F=m*a eller r=m/V ? Någon formel måste enligt dig vara fel.
Citera
2016-08-09, 20:59
Medlem
madtops avatar
Citat:
3. Dom går ihop.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9f/Heatpipe_tunnel_copenhagen_2009.jpg/220px-Heatpipe_tunnel_copenhagen_2009.jpg

MVH // Max

Nej de gör de självklart inte, avståndet mellan rören är konstant. Men det förstår du nog själv?

Förövrigt förstår jag inte vart du vill komma med ditt resonemang och det förklarar verkligen inte att vi alla kan (om vi vill) se en vacker solnedgång över havet - med och utan kikare.
Citera
2016-08-09, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Densitet är ingen kraft, det är förhållandet mellan massa och volym.

Eftersom allt rör sig i samma hastighet så går det inte att uppleva hastigheten.
Det är bara förändringar av hastighet (påverkan av en kraft) man upplever.

Bevisa vad? Det du beskrev om bollen och tåget stämmer ganska bra.
Ju högre upp du släpper bollen, ju längre åker den innan den tar mark.

Nej, atomsfären och allt annat på jorden följer med i jordens rotation.

Vem har sagt att flygplan inte kompenserar för coriolis-effekten?
Men de är ju inte i närheten av den precision som en prickskytt kräver.
Kulor kan ju som bekant inte justera banan "on the fly", så att säga )

Vilka de?

precis

så om du sitter på ett tåg och kastar en boll rakt upp så kommer bollen att komma ner precis vid dig själv igen menar du?

Så en sniper skjut behöver inte ta med jorden rotation i beräkningen som du sa?

piloter kompenserar inte för de. Frågade min bror som har flyg cert.

MVH // Max
Citera
2016-08-09, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Du missar min poäng: det är du (eller FE) som förändrar definitionen på densitet och/eller kraft och det är följaktligen du som ska förklara er/din nya mekanik.

Enligt accepterad vetenskap så krävs det en kraft för att accelerera ett föremål. Enligt samma definition är densitet inte en kraft. Trots detta säger du att densitet kan accelerera föremål. Vilket definition är det enligt dig som inte stämmer? F=m*a eller r=m/V ? Någon formel måste enligt dig vara fel.

ta upp ett praktiskt exempel tack..

MVH // Max
Citera
2016-08-09, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nej de gör de självklart inte, avståndet mellan rören är konstant. Men det förstår du nog själv?

Förövrigt förstår jag inte vart du vill komma med ditt resonemang och det förklarar verkligen inte att vi alla kan (om vi vill) se en vacker solnedgång över havet - med och utan kikare.

Convergens line förklarar de perfekt.

MVH // Max
Citera
2016-08-09, 21:24
Medlem
madtops avatar
Citat:

MVH // Max

Nej men planens navigationsutrustning gör det. Din bror borde plugga på lite.

Och passa på att fråga din bror varför flygplan navigerar utefter en storcirkel.
Senast redigerad av madtop 2016-08-09 kl. 21:32.
Citera
2016-08-09, 21:30
Medlem
madtops avatar
Citat:
ta upp ett praktiskt exempel tack..

MVH // Max

På vad och varför?

Jag diskuterar definitioner inom den vetenskapliga mekaniken som säger att densitet inte är en kraft.

Du vill förändra de etablerade definitionerna och då tycker man du borde kunna förklara på vilket sätt du vill förändra dem. Är densitet en kraft eller är det fel på Newtons rörelselagar?
Citera
2016-08-09, 21:34
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
så om du sitter på ett tåg och kastar en boll rakt upp så kommer bollen att komma ner precis vid dig själv igen menar du?
Ja, eftersom tåget, bollen och luften håller samma hastighet.
Det är det som är skillnad om bollen släpps utanför tåget, då luften står still (plus/minus aktuell vindstyrka) i förhållande till tåget.

Citat:
Så en sniper skjut behöver inte ta med jorden rotation i beräkningen som du sa?
Jo, eftersom kulan inte kan styras i flykten.

Citat:
Det beror förmodligen på att kompensationen för vindavdriften, ej perfekta i roder, att planet inte är perfekt symmetriskt, motorerna drar inte exakt lika, enmotoriga propeller-plan driver på grund av att propellerns rotation o.s.v är betydligt större.

Fråga din bror hur en gyrokompass fungerar enligt FE-modellen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gyrocompass

Citat:
They find true north as determined by Earth's rotation, which is different from, and navigationally more useful than, magnetic north, and they are unaffected by ferromagnetic materials, such as ship's steel hull, which change the magnetic field
Citera
2016-08-09, 21:41
Medlem
Citat:
Vad jag vet så har ingen frågat detta. Men jag skulle nog vilja säga att FE svaren skulle bli att de är påhittade storlekar.
Jaja. För drygt 2200 år sedan räknade Eratosthenes ut jordens omkrets till ungefär 4000 mil. Under åren sedan dess har beräkningarna upprepats med olika metoder, och resultaten har blivit ungefär lika. Det är alltså en klart etablerad sanning. Att påstå att "måttet är påhittat" är alltså rent nonsens. Tvärtom: Den som påstår något annat måste ha mycket på fötterna och bevisa sin tes.

Eftersom ekvatorn ligger 1000 mil från nordpolen blir den enligt FE-modellen 6283 mil lång (enligt en välkänd matematisk formel). Anser FE-folket att det är så?

Citat:
Mitt svar skulle kunna vara att längden runt FE är samma mått..dvs ett RE modell som du veckar ut.
Jag förstår inte svaret, vad menar du? Ange helst en siffra.

Citat:
Vad exakt ere vi ska svara på med södra polcirken menar du?

I inlägget 3725 skrev jag:
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
I den vanligaste FE-modellen ligger nordpolen i centrum och kontinenterna däromkring. Världen avslutas med ett Antarktis som omsluter det hela. Det går dock att, som på en jordglob, rita in var polcirklar, ekvator och vändkretsar finns.
Det här leder till konsekvenser:
Ekvatorns längd blir 6283 mil. I verkligheten är den 4007 mil lång.
Ännu värre blir det när man räknar ut längden av den södra polcirkeln. Den blir i FE-modellen 11000 mil lång.
Vad har FE-entusiaster för svar på detta?

I mitt förra inlägg förenklade jag frågan till:
Anser FE-folket att en resa utmed södra polcirkeln är nästan dubbelt så lång som en resa utmed ekvatorn? Siffrorna blir alltså 6283 respektive 11000 mil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in