2017-04-11, 13:36
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Ytan på stora massor vatten är alltid platt

Varför? Förklara hur vatten kan vara "platt". Hur känner vattnet till vad "platt" är och vilka krafter är det som formar vattnet "platt"?
Citera
2017-04-11, 13:39
Medlem
madtops avatar
Citat:
Tror inte någon flat earther förnekar varken Sydneys eller Johannesburg existens.

Det trodde jag inte heller.

Men min fråga är var du anser att Sydney ligger och hur vi hittar dit. Alla kartor vi har bygger på en sfärisk jord så det är enligt mig väldigt märkligt att vi hittar dit om nu jorden vore platt.
Citera
2017-04-11, 13:49
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Varför? Förklara hur vatten kan vara "platt". Hur känner vattnet till vad "platt" är och vilka krafter är det som formar vattnet "platt"?

Vatten är platt, det är det alla dessa filmer med targets på +60 miles bevisar, ingen kurva finns någonstans. Vid +100 miles är det 7500 feet som bara magiskt har försvunnit från den stackars platta bollen.
Vatten är vatten, ytan på vatten är platt, bunke, sjö eller hav spelar ingen roll för hur vatten beter sig, dom flesta snickare har väl använt en "water level" och varför gör man det jo för att det bevisar den platthet som man strävar efter.

Citat:
Det trodde jag inte heller.

Men min fråga är var du anser att Sydney ligger och hur vi hittar dit. Alla kartor vi har bygger på en sfärisk jord så det är enligt mig väldigt märkligt att vi hittar dit om nu jorden vore platt.

Jag tror att Sydney ligger i Sydney. Nej inga kartor bygger på en sfärisk jord, alla kartor är i 2d och därmed platta så försök gärna tänka igen, nån gång lossnar det säker för dig!
Citera
2017-04-11, 13:52
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Vatten är platt, det är det alla dessa filmer med targets på +60 miles bevisar, ingen kurva finns någonstans. Vid +100 miles är det 7500 feet som bara magiskt har försvunnit från den stackars platta bollen.
Vatten är vatten, ytan på vatten är platt, bunke, sjö eller hav spelar ingen roll för hur vatten beter sig, dom flesta snickare har väl använt en "water level" och varför gör man det jo för att det bevisar den platthet som man strävar efter.

Jag tror att Sydney ligger i Sydney. Nej inga kartor bygger på en sfärisk jord, alla kartor är i 2d och därmed platta så försök gärna tänka igen, nån gång lossnar det säker för dig!

Har du aldrig sett en jordglob?

Här kan du köpa en för endast 199:- och lära dig en massa om värden som du uppenbarligen inte har en susning om..
https://jordglob.se/produkter/jordglob-duorama-liten-miniatyr-12cm-cdr027?gclid=COWxy7arnNMCFRrPsgodMz4KvQ
Citera
2017-04-11, 13:53
Medlem
madtops avatar
Citat:

Jag bad dig förklara varför vatten är "platt" och ovan är ingen förklaring.

Citat:

Jo alla kartor bygger på projektioner av en sfärisk jord.
Citat:
En kartprojektion är en matematisk avbildning av den krökta jordytan på en plan karta
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kartprojektion
Citera
2017-04-11, 14:02
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Har du aldrig sett en jordglob?

Här kan du köpa en för endast 199:- och lära dig en massa om värden som du uppenbarligen inte har en susning om..
https://jordglob.se/produkter/jordglob-duorama-liten-miniatyr-12cm-cdr027?gclid=COWxy7arnNMCFRrPsgodMz4KvQ

Citat:
Jo alla kartor bygger på projektioner av en sfärisk jord.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kartprojektion

Ni tror att dataskärmarna piloterna använder är glober? Nä tyvärr grabbar dom är platta.

Citat:
Jag bad dig förklara varför vatten är "platt" och ovan är ingen förklaring.

Jo det var förklaringen, du enkelt testa detta själv så vi behöver inte teoretisera angående detta ämne, att du inte förstår är något helt annat.
Citera
2017-04-11, 14:10
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ni tror att dataskärmarna piloterna använder är glober? Nä tyvärr grabbar dom är platta.

Nej men kartorna som används i ett flygplan bygger på WGS84 som i sin tur bygger på att jorden är sfärisk.

Varför hittar vi till Sydney trots att vi använder oss av kartor som bygger på en sfärisk jord?

Citat:
Jo det var förklaringen, du enkelt testa detta själv så vi behöver inte teoretisera angående detta ämne, att du inte förstår är något helt annat.

