2017-04-11, 15:23
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Nej mystisk är den inte, det är bara så vatten fungerar. Testa i badkaret vetja. Vi behöver som sagt inte teoretisera i ämnet.

Jo vi behöver teoretisera ämnet. Jag vill försöka förstå hur den platta jordens alternativa fysik fungerar. Men du har uppenbarligen ingen aning - vilket är väldigt typiskt för en plattjordare: ni kan inte ens svara på de enklaste frågor om hur jorden fungerar.

Så hur är det nu? Hur vet regndroppen att den ska falla nedåt och hur vet sjön vad som är platt?
Citera
2017-04-11, 15:30
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Att stjärnbilderna ligger på andra positioner går ju att förklara även med en platt jord men hur förklarar du att stjärnor, månen eller solen kan vara nedanför horisonten i Sverige när det ligger ovanför i Florida? Förklaringen att t ex solen ligger så långt bort att den inte syns håller inte för då skulle den ju bli mindre och mindre på himlen för att till slut försvinna och solens storlek på himlen är ju inte mindre vid solnedgången jämfört med när den står i Zenit. Den skulle ju dessutom se ut att röra sig snabbt på himlen när den står högt medan den skulle se ut att röra sig långsammare och långsammare desto längre bort den kommer om inte någon mystisk kraft bromsade solens framfart när den står högt och accelererar den när den är längre bort men det skulle ju möjligen funka om alla människor bodde på en plats t ex Sverige för annars skulle det bli märkliga effekter på andra platser på jorden.

Vem har påstått att datorskärmana är glober? Alla platta kartor blir ju förvrängda. Är ju därför det ser ut som man flyger en ganska lång omväg när man flyger till USA. Ritar du upp samma rutt på en rund jordglob så ser man att dom flyger raka vägen.

Ingenting är någonsin "nedanför" horisonten så vet inte vad du menar med det, länka gärna 2 bilder som visar fenomenet du pratar om.
Jo solen blir mindre och mindre: Five Minutes of Shrinking Sun Footage. The Death of Heliocentrism. Flat Earth https://www.youtube.com/watch?v=Nzw1Ug4tOo8 Jeffrey Grupp har gjort en hel del strålande forskning på ämnet. Och fenomenet förklaras inte med att solen är långt bort utan tvärtom väldigt väldigt lokal så skillnaden i fart är inget vi skulle se på det sättet.

Norra hemisfären resor blir exakta på en flat earth karta och förvrängda en aning på glob, därför den heliocentriska kulten alltid bara pratar om resor runt sydpolen men den enkla sanningen är att ingen karta är korrekt. Kartorna som vi fick lära oss av i plugget tex används inte ens längre.

Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Var ligger Sydney och hur långt är det mellan Sydney och Johannesburg respektive Sydney och Santiago?

Hur kommer det sig att vi hittar till Sydney när vi använder oss av kartor som bygger på en jordglob?

Har du någon fungerande karta över den platta jorden? Hur långt är det runt ekvatorn?

Skall ut med linjalen och kolla brb om 2 år. Du kan först länka till din jorden runt resa och hur du mätte detta. Så vet jag hur det experimentet utförs på bästa sätt.

Nej ingen fungerade karta överhuvudtaget finns, AE är en projektion över nordpolen så FNs logga, USGS flat earth karta osv stämmer inte, sägs det, jag har inte haft varken tid eller råd att kolla efter.
Citera
2017-04-11, 15:36
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Jo vi behöver teoretisera ämnet. Jag vill försöka förstå hur den platta jordens alternativa fysik fungerar. Men du har uppenbarligen ingen aning - vilket är väldigt typiskt för en plattjordare: ni kan inte ens svara på de enklaste frågor om hur jorden fungerar.

Så hur är det nu? Hur vet regndroppen att den ska falla nedåt och hur vet sjön vad som är platt?

Vi behöver ingen alternativ fysisk, det är ni som är i akut behov av BIG G och en magiskt kraft mer magisk än gud själv för att få ihop er teori, vi förlitar oss på riktigt vetenskap bara. Att ytan på vatten är platt är nu bortom allt rimligt tvivel bevisat, finns det ingen mätbar kurva på 100+ miles så finns det ingen kurva, annars hade vattnets kurva täkt dom byggnader, berg och annat som vi nu de facto trots allt ser.

Igen jag tror inte på fenomenet falla uppåt, då är det som sagt ingen fall det är ni som påstår att det inte finns något upp eller ner inte vi, vi tror helt enkelt att även en liten massa vatten som en regndroppe väger mer än luften den färdas igenom och det är också ett vetenskapligt faktum. Sjön vet inte, vi vet, genom tester. Vatten för sig som vatten för sig. Bevisa att stora mängder vatten fastnar på en stor boll, när skall du länka till något som liknar bevis egentligen?
Citera
2017-04-11, 15:40
Medlem
madtops avatar
Citat:
Att ytan på vatten är platt är nu bortom allt rimligt tvivel bevisat

Nej det är absolut inte bevisat, det är ju just det du och jag diskuterar.

Hur vet vattnet vad som är ned och platt?

Citat:
Igen jag tror inte på fenomenet falla uppåt,

Jag skiter fullständigt i vad du tror. Jag vill veta orsaken till att regndroppar faller mot jorden och hur sjön vet vad platt är.
Senast redigerad av madtop 2017-04-11 kl. 15:45.
Citera
2017-04-11, 15:46
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Nej det är absolut inte bevisat, det är ju just det du och jag diskuterar.

Hur vet vattnet vad som är ned och platt?

Du har ju noll bevis för motsatsen och jag har länkat massor av videor, så bevisa nu:

1. Att stora mängder vatten fastnar på en boll.
2. En kurva på vatten.
3. Motbevisa athmospehric lensning.
4. Visa en time lapse som visar en konstant kurva i olika väderkonditioner.

Innan dess har du ingenting och då har jag redan vunnit för denna diskussion handlar om vetenskap och inte din förvirrade tro i ämnet.
Citera
2017-04-11, 15:52
Medlem
madtops avatar
Citat:
Du har ju noll bevis för motsatsen och jag har länkat massor av videor,

Det är du som kommer med påståendet om att vatten alltid är "platt". Jag vill höra lite mer om hur detta fungerar.

Hur vet vattnet vad "platt" är?
Citera
2017-04-11, 16:09
Medlem
Hydrostatisk jämvikt, något som Archimedes skrev om redan för 2000 år sedan, medför att objekt med en viss diameter, beroende på vad objektet består av, kommer anta en sfärisk form. Detta går att bevisa matematiskt härledda från bland annat Newtons lagar.
Citera
2017-04-11, 16:09
Medlem
madtops avatar
Citat:
Vi behöver ingen alternativ fysisk,

Jo eftersom den platta jorden inte passar in i den vanliga fysiken behövs en ny alternativ fysik för att förklara hur saker fungerar.

Inom den etablerade fysiken har vi t.ex klassisk mekanik inklusive gravitation och rörelselagar. Inom den klassiska mekaniken vet vi att det är gravitation som drar vattendroppen mot jorden och inom den klassiska mekaniken vet vi att det är kraften gravitation som drar vattnet i sjön mot jordens mittpunkt.

Ovan modeller fungerar såklart inte på den platta jorden utan det behövs andra modeller som förklarar detta. Så därför undrar jag om du vet hur detta funkar? Hur vet vattendroppen åt vilket håll den ska falla? Hur vet sjön vad som är platt?
Citera
2017-04-11, 16:10
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Stjärnorna agerar efter egen agenda, inte heller solen och månens bana är konstanta så nej det har ingenting med jordens rörelse att göra.
Belägg för denna agenda tack.
Citera
2017-04-11, 16:16
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Hur vet vattendroppen åt vilket håll den ska falla? Hur vet sjön vad som är platt?

Du har ju noll bevis för motsatsen och jag har länkat massor av videor, så bevisa nu:

2. En kurva på vatten.

Chop chop! Kom loss nu.

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Belägg för denna agenda tack.

Hmm att stjärnorna rör sig trodde jag vi alla var överens om. Jag påstår att stjärnorna agerar som dom gör, deras "orbit" är densamma oavsett din egen tro angående jordens form.
Citera
2017-04-11, 16:23
Medlem
madtops avatar
Citat:
Vatten är platt,

Citat:

Varför flyttar du målstolparna? Vi började diskutera ditt påstående om att vatten är "platt" och jag vill bara veta hur detta funkar.

Hur vet vattnet vad som är platt?
Citera
2017-04-11, 16:24
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:

2. En kurva på vatten.

1. Vi vet att massor dras till varandra, vi kallar det "gravitation", större massa=större gravitation.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cavendish_experiment

2. Man kan med blotta ögat se att horisonten först skymmer nedre delen av objekt som båtar/solen/månen.

3. Varför ska atmospheric lensing mobevisas?

4. Vad menar du med "en konstant kurva i olika väderkonditioner"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in