En strålande sammanfattning av din "alternativa vetenskap". På en direkt fråga på varför vatten är "plant" svara du därför.

Jösses... du har med andra ord ingen som helst aning hur vatten kan veta vad som är platt.
Citera
2017-04-11, 14:13
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:

En strålande sammanfattning av din "alternativa vetenskap". På en direkt fråga på varför vatten är "plant" svara du därför.

Förklara vad du inte förstår så skall jag hjälpa dig.
Citera
2017-04-11, 14:31
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Självklart ligger dom på andra positioner, kontinenterna ligger inte på varandra enligt flat earth teori så svårt att förstå vad du ens menar. På en platt jord med mer lokala saker ovanför oss blir skillnaderna givetvis synbara. Det som den heliocentriska kulten brukar påstå i frågan är att det finns en motsatt rotation mellan nord och sydpol men så är inte fallet i verkligheten, månen följer solen och stjärna följer månen, inte någonstans på vår jord åker solen åt ett håll och månen åt ett annat inte heller någonstans på vår jord så åker månen i en rotation och stjärnorna i en annan..
Att stjärnbilderna ligger på andra positioner går ju att förklara även med en platt jord men hur förklarar du att stjärnor, månen eller solen kan vara nedanför horisonten i Sverige när det ligger ovanför i Florida? Förklaringen att t ex solen ligger så långt bort att den inte syns håller inte för då skulle den ju bli mindre och mindre på himlen för att till slut försvinna och solens storlek på himlen är ju inte mindre vid solnedgången jämfört med när den står i Zenit. Den skulle ju dessutom se ut att röra sig snabbt på himlen när den står högt medan den skulle se ut att röra sig långsammare och långsammare desto längre bort den kommer om inte någon mystisk kraft bromsade solens framfart när den står högt och accelererar den när den är längre bort men det skulle ju möjligen funka om alla människor bodde på en plats t ex Sverige för annars skulle det bli märkliga effekter på andra platser på jorden.
Citat:
Vem har påstått att datorskärmana är glober? Alla platta kartor blir ju förvrängda. Är ju därför det ser ut som man flyger en ganska lång omväg när man flyger till USA. Ritar du upp samma rutt på en rund jordglob så ser man att dom flyger raka vägen.
Senast redigerad av Jonas1968 2017-04-11 kl. 14:42.
Citera
2017-04-11, 14:31
Medlem
madtops avatar
Citat:
Vatten är vatten, ytan på vatten är platt,

Nej ditt pucko, det finns ingen mystisk naturlag som gör att vatten alltid är platt och det finns gott om exempel på när vatten inte är "platt".

Jag kan självklart förklara varför vatten i en sjö upplevs som platt på den sfäriska jorden. Förklara varför vatten är platt på din platta jord. Vilka krafter verkar på vattnet? Hur fan vet vattnet vad som är upp, ned och platt?
Senast redigerad av madtop 2017-04-11 kl. 14:35.
Citera
2017-04-11, 14:42
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag tror att Sydney ligger i Sydney.

Var ligger Sydney och hur långt är det mellan Sydney och Johannesburg respektive Sydney och Santiago?

Hur kommer det sig att vi hittar till Sydney när vi använder oss av kartor som bygger på en jordglob?

Har du någon fungerande karta över den platta jorden? Hur långt är det runt ekvatorn?
Senast redigerad av madtop 2017-04-11 kl. 14:45.
Citera
2017-04-11, 15:09
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Vem har påstått att datorskärmana är glober?

Vill du inte prata om stjärnor mer? Man drog ju upp glober trots att både böcker, kartor och datorskärmar är 2d. Det är helt enkelt bara komiskt hur följare av den heliocentriska kulten kan se bollar i allt som inte är ens i närheten av att vara bollar.

Citat:
Nej ditt pucko, det finns ingen mystisk naturlag som gör att vatten alltid är platt och det finns gott om exempel på när vatten inte är "platt".

Jag kan självklart förklara varför vatten i en sjö upplevs som platt på den sfäriska jorden. Förklara varför vatten är platt på din platta jord. Vilka krafter verkar på vattnet?

Nej mystisk är den inte, det är bara så vatten fungerar. Testa i badkaret vetja. Vi behöver som sagt inte teoretisera i ämnet.

Vatten är uppenbarligen platt eftersom vi skjuter alla dessa 50+ miles targets över vatten, Chicago, Toronto osv. Bevisa att stora mängder vatten hänger fast på en boll i ett visuellt experiment.
Senast redigerad av JordenIsPlatt 2017-04-11 kl. 15:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in